Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 18:05

Mariljo schreef:
Bij ons op stal had een pony 7 diastasen die opgevuld zijn door idd onze Belgische tandarts. De namen van twee Belgische tandartsen die dat kunnen en heel kundig zijn kan ik je wel geven.

Graag pb kon de pony hierna weer eten? Hoelang duurde dat? Had die ook moeite met hooi ect eten?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:13

Rizette schreef:
Pfoeh dat zou ik écht niet weten zo, ik weet dat het een Belg was :') Moet wel zeggen dat ik 90% van de Belgische dierenarts tandartsen 110% kundiger vind dan de Nederlandse. Er ging echt een wereld voor mij open toen mijn paard hier voor het eerst naar de tandarts ging. In het najaar gaat hij zelfs 2 tanden opgevuld krijgen vanwege gaatjes (lees gaten :') ).

Het is ook inderdaad meer een laatste optie “om te proberen”. De juiste voeding zoals hierboven aangehaald is al een heel belangrijke start om de ergste/alle pijn weg te houden en regelmatig de dierenarts erbij om bij te werken. Mocht het blijven dan kun je een uitboring opteren in de hoop dat het voer ook weer uit de opening kan en vanaf daar pas verder kijken
\\\

Waar leren de Belgische tandartsen hun vak? Niet in Amerika?[/quote]
Nee deze leren het niet in Amerika, deze mensen leren het van deskundige mensen met een wetenschappelijke achtergrond hebben, en zelf ook nog onderzoek doen.

Je hebt heel veel verschillende opties om te doen. Je kunt de kiezen trekken maar, dat is definitief. Afhankelijk van de ernst van de diastemas gaat dit makkelijk of moeilijker.

Je kunt vullen met poetty. Dit is een soort rubberen vulling deze blijven soms wel langer dan 1jaar zit te. Sommige vallen er ook snel uit, dat is afhankelijk van hoe mobiel de kiezen zijn.

Je kunt ook vullen met co-pack. Dit is be zachter en kleveriger, maar dit ontsmet meer dat de poetty. Wel lost dit product langzaam op.

Ook kun je nog vullen met een harde vulling. Deze wordt dan aan 1 kies vast gemaakt zodat de diastema gebukt is. Dit lukt niet bij elk paard omdat het vrij lastig ingreep is.

Het uitboren zou ik nooit doen, in jou geval. De risico's hier van zijn redelijk ernstig.

Verder is gras nu het beste en anders zo droog mogelijk hooi, maar niet dat wat uit plastic komt dit kunnen ze bijna niet eten.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:32

Jan Kroese heeft destijds halfjaarlijks(?) de ruimte wijder geslepen, zodat voer eruit kon vallen. De tegenoverliggende kies, die haak vijlde hij verder terug dan normaal. Omdat deze nergens tegen afsleet, en ook het gat in stand hield.
Na een paar jaar waren de kiezen naar elkaar toe gegroeid. Dus echt verplaatst binnen het tandvlees, ruimte was dicht en gebit normaal. Dit is zo'n 15 jaar geleden geweest, en paard is nu 20. Hij raadde mij opvullen af, meer symptoombestrijding en zakkenvullerij.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:30

Nicky rilana: don’t shoot me maar hangt me toch echt iets van bij dat dierenarts Wouter Demey onlangs in amerika weer bijscholing heeft gehad van de opleiding, die hij daar heeft gevolgd :o
Dus hij heeft zijn kennis niet alleen van deskundige ed!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:45

De diastasen van mijn merrie zijn behandeld door Ilse van den Broeck. En ze was er na een eerste goede behandeling eigenlijk vanaf. De controle was iets later dan gepland, maar na 3/4 jaar was ze zeer tevreden!

Iccc

Re: Paard met diastase tussen de kiezen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 20:11

Er gaat tog echt wat mis dan.. hoor idd dat paarden na een behandeling aan diastase er gauw bovenop zijn en dan na paar maanden idd controle nodig hebben plaats van om drie weken schoonmaken... en mijn paard die nog niet kan eten.. hmmm ga morge is andere tandartsen raadplegen en informatie inwinnen.. second opion gewoon

Bedankt voor alle reacties!!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:28

Maar als er al een ontsteking zat is het logisch dat het herstel langer duurt.

