Paard kopen met herstelde peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:50

Elisa2 schreef:
Ja, dat kan heel veel uitmaken...stel dat hij steeds vaker kreupel is gaan lopen in de tussentijd en daarom verkocht word. Dan kunnen de verkopers zich mooi indekken met zeggen dat ze het verteld hebben van die oude blessure en dat je er zelf niet genoeg rekening mee hebt gehouden.

Dat kunnen ze dan toch zien bij de scan en keuring?

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 14:53

Elisa2 schreef:
Ja, dat kan heel veel uitmaken...stel dat hij steeds vaker kreupel is gaan lopen in de tussentijd en daarom verkocht word. Dan kunnen de verkopers zich mooi indekken met zeggen dat ze het verteld hebben van die oude blessure en dat je er zelf niet genoeg rekening mee hebt gehouden.

Zo komen ze bij mij niet over.. mensen met een hart van goud, zijn heel open over de blessure en willen gewoon heel graag dat hij het gouden thuis krijgt. Dat is hun doel.
Paard heeft veel zwem revalidatie gedaan, nanopa therapie en trilplaat heeft hem er weer bovenop gehaald.

CharmingS

Re: Paard kopen met herstelde peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:54

Ben wel benieuwd naar het paard, heb je een foto? Of mag je dat niet hier neer zetten?

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 14:55

CharmingS schreef:
Elisa2 schreef:

Dat kunnen ze dan toch zien bij de scan en keuring?

Lijkt mij ook denk ik? Klinischie keuring was ik zeker al van plan. Ik denk dat ik ook maar een scan ga laten maken. Mocht de klik er natuurlijk zijn zaterdag!
Kosten vallen eigenlijk nog redelijk mee van zo’n scan..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:56

Zou het inderdaad wel even laten scannen ja, bespaard je een hoop kosten in de toekomst wellicht (al is dit natuurlijk geen garantie). Wel fijn dat jij dit paard nog een mooie toekomst wil bieden, menig ander sport paard was bij de slager beland..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:59

Saravda schreef:
Elisa2 schreef:

Zo komen ze bij mij niet over.. mensen met een hart van goud, zijn heel open over de blessure en willen gewoon heel graag dat hij het gouden thuis krijgt. Dat is hun doel.
Paard heeft veel zwem revalidatie gedaan, nanopa therapie en trilplaat heeft hem er weer bovenop gehaald.

Altijd achterdochtig blijven, hoe mooi het ook klinkt ;) Het gaat teveel fout met dit soort situaties. Als ze zoveel voor hem over hebben, waarom houden ze hem dan niet aan?

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 14:59

CharmingS schreef:
Zou het inderdaad wel even laten scannen ja, bespaard je een hoop kosten in de toekomst wellicht (al is dit natuurlijk geen garantie). Wel fijn dat jij dit paard nog een mooie toekomst wil bieden, menig ander sport paard was bij de slager beland..

Nee geeft geen garantie.. maar wel duidelijkheid hoe het er nu voor staat.
Bedankt!

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 15:01

Paard heeft veel zwem revalidatie gedaan, nanopa therapie en trilplaat heeft hem er weer bovenop gehaald.[/quote]
Altijd achterdochtig blijven, hoe mooi het ook klinkt ;) Het gaat teveel fout met dit soort situaties. Als ze zoveel voor hem over hebben, waarom houden ze hem dan niet aan?[/quote]

Omdat hij niet meer de sport in kan.. en tja. Als dat je doel en wensen zijn. Dan moet hij weg. Vanavond ga ik eens bellen. Tot nu toe alleen contact gehad via bericht. Bellen gaat iets makkelikker !

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:02

Waarom zou je het doen?
Genoeg leuke paarden zónder peesblessure.

En verder: als dit paard behoorlijk in de sport heeft gelopen, is het dan qua karakter ook het paard wat je zoekt? Is het dier zélf van het type "lekker met een lang teugeltje door het bos", of is het een dier dat geréden moet worden om prettig te blijven. Want dan wordt het verhaal toch al lastiger: moeten rijden om een prettig dier te houden / niet te veel mogen doen ivm pees.

Feit dat het paard niet meer intensief dressuurmatig gebruikt kan worden zou mij ook wantrouwend maken.

Kortom:
Niet aan beginnen wat mij betreft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:03

Maar liep hij de afgelopen 3 jaar dan wel in de sport?

Littekenweefsel kun je zien op een scan, niet de mate waarin een paard nog wel of niet belastbaar is.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 15:08

Punz schreef:
Waarom zou je het doen?
Genoeg leuke paarden zónder peesblessure.

En verder: als dit paard behoorlijk in de sport heeft gelopen, is het dan qua karakter ook het paard wat je zoekt? Is het dier zélf van het type "lekker met een lang teugeltje door het bos", of is het een dier dat geréden moet worden om prettig te blijven. Want dan wordt het verhaal toch al lastiger: moeten rijden om een prettig dier te houden / niet te veel mogen doen ivm pees.

Feit dat het paard niet meer intensief dressuurmatig gebruikt kan worden zou mij ook wantrouwend maken.

Kortom:
Niet aan beginnen wat mij betreft.

Omdat het mij een goed gevoel geeft om een paard lekker te laten genieten van een forever home met veel liefde, aandacht en tijd.
Qua karakter (aan de hand van de verhalen) spreekt hij me enorm aan. Een hele brave grote vriendelijke reus.
Paard is liever lui dan moe buiten. Nergens vanonder de indruk.
Ja.. toch ga ik zaterdag kijken (iets met eigenwijs :P ) en als de klik er is hem laten keuren en een scan laten maken.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 15:09

Elisa2 schreef:

Littekenweefsel kun je zien op een scan, niet de mate waarin een paard nog wel of niet belastbaar is.

