Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 19:16

Het ongeluk is trouwens woensdag ochtend gebeurd. Dat is nu drie dagen terug. De spierpijn zou nu toch moeten minderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:59

Ja maar wanneer ergens een dikke bloeduitstorting zit dan duurt het wel even langer, eventueel wat Arnica korrels geven. Sterkte ermee.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:20

Fototje heup(kop)/knie zou geen kwaad kunnen al is het maar om uit te sluiten. Ziet er niet uitals een spier pijntje, maar dat er meer aan de hand is.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:26

Balou_k schreef:
Het ongeluk is trouwens woensdag ochtend gebeurd. Dat is nu drie dagen terug. De spierpijn zou nu toch moeten minderen.

Meestal is op dag 3 de pijn het heftigst. Daarna zou het langzaamaan af moeten nemen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 20:29

speurneusc schreef:
Fototje heup(kop)/knie zou geen kwaad kunnen al is het maar om uit te sluiten. Ziet er niet uitals een spier pijntje, maar dat er meer aan de hand is.

Ik geloof ook zeker dat zijn knie op zijn minst een flinke buts gehad heeft. Die staat ook tamelijk dik. :j

Dat roep ik al sinds woensdag avond. Maar ik probeer ‘rustig’ te blijven en te luisteren naar man, stalhouder en dierenarts. Ik ren nogal eens te snel naar de dierenarts.

Ingrid_92 schreef:
Balou_k schreef:

Meestal is op dag 3 de pijn het heftigst. Daarna zou het langzaamaan af moeten nemen.

Dan zou het vanaf morgen duidelijk verbetering moeten geven! Ik vind het vandaag al beter als gisteren, en gisteren was beter als woensdag. :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 20:29

bigone schreef:
Ja maar wanneer ergens een dikke bloeduitstorting zit dan duurt het wel even langer, eventueel wat Arnica korrels geven. Sterkte ermee.

Dat ken ik niet, even opzoeken. :)

Edit: iets homeopatisch tegen kneuzingen zie ik. Dat kan ik bestellen, maar dan zal het natuurlijk na het weekend pas geleverd. Als hij dan nog zo loopt sta ik wel al op de kliniek. :x

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:35

Arnica korrels ken ik niet. Wel zalf/gel en druppels.

Veel sterkte met je paard!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:34

Gewoon Arnica druppels voor mensen bij de drogist halen en op een stukje brood geven. Dosering omrekenen , meestal twee keer de hoeveelheid voor een volwassen persoon.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:45

Floortz schreef:
Sneu, hopelijk is het slechts spierpijn. Maar een jaarling hoort niet op stal te staan maar in de opfok. Buiten, in de Eiffel of elders. Dan heb je rustig de tijd tot het weer kan en de kinderen groot genoeg zijn. Voor het paardje veel gezonder.

Uhmmm dat is niet voor ieder jong dier goed.
Die van mij had geheid dood gegaan in de opfok.
Ik heb hem er 5 weken gehad. Ik zat er 3 keer per week en zag hem van een blij veulen naar apatisch dier worden. Hij kwam veel te licht terug naar huis.
Overdag bij mijn oude ruin gezet die hem een prima opvoeding heeft gegeven. 's Nachts gewoon in zijn eigen box met voldoende hooi en rust.

Wat super dat hij in de binnenbak mag staan, zodat ie toch wat kan bewegen. :j
Ik zou ook arnicadruppels van vsm geven.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:07

Toch vind ik hem op filmpje 2 al stuk beter bewegen dan 1.
Mijn paard is 2 jaar geleden heel hard gevallen op straat. Die heeft 2 weken erger dan dit en later zo gelopen. Moest 2 weken wachten omdat er een hematoom was ontstaan, die moest eerst binnenin dicht (dat bloedvat, anders zou het weer gaan bloeden) en toen zat er een bult zo groot als een kleine voetbal en.die konden ze toen openmaken. Paard is weer helemaal in orde geworden en loopt nu ZZzwaar. Geduld.. heel veel geduld.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:14

Ach, arm ding! Hopelijk knapt hij snel op.

Hier op stal vorig jaar ook een paard wat de stal uit sprong, niet over de deur maar over de houten zijwand van 1.90 hoog, merrie is zelf 1.63 en toen 26 jaar oud. Midden in de nacht... zij is daarna op haar hoofd/rug naar beneden gevallen, tussen een hoop (landbouw) machines, gereedschap en kasten in (afgesloten ruimte naast de stal). Volgende ochtend vroeg pas gevonden, en gigantisch in de kreukels, ze moest eruit gesleept worden. Paard heeft een ruime week vrijwel niet kunnen lopen, en het totale herstel heeft maanden geduurd, maar ook deze oude dame kwam er bovenop en is inmiddels de fitste 27 jarige die je maar kimt vinden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 22:16

Geduld heb ik op zich wel, maar ik vind het zo triestig om hem zo te zien lopen. Dit is natuurlijk niet wat je wilt voor je (jonge) dier. Normaliter zou hij vanaf morgen met de jaarling geïntroduceerd worden, maar daar gaan we nu nog eventjes mee wachten. :)

Ik heb ondanks dat hij nog niet lekker loopt het toch ook beter dan gisteren. Ik hoop alleen dat hij deze stijgende lijn blijft vasthouden. :j

Supertje schreef:
Ach, arm ding! Hopelijk knapt hij snel op.

