Paard eet Kruiskruid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rietje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 18:59

BigBen schreef:
rietje88 schreef:
Heb een homeopathisch arts laten onderzoeken en die kwam hier op tu
uit.

Ik zou wel eens willen weten hoe die homeopatische arts de diagnose heeft gesteld.

Kijken maar op website www.janatuurlijk.eu

Heb met mijn pony eerder gezondheidsproblemen gehad. De dierenarts tich keer laten komen, bload afgenomen etc. Maar nee mijn pony zou kern gezond zijn. Terwijl ze o.a. graadje mager was. Deze natuurlijk geneeskundige laten komen en na een tijdje was mijn pony genezen omdat deze geneeskundige de oorzaak wist te vinden.

Ik heb enkel dit onderwerp willen aansnijden omdat ik meer informatie wilde over paarden die last van dit soort vergiftiging hebben. Het is niet mijn bedoeling dat onderling gesteggel komt over het hoe of wat. Laat iedereen in elkaars waard. Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor onze paardjes denk ik zo..:)

rietje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 19:00

Licor schreef:
Ik heb idd ook een holistische geneeskundige erbij gehad toen.. die kwam toen uit op de lever.. eigenlijk nog voordat mn paard echt symptomrn liet zien.. heb dat toen dus ook meteen behandeld en heb daarna nooit meer klachten/symptomen gezien..

Top, houden zo!

rietje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 19:01

Grit schreef:
Hier staan recente ervaringen met slechte leverwaarden, in ons geval ook door kruiskruid, aangetoond via een leverbiopt.
[MD] Ervaring leverbiopt

Dank je!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:16

Over jkk wordt ongelofelijk veel onzin verteld.
Misschien is het goed om een paar feiten op een rijtje te zetten.

1. Paarden eten geen jkk op de weide.
Jkk schijnt ongelofelijk slecht te smaken, en zolang paarden de keuze hebben tussen gras en jkk houden ze het bij gras. Pas als de wei echt helemaal afgevreten is, bestaat de kans dat ze jkk toch gaan eten. Hooi is een ander verhaal. Paarden eten gedroogd jkk omdat de smaak en geur voor een stuk verdwenen zijn.

2. Jkk is giftig, maar een paar toevallige happen jkk kan echt geen kwaad.
Paarden moeten minstens 5% van hun lichaamgewicht aan jkk eten voor het gevaarlijk wordt. Bij een gemiddeld sportpaard spreek je dan over 30kg. Het moet echt al heel slecht lopen voor een paard 30kg jkk binnen krijgt.

3. Een leverbiopt geeft geen zekerheid.
Een leverbiopt vertelt je of de lever aangetast is, maar geeft geen zekerheid over de oorzaak. Naast jkk bestaan er andere planten die een leveraandoening kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn er ook een aantal mycotoxines die de lever aantasten. Kortom, het is erg moeilijk om met zekerheid vast te stellen dat jkk de bossdoener is.

Licor

Re: Paard eet Kruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:40

Daar heb je zeker gelijk ik bigben.. maar jkk kan door de lever niet worden afgebroken.. dat is juist hetgeen het zo gevaarlijk maakt.. die toxines stapelen zich op.. daarom zou ik ook bij t eten van n kleine hoeveelheid toch zorgen voor iets wat de lever ondersteunt..

Verder heb ik op n relatief kale wei een paard wel eens jkk zien eten ondanks dat er hooi was.. dus dat het sws niet gegeten wordt zou ik niet direct durven beweren.. nu was die kudde ook wel wat onstabiel dus zou goed kunnen dat dat paard honger had.. maar t gebeurt dus wel zonder dat je er direct stil bij staat want er is toch een alternatief?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:44

BigBen schreef:
3. Een leverbiopt geeft geen zekerheid.
Een leverbiopt vertelt je of de lever aangetast is, maar geeft geen zekerheid over de oorzaak. Naast jkk bestaan er andere planten die een leveraandoening kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn er ook een aantal mycotoxines die de lever aantasten. Kortom, het is erg moeilijk om met zekerheid vast te stellen dat jkk de bossdoener is.

Precies, dat bedoel ik dus. Je kunt gewoon niet zeggen dat je JKK-vergiftiging aangetoond hebt, echt niet. Het is niet te onderscheiden van andere soortgelijke vergiftigingen. Dus uitspraken dat het aangetoond is dat JKK de oorzaak was middels een biopt zijn gewoon een beetje jammer. Je kunt je vermoeden uitspreken maar dat is het dan ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:48

BigBen schreef:

Jkk schijnt ongelofelijk slecht te smaken, en zolang paarden de keuze hebben tussen gras en jkk houden ze het bij gras. Pas als de wei echt helemaal afgevreten is, bestaat de kans dat ze jkk toch gaan eten. Hooi is een ander verhaal. Paarden eten gedroogd jkk omdat de smaak en geur voor een stuk verdwenen zijn.

