Pony stijf, ontlast achterhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:18

_Dominique schreef:
Morgen bel ik de DA (Raaphorst) meteen. Zijn volgens mij 2 artsen binnen hun kliniek die ook osteopaat zijn en ik denk dat dat een goede stap is.

Daarnaast contact met het stamboek om te laten testen op pssm. Al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. :)

Je kan via o.a. https://www.animalgenetics.eu/Equine/eq ... /PSSM.html op PSSM 1 laten testen, daar staan ook de symptomen duidelijk beschreven. Test aanvragen, haren trekken en opsturen en met 2 weken heb je de uitslag.

De combinatie Tinker, stijfheid, plashouding, achterhand zwakte doen bij mij wel heel duidelijk de PSSM bellen rinkelen. Persoonlijk zou ik nu wel een DA laten kijken om zeker te zijn dat het gaan spier/ hoefbevangenheid is en als dat wel zo is daarvoor natuurlijk laten behandelen maar ik zou zeker de PSSM 1 test laten doen en evt. de PSSM 2, etc. test. PSSM 1 test kost 30 Engelse ponden ( ca. 35,- euro), PSSM 2, etc. kost rond de 250,- euro.

NNikki

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:45

Wanneer er niks uit de PSSM testen komen zou ik als ik jou was haar achterhand op de foto zetten.
Tinker die ik verzorgde had veel van dezelfde dingen en die bleek onder de artrose te zitten.
Zeg natuurlijk niet dat die van jou dat ook heeft, maar wanneer er niks uit de onderzoeken komt zou ik zeker foto's gaan maken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:23

DA is geweest. Niet hoefbevangen!

SI gewricht reageerde ze niet gevoelig op maar op de rug zelf wel. En niet zo’n klein beetje ook. Bell heeft dus echt enorme rugpijn. Ze krijgt nu een weekje metacam. Daarna weer contact met de DA over hoe het gaat en dan een osteo laten komen.

Ook aangeraden om op pssm te testen dus de haren zijn meteen getrokken hiervoor.

Liep heel af en toe een pasje onregelmatig op rechtsachter maar dat kan goed vanuit de rug komen. Ze liep vandaag ook echt een stuk beter dan van het weekend. Waarschijnlijk heeft ze een flinke schuiver in het land gemaakt war ik niet gek vindt. De ingang is een beetje modderig en met de regenval dus vrij glad. Met binnenhalen zijn er een aantal in de merriegroep die de hele kudde opjagen, trappen, bijten etc. Grote kans dat ze dus in een hoekje is gedreven terwijl ze weg probeerde te komen. :(:)

Nu weekje rustig aan. Alleen aan de hand stappen. Als ze weer in orde is mag ze het land weer op, wel met graasmasker.

Rena100

Re: Pony stijf, ontlast achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:13

Goed nieuws in ieder geval over de HB/SB. Waarom heeft je paard een zere rug volgens de dierenarts? Of heeft hij dat niet gezegd?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:23

janouk schreef:
In ieder geval de veearts laten komen om goede diagnose te stellen

En gezien leeftijd en de symptomen zou ik haar op Pssm 1 en 2 laten testen en alvast te managen als zijnde pssm patient. Het kan in ieder geval geen kwaad te stoppen ket suikers etc. http://Www.pssm.eu
Je kan nu pssm 2 dna laten testen door haren met haarzakjes op te sturen naar laboratoeium in duitsland.

Zou idd gaan testen. Ik lees meerdere symptomen van pssm. Als je weet wat je paard heeft, kan je handelen naar wat ie nodig heeft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:26

Hier ongeveer zelfde verhaal.

Paard loopt LA stijfjes.
Heeft een behoorlijke schop net boven haar knie en net onder haar heup gehad.
Boel behoorlijk ontzet geweest.

Geen breuken.
Flink gekneusd en advies. Goede fysio erbij.

Mooi rot dus.

Als het soortgelijk is. Kan het een paar behandelingen duren.
Het hoeft niet altijd zo heftig te zijn als mensen denken.

Valt mij wel vaker op.