Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:24

Als ik dat alles lees dan zou ik er gewoon lekker mee tutten en niet meer op gaan zitten.
Op de foto‘s lijkt ze ook heel week in de koot en neigt ze naar beervoetig.
Ik zou zelf zo‘n paard met pensioen sturen.

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:06

Misschien heb je wat aan een reactie van een echte dressuurmuts tov het natuurlijk bekappen. Vooral omdat mensen in jouw wereld toch vaak lijnrecht tegenover het zogenaamde natural wereldje staan. Mijn paard is van de ijzers afgegaan toen hij zz zwaar liep en loopt inmiddels lichte tour(en mag al zware). Hij is zoveel beter en gezonder in zijn lijf geworden sinds hij door een natuurlijk bekapper wordt gedaan. Er wordt niet per definitie heel veel afgehaald, helemaal niet zelfs.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 21:42

Ontzettend bedankt. Het is zeker moeilijker om als dressuurmuts van de standaard wegen af te stappen. Heeft mij gelukkig nooit doen twijfelen, alleen soms is het wel fijn als je meer mensen in je omgeving hebt die ook anders willen doen. Kan je contacten uitwisselen.

Zo.. Hier dan wat foto's en filmpjes van vandaag. Ben benieuwd wat jullie er van vinden:

Voorbenen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achterbenen
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stap en draf op het zachte (bak was bezet dus even op het land gedaan):



Harde:


Stukje recht ervoor en erachter:

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:50

Waarom staat ze met zulke enorm lange voeten?
Dat achterbeen valt voor mij onder ‚kapot‘.
Ze loopt daar ook echt niet goed op in de filmpjes.
Zo‘n paard zou ik eerlijk gezegd gewoon niet meer op gaan zitten :o

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 21:54

Ze moet naar de hoefsmid.. Stond gepland maar stal is nu weer gesloten.
Of ik wel/niet erop ga is nu ook nog niet belangrijk of mijn doel. Mijn doel is om haar lichamelijk te helpen.

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:02

Voelt dat ei hard of zacht?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 22:04

Barb schreef:
Voelt dat ei hard of zacht?


Is zacht en kan zijn dat het altijd zo blijft. Ook als er geen blessure of irritatie zit.

Zo was het voor de operatie (hier was het wel hard):

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cardy op 22-06-18 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11680
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:06

Cardy schreef:
Ze moet naar de hoefsmid.. Stond gepland maar stal is nu weer gesloten.
Of ik wel/niet erop ga is nu ook nog niet belangrijk of mijn doel. Mijn doel is om haar lichamelijk te helpen.

Ik denk dat het realistisch is, na deze geschiedenis en het huidige beeld, om serieus na te denken over euthanasie na het afspenen van het veulen.
Je kunt uiteraard nog een tijdje door gaan met geld pompen in "iets" wat je nooit meer helemaal goed gaat krijgen. En, naar wat ik betwijfel ook niet pijnvrij. De vraag is wat je daar mee op schiet, de merrie is er iig niet mee geholpen.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 22:09

Inslapen is absoluut niet nodig en deze mening deelt de kliniek en de chirurg ook. Ze kan hier in principe oud mee worden. Mocht dit niet zo zijn had ik haar niet eens gedekt en was het al eerder klaar :) .

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:10

Cardy schreef:
Barb schreef:
Voelt dat ei hard of zacht?


Is zacht en kan zijn dat het altijd zo blijft. Ook als er geen blessure of irritatie zit.

Zo was het voor de operatie (hier was het wel hard):

[ [url=m/1WU7ca.jpg]Afbeelding[/url] ]


bij schade binnenin komen er eiwitten vrij, deze trekken het vocht en andere eiwitten aan.
Mocht de afvoer van afvalstoffen niet goed werken dan gaan de eiwitten aan elkaar plakken en krijg je verbindweefseling, dan wordt hij wel degelijk hard.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 22:12

O bedoel het anders (altijd lastiger uitleggen typend). Ik bedoel te zeggen dat ze nooit meer een mooi dun been krijgt, compressiekousen helpen wel tegen het teveel vullen.

