Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Onali schreef:Controleer voor de zekerheid voor je merrie geen PSSM heeft.
Tinker bij mij toont ook koliek, maar heeft een PSSMaanval.
Vooral omdat je aangeeft dat het na arbeid is terwijl als ze niks doet er niks aan de hand is.
Rindin schreef:IMJ schreef:@ Rindin: Luzerne is ruwvoer, maar zo op natuurlijk..
Ik zou liever hooi geven voor de nacht en geen krachtvoer of lucerne..
Dikke denkfout. Het gaat erom dat de maag en darmen over een langere tijd kleine hoeveelheden voer te verwerken krijgen. Lucerne is, net als krachtvoer, zo op...
Rindin schreef:Wat ongelooflijk slecht is voor het verteringsstelsel van het paard, is krachtvoer zonder ruwvoer. Precies wat jij 's avonds geeft, dus. Ga je verdiepen in e werking van de maag van het paard, dan zie je dat je met het krachtvoer dat je geeft de masgzuurproductie een boost geeft en de mag heeft daarna uren niks te verteren. Dat is vragen om maagzweren... Nooit, maar dan ook nooit krachtvoer geven zonder ruwvoer!
Grainey schreef:Janine, ik weet niet zeker of je al mijn voorgaande posts wel hebt gelezen, zou ze niet gaan graven, dan zou ze nog steeds 24/7 op de weide lopen.ik denk ook niet dat flinke training het juiste woord is zoals al besproken is.
En nogmaals, 's nachts op het land heeft niet mijn voorkeur omdat ze dan gaat graven. Vandaar mijn insteek om ze dan 's nacht op de sluiten op het voorgenoemde stuk om dat te voorkomen. Mijn eerste insteek was om de opname van zand te verminderen, dat is nu gelukt, nu moet ik ervoor zorgen dat ze maagvulling houdt. Nogmaals bedankt voor het aanwijzen van deze optie, dit is voor mij een leerproces, helaas niet zonder fouten.