Moeilijke keuze, advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Re: Moeilijke keuze, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:43

Wat een naar bericht om over je paard te krijgen!
Ik zou de foto's en bevindingen naar equicare plus mailen voor een second opinion. Zij kijken er net anders naar dan reguliere dierenartsen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:56

Gezien de prognose en de onbekende kosten die op je afkomen zou ik hetdier laten hemelen.
Zeker nu je een klein kindje hebt, heb je daar ook financiën voor nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:04

Heel eerlijk, niet dat traject ingaan, de ene da geeft misschien iets meer hoop dan de ander maar met een zo jong paard die nog zo weinig heeft gedaan en blijkbaar een joekel van een paard, dan is het wachten op de genadeklap. Jammer dat er toen niet betere foto's zijn gemaakt bij de keuring, vooral bij zo'n grote moet je extra alert zijn. Ik vind het ontzettend sneu voor je maar bewaar je geld voor een volgend paard.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:12

Jemig, dat is niet mis!
Zo’n jong paard en zoveel mis al terwijl hij zo weinig gedaan heeft, dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst naar mijn idee :(

Wat zou het resultaat zijn van wel opereren? Wat is dan het beoogde doel en hoe groot is die kans?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:44

Zo thuis vanaf de bank is mijn eerste reactie met zo’n slechte prognose niet zoveel geld investeren en dit dier een jaar de wei op doen als je hem nog een kans wil geven.
Slaat dit niet aan of is weidegang niet mogelijk dan hemelen. Mijn ervaring is wel dat dierenartsen bij peesproblemen snel zeggen stalrust en absoluut niet de wei op terwijl ik verschillende paarden juist door langdurige weidegang wonderbaarlijk heb zien herstellen. Herstel op de weide duurt langer maar het uiteindelijke resultaat is vaak beter, je moet daar dan wel geduld voor hebben en niet wekelijks kijken of het al goed is. Gewoon een jaar met rust laten.

Sterkte en succes met je keuze!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:33

tiwi1969 schreef:
Zo thuis vanaf de bank is mijn eerste reactie met zo’n slechte prognose niet zoveel geld investeren en dit dier een jaar de wei op doen als je hem nog een kans wil geven.
Slaat dit niet aan of is weidegang niet mogelijk dan hemelen. Mijn ervaring is wel dat dierenartsen bij peesproblemen snel zeggen stalrust en absoluut niet de wei op terwijl ik verschillende paarden juist door langdurige weidegang wonderbaarlijk heb zien herstellen. Herstel op de weide duurt langer maar het uiteindelijke resultaat is vaak beter, je moet daar dan wel geduld voor hebben en niet wekelijks kijken of het al goed is. Gewoon een jaar met rust laten.

Sterkte en succes met je keuze!

Maar het is niet alleen de pees, was dat maar zo. Wanneer ik de post van ts goed lees dan heeft hij een haak en losse botfragmenten(ocd) dus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:39

En een slecht straalbeen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:40

Ik zou hem laten inslapen. Het is gewoon teveel. Het is niet op te lossen, en het dier heeft hier flink last van. Ik denk niet eens in het geld, ik zie gewoon teveel dingen op het lijstje staan waarvan ik denk, dat krijg je niet weer klaar. Zeker niet in combinatie met elkaar.

Dierenliefde is soms ook het opgeven. Want dat is dan het beste voor je dier.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:40

Heb ik wel gelezen, als het alleen de pees was dan zou ik ook aktief behandelen. Juist door alle andere gebreken zou ik voor de weidegang gaan en zien waar het schip strandt. Voor zo’n jong paard zou ik, al was het maar voor mijn eigen gevoel, niet meteen overgaan tot euthanasie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:46

tiwi1969 schreef:
Heb ik wel gelezen, als het alleen de pees was dan zou ik ook aktief behandelen. Juist door alle andere gebreken zou ik voor de weidegang gaan en zien waar het schip strandt. Voor zo’n jong paard zou ik, al was het maar voor mijn eigen gevoel, niet meteen overgaan tot euthanasie.

