Behandeling bloedwormen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 17:03

Ik heb de laatste dagen uitvoerig gecheckt op wormpjes, eitjes en andere afwijkende zaken. Maar voor zover ik het kan zien is het helemaal schoon.
Hij komt ook totaal niet kriebelig of jeukerig over. Ik zit nu meestal een uur naast hem in stal waar hij dan bijgevoerd wordt, maar ook tegen een stal schuren doet hij niet.
Verder staat hij 24/7 buiten met een enkele boom en schuilstallen. Ik zie hem ook niet jeuken met andere paarden.
Dat lijkt me toch het eerste symptoom bij luis..

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:29

Slmt9 schreef:
@jansje: dank je voor het delen van je ervaring. Mag ik vragen hoe de behandeling van jouw paard eruit heeft gezien en had ze na die 14 dagen nog veel bloedwormen?

Als er minder dan 50 eitjes tellen wat dus bij mijn merrie was hoefde zij niet meer een wormkuur te hebben. Een paard te veel en te vaak ontwormen is ook niet voor de darmflora. De eerste 3 jaar liepen mijn paarden met 6 andere paarden in een gehuurde gemeente weiland en daar werd geen mest weg gehaald en dus mijn beide tinkers hadden elke keer flinke wormen besmetting. Toen ontwormde ik ook 2 keer achter elkaar ( een maand tussentijd) . Sinds 3 jaar sta ik op een prive stalweiland waar ik zelf de weiland goed schoon en bij houd. De wormbesmetting is sindsdien veel lager geworden. Helemaal wormen vrij krijgen zal je een paard niet krijgen. Nu sinds een jaar zit ik bij Worm&Co en blijf daar ook zitten. Mijn ruin zit nu op 2 keer per jaar ontwormen. Bij mijn merrie lukt dat nu nog niet dat is nog 3 a 4 keer per jaar.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:00

Mijn ervaring met bloedworm. Hard aanpakken!
Ik heb 2x met moxidectine ontwormd. In 7 weken tijd.

Mijn aanpak zou zijn: bloed trekken en kijken wat de waardes zijn. Op basis daarvan je aanpak bepalen. Een mestonderzoek zegt helemaal niks over de grootte van de besmetting. Ik had de da laten komen omdat ik enorme hoeveelheden moest voeren aan mijn paard en ze nog steeds inteerde.
Die trok bloed en onderzocht gelijk ook de mest. Mest onderzoek kwam schoon terug. Maar de bloedtest zei wat anders! De waarde hoort tussen de onder de 250-300 te zitten. En mijn paard had 1350! Dit betekende een zeer heftige bloedwormbesmetting. Na 2 wormenkuren kwamen er hele trossen rode sliertjes met de mest mee. Paard moest zeer nauwlettend in de gaten gehouden worden.
Na 2 kuren, en 4 weken wachten stond de teller op 400. Na 8 weken nogmaals ontwormd en toen was het 150. Dus het heeft wel geholpen hier.

Als er uit een mestonderzoek een wormbesmetting komt. Dan reken maar dat het heftig is. Vooral bij bloedworm die in meerdere stadia en zelfs jaren in rust in de darm gekapseld zitten die vind je niet in de mest.

Better safe then sorry geldt hier absoluut!

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:13

Dat is ook mijn ervaring, week ervoor mestonderzoek schoon. Daarna koliekerige verschijnselen, paard in de kliniek en zowat dood aan bloedworm met enorm hoge parasietwaardes. Ze hebben hem in gedeeltes moeten ontwormen omdat zijn lijf de masale sterfte vasn die dingen anders niet aankon. Daarna een jaar lang om de 10 weken ontwormd en daarna was ie pas schoon. Ik doe nog steeds elk half jaar bloedonderzoek voor de zekerheid,het zal prima werken, maar ik vertrouw het mestonderzoek niet meer helemaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:52

Mijn pony was aan 2 hoefjes bevangen toen ze bij mij kwam, had last van bloedwormen en heeft nog steeds last van lichte zomereczeem. Ben nu bijna 4 jaar met d'r bezig, de bevangenheid en de wormen zijn nu binnen de perken en ponietje is mooi opgeknapt. Eerste stap destijds in de wormenbestrijding was een cocktail van moxidectine en ivermectine. Ze had een vrij hoge dosis gekregen, weet niet precies hoe veel omdat de veearts de spuit gegeven had. Volgens mij had hij het grootste gedeelte van de spuit er in geduwd... mijn pony is een shet... Ze heeft een week lang wormen uitgepoept. En prompt 3,5 week na de ontworming weer. En ze bleef wormen poepen, stipt elke 3,5 week. Daarnaast heeft ze aan die spuit een dikke hoefzweer overgehouden.

