Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:54

Beetje irrelevant verder, maar heb je toevallig foto's van de merrie en hengst? En later van het veuelen? Veel mensen vinden het altijd erg leuk om te volgen!

Moush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 19:18

Van de merrie wel. De hengst niet want stond de wei naast de onze maar heeft er niet lang gestaan (wel net lang genoeg ). Het lukt me tot nu toe niet om foto s te plaatsen. Ik kan uploaden maar dan staan ze er niet bij? (Ligt waarschijnlijk aan mij- blond )

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:23

Hmm, je moet de foto zoeken bij bladeren en dan op save klikken, dan duurt het even voordat hij de foto's inlaadt (paar seconden meestal) en dan verschijnen ze onder de saveknop in beeld. Als je op de foto klik verschijnt er automatisch een link in je tekst die de foto weergeeft.

Ik raadt alleen wel aan, als je het echt leuk vindt om een soort volgtopic te hebben, dat je daar een apart topic voor maakt (bij kraamstal) bokt is vrij strikt m.b.t. het gaan van offtopic.

Dus, zou het leuk vinden om je merrie te volgen! (En vele met mij denk ik) maar alleen als je dat zelf ook leuk vindt!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:24

Je moet op safe drukken en dan komt er een klein foto onder te staan en dan moet je op de foto klikken en dan zie je een code in dit type veld staan :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:35

Ik ben benieuwd op basis waarvan de dierenarts denkt dat het nog 4 weken duurt. Aangezien merries enorm van elkaar kunnen verschillen, zowel qua draagtijd als de tekenen die ze geven in de aanloop naar de bevalling, kun je dat naar mijn idee niet zo goed zeggen. Ik zou dat dus met een korrel zout nemen eerlijk gezegd.

Waar maak je je de meeste zorgen om? Wat mis je nog in de voorbereiding? Als je weet wat je nodig hebt kun je in korte tijd veel doen en leren (en dit forum kan je daar vast bij helpen).

Overigens begrijp ik niet goed wat de 'bal' in de hals te maken heeft met de dracht. Ik vermoed dat deze twee zaken volkomen los van elkaar staan. Heeft de dierenarts daar nog iets over gezegd?

Moush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 20:32

@goeroe

De 'bal' in de keel heeft op zich idd niets met de zwangerschap te maken maar die was er ineens en vermits alles zo halsoverkop was, was k ongerust dat t gevolgen kon hebben voor de zwangerschap of t veulen of de merrie.
De dierenarts dacht 4 weken omdat t veulen nog niet gedraaid is. Het ligt bog op zijn/haar rug en niet ingedaald.
Uier is nog zeker niet dik genoeg. Banden wel al veel soepeler.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:51

Joh, wat een avontuur zo ! :wow:
Die '' bal '' kan inderdaad een reactie zijn op een insectenbeet. Hier momenteel ook een merrie die op haar slokdarm gister zo'n dikke bobbel had. Beetje ongelukkige plek, maar voor de rest is alles prima.

Ik ben uiteraard benieuwd naar het veulentje ook :D
Probeer jezelf niet gek te maken. In de meeste gevallen gaat de natuur zijn gang en komt alles gewoon goed :j Ik weet het, gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar stress is niet goed voor een mens :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:05

Sorry, ik wil je niet onzekerder maken, maar je dierenarts moet op cursus. Veulens draaien namelijk pas aan het begin van de bevalling. Het uier en de banden zeggen helaas ook niet alles. Overigens is het helemaal niet zo erg dat je de uitgerekende datum niet weet. Sommige merries bevallen weken 'te vroeg' en andere weken 'te laat', maar dat is eigenlijk allemaal normaal. Iemand die de uitgerekende datum wel weet zit dus eigenlijk in hetzelfde schuitje. Meestal laten merries wel zien dat de bevalling eraan zit te komen, maar elke merrie doet dat op haar eigen manier. Een momentopname zegt dus niet zoveel. Het is daarom belangrijk om haar goed in de gaten te houden zodat je het ziet als er iets verandert. Daarnaast zijn er natuurlijk hulpmiddelen zoals een alarm, camera, melkstrips of een thermometer. Misschien heb je er al over nagedacht of je één of meerdere van die dingen wilt gebruiken? Als je het fijn vindt om tips te krijgen of als je graag wilt dat er mensen met je meekijken is het inderdaad misschien handiger om daar een apart topic voor te openen.

