Zelf drogen/prepareren van O.a. brandnetel en paardenbloem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Re: Zelf drogen/prepareren van O.a. brandnetel en paardenbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:25

Als je het op de stenen droogt in de volle zon eten ze het al na een paar uurtjes, maar dan raad ik het nog niet aan om het met je blote handen te pakken. Dat doe ik sowieso nooit, ik breng het altijd met de riek naar de paarden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:24

Paarden eten wat ze lekker vinden, en wat ze kunnen krijgen, in die volgorde. Paarden gaan echt niet op zoek naar bepaalde kruiden omdat die eventueel gezond zouden zijn. Dat is een fabeltje. Wat wel of niet gezond is weten paarden eenvoudigweg niet. Als dat wel het geval was zou geen enkel paard sterven aan vergiftiging door Jacobskruiskruid. Nu moet ik eerlijk zeggen dat maar weinig paarden Jacobskruiskruid zullen eten groen op de weide, maar dat is niet omdat ze weten dat het giftig is, maar wel omdat het bitter smaakt. Precies hetzelfde is waar voor boterbloemen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 15:12

[quote="BigBen"]Paarden eten wat ze lekker vinden, en wat ze kunnen krijgen, in die volgorde. Paarden gaan echt niet op zoek naar bepaalde kruiden omdat die eventueel gezond zouden zijn. Dat is een fabeltje. Wat wel of niet gezond is weten paarden eenvoudigweg niet. Als dat wel het geval was zou geen enkel paard sterven aan vergiftiging door Jacobskruiskruid. Nu moet ik eerlijk zeggen dat maar weinig paarden Jacobskruiskruid zullen eten groen op de weide, maar dat is niet omdat ze weten dat het giftig is, maar wel omdat het bitter smaakt. Precies hetzelfde is waar voor boterbloemen.[/quote

Wel mooi hè? Dat de natuur het zo geregeld heeft?
Moet je voorstellen dat ze hetgene wat giftig zou zijn ook nog eens heel lekker vonden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:19

Eet maar eens een wolfkers, lekker smakelijk en zoet.
Paarden eten ook zonder aarzeling taxus, om er vervolgens aan te creperen.
Dat heeft "de natuur" ook zo geregeld... }>

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:41

En toch als paarden wat mankeren en je let goed op, weten ze wel wat ze moeten eten.

Het wisselt ook per paard en onze paarden zijn niet altijd meer goede voorbeelden nadat ze verpest zijn met biks, muesli's en bergen hooi/kuil. Zeker mn ene ruin die altijd muesli's heeft gehad, eet vaal het verkeerde langs ons stuk. De andere 3 die al langer meer natuurlijk gevoerd worden, weten veel beter wat ze niet moeten pakken.

Je ziet ook dat ze graag op zoek zijn naar van alles. Hier ondanks op 3 plekken onbeperkt hooi en meerdere soorten hooi, zijn ze toch graag aan het snuffelen en snacken langs de randen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 15:42

Bij Wolfskers is er sprake van gedroogde bladeren die paarden “per ongeluk” eten.
Als een paard aan de taxus begint dan is dat omdat er voedselschaarste is.
In Amerika zijn er veel incidenten bekend met “Crazy weed, een giftige plant die enkel word gegeten in enorm droge seizoenen wanneer er niks anders meer is te verkrijgen.
Als de natuur dit beschermingssysteem niet had bestonden er geen paarden meer..
Uitzonderingen daar gelaten, die behoren te sterven, natuurlijke selectie

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 15:44

superpony schreef:
En toch als paarden wat mankeren en je let goed op, weten ze wel wat ze moeten eten.

Het wisselt ook per paard en onze paarden zijn niet altijd meer goede voorbeelden nadat ze verpest zijn met biks, muesli's en bergen hooi/kuil. Zeker mn ene ruin die altijd muesli's heeft gehad, eet vaal het verkeerde langs ons stuk. De andere 3 die al langer meer natuurlijk gevoerd worden, weten veel beter wat ze niet moeten pakken.

Je ziet ook dat ze graag op zoek zijn naar van alles. Hier ondanks op 3 plekken onbeperkt hooi en meerdere soorten hooi, zijn ze toch graag aan het snuffelen en snacken langs de randen.

