Verzekering; overname na afkeuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Re: Verzekering; overname na afkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 10:37

Waar ligt eigenlijk de grens bij het afkeuren van een paard? En wordt deze bepaald door de verzekering of door de dierenarts?

Ik merk dat ik toch erg huiverig ben. Ik snap dat het voor de verzekering winstgevend moet zijn maar soms tref je een pechvogel. Op die momenten kan de verzekering wel erg makkelijk zijn handen er vanaf trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:43

Ik vind het wel een beetje spookverhalen..

Een grens is natuurlijk niet te zeggen maar ze willen dat je vaak nog best wat probeert hoor, soms meer dan de eigenaar zou doen.

Mijn voorbeeld betrof een pony met een hoefprobleem. Behandelt totdat mijn dierenarts er geen heil meer inzag. Vervolgens keurt je eigen dierenarts het paard af. Dat is dus gebeurt. Toen is dat naar de verzekering gegaan en die laten hun eigen dierenarts het rapport bekijken.

Die was het er mee eens. Dan had ik de optie, terugkopen (voor iets van €700), of inslapen. Slacht was geen optie ivm medicatie maar als je dat niet hebt kunnen zij hem halen of je regelt het zelf.
Terugkopen was geen optie paard was veel te ver daarvoor heen.

Ze is een week na het afkeuren ingeslapen en ik had vlot het geld op de rekening.

Pony was voor €2000 verzeker de dierenarts kosten totaal waren meer dan dat dus het is echt niet zo dat als jij een claim indient ze zeggen zo geef maar hier! Dat is echt onzin.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:05

Maar als jij je paard niet naar de slacht wil zien gaan bij afkeuring dan krijg je toch gewoon je verzekerde bedrag terug min de eventuele opbrengsten voor de slacht?

Bijvoorbeeld ik verzeker een paard voor 5000 euro, hij wordt afgekeurd als rijpaard, ik gun hem een pensioen op de weide of wil hem laten inslapen, dan krijg ik 75% van verzekerde waarde -700/800 uitgekeerd? Dan valt het toch allemaal wel mee?

Verzekering heeft toen heel netjes uitbetaald mij dure buikoperatie. Momenteel veel gedoe over afkeuring na overname van de verzekeringsmaatschappij.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:06

De verzekering heeft hier alles altijd keurig uitbetaald totdat de eigen dierenarts het paard uiteindelijk afkeurde. De dierenarts heeft toen een verklaring naar de verzekering gestuurd en een allervriendelijkste en melevendende mevrouw heeft alle opties doorgegeven. Wij hebben gekozen voor zelf in laten slapen en het paard is uitgekeerd met aftrek van de slachtprijs. We konden haar ook op laten halen (geen optie voor mij) en we konden haar laten uitkeren en er verder mee doen wat we wilden als we haar maar niet doorverkochten (ook geen optie want het paard had pijn).

Maar nooit gezeur, er zijn zelfs dingen betaald door de verzekering die strikt genomen niet hoefden, maar die er op de factuur bij stonden (middel tegen rotstraal bijvoorbeeld). Ook bij een behandeling waar een dure en een minder dure variant van bestond hebben we, na overleg met de verzekering, de dure vergoed gekregen. Onze verzekering heeft altijd meegedacht en meegewerkt,dus ik ben er allemaal niet zo huiverig voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:09

horsiegek schreef:
Maar als jij je paard niet naar de slacht wil zien gaan bij afkeuring dan krijg je toch gewoon je verzekerde bedrag terug min de eventuele opbrengsten voor de slacht?

Bijvoorbeeld ik verzeker een paard voor 5000 euro, hij wordt afgekeurd als rijpaard, ik gun hem een pensioen op de weide of wil hem laten inslapen, dan krijg ik 75% van verzekerde waarde -700/800 uitgekeerd? Dan valt het toch allemaal wel mee?

Verzekering heeft toen heel netjes uitbetaald mij dure buikoperatie. Momenteel veel gedoe over afkeuring na overname van de verzekeringsmaatschappij.