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:13

maar de kousen leggen ook het lymfesysteem plat ;-) Door continu druk raken de lymfevaten in een spasme.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 22:19

Vind het interessant wat je zegt, ik weet niet beter dan dat compressiekousen positief kunnen bijdragen aan het lymfesysteem. Heb veel research gedaan en kon niets negatiefs over vinden. Heb je ergens meer informatie?

MarjanB

Berichten: 16612
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:52

Ze heeft flink ondergeschoven verzenen.. hierdoor kan er ook druk op pezen komen en door de lange hoefwand weer problemen met de kwaliteit van de hoef (scheuren enz)
Ik zou eerst een andere smid zoeken.
Verder deed Tet ook vaak overkruisd achter in galop en begreep dat dit een si dingetje is.
Hoop dat je wat vind wat kan helpen!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:57

Vind de hoeven ook gek. Bij de mijne worden enkel de tenen langer, niet die hiel. Hoe lang geleden is ze laatst bekapt?

MarjanB

Berichten: 16612
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 00:05

De hiel (verzenen) is niet lang hij staat alleen de verkeerde kant op. Naar voren ipv omhoog

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 07:56

MarjanB schreef:
De hiel (verzenen) is niet lang hij staat alleen de verkeerde kant op. Naar voren ipv omhoog


Inderdaad, wat jij zegt. Ze heeft inderdaad ondergeschoven verzenen.
Ik wil eerst in gesprek met mijn huidige hoefsmid, zonder overleg kom je nergens.

En een goeie vervanging ligt voor mijn gevoel niet voor het oprapen.

Shalimar

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:21

Ik herken heel veel in je verhaal met het getob en alle trajecten daaromheen. Ik heb voor gevoelige voeten en ergens een probleem in het lijf ook alles ongeveer uitgeprobeerd, van alternatief tot dure klinieken, van de beste smeden, ijzers, zooltjes tot zelf bekappen onder begeleiding van een NB bekapper, plakijzers, hoefschoenen, allerlei peuten, voerdeskundigen, zadelmakers, ga zo maar door. En daaruitvolgend ook allerlei mogelijke diagnoses (maar bijna niks echt bevestigd) en inmiddels ben ik denk ik ook 10.000 euro lichter. Die van mij is overigens inmiddels al stralend en verder happy 25, zij het met een onduidelijk probleem ergens in het lijf dat soms opspeelt en blijvend gevoelige voeten. Ik kan je op basis van mijn ervaringen maar één ding aanraden en dat is; hou het geld in je zak. Het scheelt je vele desillusies, hoop, emoties, en geld. Zoek een echt goeie smid, dat was bij mij een hele eye opener, ook al had ik een goede, die ik nu heb is beter en kan de gevoeligheid beter aanpakken. Meer feeling ofzo. Ik heb hem nu terug op ijzers met zooltjes en pads, daar is hij fors van opgeknapt. Hoefschoenen, plakijzers, uiteindelijk werkt het allemaal niet hoor, het laat of los, of vervormt, of draait, of schuurt, of drukt, of smet. En ook het wennen aan blootsvoets, soms is het gewoon niet haalbaar, de mijne was na anderhalf jaar nog steeds niet pijnloos, toen heb ik er een streep onder gezet met blootsvoets. Je weet niet precies wat er in de voet of hoger gebeurt, ook al ging het eerder wel. En ga per dag kijken wat je paard kan. Stap erop (mits dat haalbaar is) met een goed passend zadel en lange teugel en kijk wat ze aanbiedt, en dan bedoel ik niet meer in de bak. En leg de focus op je veulen. Daar ligt denk ik je toekomst. Succes bij alles!
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 23-06-18 08:28, in het totaal 4 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37907
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:23

Ik vraag me af of ze rechtsachter de kogel nog wel kan buigen met die overvulling? dat is littekenweefsel van de operatie? in draf loopt ze op de filmpjes iig niet goed met rechtsachter.
Wat zegt de dierenarts daar van?