Weidegang is een optie maar zal niet tot herstel leiden omdat ie dus een haak heeft aan het bot. Ik vraag me ook af of die haak niet kan zorgen voor dergelijk peesletsel

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:58

Ach meid, wat een verschrikkelijk nieuws.

Ik heb een gelijkaardige situatie meegemaakt. Paard binnenste buiten gekeerd in de kliniek, slechte prognose, nadien nog alternatieve therapieën geprobeerd omdat ik hem nog niet kon los laten.

Op de weide was geen optie want paard lijdde pijn.

Paard is 5 jaar geworden. Heb een jaar gehuild en nog mis ik hem.

Ik weet wat je meemaakt en voelt.

Heel veel sterkte en wijsheid gewenst. Knuffel xxxx

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 21:03

Wiedegang is een optie als ik hem als weidepaard wil houden en kijken of hij pijnvrij zo voorlopig kan leven. Het is absoluut geen optie voor herstel en kijken hoe het er over een jaar bij staat. Als we niets doen is het kijken of hij nog 1 of misschien wel 10 jaar plezier en pijnvrij in de wei loopt. Het is niet iets wat beter zal worden/verbeterd met alleen op de wei staan.
Kliniek is absoluut geen voorstander voor boxrust, dat zou alleen een week moeten na operatie ivm verband enzo. Daarna al gedoseerd stappen en kleine wei of paddock.

Het kan zijn dat de punt aan zijn straalbeen bij een gekke bui die snee in de diepe buiger heeft gemaakt maar kan ook aanleg of een andere actie van hem zijn geweest hoeft niet die punt te zijn.

Hij mocht even in de paddock vanavond na ophalen en het is zo apart dat je dan niets ziet aan hem. Staleigenaar kwam praten en snapt er ook niets van (maar dat roept hij al vanaf het begin), zoals ik al benoemde hij draaft en galloppeerd (en bokt) gewoon in de wei en paddock en je ziet er gewoon echt niets aan. Wij staan steeds versteld te kijken en het is ook verwarrend voor mijn gedachten. Ene moment denk ik gebed zonder eind en inslapen is beter en als ik hem zo zie krijg ik toch een sprankje hoop. Gekmakende! Hij is daarna ook niet slecht. Maar meestal bij de check op het terrein met draven en volte dus wel. Al was hij 10 dagen na inspuiten helemaal rad en had ik hoop dat het inspuiten wat meer tijd nodig had maar paar dagen later was die check dus weer slecht.

Ik krijg meerdere tips voor second opinion bij equitom in België. Heb jij per mail om een seconde opinion gevraagd met alle info in bijlage op terug weg in auto en bij thuis komst adviseerde ook Staleigenaar toevallig equitom en vertelde hun verhaal.
Ik wil alles laten bezinken, mijn eigen dierenarts en een seconde opinion afwachten. De beslissing hoeft niet vandaag gemaakt te worden ik wil alles duidelijk op een rijtje hebben maar blijf wel realistisch en het belangrijkste voor mij is dat hij pijnvrij kan zijn in ieder geval. Zo niet dan houd het sowieso op. Zoals ik al zei is het voor nu op de wei sowieso nog goed zodat er een beslissing gemaakt kan worden die niet over 1 nacht ijs gaat.
Maar houd zeker wel in het achterhoofd dat het vele problemen zijn en het toekomstperspectief niet heel hoog is.

Ik wil iedereen bedankt voor hun mening, advies en sterkte wensen.
Ik snap ook zeker het in slaap advies van vele.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:55

Neem ook de revalidatie mee in je beslissing. Waarschijnlijk moet je paard na de operatie maanden op stal blijven. Kan hij dat mentaal aan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:09

Ik ben benieuwd naar de second opinion, houd ons op de hoogte als je wilt.

