Koliek door dressuurtraining?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:22

@ Rindin: Luzerne is ruwvoer, maar zo op natuurlijk..

Ik zou liever hooi geven voor de nacht en geen krachtvoer of lucerne..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:49

Onali schreef:
Controleer voor de zekerheid voor je merrie geen PSSM heeft.
Tinker bij mij toont ook koliek, maar heeft een PSSMaanval.

Vooral omdat je aangeeft dat het na arbeid is terwijl als ze niks doet er niks aan de hand is.

PSSM dacht ik ook aan, kan veel vage klachten in combinatie met arbeid verklaren.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 09:54

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, ik zal proberen om alle genoemde dingen bijlangs te gaan:

Het gaat nu gelukkig goed met de merrie, gisteravond bij de laatste controle stond ze rustig, veel darmgeluiden maar goed alert en ook moe. Vanochtend lag de eerste mest daar weer, dus het is weer met een sisser afgelopen. Ze eet nu wat lucerne met lijnzaadolie en wat hooi om op gang te komen, en dan straks even zien hoe dat gaat, dan kan ze straks de wei weer op bij haar moeder. <3

Haar mest is verder eigenlijk altijd goed het hele jaar door, mooie groene ballen, mankeert niks aan. Pas de afgelopen 3 dagen ging de kwaliteit van de mest achteruit, vandaar dat ik ook alert was dat er iets mis kon zijn.

Het graven weet ik niet waar het wegkomt, ze is de enige van de 9 pony's hier die dat standaard ook dit jaar weer doet. Geen specifieke plaatsen, als ik haar haar gang laat gaan graaft ze het hele land om, ik denk op zoek naar wortels van gras enzo om op te eten. Ze eet sowieso alles op wat ze kan vinden, het is heel moeilijk om haar een beetje in conditie te houden omdat ze gewoon altijd door wil eten. In de winter hebben ze altijd onbeperkt hooi in een hooiruif en dan eet ze altijd door, dat gaat gewoon continu door. De enige verklaring die ik hiervoor het is dat ze een poosje bij een pony met voedernijd heeft gelopen, misschien is het een reactie daarop. Dat betekent wel dat het heel gemakkelijk is om haar iets van supplementen te voeren, want dat maakt haar allemaal niks uit.

Maar dat voerschema, daar zal ik naar kijken, ik zal haar ook 1 keer in de week pakken ipv vaker, en ook kortere sessies, misschien is het toch teveel om te verwerken ofzo, ze is wel gevoelig voor stress en veel prikkels. Misschien dat ze intern toch dan teveel stress ervaart.

En Floortz, ik geef ze zodanig gras dat ze tot een uur 2 nog steeds gras hebben staan. Dat betekent dus niet dat ik ze voor slechts een uurtje gras geef ofzo, maar dat betekent dat ze dan over het land gaan lopen om nog gras te zoeken waardoor ze niet meer zo 'vol' zijn. Dan ga ik evt rijden en geef ik ze om 4-5 uur weer een stuk gras waar ze dan de rest van de avond van kunnen eten. Dit schema had ik al ingesteld om het graven proberen te beperken, maar dat blijft moeilijk bij haar.

Ik zal gaan puzzelen met het voeren, ik zal je eerlijk zeggen dat ik geen voorstander ben van het voeren van hooi in de zomer, dus ik zou het liever oplossen dan met om 11 uur 's avonds nog een keer gras geven met misschien 3-4 uur van gras moeten zoeken voordat ik ze weer gras geef, maar als het niet anders is en als ze dan toch weer gaat graven, dan zal ik ze 's avonds opsluiten en wat hooi geven zodat ze daarop kunnen knabbelen.