Moush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 21:24

Dank je! Ik ben heel onzeker geweest. Nu gaat het wel. Ze staat in elk geval aan huis nu. Ik heb gezocht naar geboortemelder maar weet niet juist waar t halen.
Hij zei dat t veulen nog op zijn rug lag en helemaal niet klaar lag om te komen.
We zullen t zowieso moeten afwachten maar t is ons eerste dus ja, best spannend en beangstigend. Ik weet niet wat hij gevoeld heeft natuurlijk maar zag ook animatiefilmpje van bevalling waarbij veulen nog draait. Ligt het ervoor helemaal niet klaar dan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:27

Jeetje, jij moet je een hoepeltje geschrokken zijn! Mijn advies is om even heel diep in te ademen en daarna rustig uit te ademen.

De bal op de hals zal wel een beet zijn. Als het zo snel opkomt op zo'n plek is dat meestal zo. Even aankijken.

Voor nu, het veulen. Het gaat er komen, linksom of rechtsom. Dus beter even diep ademhalen ipv stressen ;).
Mijn PBbox staat voor je open, ik heb ruime ervaring met veulens ter wereld brengen. Als je vragen hebt, stel ze. Liever teveel vragen, dan denken dat het een domme vraag is en ze niet durven te stellen. Ben wel heel nieuwsgierig, is de merrie nog zo slank, of dacht je dat ze weldoorvoed was?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:46

Jeetje, kan me voorstellen dat je dat spannend vind. Ik ben goed voorbereid, en vind het al spannend...meld je anders in het Dikke Buiken Topic, gezellig en leerzaam!

Moush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 22:03

De merrie is nu niet meer zo slank. Het was winter dus wintervacht en minder trainen dus wel reden dat t buikje wat dikker was. Ik ben al n tijdje aan t zeggen dat ze zwanger is maar niemand geloofde me. Dan heb ik t ook maar weggeduwd omdat k niet teleurgesteld wilde zijn of hopen op niets.
De laatste zondag van april heb k nog gebeld met DA omdat ze rare uitstulpingen op haar buik had. Ik zei nog dat het leek dat ze zwanger was. DA kwam maandagmorgen direct. Dan heeft ze medicatie gekregen voor nieren en lever want ogen waren ook wat gelig. En voedingssupplementen. De medicatie kan geen kwaad voor t veulen gelukkig. Er was geen sprake van zwanger paard.
Haar buik is de laatste weken hard gegroeid en nu kan je er ook niet naast kijken. De buik beweegt ook .
Het lukt nog steeds niet om foto s te plaatsen.
(Voeg foto s toe en save maar dan....)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:13

Dan moet je even op de foto klikken ;)

Moush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 09:47

Ik probeer nog es
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:50

Oei...
Ik denk dat het verstandig is om haar iets meer bij te voeren. :o

Hoe oud is de merrie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-18 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:50

Oef wat ziet ze er slecht uit.. Ga alsjeblieft nu al goed bijvoeren, want in deze conditie kan ze haar veulen niet voldoende voeding geven.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:54

Eerlijk? Ik schrik heel erg van de foto's.... Wat is ze ongelooflijk schraal voor een drachtige merrie.
Ga haar alsjeblieft flink op de merriebrok zetten en/of een pulp die aanzet zoals seniores priores van Subli bijvoorbeeld.
Als ze zo nog een veulen moet krijgen en voeden, heeft ze totaal niks meer bij te zetten.

Heeft de dierenarts je het niet op gewezen?

Moush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 09:58

Ja we zijn volop aan t bijvoeren. Ik trek straks n nieuwe want t is al veel beter. Ineens (laatste maand) zag je haar ribben terwijl dat nooit zo was. DA zegt dat dat kwam omdat veulen groeispurt had en alles nam. t Zijn ongeruste momenten geweest. Ze krijgt merriebrok. Ben k voor gevlogen van t moment dat k t wist. Normaal is ze mooi rond zoals t hoort. Daarom dat t beter uit zou komen als het toch nog 4 weken duurt. Dan is ze terug bijgeeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:02

Ik hoeveel tijd is ze zo afgevallen dan? Want ze heeft echt geen enkele reserves meer en al haar bespiering is weg.
Hoe oud is ze?

Ik ben benieuwd naar een recente foto, al denk ik aan de achtergrond te zien dat de foto's die je hebt geplaatst ook vrij recent zijn. :o

