Castreren oudere hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:08

2 maanden terug heb ik mijn 7 jarige gecastreerd. Heeft vanaf zijn derde een paar beestjes gedekt.
Heb hem liggend in de paddock laten doen.
Op de kliniek over de lies is wat mij steeds al werd aangeraden, maar daarvan is de kans op liesbreuk groter.

Als hij twee mooie hangende testikels heeft, mag ik aanraden thuis in het zand.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:13

Boxrust betekend zwelling. Juist naar buiten met ze, bewegen bewegen bewegen. Maar wel rustig. Mij werd aangeraden op de wei, maar daar kan m'n kerel zelf niet goed tegen dus heb hem p de paddock gelaten.
Geneest prachtig, nu al bijna niets meer van te zien. Gedrag begon met een week al milder te worden, nu 2 maanden verder is hij heel rustig(al was hij als hengst ook top zoet).

mavantos

Re: Castreren oudere hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:23

Wij moesten ook stappen aan het begin (2x per dag, 20 minuten. Eventueel in de stapmolen, voor ik dacht 7 of 10 dagen) en daarna mocht hij weer op de wei/paddock.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:32

Woogy schreef:
Boxrust betekend zwelling. Juist naar buiten met ze, bewegen bewegen bewegen. Maar wel rustig. Mij werd aangeraden op de wei, maar daar kan m'n kerel zelf niet goed tegen dus heb hem p de paddock gelaten.
Geneest prachtig, nu al bijna niets meer van te zien. Gedrag begon met een week al milder te worden, nu 2 maanden verder is hij heel rustig(al was hij als hengst ook top zoet).

Dit is niet waar.
Beweging mag alleen bij half bedekt of onbedekte castratie. Daarbij ontwikkelt veel zwelling omdat er veel weefsels worden gemanipuleerd.
Bij bedekt over de lies is dat veel minder dus krijg je ook minder zwelling en moet het dier juist rust krijgen om de wonden te laten genezen.
Daarnaast is de kans op liesbreuk juist bij over de lies castreren zo klein, omdat als het paard staat, de zwaartekracht alles naar het meest lage punt van de buik trekt. De wondjes zitten echter hoog in de lies en dus kan er veel moeilijker iets doorheen. Bij half bedekt dan word de snede in het scrotum gemaakt, aka een van de laagste punten van de buik. Oftewel, als er dan een darm voor de wond ligt kan hij naar buiten komen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:55

Als ze over de lies worden gecastreerd is stappen inderdaad niet raadzaam. Het zou ook gaan om verhoogde kans op liesbreuk later, dus niet zo zeer als gevolg van de operatie tijdens het herstel.

Ik ben in elk geval enorm tevreden over de castratie thuis in de paddock. De paarden waren ook zelf mooi rustig(heb zijn zoon een maand later ook laten doen). Herstel ging vlot en ze hebben geen complicaties gehad

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:31

Een 7 jr gewoon buiten, staand laten doen, ging prima. Ook buiten laten lopen, dan geneest het sneller.

Bij alle manieren goede en slechte ervaringen, dus garantie heb je niet. Het ligt ook aan je veearts. Een ervaren veearts die het vaak zo doet, checkt je hengst en zegt wat het beste is en kan.

Boxrust zou ik echt niet doen. Dan moet je echt je stal goed schoon houden en meerdere keren per dag gaan wandelen. Als het echt moet dan hooguit alleen de eerste en evt volgende dag. Maar door bewegen slinkt het veel sneller en kan paard beter herstellen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:39

Mijn toen 8 jarige is ook via de lies gecastreerd, 1 dag boxrust op de kliniek, daarna gewoon weer in de weide. Top gedaan en binnen een maand zat ik er weer op.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 09:55

Wisselende meningen dus.
Denk dat ik het maar overleg met de kliniek.
Hij had het erover 1ste dag brengen 2e dag castreren en 3e dag naar huis.
Maar misschien is het dan handiger om hem nog wat extra dagen te laten staan en dan naar huis op een postzegel.

