Welke elektrolyten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Welke elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:37

Laatst las ik een artikel waarin werd uitgelegd dat een kleine hoeveelheid suiker nodig is voor de opname van de elektrolyten, alleen kan ik de link niet zo snel terugvinden.

Verder krijg ik het Keltisch zeezout wat moeilijk naar binnen bij mijn ruin die getraind wordt voor endurance, dus ik lees geïnteresseerd mee.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:58

Susanne schreef:
meiske1577 schreef:
Ik heb altijd Pharmahorse gebruikt, dit is poeder en altijd goede prijs/kwaliteit verhouding. Bij Pharmahorse vind ik het fijn dat er niet allemaal hulpstoffen aan hun supplementen worden toegevoegd waar je niets aan hebt.

Ik heb ook altijd die van PharmaHorse. Heel tevreden over!

Ik heb deze ook en ook hun magnesium en momenteel ook creatie en lijnzaad olie :o
Hele fijne producten en netjes en snel verzonden!

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:32

Mijn dierenarts zei destijds dat ik bruine suiker en zout kon geven, van beide een klein schepje.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:33

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:02

Hier ook gebruiker van oa de Pharmahorse Elektrolyten. :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:31

Roodvos schreef:
Zelf mengen, ingrediënten halen bij de supermarkt.

61 gew% keukenzout (natriumchloride: NaCl) (zonder jodium)
37,5 gew% LoSalt (kaliumchloride: KCl, wordt ook dieetzout of mineraalzout genoemd) (zonder jodium)
1,5 gew% Dextro Energy naturel (poeder, anders fijn maken in een vijzel) (evt. bruine basterdsuiker of rietsuiker)

Dosering: 20 - 60 gram per dag. Begin maar met 20 gram.

Voor dit recept heb ik alles in huis en ik vind het wel fijn dat er geen andere dingen bij zitten. Ga deze zo maken en testen!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 10:39

Stomme vraag misschien, maar is het normaal dat mijn paard flink kwijlt tijdens het eten sinds hij elektrolyten krijgt?
Hij krijgt lucerne + wat muesli en een aantal supplementen (gedroogde rozenbottels, wat lijnzaad olie en een supplement voor zijn hoeven). En nu dus de elektrolyten erin. Is dat erg​?

Hij is niet zo'n emmer-drinker dus oplossen in water is niet ideaal omdat hij dan niet alles opdrinkt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:59

Ik had het in brokvorm gekocht omdat mijn merrie slecht drinkt als we weg zijn, eten doet ze wel.
Maar helaas eet ze de brokjes ook erg slecht.
Had de brokjes van Excellent

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:10

Het kan zijn dat het toch wat te droog is voor hem om weg te krijgen?
Je zou kunnen proberen om de electrolyten op te lossen in een bekertje/ voerschep met water en dat zo over het voer te doen...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:27

Zou ik eens kunnen proberen, geef het nu door de muesli met wat olie

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:47

Ik ben aan het oriënteren op de elektrolyten slobber van voermeester. Heeft iemand daar ervaring mee?

Kun je dit ook voeren voor de wedstrijd om zo verlies via zweet op te vangen?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:52

Ik heb ook die van Pharmahorse.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:36

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:06

Ik maak de poeder altijd wat nat op het voer. Gaat er altijd zo in...al is dit ook wel een enorme stofzuiger van zichzelf...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:32

Havens! Equiforce. Geef dat nu al 2 jaar en heel tevreden over. 15 euro voor 1.5 kilo.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:36

Nilda schreef:
Ik ben aan het oriënteren op de elektrolyten slobber van voermeester. Heeft iemand daar ervaring mee?

Kun je dit ook voeren voor de wedstrijd om zo verlies via zweet op te vangen?

Nog geen ervaring mee, wel een proefzakje aangevraagd. Dus hoop 't binnenkort te kunnen uitproberen.

Ik geef nu losse elektrolyten, en doe dit altijd vóór arbeid in plaats van er na zoals veel mensen. Mijn pony reageert hier zoveel beter op, ik merk daadwerkelijk verschil terwijl als ik het er na geef ik geen verschil merk.

