Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:10

Hier de echo's

Bambelien

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:57

Zijn bij mij niet af te spelen?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:02

Mijn merrie ging zich ook als hengst gedragen maar werd fijner in haar gedrag. Niet meer schrikkerig en angstig maar juist veel stabieler in haar gedrag en super fijn te rijden.

Bedankt voor het delen van de echo’s.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 20:53

Ik ben vanmiddag even bij haar geweest, maar ze was zo zielig, zodra ze me zag schreeuwde ze met heel haar lichaam en houding "mam, ik ben nog steeds hengst, maar voornamelijk voel ik me nu alsof ik echt dood ga van de honger". Hoe kun je zo'n dier vertellen dat ze toch echt een paar dagen honger moet lijden (ze krijgt alleen 2x per dag een beetje seniores priores, maandag de helft daarvan).
Ik heb besloten dat ik dinsdag pas weer ga, na de operatie, dan mag ze weer wat eten. Vandaag maakten we elkaar alleen maar van slag. Ik ben en blijf nou eenmaal de voedselvoorziener, en als ik dan niet een een net hooi kom brengen, dan raakt ze gefrustreerd. Arm ding.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 21:02

Fijn dat het terugkomen van zowel hengstengedrag als de tumor vrijwel niet voorkomt.

@KootMiraDrum, zonde voor je paardje. Snap wel dat je hart dan breekt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:12

wat heftig,maar wat fijn dat je haar hebt laten opereren!
ik heb vroeger een draver merrie verzorgd die onvoorspelbaar gedrag had.
zo kon je met haar knuffelen,maar de andere dag viel ze je aan.
die is naar een handelaar gegaan en heeft daar een muur uit de stalling getrapt waarna zij er zat van waren en is ze naar de slager gegaan.
deze heeft toen meerder tumoren gevonden zo groot als een sinaasappel.
dit verklaarde ook haar gedrag dus!

ik denk dat er best nog wel wat paarden zijn die onbegrepen zijn met dit soort problemen.
ik hoop op goed herstel!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:13

Mijn merrie is vorig jaar ook geopereerd aan een tumor op der eierstok.
Ze veranderde al wat, maar waren ook recent van stal verhuisd dus ik dacht dat het daar mee te maken had. Maar even later was ze niet meer te hanteren. Steigeren aan de hand, sleurde me de hele stal door naar der vriendin en brullen waar je bang van werd.
Dus naar de kliniek, daar werd er al snel nog een dierenarts bijgehaald.. En als dierenartsen enthousiast worden... Foute boel :=
Ze hadden nog nooit zo'n grote tumor gezien. Ik heb besloten om haar bij m'n eigen kliniek ook te laten opereren, er werd nog een chirurg van buitenaf bijgehaald ook.
De kliniek is vrij nieuw, dus mooie systemen allemaal om ze uit de narcose weer in de benen te begeleiden.
Omdat de tumor zo groot was (15kg) was er nog wel een zorg dat het kwaadaardig zou kunnen zijn, maar gelukkig was dit niet het geval.

Ik wil binnenkort nog een topic maken met het hele verhaal met foto's etc. Want het is niet zonder slag of stoot gegaan..
Maar vandaag starten we eerst weer onze eerste BB cross *\o/* <3

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:49

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet eens wil weten of het kwaadaardig is. Arts zegt dat er geen uitzaaiingen zijn, wat mij betreft is het dan wel prima. 15 kilo.......t*ring!! Hoe groot was die in doorsnede ongeveer?
Binti begon wel wat feller te worden vanaf november/december, maar niet heel heel extreem. 25 maart was mijn man zijn neefje met Downsyndroom nog mee en heeft haar heerlijk staan borstelen. Dus het echt extreme is pas een week of 6, denk ik.
Doe je topic maar na dinsdagavond, Goldie ;-) Succes met je cross!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:50

Afbeelding
25 maart, bij het neefje de rust zelve.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:19

Ik had gister een mailtje gestuurd met uitleg waarom ik gisteren en vandaag niet kwam. Kreeg net een mailtje terug waarin de arts vertelde dat het voor iedereen zelfs makkelijker is als de vaste voedselvoorziener er even niet is ;-) Binti had laatst een astma aanval gehad, en zou de afgelopen dagen extra verneveld worden. Dat gaat goed, longen zijn vooruit gegaan en dus gaat de operatie morgen door. Ze is net ter voorbereiding al geschoren en gewassen.
Ze is morgenochtend als eerste aan de beurt, krijgt in de vercouverbox alle tijd die ze nodig heeft, en ik word pas gebeld als ze terug in haar box is.
Morgenavond ga ik er naar toe.
Duimen jullie mee?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:05

Heel veel succes en duimpjes draaien voor jullie KMD!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:08

Heel veel succes morgen TS!! Ik duim mee dat het soepel en goed verloopt!!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 01:53

Hopelijk kun je een beetje slapen , het is toch altijd spannend. Ze is in goede handen en wat fijn dat ze als eerste aan de beurt is.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:38

Ik denk aan jullie!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:36

Bedankt voor het meeleven en de duimpjes! Ik heb nog niets gehoord.
Gisteravond kwam ik dit artikel tegen, van 2013!! Ik neem het vanavond mee, en ga haar mening erover vragen. Vraag me af waarom ze het niet op die manier doen, volledige narcose en opstaan geven toch risico's.
https://demorette.be/wp-content/uploads ... oscopy.pdf

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:52

Dit kan maar tot een bepaalde grootte van de tumor, die van Cas was te groot om het op deze manier te doen dus wij hadden geen keuze.