Ik hoop dat ik nu alles behandeld heb wat aangekaart is, iedereen heel erg bedankt voor de input en ideeen, heel fijn :j Zoals ik al zei ben ik aan het zoeken naar een manier om dit beter te doen dan de afgelopen 15 jaar, ze is de enige in al die jaren die problemen heeft met hoe het nu gaat en nu heb ik genoeg factoren om aan te gaan sleutelen tot ik een balans vindt waardoor ze niet meer zo lang zonder eten komt te staan maar toch niet te dik wordt. :)

IMJ

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:57

Wat heb je tegen hooi geven in de zomer? Het is gewoon gedroogd gras, het verteert lekker traag en ze hebben nog lang wat te doen..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:07

Toevallig hadden wij er ook eentje op stal (een warmbloed) die vaak na het rijden koliek kreeg. Onze theorie was ook dat het rijden het paard teveel stress opleverde en daardoor koliek veroorzaakte.
Meestal was het na een half uurtje in de stapmolen wel weer over. Wel met regelmaat de veearts erbij, en is een keer na/tijdens een heftige aanval onderzocht in Wolvega. Conclusie daar was waarschijnlijk verkleving(en), wat Zilfstar ook al oppert.

Paard heeft het nog jaren gedaan op Bonpard Colon en heeft toen eigenlijk geen koliek meer gehad. Paard is afgelopen winter op 28-jarige leeftijd ingeslapen.
http://bonpard.com/producten/bonpard-colon/

Sterkte met je merrie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:35

Geen voorstander van hooi in de zomer, maar wel op stal zetten 's nachts? Omdat ze al dik genoeg zijn?
Vind ik niet kunnen... :n

Naar mijn idee heb je dan twee opties:
- 's Nachts in de weide zodat ze kunnen fourageren
- Overdag in de wei met een graasmasker en 's avonds op stal nog flink hooi bijvoeren.

's Nachts op stal zonder hooi in combinatie met flinke training, is al geen slimme combinatie. Ik kan me goed voorstellen dat dit lichamelijke stress oplevert waardoor koliek opspeelt.
Het is en blijft een vluchtdier dat er op is gebouwd om constant te fourageren zodat er voldoende energie is als het daadwerkelijk moet vluchten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:00

IMJ schreef:

Dikke denkfout. Het gaat erom dat de maag en darmen over een langere tijd kleine hoeveelheden voer te verwerken krijgen. Lucerne is, net als krachtvoer, zo op...

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 11:29

IMJ, het is gewoon iets dat wij altijd zo gedaan hebben, en aangezien we meer dan genoeg gras hebben in de zomer, was het nog niet in me opgekomen. In alle voorgaande jaren gaf ik ze gras, en bleven ze daar dan dag en nacht lopen om ook nog de rest van het land af te speuren naar gras, waardoor ik het probleem nog nooit gehad heb van blijkbaar een lege maag met de gevolgen daarvan. Als deze tinker niet zou zijn gaan graven, zou ik ook niet op het idee zijn gekomen om ze toch op de een of andere manier ervan te weerhouden om dat te doen. Vorig jaar had ze last van zand, dat is nu verholpen, nu moet ik het probleem van de lege maag verhelpen. Daarom ook mijn dank alle reacties hier, ik was zelf niet op dat idee gekomen, nu wel, dus nu kan ik er iets aan gaan doen. :j

Ieder zijn eigen mening, het is gewoon iets dat wij hier alleen doen als het land te nat wordt om fatsoenlijk in te lopen. Zo gek is het niet denk ik, want ik ken meer dan genoeg mensen die dat ook zo doen hier in de buurt, misschien is het nog van oudsher ofzo. En ze staan 's nachts niet op stal (aangezien ze stro, vlas, zaagsel en alles eet), maar met zijn 2en in buiten met een afdak op een oppervlakte van een 60 m2 met bomen en 20 m2 grond en verder een betonnen plaat waar ze dan 's winters in een hooiruif gevoerd worden. De betonnen plaat is zodat ze ten aller tijden droog kunnen staan. Mocht er wateroverlast komen of wordt het land te nat, dan gaan ze daar ook heen en dan krijgen ze daar hooi totdat ze weer op het land kunnen. Op stal doen we ze alleen met heel slecht weer of voor een wedstrijd of als ze ziek zijn. Dit heeft mijn voorkeur, zo natuurlijk mogelijk met veel bewegingsruimte en zo weinig mogelijk opsluiten op een stal met naar mijn mening altijd te weinig ruimte voor een paard. Ik ben zelf helemaal niet weg van stalling, helemaal niet aangezien er hier vlakbij een stal is waar de paarden hooguit een uurtje per week in buiten komen, persoonlijk vind ik dat niet kunnen, maar dat is een ander onderwerp. Iedereen houdt zijn of haar paarden op zijn eigen manier, dit is mijn manier en mijn paarden leven er verder wel bij.