Ik denk ook dat het wel zo werkt.
Een paard heeft ook de behoefte om selectief te fourangeren, de keuze van voorkeur kan idd bij elk paard en ieder moment wat anders zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:53

Je vergeet dat paarden gedomesticeerd zijn, en voor het grootste deel worden gehouden op plekken waar ze van nature niet voorkomen. Ze hebben zich dus niet aan kunnen passen aan de flora van dergelijke plekken ( want zó werkt het).
En gezien de gangbare manier van houden is er geen enkele evolutiedruk voor ze beschermende mechanismen te ontwikkelen.
Er is geen intrinsiek beschermingsmechanisme in de natuur dat organismen beschermt tegen vergiftiging. Ieder organisme moet dat zelf ontwikkelen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 16:13

Dit soort primaire systemen blijven duizenden jaren opgeslagen in het DNA.
Een paard heeft toch ook nog steeds een vluchtreflex?
Een paard heeft er miljoenen jaren over gedaan om te evolueren naar waar hij nu is, dat is niet in een paar honderd jaar teniet gedaan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:25

Dat hangt echt van veel omstandigheden af. Een veulen met alleen zijn moeder en veel op stal, leert niet zoveel als in een kudde. Soms zie je dat later terug in sociaal gedrag.

Vlucht gedrag valt reuze mee. Paarden zijn aan heel veel al gewend zonder problemen. Ze worden opgesloten in kleine hokken, gaan trailers in, rijden in gesloten hallen, zien dagelijks auto's en machines etc. Als ze nog alles als dreigend zouden zien, zouden ze niet berijdbaar zijn.
Daarnaast ervaar ik ook veel vaker dat paarden schrikken, observeren en dan beslissen, al dan niet aan de hand van het gedrag in de kudde of van ons als ''leider''. Ik heb al meer dan 30jr paarden en nooit eentje die op hol slaat, er vandoor rent etc.
We hebben hier veel wild wat weleens een schrikreactie geeft, maar ze willen vooral observeren.

Paarden zijn volkomen verpest met eten, dus wat ze eventueel kunnen herkennen hangt echt af van wat ze gewend zijn.
Als je bijv kijkt naar de OVP. Die paarden hebben noodgedwongen echt alles opgevreten wat er nog te vinden was en niet allemaal zijn ze daar dood aan gegaan. Meesten denk ik toch eerder aan gebrek aan eten, wormen, ernstige maagproblemen etc.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:40

Er zijn 2 soorten brandnetels: de grote (gewone, die je overal ziet) en de kleine. De grote wordt het meest gebruikt voor medicinale doeleinden. De kleine prikt meer (zijn echt krengen: komen precies tot je enkels en je voelt de prik door je sokken heen -O- ).
Brandnetels met een rode stengel zouden meer ijzer bevatten. En ik meen ergens gelezen te hebben dat je ze het beste kunt oogsten voor ze in bloei staan.
Bij mij stikt het er van, ik knip ze af of trek ze uit en leg ze op het stoepje voor de schuilstal. Soms eten de pony's alles op, soms niet.
Thuis hebben we er ook kruidenthee van gemaakt met o.a kamille en citroenmelisse. Lekker :)

Trouwens: wrijven met een gekneusd blaadje weegbree helpt uitstekend tegen de brandnetelprik :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:25

Klijntje schreef:
Trouwens: wrijven met een gekneusd blaadje weegbree helpt uitstekend tegen de brandnetelprik :j

Er op spugen en wrijven ook en is sneller bij de hand dan weegbree. (ook al staat hier zat van beide). Het is een oud tuinders weetje, kwam het ergens tegen, volgende keer bij brandnetelprik uitgeprobeert en werkt inderdaad. Verklaard ook meteen dat mensen die aan die eet verse brandnetel wedstrijden meedoen geen auw tong hebben ervan.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:40

Festeropre schreef:

Het idee dat paarden een aangeboren instinct hebben, dat hen vertelt wat wel of niet giftig is, is eenvoudigweg fout. Jammer, maar zo'n instinct hebben ze niet. Als ze het wel hadden hoefde niemand zich zorgen te maken om een paar esdoorns bij de wei, want dan zouden paarden de zaailingen of zaadjes eenvoudigweg niet eten. En dat doen ze wél.

