Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Slmt9 schreef:@jansje: dank je voor het delen van je ervaring. Mag ik vragen hoe de behandeling van jouw paard eruit heeft gezien en had ze na die 14 dagen nog veel bloedwormen?
Slmt9 schreef:Voor de meedenkers onder ons: mijn paard heeft ook zomereczeem, maar dat is met deken goed te controleren. De afgelopen twee weken heeft hij wel geschuurd en had open plekken op andere plekken dan normaal bij zn eceem. Het zat nu meer rond zn anus, echt stukken huid van de billen en onderkant vd staartwortel bij de overgang naar de bil.
Ik zag geen eitjes, want dacht zelf aan aarswormen. Kan je die nog op een andere manier vinden?
keshia schreef:Mijn ervaring met bloedworm. Hard aanpakken!
Ik heb 2x met moxidectine ontwormd. In 7 weken tijd.
Mijn aanpak zou zijn: bloed trekken en kijken wat de waardes zijn. Op basis daarvan je aanpak bepalen. Een mestonderzoek zegt helemaal niks over de grootte van de besmetting. Ik had de da laten komen omdat ik enorme hoeveelheden moest voeren aan mijn paard en ze nog steeds inteerde.
Die trok bloed en onderzocht gelijk ook de mest. Mest onderzoek kwam schoon terug. Maar de bloedtest zei wat anders! De waarde hoort tussen de onder de 250-300 te zitten. En mijn paard had 1350! Dit betekende een zeer heftige bloedwormbesmetting. Na 2 wormenkuren kwamen er hele trossen rode sliertjes met de mest mee. Paard moest zeer nauwlettend in de gaten gehouden worden.
Na 2 kuren, en 4 weken wachten stond de teller op 400. Na 8 weken nogmaals ontwormd en toen was het 150. Dus het heeft wel geholpen hier.
Als er uit een mestonderzoek een wormbesmetting komt. Dan reken maar dat het heftig is. Vooral bij bloedworm die in meerdere stadia en zelfs jaren in rust in de darm gekapseld zitten die vind je niet in de mest.
Better safe then sorry geldt hier absoluut!
Citaat:Vooral de larven veroorzaken veel schade bij hun migratie door het lichaam. Er kunnen darmbloedingen optreden, ontstekingen in de bloedvaten ontstaan en tenslotte aneurisma (bloedvatverwijdingen) optreden. Dit laatste kan leiden tot het scheuren van een bloedvat en daardoor een inwendige bloeding veroorzaken. Abcessen komen voor, de paarden hebben koorts, een verminderde eetlust en een doffe vacht. Ook koliek en darmverstoppingen treden op, zelfs hersenontstekingen en verlammingen kunnen optreden als de larven in het zenuwstelsel terechtkomen.