Is het niet slecht voor zijn pees als hij nu draaft en gallopeerd en gek doet? op zich een goed teken natuurlijk. Klinisch geeft nog altijd de beste info vind ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:14

Niemand die valt over het feit dat de DA van de keuring een 1 heeft gegeven terwijl nu nog duidelijk te zien is dat het toen al niet goed was? Is een DA niet verzekerd voor zulke fouten? Ik bedoel.. je moet wel van de beoordeling uit kunnen gaan alvorens een paard aan te schaffen. Je hebt er immers voor betaald met de bedoeling deze ellende te voorkomen. En wat ik begrijp had je bij een juiste klassering door de dierenarts (namelijk 2-3) het paard helemaal niet gekocht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:20

Dorine92 schreef:
Niemand die valt over het feit dat de DA van de keuring een 1 heeft gegeven terwijl nu nog duidelijk te zien is dat het toen al niet goed was? Is een DA niet verzekerd voor zulke fouten? Ik bedoel.. je moet wel van de beoordeling uit kunnen gaan alvorens een paard aan te schaffen. Je hebt er immers voor betaald met de bedoeling deze ellende te voorkomen. En wat ik begrijp had je bij een juiste klassering door de dierenarts (namelijk 2-3) het paard helemaal niet gekocht

Dat is toch allemaal achteraf gepraat, daar heeft de TS nu helemaal niks aan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:28

Weet ik niet eigenlijk. Als je rechtsbijstand hebt, zou dat nog wel een staartje kunnen krijgen. En dan kun je er misschien financieel nog iets aan over houden.
Je paard wordt er niet beter van, maar wat extra centen in je zak is nooit weg...

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 09:28

Silvano zoals je in mijn bericht er boven kunt lezen valt de revalidatie wat dat betreft mee, niet maanden op stal. Een week op stal ivm verband en daarna al gedoseerd bewegen (stapschema en kleine paddock of weitje) gelukkig:)

Elisa ik laat het weten in het topic als ik iets gehoord heb van equitom of eigen dierenarts.

Dorine ik ga er eigenlijk vanuit dat ik er niets mee kan. Paard was paar weken voor koop rontgen gekeurd door verkoper voor hij de verkoop in ging. Heb met mijn eigen dierenarts overlegd wat te doen en meestal als het binnen 3 maanden oud valt is het advies of door eigen arts te later herbeoordelen. Deze heeft het dus ook niet gezien.. Heb hem wel klinisch zelf laten doen samen met de herbeoordeling van de rontgen keuring (dierenarts die ik toen had is een andere dan ik nu heb)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:33

Elisa2 schreef:
Ik ben benieuwd naar de second opinion, houd ons op de hoogte als je wilt.

Is het niet slecht voor zijn pees als hij nu draaft en gallopeerd en gek doet? op zich een goed teken natuurlijk. Klinisch geeft nog altijd de beste info vind ik.

Met zo'n gat in zijn pees lijkt me dat ook niet inderdaad.

Over de aanvankelijke keuring: Een interpretatieverschil tussen DA's komt vaker voor. Dat een straalbeen snel verder achteruit gaat heb ik ook vaker gezien. Enorm lastig om na een paar jaar bij de eerst keurende DA nog te reclameren.

Ik zou denk ik ook het besluit nemen om het paard te laten hemelen. Paard zal na operatie ook een tijd boxrust/stappen nodig hebben en dat is met zo'n jong dier ook een hele opgave. Maar ook dat kun je uit handen geven bv bij een revalidatiecentrum maar ook dat kost aardig wat.

2n opinion lijkt me goed. Er zijn de laatste tijd voor artrose wel nieuwe behandelingstechnieken gevonden die volgens mij inderdaad in België al worden uitgevoerd. Dus misschien kan Equitom daar nog naar kijken.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:39

Oww wat erg TS! Ten eerste veel sterkte gewenst met deze rotsituatie.