Ja dan wordt de slachtwaarde er gewoon afgehaald. Het is echte dikke onzin dat een grote vrachtwagen zou komen om je paard op te halen voor de slager.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:11

horsiegek schreef:

Mijn paard was voor 5000 verzekerd, ik kreeg 4100 terug
10% van het verzekerde bedrag gaat er dan af is 500 en 400 voor het feit dat ze geen slachtkosten terug kregen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:19

Citaat:
Als u een schadevergoeding verzoekt, hebben wij het recht het paard in eigendom van u over te nemen. De opbrengst van het paard of de restanten zijn voor ons. Levende paarden die totaal blijvend ongeschikt zijn en die wij hebben overgenomen, worden in Nederland op humane wijze geslacht, tenzij anders met u is overeengekomen.

Ben ik nou de enige die dit een hele rare zin vindt? Wat zeggen ze nou eigenlijk? Dat ik met hen overeen kan komen dat het beest op een niet-humane wijze geslacht wordt? In een tijgerkuil? Boven zee uit een vliegtuig? Het zal wel niet de bedoeling zijn, maar zo staat het er m.i. wel.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:26

Cowboy55 schreef:
Citaat:
Als u een schadevergoeding verzoekt, hebben wij het recht het paard in eigendom van u over te nemen. De opbrengst van het paard of de restanten zijn voor ons. Levende paarden die totaal blijvend ongeschikt zijn en die wij hebben overgenomen, worden in Nederland op humane wijze geslacht, tenzij anders met u is overeengekomen.

Ben ik nou de enige die dit een hele rare zin vindt? Wat zeggen ze nou eigenlijk? Dat ik met hen overeen kan komen dat het beest op een niet-humane wijze geslacht wordt? In een tijgerkuil? Boven zee uit een vliegtuig? Het zal wel niet de bedoeling zijn, maar zo staat het er m.i. wel.

:D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:28

Sommige slachtpaarden gaan op transport naar het buitenland,omdat ze daar meer opbrengen.Maar ik weet niet of de verzekeringsmaatschappij dat bedoelde.Hopenlijk niet!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:31

Cowboy55 schreef:
Citaat:

Denk het.

Je hebt keuze of op humane manier laten slachten. Of in laten slapen( dat bedoelen ze met anders overeengekomen bijvoorbeeld)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:34

quera schreef:
Cowboy55 schreef:

Denk het.

Je hebt keuze of op humane manier laten slachten. Of in laten slapen( dat bedoelen ze met anders overeengekomen bijvoorbeeld)

Hmmm....dat klinkt al een stuk logischer ja. In sommige gevallen dicteren de omstandigheden natuurlijk ook of slachten wel een optie is of dat het per definitie inslapen wordt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:50

Cowboy55 schreef:
Citaat:

Nee bij afkeur krijg je dus een paar opties:
Dus overgenomen worden door verzekering en geslacht:
- Ze komen het paard ophalen om in NL te laten slachten, en dan krijg je geld uitgekeerd.

Of anders overeengekomen:
- Je kunt het paard laten inslapen, dan halen zij het geld wat zij anders voor de slacht hadden gekregen eraf en de rest krijg je uitgekeerd.
- Je kunt het paard terugkopen van de verzekering, voor slachtgeld, wat dan ook van de uitkering in wordt gehouden. Paard mag dan nooit meer worden verkocht of weggegeven en ook niet meer op wedstrijd worden uitgebracht.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:56

Kaitlyn schreef:
- Ze komen het paard ophalen om in NL te laten slachten, en dan krijg je geld uitgekeerd.

- Je kunt het paard laten inslapen, dan halen zij het geld wat zij anders voor de slacht hadden gekregen eraf en de rest krijg je uitgekeerd.
- Je kunt het paard terugkopen van de verzekering, voor slachtgeld, wat dan ook van de uitkering in wordt gehouden. Paard mag dan nooit meer worden verkocht of weggegeven en ook niet meer op wedstrijd worden uitgebracht.

Dat laatste vind ik dan weer raar. Als je je paard terugkoopt van de verzekering dan zal het waarschijnlijk ook zo zijn dat het beestje 'uit de verzekering' moet. Ik neem niet aan dat ze nog een paard willen verzekeren dat wat hen betreft een 'verloren zaak' is. Toch?

