Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:40

Sure_lee schreef:
Wat sneu floor! Heb je al gedacht aan laser behandelingen?

Kan ik zeker aanraden, al een aantal lelijke wonden mooi zien genezen :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:54

EdkingEnzo schreef:
Vergeten te vermelden in de beginpost:

Natuurlijk! Heb ik gelijk de dierenarts erbij gehad toen ik zag dat de hechtingen eruit waren!
Hij zei dat het flapje eerst moest afsterven voordat het weg geknipt kon worden. Dat ging zeker wel een maand duren zei hij!

Wat is Vulcetan voor iets? Ook honingzalf? Ik zal zo even googlelen.

Nee, vulketan is geen honingzalf. :)
Is een soort doorzichtige gel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:56

Ik kan je mesitran aanraden, goed spoelen en dan dik insmeren met mesitran.
Sterkte ermee!

BigOne

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:07

Alleen mesitran er op en verder niets, voor de vliegen kun je zelf wel iets in elkaar knutselen. Een oude pyama pijp en daar aan de bovenkant een soort lus aan, vastmaken aan dekensingel oid en dan kan er geen vlieg bij. Niet elke keer gaan spoelen, dat maakt het veel te week.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:18

Als je het niet spoelt komt er een korst op de diepe wond waaronder het gaat broeien.
Als je het voorzichtig spoelt, of met een schone vochtige doek schoon maakt, de oppervlakkige korst verwijder, heelt de wond met de mesitran van binnenuit.

Mijn vorige paard heeft een hele grote buikwond gehad waarvan de hechtingen zijn open gebarsten.
Die is op die manier heel mooi genezen.
Ik maakte het elke dag schoon met een schone doek of watten met water met een klein been detail erin en daarna heel veel mesitran smeren.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:46

Nouvel schreef:
Als je het niet spoelt komt er een korst op de diepe wond waaronder het gaat broeien.
Als je het voorzichtig spoelt, of met een schone vochtige doek schoon maakt, de oppervlakkige korst verwijder, heelt de wond met de mesitran van binnenuit.

Mijn vorige paard heeft een hele grote buikwond gehad waarvan de hechtingen zijn open gebarsten.
Die is op die manier heel mooi genezen.
Ik maakte het elke dag schoon met een schone doek of watten met water met een klein been detail erin en daarna heel veel mesitran smeren.

Dat topic kan ik me nog herinneren, flinke wond was dat.

Ik zou ook geen leem op een open wond smeren. Hier ook nare dingen mee gehad, vocht kon er niet meer uit, ging broeien en ontsteken, paard kreeg heel dik been en waren nog verder van huis.

Wel goede ervaring met ctc.
Maar niet op zo’n open wond als jij hebt en dan zou ik ook voor schoonhouden en smeren met mesitran gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:56

Ik denk dat ze dat losse stuk huid er beter af kunnen snijden, daarna goed schoon maken en in smeren met honingzalf/ Mesitran tot het genezen is. Kans op wildvlees is ook klein bij genezing met behulp van deze zalf

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 14:12

Nouvel schreef:

Klein beetje dettol moest hier dus staan...

Dat was inderdaad een hele flinke wond toen, ik was toen het heel erg verbijsterd dat het gemaakt kon worden en is genezen...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 14:15

Paar jaar geleden heeft een ouder paard van ons een vergelijkbare wond bij het spronggewricht gehad. Die is perfect genezen.

Wond was in eerste instantie gehecht, maar dat was geen succes. Toen in overleg met een andere d.a. gewoon opengelaten en twee tot drie keer per dag Dermiel wondspray gebruikt. Dat werkte voor die wond veel beter dan zalf én is een stuk voordeliger in gebruik. Wond werd verder niet schoongespoeld, maar wel een keer per dag 'schoon geschuurd' met gamgee of een schone handdoek.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 10:09

Super bedankt allemaal voor de fijne tips! Als mijn dermiel op is zal ik even overleggen met de DA of ik mesitran of Vulcetan ga gebruiken.
Laseren nog helemaal niet aan gedacht nee! Zal daar is naar kijken.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:55

Onze buren hadden in september een veulen door de draad gehad (geen prikkeldraad overigens). Pees gescheurd en je kon tot het bot wegkijken. Ruim drie maanden in het verband. In het begin twee keer in de week wisselen en afspoelen. Na een 6/8 weken een keer in de week verwisselen en afspoelen. Veulen mocht gewoon alles doen. Nu is het al een tijdje helemaal dicht en beginnen er nu haren op te komen.
Misschien een iets ander verhaal omdat deze haar pees gescheurd had.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:19

Kimm4 schreef:
Onze buren hadden in september een veulen door de draad gehad (geen prikkeldraad overigens). Pees gescheurd en je kon tot het bot wegkijken. Ruim drie maanden in het verband. In het begin twee keer in de week wisselen en afspoelen. Na een 6/8 weken een keer in de week verwisselen en afspoelen. Veulen mocht gewoon alles doen. Nu is het al een tijdje helemaal dicht en beginnen er nu haren op te komen.
Misschien een iets ander verhaal omdat deze haar pees gescheurd had.