Nu wil ik wel geloven dat paarden in een kudde, die al x generaties in vrijheid in hetzelfde gebied rondzwerven, vrij goed weten wat ze wel en niet mogen eten. Maar dat is aangeleerd, en niet aangeboren gedrag.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 18:41

Spoiler:
i
BigBen schreef:
Festeropre schreef:

Het idee dat paarden een aangeboren instinct hebben, dat hen vertelt wat wel of niet giftig is, is eenvoudigweg fout. Jammer, maar zo'n instinct hebben ze niet. Als ze het wel hadden hoefde niemand zich zorgen te maken om een paar esdoorns bij de wei, want dan zouden paarden de zaailingen of zaadjes eenvoudigweg niet eten. En dat doen ze wél.

Nu wil ik wel geloven dat paarden in een kudde, die al x generaties in vrijheid in hetzelfde gebied rondzwerven, vrij goed weten wat ze wel en niet mogen eten. Maar dat is aangeleerd, en niet aangeboren gedrag.

als een paard het zelf niet kan weten, hoe leert hij dat dan zijn veulen aan?!
Veel paarden hebben een natuurlijk instinct dat hen duidelijk maakt welke planten giftig en niet giftig zijn. Bovendien hebben giftige planten meestal een slechte smaak of afstotelijke consistentie. Toch is deze instinctieve afkeer van giftige planten niet altijd waterdicht. Soms gaat het toch mis en worden er door de argeloze dieren giftige planten opgegeten. Dit kan gebeuren wanneer er onvoldoende gras aanwezig is en de dieren gedwongen worden om naar andere gewassen op zoek te gaan om hun honger te stillen. Sommige paarden ontwikkelen een voorkeur voor planten die niet goed voor hen zijn, zelfs als er voldoende ander voedsel is. Dit kan voortkomen uit hun instinct om een dosis natuurlijke kruiden te eten als ze zich ziek voelen. Ook wanneer de plant om de een of andere reden aantrekkelijk is geworden of zijn onaangename smaak verdwijnt, zoals meestal het geval is na hakselen, drogen of inkuilen, kunnen grote hoeveelheden giftige planten worden opgenomen. Bovendien kunnen dieren in hooi minder goed de planten selecteren. Zo kunnen grote hoeveelheden giftige kruiden, zoals Jacobskruiskruid, met hooi worden opgegeten. Het grootste aantal vergiftigingen wordt echter vastgesteld, wanneer tuinafval wordt gevoederd. Snoeiafval van bijvoorbeeld rododendron wordt vlot opgegeten terwijl dieren de struik als dusdanig links laten staan. Ook zijn jonge dieren doorgaans nieuwsgierig en minder kieskeurig en dus sneller geneigd giftige planten op te eten.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:05

Festeropre schreef:
Veel paarden hebben een natuurlijk instinct dat hen duidelijk maakt welke planten giftig en niet giftig zijn.

Paarden hebben geen instinct dat hen vertelt wat wel of niet giftig is. Ze eten gewoon wat ze lekker vinden. Onder normale omstandigheden eten ze geen Jacobskruiskruid, want dat heeft een bittere smaak. Kunnen ze bijvoorbeeld kiezen tussen gras en Jacobskruiskruid, of gras en boterbloemen, dan kiezen ze altijd voor gras. Maar als er echt geen sprietje gras meer op de wei staat, geen weegbree, geen klaver, dan eten ze wel degelijk Jacobskruiskruid. Als ze 'wisten' dat het giftig was, deden ze dat niet.

Festeropre schreef:
Dit kan voortkomen uit hun instinct om een dosis natuurlijke kruiden te eten als ze zich ziek voelen.

Paarden hebben geen instinct om kruiden te eten als ze zich ziek voelen. Dat klinkt heel mooi, maar ik ben bang dat het alleen een romantisch verhaaltje is.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:06

BigBen schreef:
Festeropre schreef:

waarom is dat fout? waarom ben je er zo zeker van?
Zelf heb ik al jaren ijslandse paarden en deze weten wel degelijk wat ze wel en niet moeten eten. Maar zet je ze in een wei waar het gras op is, zullen ze toch aan giftige planten gaan eten.
IJslanders hebben een super instinct ze weten ook heel goed de weg naar huis te vinden.
als ik met mijn paard lang een gevarieerd bosje loop zal ze echt wel uitzoeken wat eetbaar is en wat niet.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 21:37

BigBen schreef:
Festeropre schreef:
Veel paarden hebben een natuurlijk instinct dat hen duidelijk maakt welke planten giftig en niet giftig zijn.