Weer iets om over na te denken en te overleggen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:58

felicity schreef:
Wisselende meningen dus.
Maar misschien is het dan handiger om hem nog wat extra dagen te laten staan en dan naar huis op een postzegel.

Zou idd uitgaan van wat de kliniek zegt. Bij ons was het brengen in de ochtend, toen hebben ze hem einde van de middag gecastreerd en toen kon ik hem dag 3 ophalen in de ochtend.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:41

Heb een 5,5 jarige met enorme kloten op de kliniek over z'n zak laten castreren, die brachten we woensdag, donderdag opereren en vrijdag naar huis. Komt door nuchterheidsbeleid wat ze dan hebben

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:53

felicity schreef:
Wisselende meningen dus.

Ik zou vooral om je heen vragen welke veearts het vaak doet en hem eerst naar je hengst laten kijken. Vaak willen ze het handeltje eerst zien/voelen.
Als je een kliniek belt en leeftijd zegt, reageren ze vrij standaard en moet je hem brengen voor die dagen opname, terwijl het misschien niet nodig is.
Een postzegel groot genoeg om wel wat rond te lopen. En het is handig als je wat dagen meer tijd hebt, zodat je hem kan temperaturen en stappen. Je moet hem vooral niet laten staan zonder minimaal 2x daags even te controleren hoe het eruit ziet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:58

Die van mij voor 250 euro laten castreren op de kliniek. Dag na castratie boxrust en daarna in de paddock. Blijven daar standaard 5 dagen tot een week, zodat er ook middels injectie AB wordt gespoten.

poniebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:12

Hallo allemaal,

Mijn shetlander hengstje is bijna 16 jaartjes alweer *\o/*
maar mijn moeder en ik zitten erover na te denken om hem te castreren (omdat ik in ongeveer 2 jaar ofzo ga studeren).
Hij heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan en mijn buirmeisje lopen uren aan hem te tuttelen en hij vind het prima (echt wel ruinen gedrag eigenlijk :D)
Kort gezegd hij is heel corrigeerbaar!
Het enige wat hij doet is als een achtelijke hinniken als hij paarden ziet, ruikt of hoort. Dan merk je wel dat die drang om erop te springen naar voren komt.
Zelfs dan is hij nog goed corrigeerbaar!

Ook is het zo dat ik hem 6 - 7 jaar geleden heb gekregen en was ik best groen in de paarden wereld en zag ik hem als een paardje (zoals een manege paard voor beginners).
Ik mocht nooit alleen gaan van mijn moeder altijd onder volwassen toezicht!! Dus en een beetje opvoeding en gedraagt die zich netjes. Hij is alleen maar liever geworden

Alleen omdat ik al vrij ‘snel’ ga studeren willen we ook de mogelijkheid hebben om hem ergens te stallen, maar hier in de buurt willen ze ABSOLUUT GEEN hengst hebben. Dat hebben ze wel duidelijk gemaakt :j

Nu heb ik gehoord dat hoe langer hengst hoe ‘meer’ hengsten gedrag (of hoe groter de kans dat het hengsten gedrag er grotendeels blijft). Jullie bokkers kunnen natuurlijk niet zeggen welk hengstengedrag er in blijft, maar als hij nog (wat) hengstengedrag houd zou dit na verloop van tijd minder (kunnen) worden?
En stel dat dat het geval is zou dit dan nog steeds een ding zijn met stalling zoeken?

Hoor nog van jullie!!

Shire_GrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:19

Zolang hij niet gedekt heeft zou hij in theorie zn 'dek neigingen' af moeten nemen. Maar als hij straks ruin is hoeft toch niemand te weten dat hij laat is gecastreerd?

poniebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 08:46

Weke manier van castreren word er dan aangeraden? Naar de kliniek of gewoon thuis?