Janine, ik weet niet zeker of je al mijn voorgaande posts wel hebt gelezen, zou ze niet gaan graven, dan zou ze nog steeds 24/7 op de weide lopen.;) ik denk ook niet dat flinke training het juiste woord is zoals al besproken is.

En nogmaals, 's nachts op het land heeft niet mijn voorkeur omdat ze dan gaat graven. Vandaar mijn insteek om ze dan 's nacht op de sluiten op het voorgenoemde stuk om dat te voorkomen. Mijn eerste insteek was om de opname van zand te verminderen, dat is nu gelukt, nu moet ik ervoor zorgen dat ze maagvulling houdt. Nogmaals bedankt voor het aanwijzen van deze optie, dit is voor mij een leerproces, helaas niet zonder fouten.

Roodvos, bedankt voor je reactie. Mocht ze toch weer koliekverschijnselen krijgen ondanks het houden van maagvulling, dan zal het toch stress zijn. Mocht dat zo zijn dan mag ze lekker ter gezelschap van haar moeder in het land lopen. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:49

Rindin schreef:
IMJ schreef:

Dikke denkfout. Het gaat erom dat de maag en darmen over een langere tijd kleine hoeveelheden voer te verwerken krijgen. Lucerne is, net als krachtvoer, zo op...

Klopt dat het zo op is, dat zeg ik ook.. maar je zegt dat luzerne krachtvoer is, dit is niet waar.

Ik reageerde op deze post van jou.
Rindin schreef:
Wat ongelooflijk slecht is voor het verteringsstelsel van het paard, is krachtvoer zonder ruwvoer. Precies wat jij 's avonds geeft, dus. Ga je verdiepen in e werking van de maag van het paard, dan zie je dat je met het krachtvoer dat je geeft de masgzuurproductie een boost geeft en de mag heeft daarna uren niks te verteren. Dat is vragen om maagzweren... Nooit, maar dan ook nooit krachtvoer geven zonder ruwvoer!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:25

Als ik het hele verhaal zo hoor, kan ik maar een ding bedenken en dat is, te weinig ruwvoer.
En dat geeft maag en darmproblemen en de daarbij horende problemen.

Dat veel mensen hun paarden s nachts op stal zetten zonder ruwvoer is niet zo gek. het werden tientallen misschien wel honderden jaren als normaal gezien.
Net als dat men zegt dat een paard s nachts slaapt. zo zijn er nog heel veel dingen niet helder bij het gros van de mensen. Maar een paard is s nachts net zo actief als overdag en dus ook het spijsverteringsstelsel. Er zijn hier op bokt vast meerdere topics over. Interessant om te lezen. Kijk ook eens over de mogelijkheden van bijv. Slowfeeders. denk dat je je paard met zoiets ook zeer blij zal maken.

En ik weet niet meer zo goed waar ik het gelezen heb, maar er staat ergens in je tekst. iets van. Andere mensen doen het ook zo, dus zal het wel goed zijn.

Probeer jezelf van deze gedachte af te helpen. Kijk altijd naar je paard, die heeft altijd gelijk.
en hij verteld je nu heel duidelijk dat er iets niet klopt! Dus ga daar mee aan de slag.

Kijk, lees en vraag rond en ga dan aan de slag met iets wat voor jouw paard goed is. en niets iets doen omdat de buurman het ook doet.
Laatst bijgewerkt door riegje op 13-06-18 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:26

Grainey schreef:
Janine, ik weet niet zeker of je al mijn voorgaande posts wel hebt gelezen, zou ze niet gaan graven, dan zou ze nog steeds 24/7 op de weide lopen.;) ik denk ook niet dat flinke training het juiste woord is zoals al besproken is.