Dat je dat paard dan niet meer mag verkopen dat snap ik want dan wordt ie dadelijk via de achterdeur weer voor verzekering aangeboden. Maar dat zo'n paard niet meer op wedstrijden mag worden uitgebracht?! Dat zal je als ex-verzekeraar van het paard toch worst ( :D ) wezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:57

Een paard dat wordt afgekeurd als sportpaard mag natuurlijk de sport niet meer in. Ze worden alleen op blijvende dingen afgekeurd. Dus het kan eigenlijk niet zo zijn dat een paard geneest en weer de sport in kan. Dan had die niet afgekeurd kunnen en mogen worden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:12

Yvank_ schreef:
Een paard dat wordt afgekeurd als sportpaard mag natuurlijk de sport niet meer in. Ze worden alleen op blijvende dingen afgekeurd. Dus het kan eigenlijk niet zo zijn dat een paard geneest en weer de sport in kan. Dan had die niet afgekeurd kunnen en mogen worden.

Het zou niet moeten kunnen, maar er zijn afwijkingen die volgens dierenartsen/verzekering als 'blijvend' worden gezien, maar waar een paard met de juiste behandeling echt wel van kan revalideren (denk aan HKO, kissing spines,...).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:13

Mooblie schreef:
Waar ligt eigenlijk de grens bij het afkeuren van een paard? En wordt deze bepaald door de verzekering of door de dierenarts?

In mijn geval werd door de behandelend dierenarts vast gesteld dat de aandoening en het daaruit voortvloeiende letsel zodanig was dat herstel en terugkeer als sportpaard niet mogelijk was. Er is toen door de dierenarts voor de verzekering een brief geschreven met de bevindingen en het advies af te keuren voor de sport.
Dit is met alle foto's en echobeelden naar de verzekering gestuurd, die ook een dierenarts in dienst hebben. Die kijkt er ook naar, leest de bevindingen en de behandelingen die zijn gedaan en geeft dan advies aan de schade-afdeling.
In mijn geval was er binnen 3 dagen al antwoord dat ze akkoord waren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:03

Sommige paarden hebben een aantekening in het paspoort dat ze niet naar de slacht mogen [een importtinker van mij had dat vanuit Ierland meegekregen]. En na veel medicijnen kunnen ze ook niet meer gegeten worden.Of mogen ze die medicijnen dan niet krijgen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:08

anjali schreef:
Sommige paarden hebben een aantekening in het paspoort dat ze niet naar de slacht mogen [een importtinker van mij had dat vanuit Ierland meegekregen]. En na veel medicijnen kunnen ze ook niet meer gegeten worden.Of mogen ze die medicijnen dan niet krijgen?

Volgens mij moet Je een sluitende medische administratie hebben OF daar juist vanaf zien. In dat laatste geval gaat het beest dus in elk geval niet naar de slacht. In het eerste geval wel, tenzij (vul in op basis van welke medische reden niet).

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:16

Kaitlyn schreef:

Dat laatste is niet altijd zo, ik mag er bij mijn verzekering bij goedkeuring door hun arts voor kiezen om mijn paard een pijnvrij leven op de wei te gunnen. Dat is nieuw. Maar dan krijg ik net "zoveel" als dat ik ervoor kies mijn paard te laten inslapen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:18

@ Kaitlyn, sorry ik lees het nog eens terug. Je verwoord het op 2 manieren maar volgens mij bedoelen wij hetzelfde. Het is slachten of kiezen voor slachtgeld ingehouden worden en pensioen of inslapen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:44

Vroegah werden dieren gebrandmerkt bij afkeuring.
Stond er een A in de hals. Zal heus even niet leuk geweest zijn, maar voorkwam wel een hoop ellende met doorverkoop.
Ik heb altijd verzekerd en mijn kosten zijn altijd netjes gedekt, ook bij afkeuring eigenlijk nooit problemen gehad.
En heb er een zelf naar de slacht gebracht, maar ook een in laten slapen. Afkeuring gebeurt niet zomaar en met genoeg onderbouwing van je arts neemt een verzekering die mening vaak gewoon over.
Bij twijfel kan het dat ze komen kijken.
Mijn grote merrie, kwam er ook een meneer Ik hoefde haar alleen uit haar box te halen en eigenlijk halverwege de gang mocht ze alweer terug.... Ik heb haar terug gekocht en ze staat nu heerlijk in Frankrijk te genieten van haar pre-pensioen en hopelijk haar pensioen.
Daarna een nieuwe gekocht en deze voor het eerst niet verzekerd. Ik had een mooi bedrag achter de hand en ik denk idd dat als je dat kan, het goedkoper is en je bent heel vrij in welke keus je maakt.
Verzekeraars kunnen je verplichte naar bepaalde DA te gaan anders wordt het niet vergoed, of welke behandeling je wel of niet kan laten doen.
Die keus maak ik nu liever zelf. En voor onverwachtse flinke medische kosten is het misschien wel handig, maar bij afkeur en uitkering houd je niet super veel over. Dus als spaarpot voor een nieuw paard (10.000 +) hoef je het niet te doen.
Bij lagere bedragen misschien wel hoor, maar vanaf 10.000 is de premie echt heel hoog als je dat bedrag uitgekeerd wil bij afkeuring....