Hier op stal vorig jaar ook een paard wat de stal uit sprong, niet over de deur maar over de houten zijwand van 1.90 hoog, merrie is zelf 1.63 en toen 26 jaar oud. Midden in de nacht... zij is daarna op haar hoofd/rug naar beneden gevallen, tussen een hoop (landbouw) machines, gereedschap en kasten in (afgesloten ruimte naast de stal). Volgende ochtend vroeg pas gevonden, en gigantisch in de kreukels, ze moest eruit gesleept worden. Paard heeft een ruime week vrijwel niet kunnen lopen, en het totale herstel heeft maanden geduurd, maar ook deze oude dame kwam er bovenop en is inmiddels de fitste 27 jarige die je maar kimt vinden.

Jemig, ik kan me werkelijk niet voorstellen hoe ze over zo'n hoogte heeft moeten springen!! Maar wel weer een hoopgevend verhaal.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:42

(Ik geloof ook zeker dat zijn knie op zijn minst een flinke buts gehad heeft. Die staat ook tamelijk dik.

Dat roep ik al sinds woensdag avond. Maar ik probeer ‘rustig’ te blijven en te luisteren naar man, stalhouder en dierenarts. Ik ren nogal eens te snel naar de dierenarts. )

Mijn gedachte is altijd, als je van zoiets foto's laten maken heb je zekerheid dat daar iets/niets mee is, met nix doen en afwachten, weet je helemaal nix en als dan later blijkt dat er wel wat aan de hand is, kan juist het afwachten veel meer schade toegebracht hebben en dan heb je meer een probleem. Ook da heeft geen röntgen oogjes en kan alleen gissen....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 23:02

speurneusc schreef:
(Ik geloof ook zeker dat zijn knie op zijn minst een flinke buts gehad heeft. Die staat ook tamelijk dik.

Dat roep ik al sinds woensdag avond. Maar ik probeer ‘rustig’ te blijven en te luisteren naar man, stalhouder en dierenarts. Ik ren nogal eens te snel naar de dierenarts. )

Mijn gedachte is altijd, als je van zoiets foto's laten maken heb je zekerheid dat daar iets/niets mee is, met nix doen en afwachten, weet je helemaal nix en als dan later blijkt dat er wel wat aan de hand is, kan juist het afwachten veel meer schade toegebracht hebben en dan heb je meer een probleem. Ook da heeft geen röntgen oogjes en kan alleen gissen....

Natuurlijk kan een dierenarts alleen gissen zonder röntgen. Maar ik heb wel een bepaald vertrouwen in haar. Zij heeft mij drie keer eerder doorgestuurd naar de kliniek zonder blikken of blozen. Tweemaal koliek, eenmaal een volledig kreupelheidsonderzoek, MMEP en foto’s van mijn jonge paard destijds. Als zij durft zeggen dat dit gerust een aantal dagen afgewacht mag worden geloof ik dit wel. Cru gezegd zou het behandelplan niet veel anders zijn dan nu. Rust, met eigen beweging. Filmpje op het harde is enkel om naar de dierenarts te sturen. :)

Ik zou mijn (jonge) paard niet graag 24/7 op moeten sluiten in een box voor een tig tal maanden lang. Dat lost een eventuele breuk of scheur wellicht op, maar brengt andere (gedrags)problemen met zich mee. Dat ligt dan geheel aan de tijd en de eventuele prognose die daarbij zit.

Nog geen drie maanden geleden stond ik op de kliniek met onze shetlander merrie. En nog geen twee jaar geleden met onze Friese merrie. Ik zie dan ook niet op tegen kosten, reizen, of eender wat. Ik vertrouw in deze, of probeer dat toch, op mijn dierenarts en haar kennis en kunde. Mocht hij niet verbeterd zijn de afgelopen dagen hadden we er wel al gestaan. Mocht het niet verder verbeteren staan we daar alsnog.

Een echo of foto van de knie kan indien nodig ook nog wel op stal. Maar ook voor een echo zal de hoogste zwelling dan eerst afgenomen moeten zijn. Althans, dat is wat ik begrepen heb bij pees blessures etc. en ik denk niet dat dat heel anders is bij een knie. :)

Nu ben ik wellicht vooral mezelf moed aan het inpraten wat het wachten betreft. Maar ik kan het ook niet beter uitleggen dan dit. :o

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:27

Ts wat een mooi dier! Erg sneu om ze zo te zien mijn 9 mnd jong veulen heeft toen haar been helemaal open gehad en heeft helaas wel 2 mnd binnen gestaan vanwege ontstekings gevaar maar ook helemaal boven op gekomen!