En nogmaals, 's nachts op het land heeft niet mijn voorkeur omdat ze dan gaat graven. Vandaar mijn insteek om ze dan 's nacht op de sluiten op het voorgenoemde stuk om dat te voorkomen. Mijn eerste insteek was om de opname van zand te verminderen, dat is nu gelukt, nu moet ik ervoor zorgen dat ze maagvulling houdt. Nogmaals bedankt voor het aanwijzen van deze optie, dit is voor mij een leerproces, helaas niet zonder fouten.

Dat van het graven heb ik inderdaad gemist.
En ik heb er ook niets op tegen dat je ze 's nachts op stal hebt hoor. Wij hebben ook alles 's nachts op stal staan, zomer én winter. Om de simpele reden dat je dan gewoon meer controle hebt over wat ze eten en het gedrag (je merkt onregelmatigheden gewoon veel sneller op). En ja, dat betekent dat als ze aan het eind van de middag in de stal komen, ze meteen flink hooi krijgen. En 's avonds nog een keer... En voor de nacht weer... En 's ochtends om 6 uur weer.
Want als je ze niet het land kunt/wilt bieden, dan moet er wel een alternatief zijn voor het paard. Want naast graven gaat jouw paard ook zeker eten als je haar 's nachts in het land zet.

Een paard van niet werken naar wel werken is een omschakeling. Je hebt een sober paard dat waarschijnlijk ook snel dik wordt... In de huidige situatie is dat kennelijk voor jouw paard gewoon niet te combineren.

En een leerproces vind ik ook geen probleem... Ik vind het alleen lichtelijk schokkend dat ondanks de tips die hier worden gegeven, je niet bepaald aanstalten maakt om 's nachts in ruwvoer te gaan voorzien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:37

Je zegt dat je paard te dik is. Dan is het misschien beter de strookbegrazing weg te laten. Strookbegrazing wordt gebruikt (vooral bij runderen) om efficient van de wei gebruik te maken. Ze kunnen veel eten zonder veel te bewegen. Bij jouw paard denk ik dat het beter is dat ze minder eet en meer beweegt. Dus een grote weide met niet te rijk gras erop, zodat ze de hele tijd op stap is om de beste grasjes te zoeken. Graven is natuurlijk een vervelende gewoonte, geen idee hoe je ze dat kan afleren.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:52

Ik heb het idee dat we een beetje in cirkels gaan nu, nogmaals ik zou het persoonlijk liever met gras oplossen 's nachts dan met hooi, maar mocht dat toch een niet gewenst effect teweeg brengen, dan zal ik 's nachts hooi gaan bijvoeren, staat 2 posts terug, bijna onderaan, in een iets andere bewoording. :) Hoe dan ook, ik heb het zonder eten staan verkeerd ingeschat en zal zorgen op de een of andere manier dat ze niet weer zonder eten komt te staan, en daar gaat het volgens mij in de hoofdzaak om (dat dacht ik hieruit gehaald te hebben)

Strookbegrazing is iets waar we helaas aan vast zitten, daar kan niet in gewijzigd worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:24

Persoonlijk ben ik geen fan van het voeren van gemaaid gras.
Zeker niet bij een koliekgevoelig paard. Dit omdat het gaat broeien en fermenteren. Dat kan wel eens buikpijn gaan opleveren.

(en zeker geen gazongras dat gemaaid is gaan voeren)

Het is immers niet voor niks dat je hooi pas na 6 weken in pak kan gaan voeren aan je paard. Pas dan is het fermentatieproces klaar en is het hooi voerklaar, zonder problemen voor de paardenmaag.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:14

Gemaaid gras? Dat staat toch nergens? Of bedoel je hooi?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:16

Ik bedenk me net nog iets.
Toen ik mijn pony net had groef die ook gaten.
Ik kreeg toen de tip van iemand om een kuurtje zeewier te doen.
dat heb ik toen gedaan en het graven was over.
Wellicht nog een idee om dat te proberen :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:17

IMJ schreef:
Gemaaid gras? Dat staat toch nergens? Of bedoel je hooi?