Hopelijk hoor je snel wat, dat wachten is zo spannend :=

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:04

Jeetje KMD wat heftig, heel veel sterkte voor jou en heel veel beterschap voor Bintekind

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:16

Ben om 12.50 uur gebeld. Alles is goed gelukt, dame staat weer, en gaat voor nu naar een andere stal, IC met camera erop. Ze krijgt aangepast voer.
Tumor is formaat voetbal, maar afgeplat, snee buik is 20-25 cm. Ik ben er vanavond pas, zo lang bewaren zo dat ik hem kan zien (en afsdheid kan nemen hahaha) lukt niet, dan is de tumor inmiddels leeggelopen, maar er zijn wel foto's gemaakt dus die krijg ik nog.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:34

Fijn dat alles voorspoedig is verlopen en dat je zo snel al gebeld bent.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:11

Ik heb ook foto's gemaakt ervan, ik moest en zou dat ding zien ook :+

Fijn dat alles goed is gegaan! Hopelijk een voorspoedig herstel :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:07

Mijn aller eerste paardje heeft jaren geleden ook een tumor op de eierstok gehad. Zij ging in een jaar tijd van brave merrie naar halve hengst. Ze was onwijs pittig geworden in omgang en onder het zadel. Bleef wel braaf maar echt net alsof het een hengst was.

Helaas hebben we de tumor bij haar gewoon te laat gevonden. Ze werd narrig en met rijden begon ze in verzet te komen. Eerst werd er verdacht op een gekneusde rib maar later na inwendig onderzoek vonden ze de tumor. Na een onwijs dure operatie en flinke nazorg is ze eigenlijk nooit meer terug veranderd in hoe ze was. Ze werd wel weer wat rustiger, maar had zo'n pijn ervaring gehad dat rijden nooit meer echt een normale optie was.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:05

Fijn dat het goed is gegaan TS!! Hopelijk geneest ze nu goed van de tumor en heeft ze geen last meer van dat hengsten gedrag! Lijkt me trouwens voor haar ook niet zo prettig dat hengsten gedrag!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:36

Ik ben even geweest, ze leek heel klein in de IC stal. De bodem is daar 8 cm lager en de box wit, dan lijkt het ineens een klein tinkertje ;-)
Veel gehum van de dame, ze stond nog vast, infuus zat er nog in, die was nog aan het lopen, ze krijgt ieder uur een pluk hooi, maar ondanks dat ze haar dagen hebben verneveld voor haar longen lag er toch droog hooi, heb ze daar maar gelijk op gewezen.

Ik had wat vragen, voor een ander vast onbelangrijk, voor mij wel belangrijk. Ik wilde het gewicht van de tumor weten, dat wist de arts niet; ik wilde Binti haar gewicht weten, dat wist de arts niet; ik wilde de foto's van de tumor zien, dat had de arts niet; ik wilde weten of ik de link naar de cam kon krijgen (niet dat ik dat persee wilde hoor, maar ik vroeg me af of de eigenaar het paard wat net geopereerd is dan ook mag zien), dat deed de arts niet.

Ik vind er wat van, van de niet heel goede communicatie, maar zet zoals altijd mezelf maar weer opzij en heb uiteraard begrip er voor dat ik niet de enige ben.
Ik had een nichtje mee, en die vond de "ontvangst" ook karig. We waren aan het praten en toen moest de arts ineens weg omdat ze 20 minuten daarna een fysio afspraak had. Dat kan, en mag, maar ik stond wel even verbaasd te kijken dat ze zo ongeveer weg rende.

Het los maken van de tumor was hard werken voor de chirurg, de tumor zat ook al vergroeid aan de baarmoeder. Daarna via de buik eruit halen ging daarentegen een stuk makkelijker. Binti had wat vocht in het buikvlies, dus de tumor had duidelijk zitten rommelen. Ze staat onder flinke antibiotica en pijnstillers, hopen dat vooral de a.b. hun werk goed doen.

Ik had de snee op de buik net voor haar uier verwacht, geen idee waarom. Maar het sexy stoeipakje wat ze aan heeft zit vrij ver naar voren. Ik ben de stal niet in gegaan, dus heb de wonden niet gezien.
Belangrijkste is dat mijn meisje goed uit de operatie gekomen is, maar de communicatie naar de eigenaar toe kan absoluut beter. Ik geloof dat ik morgen weer gebeld word door de anesthesiste die me vandaag belde. We gaan het zien.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 24-05-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:40

Jij had een arts die jou kwam "opvangen"?? Die had ik niet _O- Had alleen twee assistentes! Wel jammer dat de arts jou niks kon vertellen!

Lijkt me wel heftig om je paard zo te zien... Hoelang moet ze dat harnas omhouden?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:41

wilmatj schreef:
Mijn aller eerste paardje heeft jaren geleden ook een tumor op de eierstok gehad. Zij ging in een jaar tijd van brave merrie naar halve hengst. Ze was onwijs pittig geworden in omgang en onder het zadel. Bleef wel braaf maar echt net alsof het een hengst was.
Helaas hebben we de tumor bij haar gewoon te laat gevonden. Ze werd narrig en met rijden begon ze in verzet te komen. Eerst werd er verdacht op een gekneusde rib maar later na inwendig onderzoek vonden ze de tumor. Na een onwijs dure operatie en flinke nazorg is ze eigenlijk nooit meer terug veranderd in hoe ze was. Ze werd wel weer wat rustiger, maar had zo'n pijn ervaring gehad dat rijden nooit meer echt een normale optie was.

Binti wordt niet bereden, dus daar zal ze geen last van hebben. Wel hoop ik dat ze weer haar eigen lieve slomerige zelf wordt. Ik heb bij haar nooit pijn kunnen constateren.