En die pees is ook volledig aan het helen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:23

Dermazyme-zalf smeren. 2x daags goed schoonmaken en nieuwe zalf erop en niet zuinig zijn. Vorig jaar graasde mijn PRE aan de rand van de (natte) weide. Ik paardenomheining, koeienboer ernaast prikkeldraad. Paard schrok, wil wegrennen, schuift knal door mijn draad IN de draad van de koeienboer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

banketstaaf plaatsen, maar met goede verzorging gans genezen!

Afbeelding

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 11:47

Wond op dit moment. Ga er zo honingzalf op smeren :)

Ik heb het been nog even schoon gemaakt met betadine. Er blijft elke keer nog wat wondvocht/bloed aan haar benen zitten wat opdroogd en ook vliegen aantrekt.
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:13

Die lap vlees lijkt al goed af te sterven... Zwelling is toch ook al stevig afgenomen denk ik?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:18

Oeiii, hele harde les om nooit je paard los te laten nabij prikkeldraad..... Sterkte!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 12:42

Heleennn schreef:
Die lap vlees lijkt al goed af te sterven... Zwelling is toch ook al stevig afgenomen denk ik?

Klopt inderdaad! :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:50

Kijk eens op de site van mijn vader; http://www.veterinairewondzorg.nl, die die wonden zijn genezen met honingzalf (mesitran), onderandere de buikwond die Nouvel hier noemt.

Sterkte met je paard, met goede wondverzorging zal het heel erg op knappen hoor! :(:) :*

Edit; nog eens naar je laatste foto's gekeken, ik zou het wel echt beter schoon maken! Al die donkere dikke randen er af, de gele laag van de wond af dat je het mooi roze ziet, als dat wat gaan bloeden; geeft niet. De viezigheid moet er helemaal af! Wond gaat van buiten naar binnen dichtgroeien.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:53

Wat n nare wond. Mijn paard heeft aan haar achterbeen ook n keer een vervelende wond gehad. (Stuk van ruim 15x15cm ontveld).En ongeveer een jaar later haar borst open door prikkeldraad. Ik smeerde altijd onder de wond (waar t wondvocht op de haren blijft zitten) na t schoonmaken vaseline. Dan plakt t een stuk minder dus krijg je t makkelijker schoon.
Bij haar achterbeen dagelijks schoonmaken en iets van zilver zalf gebruikt, daar was veel wildvlees. Lastige plek, aan de voorkant van t spronggewricht. Zit nog n lelijk litteken.
Op haar borst was hechting geknapt, daar dermielspray gebruikt. Is erg netjes genezen.
Sterkte voor je paard en jou. Ik zou gewoon je da volgen en als je denkt dat t toch de verkeerde kant opgaat (dikker, warmer, meer pus) da bellen. Maar dat doe je vast wel.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:56

Mijn paard heeft ooit ook eens een wond gehad met een “flapje”. Dit kon toen niet gehecht. In het begin elke dag de wond gespoeld en daarna mesitran gesmeerd. Later alleen nog maar mesitran. Er leek een heel stuk wildvlees op te groeien maar door de mesitran is de wond toch mooi dicht gegaan. Uiteindelijk heeft het bij elkaar zo’n 2 maanden geduurd.

Spoiler:
Afbeelding

Hier net gebeurd. Onderste deel was dus de flap die er nog afgegaan is. Heb nog wel meer foto’s van het hele proces. Als je het interessant vind wil ik ze wel voor je opzoeken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:19

Dat ziet er opzich niet slecht uit, alleen alle korsten moeten er echt af. 2x daags schoonmaken met uitsluitend leidingwater (korsten er dus goed af), daarna insmeren met dermagel, dat zorgt voor een goed wondklimaat. De wond moet van buiten naar binnen dichtgroeien. Pas op, als er veel rommel uit blijft komen, antibiotica vragen aan de DA. Verder wildvleesgroei regelmatig weg laten snijden. Groene leem zou ik zeker niet doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:35

Van binnen naar buiten dichtgroeien toch?
Anders krijg je mogelijk ontstekingen of vocht onder de korstvorming aan de buitenkant.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:39

Aan de buitenrand ontstaat nieuwe huid, zo'n mooie roze rand die steeds breder wordt. Korsten moeten er helemaal af, dat is een broeinest voor bacteriën en het houdt de wond open.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:44

Oké zo bedoel ik, ik dacht dat je van buiten naar binnen bedoelde, met eerst een korst aan de buitenkant terwijl binnenin nog een open gat is

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:51

Wat een nare wond zeg :(

Mijn Haf heeft ook een keer een nare wond gehad. Niet heel groot, maar wel wat dieper. Kon ook niet gehecht worden omdat er gewoon een stukje vlees miste. Is met honingzalf en groene leem/klei weer helemaal goedgekomen. Is nu niks meer van te zien :)
Spoiler:
Afbeelding