Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 15:00

Dankjewel! Ik zal eens op zoek gaan!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:05

Die tip van afgewerkte olie is iets wat 25-40 jaar geleden werd gedaan. Dat werkte destijds misschien omdat er eenvoudig nog niets ander was
Toen was de olie heel anders van samenstelling en werkte het wellicht idd.
De olie van nu is allemaal synthetische rommel en werkt absoluut niet. Is nog erg slecht ook voor je paard

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:10

MariekeTV schreef:
Kijk ook eens naar Vitalbix van Feral.

Ja, deze is duurder, maar verbruik is ook lager omdat er minder rotzooi als vulmiddel in zit.
Ik heb mijn Shire jaarling er ook op staan (breed & grow) en ze is er mega op vooruit gegaan.
Ik begin al jong met het kijken naar de juiste voeding en voorkomen van mijt en mok, omdat ze een ‘sokken paard’ is en dus een verhoogd risico op CPL heeft.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:29

Cortavance en citucutin ( ofzo iets). Zijn wel eigenlijk honden medicijnen maar werkt goed. Dit is het enige wat bij mijn paard helpt met mok. Alleen verkrijgbaar bij je dierenarts.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:00

khirshanta schreef:
Ook ik vind dat het er erg naar CPL uitziet.

Afgewerkte olie schijnt ook goed te helpen tegen mok. Is natuurlijk grote rotzooi, maar als de wanhoop nabij is wil je wellicht alles proberen

Nee he... kom op, beetje bij de tijd blijven, dit is de 21ste eeuw... ;)

Deze website heeft veel info hierover: http://www.blauwehengst.nl/cpl-chronisc ... j-paarden/

Staat het paard regelmatig op stal? Voor paarden met CPL is bewegen het allerbelangrijkste. Gewoon de hele dag door kunnen lopen. Stilstaan in een box is funest.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:06

Mijn merrie had het ook. Sinds ik Vitalbix voer is het al een stuk beter maar ik ben recentelijk ook overgestapt van ingepakt voer (kuil/voordroog) naar droge pakjes hooi wat met touwtjes bij elkaar gebonden is. Echt een mega verschil! Mok verdween als sneeuw voor de zon.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 17:26

Nee ze staan 24/7 buiten :) Beweging krijgt ze dus genoeg :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:34

Ik twijfel ook aan mok. Is er het weer niet voor. Met dit weer: droogte en veel zon denk ik ook eerder aan CPL.
Bij CPL is het belangrijk dat je de benen goed tegen (zon)licht beschermt door goed ventilerende beenbescherming, Uiteraard de wondjes goed verzorgen.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:49

Droogzetter wat gebruikt word bij oa koeien er op doen. Werkt super.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:08

Pepperrr schreef:

Top. Succes met behandelen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 18:19

Floortz schreef:
Pepperrr schreef:

Top. Succes met behandelen.

Dankjewel!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:32

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:37

khirshanta schreef:

Afgewerkte olie schijnt ook goed te helpen tegen mok. Is natuurlijk grote rotzooi, maar als de wanhoop nabij is wil je wellicht alles proberen

Geen afgewerkte olie gebruiken. Uiteindelijk wordt je paard dan ziek van de afgewerkte olie. Gebruik dan pig oil (&sulpher).

Ts: Staat ie nog buiten? Zon kan ook nog enorm irriteren en de klachten erger maken. Een sok of panty kan super helpen dan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:46

Misschien door de zoute zee wandelen? Schijnt ook te werken... (en erg goedkoop :P )

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:04

Mijn fries had dit ook, en zelf 2x einschuss gehad. Dit was in het eerste jaar dat hij bij mij was. Hij heeft ook ribbels achter. Ik ben begonnen met byemite te behandelen en vitalbix van pavo gaan voeren.
Hij beweegt elke dag, krijgt alles suikerarm en de kootholtes scheer ik uit.
Even afkloppen, maar hij heeft nooit meer last gehad. Ik zorg zoveel mogelijk voor droge voeten en was zijn benen nooit met schampoo en probeer alles zo droog mogelijk te houden. Op het afkrabsel was trouwens geen mijt te zien, maar mijn
dierenarts heeft zelf friezen en heeft toen dit geadviseerd. Hij had ook nog wat koper of ijzer tekort in zijn bloed en heeft daar nog een kuur voor gehad. Ik hoop voor je dat je wat kan met de adviezen, want het is een hardnekkig probleem.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:17

Dierenkliniek Wolvega heeft inderdaad een speciaal bad voor dit soort problemen. Werkte goed, met eigen ogen gezien :)) (stage)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 19:34

Kabayo schreef:
Misschien door de zoute zee wandelen? Schijnt ook te werken... (en erg goedkoop :P )

Haha helaas een beetje ver weg. Minstens 3 uur rijden (mits geen files) en paard heeft nog nooit in een trailer gestaan voor zover ik weet haha.

We laten iig een afkrabsel nemen en gaan sowieso naar het voeraanbod kijken. Ik houd jullie op de hoogte! Jeltje staat nu inderdaad buiten, zon zal denk ik wel meevallen omdat ze net dit weer altijd in de schaduw staan. Ze lopen alleen even heen en weer om een slok te drinken en een hap te eten haha. Verder is het tot de da komt vooral proberen de vliegen te bestrijden en het droog te houden, dat is voor nu even het belangrijkste voordat er weer maden in zitten...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:43

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:46

khirshanta schreef:

NIET DOEN

Behalve dat het kankerverwekkend is werkt het niet en verbranden ze waar je bij staat. Sommige gebruiken moeten heel diep begraven worden. En dit is daar 1 van

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 20:18

De olie was ik sowieso niet van plan. Ik ga ook niet zomaar middelen gebruiken zonder advies van de da of zonder me er goed in te verdiepen :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:23

Zou zeker ook behandelen met byemite!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:38

Nadeel van byemite is dat het prikt in wondjes, en je moet het oplossen in een emmer water en echt overal op de huid aanbrengen tot aan de knie.
Cydectin Pour on breng je aan met een spuitje (zonder naald) op een paar plekjes tussen de sokken en masseer je in. Makkelijker in gebruik, en het werkt beter en langer.

Zie je haar wel eens met een hoef op de grond stampen of aan de sokken knagen?
Zo ja, dan is een schraapsel eigenlijk niet nodig, dan is de kans heel groot dat het gewoon mijt is. Bijna elk paard met sokken heeft daar wel eens last van.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:42

janna schreef:
Ik heb hele goede ervaring met zinkzalf op mok. Gewoon simpele van Daro, te halen bij kruidvat etc. Ik was ook ten einde raad bij mijn paard en na mokzalf, droogzetters etc dit geprobeerd. Werkte echt super.

Droogzetters ja.

Even aan de VA vragen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:45

Een ander middel tegen mijt is inderdaad dan wellicht geschikter.
Maar ik lees in de berichten van TS niets over het al behandeld hebben tegen mijt en dat vind ik echt één van de eerste stappen bij mok. Mijt kan ook al die kloven veroorzaken of leiden tot CPL als ik het goed heb. En dan is het sowieso verstandig om mijt heel secuur te behandelen. Helpt het niet, dan kun je altijd nog verder kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:00

Ik heb wel eens gelezen dat mijten een bepaalde stof uitscheiden waar de lymfeklieren op reageren en dat triggert de CPL. De mijten zelf zijn niet de oorzaak van de rimpels, maar kunnen wel de CPL aanwakkeren.