Paarden hebben geen instinct dat hen vertelt wat wel of niet giftig is. Ze eten gewoon wat ze lekker vinden. Onder normale omstandigheden eten ze geen Jacobskruiskruid, want dat heeft een bittere smaak. Kunnen ze bijvoorbeeld kiezen tussen gras en Jacobskruiskruid, of gras en boterbloemen, dan kiezen ze altijd voor gras. Maar als er echt geen sprietje gras meer op de wei staat, geen weegbree, geen klaver, dan eten ze wel degelijk Jacobskruiskruid. Als ze 'wisten' dat het giftig was, deden ze dat niet.

Festeropre schreef:
Dit kan voortkomen uit hun instinct om een dosis natuurlijke kruiden te eten als ze zich ziek voelen.

Paarden hebben geen instinct om kruiden te eten als ze zich ziek voelen. Dat klinkt heel mooi, maar ik ben bang dat het alleen een romantisch verhaaltje is.

Elk levend wezen heeft een innerlijk instinct die weet wat het lichaam nodig heeft, ook de mens.
Bepaalde tekorten triggeren het brein op zoek te gaan.
Er zijn verhalen bekend van groepen olifanten die dagen, soms weken reizen naar grotten waar ze vervolgens aan de wanden gaan likken voor bepaalde mineralen.
Zelfs het instinct van die olifant weet waar hij heen moet reizen.
Het is niet zo dat ze doortrekken vanwege voedselschaarste, zoals bv. bij vogels.
Denk bv. aan een mineraal tekort, een paard krijgt dan vanzelf “zin” in zout.
Voor paarden is natrium altijd een beetje een zorgenkindje, en daarom ook heeft de natuur er voor gezorgd dat paarden actief op zoek gaan naar "iets zouts" zodra de natriumspiegel te laag dreigt te worden. Het is deze ingeprogrammeerde zucht naar natrium die paarden aan een liksteen doet likken. Zodra het paard genoeg natrium binnen heeft gekregen verdwijnt de behoefte aan een zoute smaak, en stopt het paard met likken of krijgt zelfs een afkeer van zoute spullen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:35

Dat paarden niet weten wat ze nodig hebben, is echt niet waar. Als je paarden bekijkt in een natuurlijke weide, zie je goed wat ze eten. Vaak past dit bij het klinische beeld wat vooraf gesteld is. Mensen zien het ook al vaak als ze aan de hand grazen met hun paard en paarden bepaalde planten pakken in de berm. De behoefte anders dan gras en hooi is er sowieso nog steeds, mits ze niet verpest zijn met zoetigheden zoals biks en muesli's.

Het is ook mensen aangeleerd dat paarden gras of hooi moeten eten, terwijl ze veel gevarieerder zouden moeten eten. Als je kijkt naar paarden en de kans hebt groepen te bestuderen, zie je ook dat paarden met eenzijdig voer zich vol blijven proppen, omdat er geen verzadiging is. Bij keuzes in en natuurgebied, maken ze al hele andere keuzes dan wij ze standaard aanbieden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:46

Festeropre schreef:
Elk levend wezen heeft een innerlijk instinct die weet wat het lichaam nodig heeft, ook de mens.

Dat zal de reden zijn waarom fastfood zo populair is geworden.

Festeropre schreef:
Voor paarden is natrium altijd een beetje een zorgenkindje, en daarom ook heeft de natuur er voor gezorgd dat paarden actief op zoek gaan naar "iets zouts" zodra de natriumspiegel te laag dreigt te worden.

Mensen en dieren krijgen bij een tekort aan zout zin in zout, net zoals ze bij tekort aan water dorst krijgen. Het is precies dezelfde reflex. Water en zout samen reguleren de lichaamshydratatie.

Je kunt dus inderdaad zeggen dat het lichaam 'weet' wanneer het water nodig heeft, en dat het lichaam 'weet' wanneer het zout nodig heeft. Alleen, die reflex is wat zout betreft niet erg betrouwbaar. Veel mensen hebben constant 'zin in zout', ook als er helemaal geen tekort aan zout bestaat. Dat is de reden waarom fastfood tjokvol zout zit, en mensen fastfood 'lekker' vinden.