Inmiddels heb ik een andere aanpak en die lijkt goed te werken. De wormen worden jaar na jaar minder maar je hebt er wel een lange adem voor nodig. PB maar als je meer informatie wil ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:08

Slmt9 schreef:
Voor de meedenkers onder ons: mijn paard heeft ook zomereczeem, maar dat is met deken goed te controleren. De afgelopen twee weken heeft hij wel geschuurd en had open plekken op andere plekken dan normaal bij zn eceem. Het zat nu meer rond zn anus, echt stukken huid van de billen en onderkant vd staartwortel bij de overgang naar de bil.
Ik zag geen eitjes, want dacht zelf aan aarswormen. Kan je die nog op een andere manier vinden?

Via de da kan je een testje laten doen voor aarsmaden.
Doen ze met een glaasje (voor onder de microscoop) en plakband.
Neem transparant plakband en doe dat met de kleefkant rond de anus (deppen) en plak dat op het glaasje.
Da kan dan eenvoudig zijn of er eitjes van de aarsmade rond de anus zitten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:30

Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen.

In de mest heb ik zowel voor behandeling als na behandeling (gister laatst gecheckt) geen zichtbare wormen gezien. De gezwollen buik is al wel wat afgenomen, paard glanst meer en laatste wintervacht gaat heel rap. Maar zn ribben zie je nog steeds, zal ook tijd nodig hebben om aan te komen.
Ik neig er in elk geval naar om de ivermectine even de tijd te geven (6 weken) en dan bloed te laten onderzoeken om daarna verder te kijken.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:55

Mijn 3 jarige kwam ( waarschijnlijk ) bij ons van de fokker met bloedwormen. Dit merkte ik toen op stal alle paarden werden ontwormt en de mijne bloedworm had in de mest.
DA gebeld en na 8 weken de equest pramox herhalen ( november) en in het voorjaar mestonderzoek.
Maart , mestonderzoek schoon, waarde 150, ontwormen niet nodig.
Mei in de kliniek voor entrapment/ gaskoliek en bij opvoelen best veel rode bloedwormen op de handschoen.
Weer ontwormen met de pramox.
Juni, we zien weer ( nog steeds) rode bloedwormen, kliniek gebeld, zonder mest of bloedonderzoek na 8 weken weer ontwormen met de pramox.
Dus lastig om ze schoon te krijgen, mest en bloedonderzoek niet nodig , maar in voor en najaar blijven ontwormen en als je wormen ziet na 8 weken herhalen.
Zo was ons advies.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:44

Jeetje, ook een heftig verhaal proudmama.

Ik geloof dat ik het nog het meest lastig vind dat ik op het oog niets zie in de mest en toch wel duidelijk wordt dat mestonderzoek weinig zegt over de binnenkant.

Los van de diagnose is ook behandeling wel een dingetje.

Kan iemand mij vertellen wat voor soort bloedonderzoek wordt gedaan om bloedwormen t vinden?
De assistente gaf aan dat het een uitgebreid bloedonderzoek moest zijn waar ze dan ook alle organen checken. Ik meen iets van 70,- voor het onderzoek plus 20,- voor het afnemen. Los daarvan wil ik ook nog op cushing testen dus kwam dan totaal op iets van 130,- of 150,- euro uit. Maar heb ik dan het juiste onderzoek?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:45

Bij mij was het mestonderzoek en bloedprikken 110 euro. Dus denk dat je dan de juiste hebt.

Ik wilde meer weten of mijn paard geen tekorten had.. maar er kwam toen die forse besmetting uit.

Mijn paard is daarna met veel bijvoeren ook goed bekomen. Het is er een die veel bloed heeft, en flink getraind wordt. Ze is 16 inmiddels, en trainen vrijwel dagelijks een uur. Zowel longe training (ook met cavaletti's) als rijden wedstrijdgericht. Dus ze krijgt nog altijd seniores priores bij.

Verschil van mijn paard toen ik haar kocht (incl de bloedwormen) en mijn paard 2 maanden geleden.

Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 14:16

Ja, dat hoekige paard lijkt de mijne wel. Maar dan nog meer ribben helaas. Gek he, het lijkt dan net of ze geen geheel meer zijn. Hals van mijn paard staat er ook nog zo gek op.

Mijn paard is ook 16, stond 6x pw circa 45 min in training. Maar staat nu al bijna een dik jaar stil door de terugkerende hb. Hadden we dat net allemaal onder controle, begon hij sterk te vermageren en komen die bloedwormen er achter weg. Arm paard :(

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:45

Ja die van mij zag je wel behoorlijk wat ribben. Maar dit was na de training en bezweet daardoor zag je het minder denk ik. Die spieren lijken ook helemaal in te teren. Met name op de bovenlijn. Ik heb haar nu 2 jaar en ben echt flink bezig alle dagen om die bovenlijn nog te verbeteren. Billen hals en borst lukt goed.. schoft ging ook goed. Alleen dat stuk tussen lendenen en schoft.. de zadelplek blijft achter. Heel typisch voor paarden die niks bij te zetten hebben.