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:03

Ik hoop dat dit een oude foto is want deze merrie is gewoon eng mager. Vind het eerlijk gezegd een slechte zaak dat jullie het zo ver hebben laten komen. In deze staat zouden jullie haar ook helemaal niet moeten willen laten dekken. Dat jullie dat überhaupt van plan waren dit jaar vind ik nogal kwalijk.
Nu is het zaak goed in overleg te gaan met jullie dierenarts om te kijken hoe jullie haar in goede conditie kunnen krijgen (ik zou beginnen met onbeperkt goede kwaliteit hooi en een merriebrok), een birthalarm te regelen en een camera voor in haar stal. Ik zou ook zeker al gaan waken want gezien de staat van de merrie kon het wel eens een flink zware bevalling voor haar worden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:20

lizy29 schreef:
Ik hoop dat dit een oude foto is want deze merrie is gewoon eng mager. Vind het eerlijk gezegd een slechte zaak dat jullie het zo ver hebben laten komen. In deze staat zouden jullie haar ook helemaal niet moeten willen laten dekken. Dat jullie dat überhaupt van plan waren dit jaar vind ik nogal kwalijk.
Nu is het zaak goed in overleg te gaan met jullie dierenarts om te kijken hoe jullie haar in goede conditie kunnen krijgen (ik zou beginnen met onbeperkt goede kwaliteit hooi en een merriebrok), een birthalarm te regelen en een camera voor in haar stal. Ik zou ook zeker al gaan waken want gezien de staat van de merrie kon het wel eens een flink zware bevalling voor haar worden.

Als ik het goed begrepen heb was het helemaal niet de bedoeling om de merrie uberhaupt te dekken, ze wisten niet dat ze drachtig was en de hengst erbij was een ongelukje. Ik denk dat de wintervacht in combinatie met het groeiende buikje de illusie heeft gegeven dat de merrie gewoon op gewicht was. Neemt inderdaad niet weg dat de merrie erg (te!) schraal is/was. Ik vraag me af of er geen risico bij komt te kijken dat ze "vroegtijdig" gaat werpen.

Anyways, linksom of rechtsom, inderdaad een goed voerschema erbij! Onbeperkt hooi en bij voorkeur het land op (opbouwen indien nodig). Seniores Priores zet geloof ik meer aan als merriebrok, wellicht is het een idee om dit te combineren.

Zelf vraag ik me af of dit veroorzaakt wordt door enkel een groeispurt van het veulen. Wordt je merrie regelmatig ontwormd? Eet ze misschien slecht door haken op haar kiezen? (Maakt ze proppen of knoeit ze erg?) Wellicht haar bloed eens laten testen op waarden (preventief) en ik ben inderdaad ook erg benieuwd hoe oud ze is, als het een oudere merrie is dan verklaart dat al voor een heel groot deel haar gewicht.

Weet je toevallig wat voor hengst (ras) erop gekropen is? Hoe groot is je merrie en hoe groot was de hengst? En doe je eigenlijk nog wat met de merrie? (Rijden, voor de kar oid, of is het een grasmaaier?)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:20

Jeetje heb jij wel de teksten gelezen, een buurhengst is per ongeluk langsgeweest !, altijd makkelijk uit het niets komen afkatten .....

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:28

Volgens mij kwamen ze erachter toen ze de merrie naar de hengst brachten?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:34

Ninette schreef:
Volgens mij kwamen ze erachter toen ze de merrie naar de hengst brachten?

Even terug gelezen, je hebt inderdaad gelijk, maar gelukkig beseft TS wel dat haar merrie te schraal is en werkt er nu aan +:)+

Moush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 10:39

Ze was echt niet zo mager, ze is zelfs altijd aan de dikke kant geweest. Je kon haar ribben nooit zien. Wij vonden t ook raar dat t zo snel achteruit ging. Dierenarts is er ook direct bij gehaald. We wilden haar laten dekken en hadden haar binnen gebracht om eerst cyclus te checken en bloed te nemen om conditie te checken. Ze had toen al medicatie gehad en ontworming. Het ging de goede kant op. Als we wisten hoe t met t bloed was EN als ze was bijgekomen zou de dekking pas plaats gaan vinden maar dan wisten we wel de cyclus juist. Zonder dat hadden we haar nooit laten dekken. N maand geleden was ze gewoon dus niets aan de hand. We waren t allemaal aan t uitzoeken. Gelukkig want anders hadden we helemaal niet geweten dat ze drachtig was. Als je de andere 2 ziet, zie je dat die wel helelaal mooi rond zijn. Dus ja.... ze is nu eenmaal nu drachtig en we moeten nu vooruit en zorgen dat ze t goed doet.
Wat bespiering betreft, ze heeft altijd een hoge schoft zodat t ook lijkt dat daar mibder bespiering zit. De buik trekt nog es veel naar onder volgens verschillende mensen rond ons want ook dat heb ik aangehaald bij mensen omdat k me zorgen maakte. Natuurlijk heeft ze in de winter minder gereden. Planning nu was ook terug bijtrainen maar onze planning klopt op geen enkel vlak nog. We doen ons best, meer kunnen we niet doen. Hoe t ook komt dat ze zo fel en snel vermagerde, dat is door. Ze ziet er al beter uit. Nieuwe foto komt eraan!
Ps. Ze is zwanger door ontsnapte buurhengst he, niet gepland dus!