Mizora schreef:Paardendarmen zijn niet zoals caviadarmen en konijnendarmen, als ze stil komen te liggen zijn Ze op zich prima weer op gang te brengen, onze shet heeft het door een virus gehad (samen met nog een paar oorzaken) en mocht toen (op de kliniek) meerdere dagen niets eten door de daarop volgende verstoppingskoliek (Hij kreeg alleen liters paraffine). Daarna zijn de darmen weer gestart door iedere keer een klein beetje ruwvoer te geven. Binnen 3 dagen kreeg hij zonder problemen weer onbeperkt ruwvoer.
Voor de darmwand en de maagwand is het wel zeer schadelijk.
We zijn nu 4 maanden verder en pas sinds een krappe maand is hij min of meer de oude. En dat dus op, na even onbeperkt, 6x per dag ruwvoer ('s nachts dubbele portie, waarvan 1 soort minder lekker hooi). Ik ben het dus met je tweede opmerking zeer eens.
Ah, dat wist ik niet. Mijn tinker heeft tien jaar geleden met heftige koliek/verstopping op de kliniek gestaan, en daar zeiden ze dat ze hem juist kleine beetjes bleven voeren omdat een stilstaande darm bijna niet te herstarten is. Wat fijn dat het toch mogelijk is en dat je shet er bovenop gekomen is!