Het kijkt mij ook vanuit de schouders en heup te komen en kan dus door de spierpijn komen. Ik zou voor eigen gevoel alsnog foto’s laten maken om alsnog alles uit te sluiten maar ik dacht dat als er veel zwelling was dat ook foto’s konden vertekenen maar kan dat het alleen bij echo zo is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 23:29

candalisa schreef:
Ts wat een mooi dier! Erg sneu om ze zo te zien mijn 9 mnd jong veulen heeft toen haar been helemaal open gehad en heeft helaas wel 2 mnd binnen gestaan vanwege ontstekings gevaar maar ook helemaal boven op gekomen!

Het kijkt mij ook vanuit de schouders en heup te komen en kan dus door de spierpijn komen. Ik zou voor eigen gevoel alsnog foto’s laten maken om alsnog alles uit te sluiten maar ik dacht dat als er veel zwelling was dat ook foto’s konden vertekenen maar kan dat het alleen bij echo zo is.

Mijzelf kennende worden die foto’s vast nog gemaakt. O:)
Maar laat ik eerst even afwachten hoe snel hij dit weekend nog verbeterd!

Twee maanden zijn nog te overzien. Ik heb het eerder over 6+ maanden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:45

Bij ons op paard hebben we een paardje gehad die was heel hard onderuit geschoven op een betonplaT. Gelukkige heb ik het zien gebeuren en toen meteen paard gecontroleerd. Liep niet direct kreupel oid. Maar in de avond.... paardje liep zowat op 3 benen met een zwelling waar je u teven kon zeggen. Dit hebben we ook gewoon aangekeken, ging heel langzaam beter. Duurde lang voor de spierpijn, beurse plekken en wond genezen waren voor ze weer helemaal zuiver liep. Heeft best lang gevoelig/stijf golopen met de achterkant. Ik vind ook al veel verbetering te zien in je filmpjes en zou het ook wel gewoon durven aankijken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:07

Arnica druppels idd! En ik zou op zn knie traumeel gel smeren.. niet in de wond maar eromheen

Beterschap met de kleine brokkenpiloot..

Foto zou altijd nog kunnen he.. het is niet dat je er veel mee kunt op die plek.. eerst die zwellingen maar even wat minder en blauwe plekken weg.. misschien valt het dan alsnog wel mee.. en zo niet is een foto dan ook snel geschoten ;)

En ik zou over een paar weken ook even een osteopaat laten komen.. kan bijna niet anders dan dat hij met deze actie ergens blokkades heeft veroorzaakt.. knie.. maar ook hals of rug (blokkade dus, bedoel geen blessure)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:09

Hier ervaring met een paard die over de achterklep van de trailer is gesprongen. Is op zijn voorknieen op het asfalt geklapt en heeft ook even zo aan de achterbenen over de klep gebungelt. Paard liep de eerste dagen beduidend slechter dan jouw jaarling. We hebben hem toen gewoon zoveel mogelijk in de wei laten rondscharrelen en een week of 2 later was er al niet veel meer aan de hand. Osteopaat kon uiteindelijk niets vinden wat van deze klap zou zijn gekomen.

Kortom, ja je jaarling loopt nu niet lekker maar ik zou het echt minimaal een week de tijd geven en als je dan nog helemaal geen verbetering ziet zou ik de DA nog eens laten komen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:09

Veel succes met het verdere herstel van je paardje! Hopelijk zet de stijgende lijn zich voort.

Mijn pony heeft ook ooit iets gelijkaardigs meegemaakt, maar heeft hierbij meer geluk gehad. Hij is niet de stal ingesprongen, maar wel uit de weide gesprongen, waarbij de omheining ook een stuk hoger was dan hij. Hij werd achternagezeten door zijn weidemaatjes en zo dus de weide uit gejaagd. Hij is in de draad blijven hangen, die gelukkig voor hem stukgetrokken werd. Hij heeft er dus niet zoveel aan overgehouden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:16

Pablo is bij gaelle zo eens over een hek gegaan. Hij had vergelijkbare wondjes. Alleen een hele diepe. Maar die was na een paar weken ook weer helemaal de oude. Maar die heeft flink spierpijn gehad .. Ik duim voor je knappe poown

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:23

Ik zie op het tweede filmpje toch wel al een stuk verbetering met het eerste filmpje. Persoonlijk zou ik ook nog even afwachten met naar de kliniek rijden.
Wat ontzettend fijn dat hij trouwens gewoon in de bak mag rondscharrelen en niet in paniek in stal wordt opgesloten. Ik vind het super hoe jullie er mee omgaan. Wat je nog zou kunnen proberen om een hematoom sneller te laten oplossen is smeren met tensolvet (in ieder geval iets met die samenstelling met heparine). Ten eerste is het een heerlijk verkoelende zalf en ten tweede helpt de heparine met afvoeren van zwellingsprodukten. Op een abzess moet je het niet smeren want dat moet naar de buitenkant eruit maar een hematoom kan gewoon door het lichaam zelf opgelost worden.
Maar wat een pech zeg. Zo jong en dan al zo met een dierenarts kennis moeten maken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 20:13

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:27

Dat ziet er goed uit :j

Super leuk dier !

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 21:45

N4N4 schreef:
Dat ziet er goed uit :j

Super leuk dier !

Hij staat sinds vandaag in de paddock. Hopelijk van de week goed genoeg om te introduceren met zijn vriendje. :j