masker voor pony die geen gras mogen.. wie o wie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:27

Mizora schreef:
Paardendarmen zijn niet zoals caviadarmen en konijnendarmen, als ze stil komen te liggen zijn Ze op zich prima weer op gang te brengen, onze shet heeft het door een virus gehad (samen met nog een paar oorzaken) en mocht toen (op de kliniek) meerdere dagen niets eten door de daarop volgende verstoppingskoliek (Hij kreeg alleen liters paraffine). Daarna zijn de darmen weer gestart door iedere keer een klein beetje ruwvoer te geven. Binnen 3 dagen kreeg hij zonder problemen weer onbeperkt ruwvoer.

Voor de darmwand en de maagwand is het wel zeer schadelijk.
We zijn nu 4 maanden verder en pas sinds een krappe maand is hij min of meer de oude. En dat dus op, na even onbeperkt, 6x per dag ruwvoer ('s nachts dubbele portie, waarvan 1 soort minder lekker hooi). Ik ben het dus met je tweede opmerking zeer eens.

Ah, dat wist ik niet. Mijn tinker heeft tien jaar geleden met heftige koliek/verstopping op de kliniek gestaan, en daar zeiden ze dat ze hem juist kleine beetjes bleven voeren omdat een stilstaande darm bijna niet te herstarten is. Wat fijn dat het toch mogelijk is en dat je shet er bovenop gekomen is!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:51

Het gaat mij niet om maagzweren, of darmproblemen, maar omdat je bij vastende te dikke paarden makkelijk “bloedvervetting” krijgt. En als dat gebeurd is het gewoon einde verhaal.
Kortom: toch nog maar even een telefoontje naar je DA mbt wat wel/niet mag

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:58

Punz schreef:
Het gaat mij niet om maagzweren, of darmproblemen, maar omdat je bij vastende te dikke paarden makkelijk “bloedvervetting” krijgt. En als dat gebeurd is het gewoon einde verhaal.
Kortom: toch nog maar even een telefoontje naar je DA mbt wat wel/niet mag

Aangezien er 2x per dag gevoerd wordt, is dat niet per se een probleem. In ieder geval niet meer dan dezelfde hoeveelheid verdeeld over 6x voeren.

superpony

Re: masker voor pony die geen gras mogen.. wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:42

Maar de reden wordt helemaal niet gegeven. Hij mag alleen geen gras mee, dus lijkt me gewoon te dik. Bij hb zal de ts meer moeten doen.

Er zijn altijd uitzonderingen en een echt ziek paard, kun je laten vasten, maar dat zijn echte noodgevallen en nooit wenselijk.

Als dit paardje slechts te dik is, moet je een totaal plan maken. Dus meerdere porties arm hooi en veel bewegen.
Alleen zetten op een stukje zand zonder eten, gaat helemaal niks toevoegen, dan uithongeren, maagzweren veroorzaken etc. Dat is dus een slecht advies van een stal en veearts. Of is de zandpaddock een ha groot, met vriendjes, vers water en arm hooi in slowfeeders??

Op het gras laten tussen zijn vrienden met graasmasker was de beste optie geweest. Dan had je op tijd moeten zijn, dus snap ook niet dat het niet eerder is gezien dat de pony te dik werd.

NOgmaals, vergelijken met uitzonderingen of echt zieke paarden, praat dit niet goed. Dan zouden mensen hun paard straks op 2x per dag voeren zetten, apart in een zandpaddockje en zijn we weer terug bij af, ipv veel laten bewegen en ruwvoer op de goede manier aanbieden.

BrechtCarlos

Re: masker voor pony die geen gras mogen.. wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:47

Ik weet niet of je pony ernstig ziek/hb of gewoon te dik is,maar in het laatste geval zou ik een gewoon graasmasker om doen. Ik dacht dat ze daar 30% minder mee kunnen eten. Ze hebben wel de hele dag iets te kauwen/verteren, wat goed is voor een paard,maar de voedselinname wordt beperkt. Mijj shetlander staat er iedere zomer mee 24/7 en op die manier kan hij toch lekker buiten op het gras met zijnn vriendjes zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:48

Masker waarmee ze niet meer kunnen eten (want dat vraag je) is in mijn ogen zeer dieronvriendelijk, want daarmee onthoudt je ze ook van de mogelijkheid om te drinken!