Ondanks de halfjaarlijkse controle is bij mijn merrie op een gegeven moment ook het tandvlees gaan ontsteken waardoor een kies los kwam te zitten. Deze kies is getrokken maar toen heeft ze wel een aantal dagen alleen slobber mogen eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:55

IVAANAA__ schreef:
Hmm wat een gedoe ook..
Kunnen jullie aanbevelen omgeving gelderland die hier ervaring mee heeft of een kundige tandarts
Ik wil toch een second opion want heb der geen goed gevoel bij..

Ik heb goede ervaringen met Huub Rietberg.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:59

IVAANAA__ schreef:
Er gaat tog echt wat mis dan.. hoor idd dat paarden na een behandeling aan diastase er gauw bovenop zijn en dan na paar maanden idd controle nodig hebben plaats van om drie weken schoonmaken... en mijn paard die nog niet kan eten.. hmmm ga morge is andere tandartsen raadplegen en informatie inwinnen.. second opion gewoon

Bedankt voor alle reacties!!

Mijn merrie werd helaas met chemo behandeld en dat vond ik belangrijker dan de tandarts op dat moment. Maar in dat geval was het voor ons niet erg.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:16

Hier ook ervaring, na een paar keer schoonmaken en opvullen met puty elke paar maanden, wat ze echt vreselijk vond en slecht toestond, de kiezen laten trekken (aan beide onderkanten eentje). Dat is nu een jaar geleden en erg blij dat ik het heb laten doen!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 21:28

Miran schreef:
Hier ook ervaring, na een paar keer schoonmaken en opvullen met puty elke paar maanden, wat ze echt vreselijk vond en slecht toestond, de kiezen laten trekken (aan beide onderkanten eentje). Dat is nu een jaar geleden en erg blij dat ik het heb laten doen!

Je bedoeld dat je slechte ervaring had met het opvullen?

Lees idd wisselende berichten ene zegt opvullen andere zegt wijder maken en zorgen dat het voedsel er makkelijk uitkan..

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:04

Mijn trekpaardmerrie had dit ook. Na vele bezoekjes en hoge rekeningen bij de Lingehoeve ben ik naar Jan Broeze in Winterswijk geweest, die zag in 1 bezoek meer dan ze bij de Lingehoeve zagen. Voor het spoelen heb ik toen zo'n spuit aangeschaft die de tandarts ook gebruikt.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 22:06

Soesannie schreef:
Mijn trekpaardmerrie had dit ook. Na vele bezoekjes en hoge rekeningen bij de Lingehoeve ben ik naar Jan Broeze in Winterswijk geweest, die zag in 1 bezoek meer dan ze bij de Lingehoeve zagen. Voor het spoelen heb ik toen zo'n spuit aangeschaft die de tandarts ook gebruikt.

Dan snap je mij rekeningen ook idd Ben benieuwd wat had de kliniek jou toen aangeraden mag per pb hoor..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:35

Wie had je bij de Lingehoeve? Marco van Schie?

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:40

Dat groter maken van het gat schijnt zo makkelijk nog niet te zijn.

Ik zou wel zoeken naar iemand die dierenarts en tandarts is, en onder sedatie onderzoekt en behandelt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:42

Oude stal had iemand een merrie met diastase, die spoelde de mond ook met zo'n spuit een aantal keer per week. Dan bleef het tandvlees rustig en had ze er geen last van.
Je zou nu die spuit kunnen vullen met afgekoelde kamillethee (ook bij mensen fijn met tandvlees problemen) en dagelijks uitspuiten totdat tandvlees rustig is.

Als ik zelf even in de mond wil kijken schuif ik deze tussen de kiezen :
https://www.divoza.com/nl/mondsperder-kunststof
Genoeg ruimte om te zien of de TA moet komen. En in jouw geval genoeg hulp om te zien of de diastases leeg zijn. Slechts 1x in de 3 weken laten schoonmaken lijkt mij erg lang qua boel tot rust krijgen omdat rommel dan lang de tijd krijgt om te irriteren. Waarom is er geen advies gegeven om zelf de mond te spoelen tussendoor?