Dus terugkomend op jouw vraag, ja ik zou het inderdaad vóór de wedstrijd geven in plaats van er na.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:49

Ik geef hier standaard voor de wedstrijd en na de wedstrijd elektrolyte. (Samengesteld ivm zwaardere/langdurige inspanning)

Training thuis alleen elektrolyte als zwaar getraind is/veel zweet en anders alleen slobber met extra water. :j

Heb hier ook proefzakje van die slobber aangevraagd, ben wel benieuwd.
Je zal dan wel de aanbevolen hoeveelheid moeten geven om de elektrolyte te halen, waardoor losse elektrolyten wel weer makkelijker is om met klein beetje te geven voor de marathon wat ik hier altijd doe. Maar de aanbevolen hoeveelheid is wel mooi laag.
Maar voor na het werk lijkt het me wel mooi makkelijk, al zit er in cavalor slobber ook al wel elektrolyte. :j
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 17-07-18 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:00

Ik heb Electrolyten van Havens, GEEN aanrader (Equiforce-Lyte):
https://www.horze.nl/elektrolyten/haven ... 08591.html

Mijn veelvraat eet haar eten bijna NIET als dit er doorheen zit hahah. En wel meer paarden hebben er last van. Ik geef nu maar een klein beetje er doorheen om het maar op te maken maar dit komt er niet meer in.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:07

astridastrid schreef:
Ik heb Electrolyten van Havens, GEEN aanrader (Equiforce-Lyte):
https://www.horze.nl/elektrolyten/haven ... 08591.html

Mijn veelvraat eet haar eten bijna NIET als dit er doorheen zit hahah. En wel meer paarden hebben er last van. Ik geef nu maar een klein beetje er doorheen om het maar op te maken maar dit komt er niet meer in.

Mijn paarden zijn blijkbaar niet moeilijk dan :') Die eten het droog, door slobber.. Denk dat als ik een schepje op mijn hand doe, dat ze het puur nog oplikken haha.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:09

Haha wat grappig, Daphne! Die van mij "ruikt" tegenwoordig aan slobber en trekt nog net geen vieze bak als het er doorheen zit. Het is zonde, want qua omschrijving spreekt het me heel erg aan. Maar paardje pesten is ook weer zo wat.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:09

Idd Daphne_hier ook super tevreden over alle havens supplementen. Een kieskeurige troel wat eten betreft maar de bak is gewoon leeg elke ochtend. Niet in 1 keer maar over de nacht gaat het er wel in.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:16

Heleennn schreef:
hier ook pharmahorse, poeder verkleurt/klontert wel makkelijk in de pot maar heb er contact over gehad met PH en zou de werking op geen enkele manier beïnvloeden

Goed om dit te lezen, die van mij werd ook wat gelig en begon een geurtje te krijgen terwijl de datum nog niet verstreken is en er geen vocht is bijgekomen.
Kan het gewoon blijven voeren dus :)

Voor mij ook pharmahorse, mijn paarden nemen dit heel goed op en met wat water erbij door de muesli vinden ze het heerlijk.

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:54

MelanieB schreef:
Ik geef hier standaard voor de wedstrijd en na de wedstrijd elektrolyte. (Samengesteld ivm zwaardere/langdurige inspanning)

Training thuis alleen elektrolyte als zwaar getraind is/veel zweet en anders alleen slobber met extra water. :j

Heb hier ook proefzakje van die slobber aangevraagd, ben wel benieuwd.
Je zal dan wel de aanbevolen hoeveelheid moeten geven om de elektrolyte te halen, waardoor losse elektrolyten wel weer makkelijker is om met klein beetje te geven voor de marathon wat ik hier altijd doe. Maar de aanbevolen hoeveelheid is wel mooi laag.
Maar voor na het werk lijkt het me wel mooi makkelijk, al zit er in cavalor slobber ook al wel elektrolyte. :j

Dank voor de reactie. Hier inderdaad ook voor de marathon en dus zware inspanningen.

Dan ga ik ook nog even kijken voor 'losse' elektrolyten die handig te geven zijn voor de inspanning op wedstrijd.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:28

Is het niet juist gevaarlijk om electrolyten voor de inspanning te geven?

Ik heb altijd geleerd dit niet te doen omdat ze dan juist sneller uitdrogen door het zout wat je geeft...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:44

Ik geef het enkele uren of een avond van te voren, met daarna beschikking over water dus nee daar ben ik niet bang voor.