Gelukkig maar dat ze geen sincker heeft, voor de rest zijn er over de hoeven al genoeg goede dingen gezegd.

Bovenlijn op de foto heb ik m'n twijfels bij als ik dat been zo zie en voor de rest zijn de bovenlijn en hals erg soepel en los.

dresjoepie

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:35

Als je de begin still bekijkt van longeren Maart 2018 zie je al dat ze dat rechterachterbeen heel apart wegzet kogel naar links hoef naar rechts!

Ik snap dat je er alles aan wil doen om Daroma weer goed te krijgen wat ik heel goed begrijp! Maar rijden zit er helaas niet meer in ben ik bang!

Maxima_S
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:08


Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 09:30

Overvulling is niet van de verklevingen. Dit gaat niet meer weg omdat het er dus al zo lang zit. Arts en ik hadden besloten om haar in te spuiten na de operatie en daarna na de bevalling weer kijken. Ondertussen beweging geven zodat het soepeler wordt/blijft.

Kogel kan ze zeker gewoon buigen, is gecontroleerd. Ze loopt inderdaad niet 100% goed, dit zou wel moeten dankzij de operatie. Echter gooit de complicatie roet in het eten. Ik denk zelf dat het been nooit meer 100% wordt, maar dat hoeft ook niet.

Het wel/niet rijden staat denk niet ter discussie, Hoe het voor Roma fijner krijgen wel.

Wil graag dingen uitsluiten en als ik weet hoe haar bovenlijn is kan Tunna haar daar ook gaan behandelen. Dit durfde ze voorheen niet omdat ze haar twijfels erover had.

Tuurlijk hou ik het liefst geld in mijn zak, kan er veel leukere dingen mee doen haha. Ik wil een goed baasje zijn, ook in slechtere tijden. Tuurlijk zou ik graag willen rijden. Maar waarom zou ik stoppen met zorg geven als ik niet zou kunnen rijden en ze alleen met pensioen kan? Vind ik egoïstisch van mijzelf.

Ik ga je links bekijken dankjewel Maxima_S!

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:34

Misschien is het een idee om haar na het afspenen een jaar gewoon "weg te zetten", back to basic.

Natuurlijk wel met goed onderhoud,en misschien in het begin dagelijks wat duivelsklauw, maar gewoon 24/7 buiten met ruwvoer, vitaminekorrel en verder niets.
Lichaam krijgt dan zelf de tijd om zich aan te passen en indien mogelijk te herstellen.

MarjanB

Berichten: 16612
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:40

Als ik de voet van het betreffende achterbeen zie dan denk ik dat ook daar veel spanning op staat doordat ze geen verzenen heeft. Ze staat zeg maar op d’r hakken als je dat zelf doet voel je het ook in de achterkant van je been. Zou d’r eerst eens een ruim ijzer met takken voorbij d’r huidige verzenen onder laten zetten om de boel wat te ontlasten en te kijken hoe dat gaat.

Veronica2
Berichten: 2708
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:48

Cardy schreef:
Maar waarom zou ik stoppen met zorg geven als ik niet zou kunnen rijden en ze alleen met pensioen kan? Vind ik egoïstisch van mijzelf.

Daar heb je ook gelijk in, maar het moet wel in verhouding blijven staan met wat het je oplevert in resultaat. Dus zodra een bepaalde behandeling geen noemenswaardig verschil meer maakt, zou ik er geen geld meer in stoppen. Je kan bijvoorbeeld nog 100 keer naar dat achterbeen laten kijken, maar wat schiet je ermee op. Het lijkt erop dat dat beentje is zoals het is en niet veel beter meer kan worden.
De voeten hebben wel dringend wat TLC nodig en dat zal ook zo blijven, hopelijk gaat de stal snel weer open en mag je smid weer komen. Ik denk dat er in dit topic best wat goede observaties zijn gedaan over de stand van de voeten, maar het is natuurlijk bekend dat de beurt bij de smid verlaat is door de stalsluiting.