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 22:49

tamary schreef:
Oude stal had iemand een merrie met diastase, die spoelde de mond ook met zo'n spuit een aantal keer per week. Dan bleef het tandvlees rustig en had ze er geen last van.
Je zou nu die spuit kunnen vullen met afgekoelde kamillethee (ook bij mensen fijn met tandvlees problemen) en dagelijks uitspuiten totdat tandvlees rustig is.

Als ik zelf even in de mond wil kijken schuif ik deze tussen de kiezen :
https://www.divoza.com/nl/mondsperder-kunststof
Genoeg ruimte om te zien of de TA moet komen. En in jouw geval genoeg hulp om te zien of de diastases leeg zijn. Slechts 1x in de 3 weken laten schoonmaken lijkt mij erg lang qua boel tot rust krijgen omdat rommel dan lang de tijd krijgt om te irriteren. Waarom is er geen advies gegeven om zelf de mond te spoelen tussendoor?

Omdat de kiezen achterin zitten dit niet kon met spoelen zij deed dit met een speciaal luchtspuitje om hem schoon tespuiten ertussen.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 22:50

Tooske schreef:
Wie had je bij de Lingehoeve? Marco van Schie?

Ik had eerste marco en anne samen toen anne weer

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 15:07

Volgende week donderdag komt albert van der graaf even kijken. Wil toch een second opion en lees goede verhalen over hem. Ben benieuwd wat hij ervan vind..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:10

Mm ik lees even mee. Mijn paard is "doorverwezen" naar Marco van Schie. Hij zou DE persoon zijn in NL voor zulke problemen.

Mijn paard eet goed maar het kan niet prettig zijn al die ophopingen daar.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:27

IVAANAA__ schreef:
Miran schreef:

Je bedoeld dat je slechte ervaring had met het opvullen?

Lees idd wisselende berichten ene zegt opvullen andere zegt wijder maken en zorgen dat het voedsel er makkelijk uitkan..

Mijn paard vond het schoonmaken steeds heel pijnlijk (terwijl het echt een bikkel is), ik kon er met spoelen ook niet goed bij komen, te ver naar achter en te diep, dus het moest echt via de tandarts. Het opvullen was op zich het probleem niet. Het verwijderen van de kiezen was ook niet fijn, maar ze is er wel veel comfortabeler door geworden! Ze is overigens nu 28 jaar en verder is dr gebit nog ok. Kiezen waren ook nog in goede staat maar door haar leeftijd wel goed te trekken.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:49

Ik denk dat je voor zoiets beter een paardentandarts kunt hebben als een gebitsverzorger of gewone dierenarts. Maar ik heb dan ook alleen nog maar vertrouwen in een paardentandarts omdat mijn vorige paard een verschrikkelijk slecht gebit had door werk van een gebitsverzorger met opleiding in Amerika. En een gebitsverzorger mag alleen maar vijlen, hij mag alleen verdoven met pasta en hij mag al zeker geen kiezen/tanden trekken dat mag alleen een dierenarts. Maar ze zijn er wel bij die toch tanden trekken.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 16:35

Selka schreef:
Mm ik lees even mee. Mijn paard is "doorverwezen" naar Marco van Schie. Hij zou DE persoon zijn in NL voor zulke problemen.

Jaa daar was ik idd ook bij.. maargoed ik hoor t wel met de second opion

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:58

Selka schreef:

mijn paard heeft hij ook 1x behandelt ik was daar toen toch voor controle van iets anders
en hij heeft de Wave een eind weg kunnen werken
de gedraaide kiezen staan ook hoger [ onderkant ] en boven kiezen zijn daar korter , nu met de jaren ios dat zga weg, maar blijkt dat die kiezen harder zijn en sneller groeien in het begin elke 6 mnd laten vijlen nu 1x per jaar door Paul Minnaar

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:27

Ok thanks voor je bericht. Mij is door mijn tandarts nu ieder kwartaal aangeraden. Ik moet binnenkort weer eens gaan bellen.