Asbest verwijderen schadelijk voor paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 18:24

Zunzuncito schreef:
Ze verwijderen asbest zelf? Als daar een officiële instantie achter komt, dan hebben ze hele grote problemen die veel geld gaat kosten....ik zou mijn paarden er niet laten staan, asbeststof in longen is nooit goed, ook niet bij paarden.

Hij mag het gezien de oppervlakte ook niet zelf, maar is niet zo van de vergunningen aanvragen zeg maar.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 18:25

Nickeltje schreef:
Dat is voor paarden niet anders dan voor mensen. Ook paarden kunnen in theorie van asbest een kanker ontwikkelen (mesothelioom). Maar het ontwikkelen van die kanker duurt gemiddeld 30 jaar... Ik gun je dat je paarden heel lang leven, maar er zijn er maar weinig die die 30 jaar halen en daarbij dan ook nog eens de pech hebben om een mesothelioom te ontwikkelen.

De ponys zijn 11, 13 en een veulen van 3 weken. Dan zou het alleen voor het veulen zijn, maar ik hoop dan maar dat hij die pech niet heeft.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 18:26

karin30 schreef:
Bij ons op stal is ook asbest verwijdert terwijl de paarden gewoon in de wei stonden. De regels zijn streng elke 2 uur douchen en alles word afgedekt. Dit is wel door een professioneel bedrijf gedaan

De buurman gaat het zelf doen en zal niet zo naar regels kijken helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:26

Antje12 schreef:
Zunzuncito schreef:
Ze verwijderen asbest zelf? Als daar een officiële instantie achter komt, dan hebben ze hele grote problemen die veel geld gaat kosten....ik zou mijn paarden er niet laten staan, asbeststof in longen is nooit goed, ook niet bij paarden.

Hij mag het gezien de oppervlakte ook niet zelf, maar is niet zo van de vergunningen aanvragen zeg maar.

Je hoeft ook geen vergunning aan te vragen. Dat doet het saneringsbedrijf voor je.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 18:28

Je hoeft ook geen vergunning aan te vragen. Dat doet het saneringsbedrijf voor je.[/quote]
Hij doet het zelf, dus er komt geen bedrijf aan te pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:42

Je mag wettelijk gezien zelf 35m2 verwijderen. Alles daarboven is verplicht om uit te besteden. Controle gaat achteraf op hoeveel kilo je hebt ingeleverd. De gemeentes weten precies waar alle asbest zit dus als er ineens een grote oppervlak weg is en jij kan niets aantonen dan heb je een milleudelict aan je broek. Als hij dat risico wil lopen.....

Maar verder zou ik me er niet te druk over maken. Als hij gewoon netjes de platen los schroeft is er niets aan de hand. Als hij met een slijptol of grote graafmachine de boel gaat slopen en je de zooi jouw kant op ziet waaien kan je altijd nog de politie bellen of ermee dreigen zodat hij de boel stil legt.