lizy29 schreef:Ik hoop dat dit een oude foto is want deze merrie is gewoon eng mager. Vind het eerlijk gezegd een slechte zaak dat jullie het zo ver hebben laten komen. In deze staat zouden jullie haar ook helemaal niet moeten willen laten dekken. Dat jullie dat überhaupt van plan waren dit jaar vind ik nogal kwalijk.
Nu is het zaak goed in overleg te gaan met jullie dierenarts om te kijken hoe jullie haar in goede conditie kunnen krijgen (ik zou beginnen met onbeperkt goede kwaliteit hooi en een merriebrok), een birthalarm te regelen en een camera voor in haar stal. Ik zou ook zeker al gaan waken want gezien de staat van de merrie kon het wel eens een flink zware bevalling voor haar worden.
Als ik het goed begrepen heb was het helemaal niet de bedoeling om de merrie uberhaupt te dekken, ze wisten niet dat ze drachtig was en de hengst erbij was een ongelukje. Ik denk dat de wintervacht in combinatie met het groeiende buikje de illusie heeft gegeven dat de merrie gewoon op gewicht was. Neemt inderdaad niet weg dat de merrie erg (te!) schraal is/was. Ik vraag me af of er geen risico bij komt te kijken dat ze "vroegtijdig" gaat werpen.
Anyways, linksom of rechtsom, inderdaad een goed voerschema erbij! Onbeperkt hooi en bij voorkeur het land op (opbouwen indien nodig). Seniores Priores zet geloof ik meer aan als merriebrok, wellicht is het een idee om dit te combineren.
Zelf vraag ik me af of dit veroorzaakt wordt door enkel een groeispurt van het veulen. Wordt je merrie regelmatig ontwormd? Eet ze misschien slecht door haken op haar kiezen? (Maakt ze proppen of knoeit ze erg?) Wellicht haar bloed eens laten testen op waarden (preventief) en ik ben inderdaad ook erg benieuwd hoe oud ze is, als het een oudere merrie is dan verklaart dat al voor een heel groot deel haar gewicht.
Weet je toevallig wat voor hengst (ras) erop gekropen is? Hoe groot is je merrie en hoe groot was de hengst? En doe je eigenlijk nog wat met de merrie? (Rijden, voor de kar oid, of is het een grasmaaier?)