Ik zou het volgende goed op een rijtje zetten:
* wat is de kans dat hij pijnvrij oud wordt?
* wat zijn jouw ambities als ruiter?
* wat is financieel voor jou mogelijk?

Het eerste is voor mij doorslaggevend. Niet pijnvrij is naar je dier toe zo oneerlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:48

Kletskoekje, onderstaande operatie bedoel ik. De haak en losse fragmenten in het gewricht kunnen mogelijk geopereerd. bot glad maken (shaven) en losse fragmenten en woekering verwijderen (curretage) Kraakbeen kan worden hersteld door stamceltherapie. Blijkbaar gebeurt dat al. Als dat zou kunnen zou dat de prognose een stuk gunstiger maken.

debravanesch schreef:
Bij mijn paard wordt deze therapie nu al aanbevolen.

Mijn paard had een ontsteking aan het kogelgewricht met schade aan kraakbeen en al aan het bot (pijpbeen). Dus eigenlijk synovitis en osteoartristis in het gewricht.
Er werd reeds een operatie uitgevoerd om het gewricht te spoelen en op te kuisen (shaver en curretage). Nu wordt er nog aanbevolen om (ongeveer een week na de operatie) stamcellen in te spuiten om eigenlijk het kraakbeen te herstellen en zo verdere artrose te voorkomen.
Ik ben dit ook aan het overwegen.

Naar wat ik gehoord/gelezen heb spreken ze van prijzen 1000-2000EUR

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:56

Babootje schreef:
Over de aanvankelijke keuring: Een interpretatieverschil tussen DA's komt vaker voor. Dat een straalbeen snel verder achteruit gaat heb ik ook vaker gezien. Enorm lastig om na een paar jaar bij de eerst keurende DA nog te reclameren.

Hmm nou ik keur nooit.. en als ik dit hoor vind ik dat maar goed ook. Als je toch niks ermee kan als blijkt dat dit al zichtbaar was tijdens de keuring. Waar je dik geld voor hebt betaald

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:58

Babootje schreef:
Kletskoekje, onderstaande operatie bedoel ik. De haak en losse fragmenten in het gewricht kunnen mogelijk geopereerd. bot glad maken (shaven) en losse fragmenten en woekering verwijderen (curretage) Kraakbeen kan worden hersteld door stamceltherapie. Blijkbaar gebeurt dat al. Als dat zou kunnen zou dat de prognose een stuk gunstiger maken.

debravanesch schreef:
Bij mijn paard wordt deze therapie nu al aanbevolen.

Mijn paard had een ontsteking aan het kogelgewricht met schade aan kraakbeen en al aan het bot (pijpbeen). Dus eigenlijk synovitis en osteoartristis in het gewricht.
Er werd reeds een operatie uitgevoerd om het gewricht te spoelen en op te kuisen (shaver en curretage). Nu wordt er nog aanbevolen om (ongeveer een week na de operatie) stamcellen in te spuiten om eigenlijk het kraakbeen te herstellen en zo verdere artrose te voorkomen.
Ik ben dit ook aan het overwegen.

Naar wat ik gehoord/gelezen heb spreken ze van prijzen 1000-2000EUR

Maar hier zit de haak aan het straalbeen, dat is lastiger te bereiken en te genezen dan een gewricht hoger in het been lijkt me?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:11

Als hij last krijgt van dit been en wellicht gaat ontlasten, hoe groot is de kans dat er problemen in het andere been ontstaan? Of zijn die ee al, gezien hij vaak goed loopt. Pijn aan beide kanten zorgt er vaak voor dat kreupelen geen optie is.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 10:24

Oh ik had dat verkeerd begrepen babootje dat je daar op doelde :)

Die haak aan het straalbeen is niet operabel in ieder geval. Tenminste niet volgens mijn DA en deze kliniek.

Ik ben erg benieuwd naar de de seconde opinion in ieder geval.