Ze wil liever gras gaan voeren snachts dan hooi begrijp ik.

Of lees ik het verkeerd?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:23

Ah zo! Ik dacht eigenlijk dat ze gewoon bedoelde op het land.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:29

IMJ schreef:
Ah zo! Ik dacht eigenlijk dat ze gewoon bedoelde op het land.

Ik begreep dat dat geen optie was ivm het graven van kuilen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 09:00

Ik wil het proberen op het land. Ik wil ze dan om ong 11 uur een groot stuk gras geven, en dan zien hoe dat gaat. Liever overdag in 2 keer gras geven wat krapper dan zodat ik ze beter in de gaten kan houden. Mocht dat niet lukken, dan over op hooi 's nachts.

Vorig jaar na de koliek hebben we wel op aanraden van de kliniek de geopereerde koliekmerrie elke dag vers lang gras met de hand gemaaid en gevoerd ivm aansterken en het hogere vochtgehalte voor de darmen. Dat ging uitstekend, maar dat ga ik niet weer elke dag doen. :o Kort gemaaid gras ga ik niet voeren inderdaad. :j

En bedankt voor de tip van het zeewier, ik heb nog wat liggen volgens mij, dan ga ik haar dat ook geven :j

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:11

Ik heb toen ik in Australië werkte op een dressuurstal, ook een merrie moeten trainen die om de haverklap koliek kreeg. Dit kwam echt door spanning. Zelf vond ik het eerst onzin en aanstelleritis maar het was echt zo. Het enige dat hielp was heel rustig aan doen met trainen, veel geruststellen en belonen, anders kreeg ze gelijk stress. Het was dus echt mentaal bij haar. Was dus zoals je begrijpt niet zoveel intensiefs mee te beginnen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 09:31

Ik zal sowieso wachten tot ze weer helemaal 100% in orde is, en dan ga ik heel rustig, ik denk 1 keer per week een misschien alleen even borstelen, of een klein beetje in de bak rondwandelen, een keer over een balkje stappen, longeren of rijden, maar dat zal niks voorstellen, voor 10-15 minuten en dan hoop ik dat het goed blijft gaan en dat ze gezond blijft. Ik herken je verhaal wel, ik moet ook altijd belonen en geruststellen, anders wordt ze onzeker en dan wordt ze bang dat ze het fout doet ofzo. :(:) Ik ben in ieder geval blij dat ze wel de rust kan vinden bij haar moeder in het land, gisteren wilde ze op stal ook niet eten, dat kwam blijkbaar omdat ze haar moeder miste. Zodra ze bij haar moeder was leefde ze op en had ze ineens wel honger en sindsdien eet en mest ze goed gelukkig.

Het is een beetje een zorgenkindje, maar dat geeft niet. Ik hoop dat ik haar kan helpen om zelfvertrouwen te ontwikkelen door toch af en toe een paar dingetjes met haar te doen en dan hoop ik dat zich dat positief ontwikkelt. Mocht ze niet geschikt zijn als rijpaard omdat ze dat te stressvol vindt, dan maar niet.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:41

Wel superfijn dat ze jou als baasje heeft! Stel je voor dat ze bij iemand zou staan die maar zou doordouwen, dat zou ze niet overleven denk ik.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 09:32

Dat is lief :o Ik doe wat ik kan, maar helaas maak ik dus ook af en toe fouten zoals nu met voeren. :( Maar ze zal voor mij altijd bijzonder zijn omdat ze mijn eerste en enige zelf gefokte meisje is. En zo terughoudend en gereserveerd als haar moeder is, zoveel liefde geeft zij, uren kan ze genieten van knuffelen en kriebelen in het land. <3 Alleen daarom al ben ik helemaal gek van haar, als ze de rest van haar leven zoveel liefde aan mij zou blijven geven, rijden of geen rijden, dan kan ik haar daar alleen maar dankbaar voor zijn denk ik :)

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:47

<3