Hopelijk knapt het snel op! Is ook lastig bijvoeren met hb op de loer. Daar heb ik gelukkig geen last van, dus kan haar gewoon vol proppen ;)

Afbeelding

Hier zie je beter hoe de bovenlijn veranderd is. :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 18:15

Inmiddels even verder en ik vind het allom verwarrender worden. Paard knapt in elk geval wat op qua vacht en lijkt iets ronder te worden en 1 geheel, maar gewicht blijft gelijk. Dus we blijven vollop bijvoeren.

Ik verdenk hem inmiddels ook van aarswormen, dus ook daarvoor panacur besteld en voor de zekerheid nog ontwormt tegen lintworm.

Maar niemand die mij een sluitend advies kan geven over hoe ik nu het beste vervolgonderzoek kan doen. VPL het Woud én Den Hoek zeggen dat bloedwormen (en ingekapselde wormen) niet uit bloedonderzoek komen, mijn eigen DA zegt van wel. Het Woud en Den Hoek adviseren eerst mestonderzoek, mijn eigen DA bloedonderzoek. Maar mijn eigen DA adviseert ook weer moxidectine, waar alle andere partijen het erover eens zijn dat ivermectine de enige juiste stap is nu.

Nou schiet mij maar lek hoor, ik weet even niet hoe nu verder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:25

Bloedwormen haal je uit een mestonderzoek (mits ze op dat moment eitjes uitscheiden) niet de ingekapselde omdat die geen eitjes uitscheiden.

Mocht je een mestonderzoek laten doen, laat dan ook een onderzoek doen op aarsmade. Deze zie je overigens niet in de mest (tenminste echt heel zelden). Dit doen ze met een plakbandtestje.
En nav het onderzoek wel of niet ontwormen. Maar acht minimaal tot 3 weken na een kuur met testen

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:47

keshia schreef:
Mijn ervaring met bloedworm. Hard aanpakken!
Ik heb 2x met moxidectine ontwormd. In 7 weken tijd.

Mijn aanpak zou zijn: bloed trekken en kijken wat de waardes zijn. Op basis daarvan je aanpak bepalen. Een mestonderzoek zegt helemaal niks over de grootte van de besmetting. Ik had de da laten komen omdat ik enorme hoeveelheden moest voeren aan mijn paard en ze nog steeds inteerde.
Die trok bloed en onderzocht gelijk ook de mest. Mest onderzoek kwam schoon terug. Maar de bloedtest zei wat anders! De waarde hoort tussen de onder de 250-300 te zitten. En mijn paard had 1350! Dit betekende een zeer heftige bloedwormbesmetting. Na 2 wormenkuren kwamen er hele trossen rode sliertjes met de mest mee. Paard moest zeer nauwlettend in de gaten gehouden worden.
Na 2 kuren, en 4 weken wachten stond de teller op 400. Na 8 weken nogmaals ontwormd en toen was het 150. Dus het heeft wel geholpen hier.

Als er uit een mestonderzoek een wormbesmetting komt. Dan reken maar dat het heftig is. Vooral bij bloedworm die in meerdere stadia en zelfs jaren in rust in de darm gekapseld zitten die vind je niet in de mest.

Better safe then sorry geldt hier absoluut!

Weet jij welk stofje ze precies testen in het bloed? En met welk middel heb jij elke keer behandeld?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 19:04

Plakbandtestje was me idd bekend. Maar bij Laarakker zeiden ze ook al dat ze veel meer aarsmaden tegen komen sinds er alleen nog wordt ontwormd op basis van mestonderzoek. Dus ik hoefde het niet eens te laten checken.

Maar zijn ingekapselde en gewone wormen nu wel of niet uit bloedonderzoek te halen? Ik meen hier toch meerdere berichten te hebben gelezen van bokkers waarbij uit de mest niets kwam en uit het bloed wel :? Zoals ook bijv het bericht van kesha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:43

Alleen ei-uitscheidende wormen zijn in mestonderzoek te zien. Het is nl een eitelling en daarvoor moeten er wormen zijn die in die levensfase zitten. Dat zegt niet altijd alles over hoeveel wormen er in het paard zitten, enkel wat over 1 levensfase. Bloed meet eerder werking/schade aan organen en daarin zie je ook wormenschade in terug al kan die waarde ook andere oorzaken hebben of zijn de wormen al succesvol bestreden. Goed mestonderzoek doe je ivm volledig beeld krijgen 5 dagen achter elkaar en elke 6-8 weken. Beter zelf leren dus.
Als je paard een flinke wormbesmetting heeft/verdacht is, dan is moxi geen optie. Dan gooi je en de ingekapselde en de active in 1x er uit en dan is een zware belasting voor je paard. Aantal keren achter elkaar ontwormen zal je wel moeten, want door het doden van de actieve wormen zullen de ingekapselde uitkomen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 19:58

@tamary: dankje voor de uitleg. De schade aan organen verklaart waarom de assistente aangeeft dat het een uitgebreid bloedonderzoek moet worden.

