Ouder paard anders laten bekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:11

Ik heb even wat foto’s gemaakt vandaag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat mij nu vooral opvalt is dat ze linksvoor hoger op haar hielen staat als rechtsvoor, ze staat niet helemaal recht want ze heeft iets een Franse stand.
Linksvoor groeit ook inderdaad stijler.
Ook valt mij op vanaf waar ik met andere voeding ben begonnen, ziet heel duidelijk de ‘uitgroei’.

Zoals je kan zien is haar witte lijn nog steeds niet helemaal bijgetrokken trouwens.

Ben wel benieuwd wat jullie ervan denken, en ja er moet hoognodig een smid bijkomen dus tips regio Twente zijn zeer welkom want ik weet momenteel even niet wie dit correct kan bekappen met beleid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:20

Romy1234 schreef:
Wat mij nu vooral opvalt is dat ze linksvoor hoger op haar hielen staat als rechtsvoor, ze staat niet helemaal recht want ze heeft iets een Franse stand.
Linksvoor groeit ook inderdaad stijler.

Zoals ik al eerder zei ze heeft ongelijke voeten. De ene staat hoger dan de andere.
Daar moet je bij een ouder paard helemaal niets meer aan veranderen.

wil je het niet erger laten worden zou ik even met je smid overleggen.

Ik heb een paard gehad waarbij het enige wat hielp om dat onder controle te houden haar op ijzers laten lopen. Anders werd het steeds ongelijker(ook als de smid iedere 3 weken kwam.)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 25-06-18 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:30

Een hoef die naar normaal wil en een bokhoefje. Dat kun je met 25 inderdaad niet meer rechttrekken zonder problemen. Dat hoeft ook niet als hij niet meer de sport in moet.
Belangrijkste is goed onder controle houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:34

Bedankt voor jullie adviezen, goed onder controle houden is uiteraard belangrijk.
Twijfel alleen nu nog welke smid ik er het beste bij kan laten komen...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:03

Eigenlijk zie ik in de basis mooie hoeven met een goed ontwikkelde en stevige straal. Er zit vooral achterstallig bekapwerk aan, maar niets dramatisch. Dat steile hoefje is jammer maar niet echt extreem.

Ik zou hier toch een nb'er bij halen denk ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:21

Ik denk dat het niet eens zo gek veel uitmaakt wie je er bij haalt als je er voorlopig maar vaker iemand bij haalt. Zo gek zien ze er in de basis op zich helemaal niet uit.
Die voeten zijn niet gelijk maar daar doe je toch niets meer aan. Maar door het van de ijzers afhalen heb je wel meer werk (of eigenlijk kortere intervallen) nodig om het niet erger te laten worden.

Dat gevoelig lopen vind ik wel een ding. Ik vind blootvoets heel erg fijn maar wil je een 25 jarige nog met pijn laten lopen? Dan heb je wel echt versneld de kans dat er problemen tevoorschijn gaan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:37

pol013 schreef:
Dat gevoelig lopen vind ik wel een ding. Ik vind blootvoets heel erg fijn maar wil je een 25 jarige nog met pijn laten lopen? Dan heb je wel echt versneld de kans dat er problemen tevoorschijn gaan komen.

Uiteraard wil ik mijn paard niet met pijn laten rondlopen, dat staat voorop.
Maar moet ik erbij zeggen dat ze gevoelig loopt/liep vanwege dat ze van beide voorhoeven een stuk afgebroken had.
Daarvoor liep ze zonder de ijzers prima nadat ik was overgestapt naar een nb.
Inmiddels loopt ze enkel op het harde onder de man nog iets gevoelig, voor de rest niet meer.
Heb zitten twijfelen, toch maar weer op ijzers toen ze zo kort liep, maar zie daar niet de meerwaarde van in.
Dan verander je weer en is het alleen tijdelijk totdat de hoef weer aangegroeid zou zijn.
Als het zo was dat ze altijd blootvoets gevoelig zou lopen is het natuurlijk een ander verhaal.
Maar ze heeft voordat die stukken afbraken gewoon goed gelopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:43

Wat zegt je smid als je aangeeft dat ze gevoelig is 2 weken na het bekappen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:44

Gewoon wat vaker (om de 4 weken) een hoefsmid/bekapper laten komen. Wie je laat komen zou niets uit moeten maken want een natuurlijk bekapper en een hoefsmid behoren gewoon goed te kunnen bekappen. Punt is alleen.. wie bekapt er goed :o daar gaat het vaak mis. Laat de persoon komen die je paard goed bekapt en waar jij een goed gevoel bij hebt. Laat dus niet een komen die aardig is maar een die goed werk verricht.
Geef aan de hoefsmid/bekapper aan niet te veel weg te halen. En laat ze jou leren hoe je de hoeven zelf bij kan houden in tussentijd. Gewoon met de rasp de randjes bijhouden, niets moeilijks aan, daarmee voorkom je brokkelen.

En die bokhoef is naar mijn idee geen bokhoef maar heeft gewoon te hoge hielen. Of je daar de stand van moet veranderen weet ik niet, hangt er ook van af hoe lang je oaard al zo staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:43

Heb je je pony inmiddels laten bekappen TS? Hoe gaat het?

Vier jaar geleden kreeg ik er een ponytje bij. Ze was toen 24. Voor mijn ruin, die ik al had en die toen 15 was, had ik al jaren een natuurlijk bekapper, en die is toen ook het ponytje gaan bekappen. Ze was dat jaar (het was toen augustus) nog niet bekapt geweest, en ze was bevangen aan de voorhoefjes. Vanaf dat moment zette een stijgende lijn in, de hoefjes zijn alleen maar opgeknapt. Een goede bekapper zal nooit zomaar drastisch de stand veranderen. Maar dan moet je wel een fatsoenlijk iemand hebben, niet iemand die een week een cursusje heeft gehad. Bij natuurlijk bekappen heb je verschillende stromingen, dat is ook nog iets om rekening mee te houden :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:37

Inmiddels is ze inderdaad al weer een keer bekapt, is bijna niks afgehaald omdat ze nog iets kort loopt.
Dus volgende afspraak is begin augustus, wil echt wel proberen om goed bij te houden, ook al haakt hij er amper wat af, meer ter voorkoming dat het steile hoefje echt een bokvoetje word.
Heb het ook besproken met mijn smid, en die was het met mij eens, is trouwens de natuurlijke bekapper gebleven.

Bedankt voor alle tips!