Mijn paard kan niet normaal eten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Re: Mijn paard kan niet normaal eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 21:25

@Aronson, vergelijkbare situatie dus. Dat kuchen wat die van mij doet lijkt een beetje de voorloper van een echte slokdarmverstopping. Wordt je niet blij van nee. Jij al geprobeerd om het nat te maken?

Voerbal is ook nog wel een idee :D hij heeft in ieder geval al een ongeduldig been om mee tegen de bal te rammen :')

Thanks voor de suggesties verder!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:06

Aronson schreef:
Mijn paard had vorige week nog een slokdarmverstopping. Zijn 5e al. Ik weet inmiddels niet meer hoe ik hem moet voeren. Hij heeft voernijd. Is nooit iets te kort gekomen maar schraapt ook met zijn benen, klopt tegen de staldeur en is erg onrustig op stal tijdens voeren. Altijd al gehad. Hij staat verder 24/7 buiten in de zomer. Ik geef hem marstall en vital brok. Nat met stenen in zijn voerbak. En toch gulzig schrokken. Het is bijna eng. Misschien luzerne erbij dat heb ik nog niet geprobeerd.
Gaat 1x per jaar naar de tandarts. Gesedeerd en electrisch.

Het kan een tijd goed gaan en dan ineens met een hap is het klaar. Hij heeft 3 predisponerende factoren: een fries, gulzigheid en recidief.

Soms is een paard zo maar het is een dure grap. En ik durf hem bijna niet te voeren.

Wafer voeren en daar evt zijn brok tussen mengen, Wafer kunnen ze niet mee schrokken

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:20

mijn advies is naar de DA en een scope laten maken, er kan heel veel mis zijn met deze klachten. als daar niks uitkomt een goede tandarts bellen

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:31

Naast alle reeds gegeven adviezen:
Jaren terug inmiddels; herhaaldelijk slokdarmverstoppingen, bij een rustige eter. Kliniek Utrecht geweest (faculteit/Uithof) scopie t/m de maag, niks te zien. Slikfilmpje niks te zien, en gerustgesteld maar geen stap verder weer naar huis.

Tijdje later was de osteopaat er, bleek hij spanning op het kaakgewricht te hebben. (Paard stond ten tijde alleen maar op het land.) Los gemaakt, en wat oefeningen.. Nooit meer gehad...
Sprak ik later m'n vaste/fijne/favoriete DA (die ik om de een of andere reden steeds misliep als ik weer belde voor een verstopping) die had meteen de osteopaat erbij laten komen. Bedankt Jan :') top, haha.

Dus ja, zeg het maar. Mocht je een osteo laten komen, dan eerst evt een tandarts. (Anders is het werk misschien weer teniet gedaan.) En iemand die de opleiding in België (Gent?) heeft gevolgd, is osteo en craneo sacraal therapeut in één. Wat fijn is.
Eet je paard trouwens vanaf de grond? Van de grond is sowieso een fijnere hoofd-/halshouding, dan op tafelhoogte.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:45

Bliksem schreef:
Ik ken helaas niemand uit deze regio die ik met elektrisch gereedschap in de mond van m'n paard wil laten.
Roos stoop had ik graag eens willen laten komen, heb een keer een gastcollege van haar gehad en vond haar werkwijze wel interessant, maar die komt niet in mijn regio.

Aanbevelingen regio Gouda/Den haag /Rotterdam hoor ik graag.

http://www.mijnpaardenarts.nl/

Komen aan huis en werken rustig met verdoving

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:51

Staat er een paard naast hem als hij zijn brok krijgt?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:04

Ik heb Dewi Borkent gehad , superfijne tandarts /dierenarts , maar zit erg veel in het buitenland en was helaas niet bereikbaar met een spoedje bij mijn paard ..
Nu komt klaartje van delden .. ook tandarts /dierenarts ..
Beiden toppers :j en komen ook in jou regio)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:22

Die van mij schrokte ook altijd gigantisch, en inderdaad voernijd.
Sinds ik lucerne door haar krachtvoer meng niks meer aan de hand en doet ze een stuk langer over haar krachtvoer, voer ook vitalbix trouwens.

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:26

De dierenarts adviseerde juist te eten uit een voerbak ipv de grond.
Hij heeft het bij beide gehad.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:29

Uiteraard moet een (medische) oorzaak uitgesloten worden maar wat je kan doen is in de voerbak een aantal grote gladde schone keien leggen waardoor hij de brokjes er tussenuit moet zien te halen door de stenen aan de kant te schuiven.