voer voor jaarling maar wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:42

Ik heb alle berichten gelezen maar ik heb het idee dat je niet helemaal begrijpt hoe een paard werkt en daardoor helaas iedereen met goed bedoeld advies afwimpelt met als rede dat het niet je vraag is. Maar het heeft allemaal met elkaar van doen.
2kg brok helpt de darmflora om zeep zorgt ervoor dat een dier eerder irritatie aan maag en darmen krijgt en dus misschien wel al een maagzweer heeft veroorzaakt. Mijn sportpony's groeien op met zo min mogelijk rotzooi en onzin en zouden volgens jou normen nu dus tekorten moeten hebben terwijl mijne er goed uit zien en de jouwe wat schraal is? De vraag is dus wat wil je. Ik wil wel aanvullen maar niet de darmflora om zeep helpen, de lever onnodig belasten, maagpijn veroorzaken met zweren en zuur en ik wil ook niet dat de spieren een opdonder krijgen of dat ze er anders van worden in gedrag. Dit is een zoektocht van al jaren.

Wat ik heb ontdekt, geen luzerne (geeft een verhoogde spiertonus en ze worden er vaak rete chago van plus dat je het terug ziet in de hoeven dus troep), als alternatief voor eiwitten werkt esparcette en hennepzaad dan wel weer goed. Geen troep als graan en soja. Ook het voeren van zonnebloemzaden en continu dezelfde kruiden probeer ik te vermeiden.

Dan is de vraag wat blijft over.
Ik voer in periodes een product voor de mineralen en wissel deze af. De dieren geven zelf aan als het genoeg is en laten het dan staan.

Ik gebruik daarvoor:
Veendrenkstof (zeker als ze kuil/voordroog krijgen)
vertargil groene leem super fijn
zeolyte van zeohorse
moederaarde van bio-ron
diatomenen

soms in een kleine hoeveelheid zeewier of algen maar daar kan dan ook weer veel verontreiniging in zitten.

Om te zorgen dat een pony weer zelf zijn vitamines kan aanmaken en goed zijn eten kan verteren geef ik bijna altijd een probiotica bij.

Ik wissel het een beetje af:
Gut Balancer
Potje van puur oid.
Proferm/bokashi
(bier)gist al dan niet met bierborstel

Dan voer ik een product dat slijm geeft als ik de maag verdenk van irritatie/pijn
lijnzaad is natuurlijk de bekendste en denk ook wel goedkoopste

Wat betreft voer ben ik tot nu toe wel tevreden over de breed en grow van vitalbix en de green power van equifyt alleen zo jammer dat in beide luzerne zit. Ook heb je van marstall nog de faser light al heeft dit voer als nadeel dat het door de leverkruiden zwaar kan vallen. Ik geef zelf daarom liever de wiesen fasern (de wiesencobs vallen zwaarder) van marstall of de futter natur van agrobs maar deze is dan wel weer erg kostbaar.

Wil je dan graag nog vit/min bij voeren kan ik je nog niet echt helpen. Ik heb een hele gevoelige pony gehad en die is op elk vit/min bijvoer slechter geworden op 1 na en dat was de bio-chi van bio-ron. Ik heb bewust getest:
Balancer equifyt --> Meteen dag erna jeuk
Equitop forte --> Jeuk
Lifeforce Formula --> cushing paard met zo een beetje alle symptomen plus blijvende verkoudheid/snot die we niet weg kregen. Hele weerstand dus plat ze zag er niet uit na 5 werken dat voer stoppen en ze knapte zienderogen op.
Balancer metazoa --> jeuk en zere voeten
alle brok/muesli op graan basis --> zere voeten (2 weken lang een handje per dag was al voldoende)

Ik gaf haar altijd al de halve dosering of minder...

Dus zoals degene boven me zegt, wat wil je aanvoeren, en doe dit dan zo gericht mogelijk alle andere ballast zoveelmogelijk vermijden, je pony moet groeien en opgroeien en niet rondlopen met onnodig ongemak uit het lijf.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:11

Ik vind de brok van voermeester erg fijn. Laag in gebruik en woord graag gegeten.