Kan iemand mij uitleggen hoe dan de infectie bepaald wordt? Gezien bijv Kesha ook aangaf om hoeveel wormen het gaat.

Zoals ik het nu begrijp kan je bij beide onderzoeken niet alles in 1x uitsluiten. Maar is bloed meten voor mij denk ik zinvoller omdat ik graag wil weten óf er schade is aangebracht, maar ik wil dus ook graag weten of er nog wormen inzitten waardoor verder te ontwormen.
En zoals ik het nu begrijp kan ik (mits er bloedwormen zitten) beter elke 6 weken met ivermectine ontwormen en dan in december weer met moxi.

Wat een gedoe die wormen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:34

Waarom niet gewoon nu met Moxi?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 21:40

Ik quote even uit een ouder topic:

Citaat:
Vooral de larven veroorzaken veel schade bij hun migratie door het lichaam. Er kunnen darmbloedingen optreden, ontstekingen in de bloedvaten ontstaan en tenslotte aneurisma (bloedvatverwijdingen) optreden. Dit laatste kan leiden tot het scheuren van een bloedvat en daardoor een inwendige bloeding veroorzaken. Abcessen komen voor, de paarden hebben koorts, een verminderde eetlust en een doffe vacht. Ook koliek en darmverstoppingen treden op, zelfs hersenontstekingen en verlammingen kunnen optreden als de larven in het zenuwstelsel terechtkomen.

Daarom moet je ze gedoseerd weg krijgen meen ik. En met moxi worden de bloedwormen in alle fases gelijk weg gehaald met bovenstaande als mogelijk gevolg.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:13

Volgens mij is juist het risico groter met ivermectine elke keer.

De ingekapselde bloedworm in de darmwand blijft zitten zolang er levende bloedwormen in de darmen zitten, die geven een signaal al naar de ingekapselde, als de bloedwormen in de darmen door ivermectine weggespoeld worden, krijgen de ingekapselde bloedwormen geen signaal meer en kunnen ze massaal vrij komen uit de darmwand, wat dus kan leiden tot grote problemen.

Met moxidectine sterven ook de bloedwormen in de darmwand af, geen migratie, dus geen bloedingen.

Pleun is ook eerst ontwormd met ivermectine, een week later panacur en 4 weken na de ivermectine met Equest (moxi) om alle fases van bloedworm effectief te bestrijden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 23:30

@daphara: maar die migratie is nu al bezig (vanaf voorjaar) toch? Dus het probleem is toch dat ze dan juist nu al overal kunnen zitten en dan overal bloedingen kunnen krijgen?
Maar ook jouw verhaal klinkt weer erg logisch. Als ik het goed heb onthouden zijn de ‘enge’ verhalen vooral na het geven van moxi.

Zoals jij hebt ontwormd is het ook in fases, de moxi zou ik dan ook mee afsluiten, alleen nu nog niet. Denk ik. Is de meest veilige conclusie die ik nu maar zelf trek uit alle wisselende informatie.

Als de da’s al van mening wisselen, hoe moet je dan als eigenaar de juiste stap zetten.

Panacur krijgt hij straks ook, maar begreep dat bloedworm daar resistent tegen is. Is dan ook voor de aarsworm. Begreep dat die probleemloos gegeven kan worden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 13:44

Paard is sinds 3 dagen ineens rap aan het afvallen. Het viel me al op dat hij vorige week ineens zo op zn hooi aan bleef vallen. We zijn nu drie weken verder na de eerste ivermectine. Wellicht zijn de ingekapselde nu massaal actief geworden omdat de eerste wormen nu weg zijn?
Ik laat in elk geval morgen de dierenarts komen om uitgebreid bloedonderzoek te doen en hoop dat ik daarvan duidelijkheid krijg.
Moet zeggen dat ik het wel spannend vindt hoe dan te behandelen. Mijn lokale DA gaf als eerste advies moxi, maar gezien de horrorverhalen vind ik dat in deze periode van het jaar best een risico.
Ben in elk geval nog aan het overwegen of haarlemmerolie ook nog een optie is. Maar kan er weinig over vinden.

Ik hoop woensdag of donderdag de uitslag te hebben.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:42

Ik zou echt moxi gaan geven hoor!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:30

Hoeveel keren is er nu ontwormd en in welk tijdsbestek en met welke?