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:53

Yvank_ schreef:

Dat kan helaas wel als je eigen dierenarts en de dierenarts van de verzekering er anders tegenaan kijken.
De verzekering wilde de operatie van mijn paard niet betalen, omdat zij op de foto's vonden dat de straalbenen van mijn paard niet oke waren. Hun bevinding was dat hij sowieso nooit meer goed zou lopen ondanks een operatie.
Ik heb hier 2 klinieken onafhankelijk naar laten kijken en beide vonden de straalbenen prima.

Paard is dus afgekeurd en ik heb hem teruggekocht en alsnog laten opereren.
Nooit verwacht dat hij dusdanig zou herstellen om weer in de sport te lopen. De insteek van de operatie was een pijnvrij leven met hopelijk af en toe een klein ritje.
Mijn paard had het puntje van zijn hoefbeen afgebroken aan beide voorbenen.
Had ik geweten dat hij zo goed zou herstellen dan was ik nooit het proces van afkeuren in gegaan, maar had ik gelijk de operatie zelf betaald en was daarna de discussie aangegaan dat ze alsnog de operatie zouden betalen, omdat het paard helemaal hersteld is.
Maar goed dat hebben we helaas niet gedaan. Het is gelukkig allemaal goed gekomen en heel netjes geregeld door de verzekering, maar ik heb er wel een nare smaak aan overgehouden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:31

horsiegek schreef:
@ Kaitlyn, sorry ik lees het nog eens terug. Je verwoord het op 2 manieren maar volgens mij bedoelen wij hetzelfde. Het is slachten of kiezen voor slachtgeld ingehouden worden en pensioen of inslapen.

Klopt, had beide manieren erin gezet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:32

Palmera schreef:
Ik heb hier geen ervaring mee. Maar zeker gezien de vele haken en ogen aan verzekeringen met levende wezens, het eeuwige bewijzen 'of hij dat niet toevallig al had', het uitsluiten van de meest voor de hand liggende dingen, is mijn enige tip om gewoon zelf maandelijks te sparen voor een ziektepotje voor het paard.

Dan weet je precies hoe ver je kunt en wilt gaan en mag je dat allemaal zelf beslissen. ;)

Helemaal mee eens

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:44

Palmera schreef:
Ik heb hier geen ervaring mee. Maar zeker gezien de vele haken en ogen aan verzekeringen met levende wezens, het eeuwige bewijzen 'of hij dat niet toevallig al had', het uitsluiten van de meest voor de hand liggende dingen, is mijn enige tip om gewoon zelf maandelijks te sparen voor een ziektepotje voor het paard.
Dan weet je precies hoe ver je kunt en wilt gaan en mag je dat allemaal zelf beslissen. ;)

[***] schreef:
Helemaal mee eens

Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik zou altijd verzekeren, juist als je m net hebt.
Blijkt het paard na enige tijd geen "sloper" te zijn (in de zin dat ie zichzelf sloopt), geen latente, verborgen gebreken te hebben (zoals bijvoorbeeld gevoelig voor koliek of luchtweginfecties, HB, eczemer, en zo kan ik er nog een paar bedenken waar je op leeg kan lopen) maar blijkt het een goed gezond paard dan zou ik het er wel op durven wagen.
Maar juist dat soort chronische "aandoeningen" kosten veel geld. Je zult je paard maar net hebben en het blijkt een koliekgevoelig paard dat een operatie moet ondergaan. Dan heb je het echt over kosten en heb je nog niks in je potje want zo hard gaat dat niet.
Mijn paard is nu 5, ik betaal 50 euri per maand en daarvoor mag ik per jaar 2500 (dat is de dood dekking) en 4000 dat is de extra aanvullende ziektekostenverzekering verspijkeren aan DA kosten. Daar kom je een heel eind mee.