Hier toch een beduidend andere ervaring. Een groepje friezen dat alleen in volledig JKK-vrije weides kon staan want ze gingen bewust op zoek naar de JKK, ondanks dat het gras kniehoog stond. Het waren gelukkig niet mijn paarden, maar ik heb wel geholpen met het eruit steken, want ze stonden op dezelfde pensionstalling. En ondertussen wel vaker verhalen gehoord (uit eerste hand) van paarden die JKK net zo makkelijk als of zelfs liever dan gras aten. 1 van de Friezen had overigens ook een leverprobleem er door opgelopen.

Niet alle paarden hebben het boekje gelezen dat het vies is.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 31-05-18 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:01

En ook mijn tinker was er verzot op. Aan de hand snacken in de berm en me bijna meeslepen naar een bloeiende jkk plant

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:48

Mizora schreef:
BigBen schreef:

Hier toch een beduidend andere ervaring. Een groepje friezen dat alleen in volledig JKK-vrije weides kon staan want ze gingen bewust op zoek naar de JKK, ondanks dat het gras kniehoog stond. Het waren gelukkig niet mijn paarden, maar ik heb wel geholpen met het eruit steken, want ze stonden op dezelfde pensionstalling. En ondertussen wel vaker verhalen gehoord (uit eerste hand) van paarden die JKK net zo makkelijk als of zelfs liever dan gras aten. 1 van de Friezen had overigens ook een leverprobleem er door opgelopen.

Dat kan natuurlijk, maar ik vind het eerlijk gezegd moeilijk te geloven. Ik weet niet of je wel eens met je blote handen jkk hebt uitgetrokken ? Binnen de tien minuten heb je blaren op je handen, zo'n bijtend spul is het. Om van de stank maar niet te spreken. Ik kan me niet voorstellen dat paarden het vrijwillig eten, of zelfs gaan opzoeken. Aan de andere kant is het zo dat je jkk niet altijd even goed kunt herkennen. Er zijn vijf of zes kruiden die er goed op lijken, en makkelijk voor jkk kunnen doorgaan. Ik gok dat in veel gevallen mensen denken dat hun paard jkk eet, terwijl het om een ander kruid gaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:41

Ik heb heel wat JKK met mijn handen getrokken (al ben ik op den duur vanwege het mogelijke opnemen van het gif door de huid wel toch handschoenen gaan gebruiken). Ik heb een ontzettend gevoelige huid, nu door de muggen geprikt en ik heb schijven zitten en sieraden gaan alleen van zilver of goud, geen onzuivere metalen, maar van de JKK (in bloei) had ik geen enkel last.

Als het zorgt voor leverschade en de meeste andere paarden het laten staan, dan zal het me uiteindelijk een worst wezen of het echt JKK of een variant erop is overigens. Maar zet het in het rijtje magnesium, dan zijn de verhalen uit eerste hand immers ook niet goed genoeg.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 01:10

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 01:16

Ons kleine weitje stikt ook van de JKK. We hebben al heel veel uitgestoken met zo een ronde vork die je rond draait. Maar het is geen doen. We huren het en het is voor ons verwaarloosd.

Ze laten het staan, maar ik wil toch niet dat het zich vermenigvuldigt, dus steek het zoveel mogelijk uit. Daarnaast gaan ze er soms op staan, ligt het plat dood te gaan, dus droogt het en zouden ze het misschien wel eten.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 02:16

Ik heb geen ervaring met paarden die JKK eten. Die van mij blijven er gelukkig gewoon keurig van af. En buiten dat is het zulke rotzooi dat ik denk dat je het ook niet op je wei moet willen. Ik heb wel een tip met betrekking tot het uitroeien: je hoeft ze niet uit te steken, afsteken is voldoende. JKK is een 2 jarige plant, na 2 jaar is ie dus dood. Als je hem afsteekt voor ie wat kan doen, ben je er met 2x steken dus vanaf. Een stuk minder zwaar werk dan ze er 1 voor 1 uittrekken. Wel goed opruimen natuurlijk.
Toen wij hier kwamen wonen, was dit gebied nog niet zo lang voor paarden en heeft JKK altijd vrije hand gehad. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er honderden van die dingen stonden, verspreid over het terrein en de weides. Daar waar kon is er gemaaid, de rest waar ook daadwerkelijk paarden moesten grazen hebben we afgestoken. Dat was 2 jaar doorbijten en nu zijn het er nog maar een aantal die her en der de kop opsteken. Die trek ik er vaak wel gewoon uit, maar meer omdat ik voor die paar planten niet terug ga lopen om een schep te halen. Ik heb ze er dan sneller uitgetrokken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:06

Siesjuh schreef:
Ik heb wel een tip met betrekking tot het uitroeien: je hoeft ze niet uit te steken, afsteken is voldoende. JKK is een 2 jarige plant, na 2 jaar is ie dus dood. Als je hem afsteekt voor ie wat kan doen, ben je er met 2x steken dus vanaf.