Niet doen dus, beter op een kaal stuk alleen, dan in een weide zonder de mogelijkheid tot eten of drinken.
Sociaal met andere paarden terwijl je je snuit niet kan gebruiken is toch geen optie, dus de voordelen van het samenlopen zijn daarmee ook gelijk teniet gedaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:56

MarliesV schreef:
Masker waarmee ze niet meer kunnen eten (want dat vraag je) is in mijn ogen zeer dieronvriendelijk, want daarmee onthoudt je ze ook van de mogelijkheid om te drinken!

Niet doen dus, beter op een kaal stuk alleen, dan in een weide zonder de mogelijkheid tot eten of drinken.
Sociaal met andere paarden terwijl je je snuit niet kan gebruiken is toch geen optie, dus de voordelen van het samenlopen zijn daarmee ook gelijk teniet gedaan.

Gelukkig kunnen ze met goede muilkorven wel drinken, dan zitten er onderaan 3 kleine gaatjes ter grootte van een dubbeltje (naast 2 neusgaten) waarmee het water de muilkorf in kan lopen. Dan is het alsnog een zeer onvriendelijke optie, maar gelukkig wordt water drinken niet uitgesloten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:08

8nnemiek schreef:
Een dierenarts die aanraadt om een paard maar twee keer per dag te voeren kon bij mij ook vertrekken :n
Paarden hebben gewoon om de zoveel uur wat ruwvoer nodig zodat hun darmen blijven werken. Als de darmen eenmaal stil liggen dan is een paard ten dode opgeschreven.
Een paard dat op dieet staat zou bijvoorbeeld elke 3 uur een kilo hooi moeten krijgen ipv elke 12 uur 4 kilo.
Krijgt het paard überhaupt wel ruwvoer?

Hangt er vanaf. Als het paard smorgens een portie hooi krijgt in een net, en daar bijna de hele dag voldoende aan heeft, en savonds opnieuw, is het iets anders dan smorgens een klein plukje hooi en de rest van de dag zonder iets. Misschien hangt er wel stro.

Ts: kan je wat meer info geven over wat de pony nu krijgt, hoe lang hij kan eten, en wat de reden is dat hij totaal géén gras mag eten? Of mag hij wel een beetje gras maar niet teveel?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:09

Mizora, bedankt voor je bericht, goed om te weten.

Ben nog steeds geen voorstander en zie de voordelen niet van een dier sociaal op die manier te houden. Maar wel drinken scheelt iig qua welzijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:11

Mijn ene ruin is altijd snel te dik, maar mn 2 quarters hebben het eten wel nodig. Ik kon 2 dingen doen. Heb hem met de shet overdag een aantal dagen in de bak gezet. Gaf ik de quarters meer en de shet en pony een beetje. Een bak is slechts 20*40 en ze bewogen te weinig, stonden een beetje naar de overkant te staren en ook de 2 quarters bleven een beetje naar de pony's staan kijken.

Ik heb toen gekozen voor een graasmasker, zodat ze wel allemaal samen konden. Ik kan onbeperkt hooi blijven aanbieden en hoef de leef/bewegingsruimte niet te verkleinen.
Naast dit, geef ik wel extra beweging.

Wij hebben een grond drinkbak met vlotter en een bal. Daar kan hij goed uit drinken. Maar wij hebben evengoed nog een ibc vat gevuld met water voor de zekerheid. In de stallen kunnen ze ook drinken, zijn automatische drinkbakken, maar daar past het niet met masker. Ik zie hem dus wel de bal naar beneden drukken en uit de grondbak drinken.

Mn ruin is netjes op gewicht gekomen. Bewegen gaat dan ook weer makkelijker etc. Nu doen we overdag het masker voor een aantal uren af.

Als ts niet verteld waarom hij van het gras moet blijft de beste oplossing gissen. Maar dat veeartsen nog steeds met slechte adviezen komen, is alom bekend en ook heel schandalig. Het is wat ze ooit geleerd is en blijkbaar niet verder ontwikkelt.

Ook is het HEEL belangrijk wat die 2 voerbeurten inhouden?? Komt op mij over als voerbeurten van biks/muesli, die ik juist zou minderen of echt stoppen en vervangen door meerdere porties hooi.