Plus, die reflex bestaat alleen voor zout en water, maar niet voor andere mineralen of elementen. Mensen met een tekort aan ijzer krijgen niet spontaan zin in spinazie. Mensen met een tekort aan vitamine D krijgen geen onbedwingbare trek in vette vis. Mensen met een tekort aan vitamine C gaan niet automatisch meer fruit eten.

superpony schreef:
Als je kijkt naar paarden en de kans hebt groepen te bestuderen, zie je ook dat paarden met eenzijdig voer zich vol blijven proppen, omdat er geen verzadiging is. Bij keuzes in en natuurgebied, maken ze al hele andere keuzes dan wij ze standaard aanbieden.

Ik ben het absoluut met je eens dat paarden in een natuurgebied een veel gevarieerder voeding krijgen, en dat die variatie ook veel gezonder is dan wat ze in een standaard omgeving eten. Alleen geloof ik niet dat paarden kruid x, y of z eten omdat ze 'weten' dat het gezond is. In een natuurgebied eten ze gevarieerder omdat het aanbod aanwezig is, en eenvoudigweg omdat ze het lekker vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:43

Toch zijn er al vaker mensen geweest die een gevarieerde wei aanbieden en zien dat een paard met een bepaald vooraf vastgesteld probleem, bepaalde plant/kruid kiest om te eten.
Zelfde als ik ook weleens de vraag heb gekregen als mensen gaan wandelen en grazen, waarom eet mijn paard zoveel paardenbloem, hij eet distel, kleefkruid etc etc

Heel raar is het niet, want vroeger wisten mensen het ook en er zijn nog hele volken die het weten zonder enige studie.

Ik denk echt dat de smaak juist verpest is door zoetigheid van biks en muesli. Daarom geef ik mn eigen paarden als vb. 3 die al jaren amper suikers en zetmeel rijke voeding krijgen en eentje die altijd muesli heeft gehad. De laatste eet wat hij vindt en pakt verkeerde dingen, waar wij dus 2, soms 3 soorten hooi aanbieden, stro, takken, boomstammetje, en snack weitje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:47

Overigens wat je over mensen zegt; Toen ik zwanger was veranderde mijn behoefte helemaal. Ik was cola verslaafd, maar dat stopte bijv en heb ook nooit meer cola gedronken. Ik had wel veel behoefte aan melk en bijv appels.

Later kreeg ik ene chronische darmziekte en ook daar veranderde mn behoefte door. Ik at vrij scherp en die behoefte had ik totaal niet meer.
Inderdaad vaak een signaal van zoutbehoefte en moet veel drinken.
Ijzer voel ik aan, omdat ik het geleerd heb en inmiddels weet/herken. Aan de andere kant, staan we gewoon te ver van de natuur om het te herkennen. Dus missen we de signalen? Als we alles weer weghalen, weten we misschien weer wel wat we nodig hebben ipv op internet te zoeken naar wat we mankeren.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 13:07

Het probleem bij mensen is dat het voedsel is gemanipuleerd en wij eten allang niet meer van de bron.
Wie te weinig natrium heeft krijgt zin in zout smakend voedsel, wie genoeg natrium heeft zal liever wat minder zout over zijn eten strooien. Er zit echter een addertje onder het gras: Wanneer je het zout verstopt in een voedingsmiddel dat erg lekker is (zoals zoute dropjes) dan ben je geneigd om deze op te eten, ook als je al meer dan genoeg natrium hebt binnengekregen. In dit geval werkt de automatische begrenzing dus niet meer. Omdat bij paarden hetzelfde geldt: Knutsel een liksteen in elkaar met appeltjessmaak, of kwak er een pot melasse overheen, en het paard zal gretig gebruik maken van de steen, en veel te veel zout binnenkrijgen. Het paard likt dan niet meer aan de steen om zijn natriumtekort aan te vullen, maar vanwege het hoge snoepgehalte van de steen.
Ik denk wel dat dieren in staat zijn hen voedsel te selecteren naar behoefte, als ze verder geen gemanipuleerde voeding krijgen zoals veel krachtvoer of andere supplementen .In de natuur liggen alle oplossingen, niet voor niets worden planten en kruiden zoveel toegepast.
Dat is echt niet enkel aan de mens besteed.
Sommige kruiden/ planten hebben bv. het effect van een natuurlijk antibiotica.
Overigens, er is nog nooit zoveel voedsel ter beschikking geweest als vandaag de dag, maar let wel; NIET voedzaam.
Ons lichaam hunkerd naar meer omdat we juist in de belangerijke basis niet worden voorzien.
Dit is juist een teken dat het lichaam eigenlijk wel weet wat het nodig heeft, maar door manipulatie van de voeding de weg totaal kwijt is.

