Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Onali schreef:Controleer voor de zekerheid voor je merrie geen PSSM heeft.
Tinker bij mij toont ook koliek, maar heeft een PSSMaanval.
Vooral omdat je aangeeft dat het na arbeid is terwijl als ze niks doet er niks aan de hand is.
Zoals ik al zei ben ik aan het zoeken naar een manier om dit beter te doen dan de afgelopen 15 jaar, ze is de enige in al die jaren die problemen heeft met hoe het nu gaat en nu heb ik genoeg factoren om aan te gaan sleutelen tot ik een balans vindt waardoor ze niet meer zo lang zonder eten komt te staan maar toch niet te dik wordt.

ik denk ook niet dat flinke training het juiste woord is zoals al besproken is.
Rindin schreef:IMJ schreef:@ Rindin: Luzerne is ruwvoer, maar zo op natuurlijk..
Ik zou liever hooi geven voor de nacht en geen krachtvoer of lucerne..
Dikke denkfout. Het gaat erom dat de maag en darmen over een langere tijd kleine hoeveelheden voer te verwerken krijgen. Lucerne is, net als krachtvoer, zo op...
Rindin schreef:Wat ongelooflijk slecht is voor het verteringsstelsel van het paard, is krachtvoer zonder ruwvoer. Precies wat jij 's avonds geeft, dus. Ga je verdiepen in e werking van de maag van het paard, dan zie je dat je met het krachtvoer dat je geeft de masgzuurproductie een boost geeft en de mag heeft daarna uren niks te verteren. Dat is vragen om maagzweren... Nooit, maar dan ook nooit krachtvoer geven zonder ruwvoer!
Grainey schreef:Janine, ik weet niet zeker of je al mijn voorgaande posts wel hebt gelezen, zou ze niet gaan graven, dan zou ze nog steeds 24/7 op de weide lopen.ik denk ook niet dat flinke training het juiste woord is zoals al besproken is.
En nogmaals, 's nachts op het land heeft niet mijn voorkeur omdat ze dan gaat graven. Vandaar mijn insteek om ze dan 's nacht op de sluiten op het voorgenoemde stuk om dat te voorkomen. Mijn eerste insteek was om de opname van zand te verminderen, dat is nu gelukt, nu moet ik ervoor zorgen dat ze maagvulling houdt. Nogmaals bedankt voor het aanwijzen van deze optie, dit is voor mij een leerproces, helaas niet zonder fouten.
Hoe dan ook, ik heb het zonder eten staan verkeerd ingeschat en zal zorgen op de een of andere manier dat ze niet weer zonder eten komt te staan, en daar gaat het volgens mij in de hoofdzaak om (dat dacht ik hieruit gehaald te hebben)
Kort gemaaid gras ga ik niet voeren inderdaad. 
Ik ben in ieder geval blij dat ze wel de rust kan vinden bij haar moeder in het land, gisteren wilde ze op stal ook niet eten, dat kwam blijkbaar omdat ze haar moeder miste. Zodra ze bij haar moeder was leefde ze op en had ze ineens wel honger en sindsdien eet en mest ze goed gelukkig.
Ik doe wat ik kan, maar helaas maak ik dus ook af en toe fouten zoals nu met voeren.
Maar ze zal voor mij altijd bijzonder zijn omdat ze mijn eerste en enige zelf gefokte meisje is. En zo terughoudend en gereserveerd als haar moeder is, zoveel liefde geeft zij, uren kan ze genieten van knuffelen en kriebelen in het land.
Alleen daarom al ben ik helemaal gek van haar, als ze de rest van haar leven zoveel liefde aan mij zou blijven geven, rijden of geen rijden, dan kan ik haar daar alleen maar dankbaar voor zijn denk ik