Als het niet anders kan zou ik inderdaad afsteken, maar mijn voorkeur heeft het zeker niet. Je steekt af vóór de bloei en daarna groeit er dus gewoon weer JKK uit de wortel. Die JKK kan platgetrapt worden zoals superpony ook al aangeeft én als het een 2-jarige betreft gaat hij dus dood en in beide gevallen heb je dus dode JKK op je land liggen. JKK die dus niet meer als zodanig herkend wordt en dikke kans dat je paard het dus opeet met alle risico's van dien.

Dus afsteken is een optie, maar als je het doet steek het dan aan het einde van het groeiseizoen nóg een keer af. In geval van superpony is het ontzettend veel en zou ik het zo doen, icm uitsteken middels een ragfork.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:28

Hier heeft het goed gewerkt en werd het eigenlijk ook niet platgetrapt. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren dat het zo rap weer omhoog kwam. En hier stond echt alles er compleet vol mee. Als je last hebt van JKK is het sowieso raadzaam regelmatig je wei te controleren op losgekomen en platgetrapte planten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:45

TS, er hebben wel eerder ervaringen op Bokt gestaan met paarden die behoorlijk ziek waren van het eten van JKK en door behandeling toch weer wat opgeknapt zijn :) Blijkbaar kan de mate van vergiftiging toch weer afnemen met goede ondersteuning?

Hier stond het vol met JKK (en Berenklauw) voordat Rena kwam. Honderden. Groot en klein. Èchte JKK ja :j

Inderdaad geen enkel probleem om die gewoon urenlang met je blote handen uit te trekken. Wat een apart verhaal weer dat je daar per direct blaren van zou krijgen :P

Bij van die hoge boterbloemen is het wat anders, daar ben ik wel eens aan begonnen zonder handschoenen maar dat duurde geen 10 minuten voordat ik blaren voelde ontstaan :=

Inderdaad kwam toen later het verhaal dat je ook op moest passen dat je het niet via je huid op zou nemen en beter handschoenen aan kon doen bij het er uit trekken van JKK. Maarja met blote handen werkte het veel makkelijker en nauwkeuriger dan met handschoenen of een ragfork.

Het handmatig uittrekken van de planten heeft super goed geholpen. Het volgende jaar stond er nog maar een klein percentage van wat er eerst stond. Nu komt er nog steeds hier en daar een plantje op maar dat is heel weinig. Vooral onder de draden eigenlijk.

Hier helpt stelselmatig afmaaien trouwens niets want inderdaad komen ze dan gewoon steeds weer opnieuw omhoog.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:10

pmarena schreef:
Inderdaad geen enkel probleem om die gewoon urenlang met je blote handen uit te trekken. Wat een apart verhaal weer dat je daar per direct blaren van zou krijgen :P

Als de plant intact blijft is er geen probleem. Komt het sap op je handen krijg je blaren. Wel, ik dan toch.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:47

Wij hebben zo een ronde vork, draai ding en werkt op zich prima. HOu er alleen flinke gaten aan over, dus sta die weer dicht te schoppen.
Omdat we ook veel brandnetel hebben, heb ik mn bekap handschoenen aan die ook tegen snijden beschermen en dat werkt wel, behalve op mn armen

Wij willen uiteindelijk weg, dus kan het ook laten staan voor de volgende. Maar we hebben bijv een stuk pad helemaal schoon en nu dicht. Daar groeit nu weer gras op en heb ik straks weer een stukje om ze te geven. Wei is klein, dus pure snack.
Op het weitje zelf staat ook ontzettend veel zuring en de bodem was op veel plekken een en al mos. Voor ons echt nooit onderhouden en veel te zwaar belast.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:23

Voor de mensen met boterbloem en jkk op de weide, kalken helpt een eindje tegen dit onkruid en zorgt er niet voor dat je een te vette weide krijgt.
Het zorgt ervoor dat de ph waarde van de bodem weer neutraal word waardoor die planten niet graag groeien op je weide

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:58

Ik heb de bodem laten testen en de zuurgraad was prima. Andere dingen waren niet goed maar kalken was echt absoluut niet nodig en zou juist niet goed zijn geweest.

Ik kan het advies van kalk bij boterbloemen (wat erg bekend is) dan ook niet zo goed matchen met die uitslagen van ons. Maar heb me er ook niet erg in verdiept verder om er achter te komen wie / wat er nu "gelijk" heeft.