Nee, niet meer in de sport gereden. Gewoon recreatief. Maar hier liggen gewoon de ambities van de ruiter niet vermoed ik. Daarom dat hij weg gaat nu.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:12

Als je vooral een paard een forever home wil geven wil laten genieten van aandacht en tijd en het voor jou geen probleem is als buitenritjes niet (meer) kunnen, dan is er natuurlijk niets wat je hoeft te weerhouden het dier te kopen..

Zelfs extra keuren zou dan niet hoeven....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:13

Saravda schreef:
Elisa2 schreef:

Klinkt alsof ze alles hebben gedaan om hem terug in de sport te krijgen. Heb het idee dat het paard niet goed blijft als hij zwaarder belast wordt. Dat ze het wel geprobeerd hebben en tot de conclusie kwamen dat de sport geen optie meer is. In dat geval is het best waarschijnlijk dat jij er ook problemen mee gaat krijgen. Als hij echt een leermeester is en het je doel is om van hem te leren en je de mogelijkheid hebt hem een goed pensioen te bieden dan kun je het overwegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:18

Saravda schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, niet meer in de sport gereden. Gewoon recreatief. Maar hier liggen gewoon de ambities van de ruiter niet vermoed ik. Daarom dat hij weg gaat nu.

Oke, dat zou ik nog even heel goed navragen..wat ze allemaal gedaan hebben en hoe de belastbaarheid is. je doel is nobel en het zou natuurlijk heel fijn zijn als jij er nog lekker een beetje mee kunt rondtuffen.

Maar het zou zonde zijn als je dure weidevulling koopt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:20

CharmingS schreef:

Je hebt hem dus nog niet ontmoet.ga dat nu eerst maar eens doen,misschien heb je helemaal geen klik en dan hoef je er ook niet meer over na te denken.Mocht je toch verliefd worden,wees dan verstandig en betaal niet te veel voor hem.Als die mensen zo veel om hem geven dan zullen ze een lief baasje financieel ook niet willen afzetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:21

Zelf zou ik het niet doen. Problemen hoef je niet te kopen, Die komen vanzelf wel.

Als ik lees hoeveel therapieën dit paard nav deze blessure al heeft gehad, hoeveel geld dat al heeft gekost, is het geen lichte peesblessure geweest. Niet iets simpels dat met rust over is gegaan.

Buiten rijden door verschillende zandbodems kan een behoorlijke aanslag zijn op de pezen.
Mij te veel risico.

Maar ik begrijp uit je posts dat je dit paard een kans wil geven. Laat je goed voorlichten door je eigen veearts aan de hand van nieuwe peesscan en foto's.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:21

Ben het eens met Elisa.. Zou inderdaad een dure grasmaaier zijn. Daarom zou ik ook inderdaad alles goed na laten kijken voor je er aan begint. En eventueel een contract opstellen met de verkopers. Vorige handelstal waar ik werkte mochten mensen het paard na 6 maanden nog terug brengen(natuurlijk onder bepaalde voorwaarde). Maar het blijft wel een risico, wat je uiteindelijk ook nog eens veel geld kan gaan kosten..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:30

Ik zou het ook niet doen. Juist nu je weet hoeveel tijd, geld en moeite erin is gestoken. Als het met dit soort behandelingen niet goedkomt is hij echt wel serieus stuk. En persoonlijk vind ik alles tm M dressuur vaak minder belastend voor de benen dan een flinke buitenrit. Of je moet echt van plan zijn alleen maar te stappen.....Maar niet meer geschikt voor de dressuursport, dan is hij dus niet hersteld van de blessure. Een paard dat hersteld is zou normaal belast kunnen worden. Misschien niet meer 140 springen, gezien de krachten die daarbij komen kijken. Maar hersteld betekent dat hij terug is/komt op het oude niveau. Niet dat je er de rest van zijn leven rekening mee zou moeten houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:41

Ga eerst maar eens kijken en beslis nog niet meteen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:42

Ons paard is hersteld van een peesblessure. Mag alles weer. Dressuren springen en crossen. Niet meer mogen springen zou voor mij al een rode vlag zijn. Dan is het paard dus niet hersteld. En idd buiten rijden kan ook heel belastend zijn. Ik zou hem laten staan en rustig verder zoeken.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:44

SusanH schreef:
Ons paard is hersteld van een peesblessure. Mag alles weer. Dressuren springen en crossen. Niet meer mogen springen zou voor mij al een rode vlag zijn. Dan is het paard dus niet hersteld. En idd buiten rijden kan ook heel belastend zijn. Ik zou hem laten staan en rustig verder zoeken.

De blessure is wel hersteld alleen kan weer optreden bij teveel belasting.. Dan is nog de vraag, wat voor belasting kan het dier wel aan. Kan goed zijn dat je er nog jaren bosritten mee kan maken.
Maar het blijft altijd een zwakke plek.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:15

Nee dat klopt niet. Herstel (letterlijke betekenis) is terugkeer naar de vorige toestand. Daar is in dit geval geen sprake van.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:19

Ga gewoon kijken, blijf nuchter en laat hem keuren door een onafhankelijke kliniek. Laat je niet gek maken door alle achterdochtige bokkers of door je eigen roze bril. En onthoudt vooral dat je de eigenaren niet! kunt vertrouwen. Hoe open en eerlijk ze ook lijken, je weet niet of het oprecht is want je kent ze niet.

Geef duidelijk aan bij de arts wat je doel is, laat hem klinische keuren en laat een scan maken van beide voorbenen. Dan krijg je het enige juiste advies.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 16:22

Bedankt voor de vele reacties!
Ik ga vanavond bellen en er eens op los branden met vragen. Misschien dat dit wat duidelijkheid geeft voor me.