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:37

Ik zaai in het voorjaar altijd goudsbloemen en kamille in mijn tuin in een pot. Daar knip ik dan de bloemen uit zodra ze bloeien en die droog ik. Dan komen er vanzelf weer nieuwe bloemen.
En al jaren heb ik munt in de tuin. Ooit gekocht bij een supermarkt voor een kopje verse muntthee. Het wandelt lekker mijn tuin door en de jonge scheutjes die haal ik er af, dus de blaadjes, niet de bloemen. En de wat oudere scheuten laat ik staan want daar vindt ik de steeltjes te hard van als ik ze droog. Vooral van de gedroogde munt is mijn paard helemaal fan.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:19

Festeropre schreef:
Wie te weinig natrium heeft krijgt zin in zout smakend voedsel, wie genoeg natrium heeft zal liever wat minder zout over zijn eten strooien. Er zit echter een addertje onder het gras: Wanneer je het zout verstopt in een voedingsmiddel dat erg lekker is (zoals zoute dropjes) dan ben je geneigd om deze op te eten, ook als je al meer dan genoeg natrium hebt binnengekregen. In dit geval werkt de automatische begrenzing dus niet meer.

Nee, daar heeft het eigenlijk niets mee te maken.
Het is gewoon de reflex die op hol slaat.
Er zijn proeven gedaan met laboratten die een zoutloze voeding kregen. De ratten dronken zout water, niettegenstaande ze daar bij een normale voeding een hekel aan hadden. Alleen, toen de proef herhaald werd, met andere woorden toen dezelfde ratten een tweede keer op een zoutloze voeding werden gezet, was de reactie veel sterker. De ratten gingen veel meer zout water drinken dan de eerste keer, en veel meer dan ze eigenlijk nodig hadden.
Waarschijnlijk is het dus een ontspoorde reflex die ervoor zorgt dat bepaalde mensen constant zin hebben in zout, al is dat nog niet écht bewezen. Dieren trouwens ook. Een vriend had een merrie die in vijf dagen een complete liksteen opvrat, terwijl ze een normale voeding kreeg.

Festeropre schreef:
Sommige kruiden/ planten hebben bv. het effect van een natuurlijk antibiotica.

Bij mijn weten heeft geen enkel kruid, en geen enkele plant het effect van antibiotica.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:36

superpony schreef:
Aan de andere kant, staan we gewoon te ver van de natuur om het te herkennen. Dus missen we de signalen? Als we alles weer weghalen, weten we misschien weer wel wat we nodig hebben ipv op internet te zoeken naar wat we mankeren.

Het gaat bij water en zout niet om signalen. Het is een fysiologisch systeem, dat ingebouwd zit in je lichaam. Bij een tekort aan water krijg je niet een signaal waardoor je denkt, he, ik moet iets drinken. Nee, je krijgt gewoon dorst. Dat loopt volkomen onbewust. Hetzelfde met zout. Je krijgt geen signaal waardoor je denkt, okee, nu moet ik wat meer zout gaan eten. Nee, onder invloed van bepaalde hormonen ontstaan er subtiele (of minder subtiele) veranderingen in je smaak, waardoor je zoutiger gaat eten. Dat besef je zelf niet, maar je doet het wel. Tijdens de zwangerschap verlies je meer zout in de urine, waardoor de hoeveelheid zout in het lichaam vermindert, waardoor onbewust je smaak verandert, waardoor je uiteindelijk meer zout gaat eten. Het werkt trouwens op twee fronten. Niet alleen ga je meer zout eten, maar je hebt ook geen of minder zin in zoetigheid.

Alleen, nog een keer, zo'n systeem bestaat alleen voor water en zout. Niet voor andere mineralen of voedingsstoffen.