Paard met hoefkatrol 2-3, kopen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Paard met hoefkatrol 2-3, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:45

Een 2/3 kan bij een andere arts best wel eens een 3 zijn.
Hoe oud is het paard nu precies? Heb je het keuringsrapport zelf gezien?
Als je ondanks het negatieve koopadvies toch overweegt te kopen zou ik de klinische keuring sowieso (door een andere DA) over laten doen. En de foto's nog een keer laten beoordelen.
Ga niet op verhalen van anderen af (hij is nooit kreupel geweest) maar alleen op je eigen observatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:17

Willemiens schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Het paard staat vanaf zijn 2de al bij een vriendin op stal en is eigenlijk nooit kreupel geweest.
Ik heb zelf de keuring niet laten doen maar die kopers die hem onder voorbehoud gekocht hadden, zij hebben ook röntgen foto's laten maken waar uit naar voren kwam dat hij dus een 2-3 scoort.
Klinisch is hij goed bevonden alleen uit röntgen kwam dus de hoefkatrol.

Paard staat voor op ijzers en staat ook gelijk op de voeten.

Ik heb vandaag met de eigenaar gesproken en gezegd dat ik het moeilijk vind om een bod uit te brengen en heb een degelijke lease constructie aangeboden.
Paard hoeft niet perse weg alleen vanwege tijdgebrek en wordt momenteel alleen bereden door een aantal bijrijders.

Goed iniatief, een leaseconstructie kan voor beide een goede uitkomst zijn en zo leer je het paard ook kennen. Mocht je het op den duur dan nog over willen kopen dan heb je wat meer zekerheid wbt wel/ niet kreupel/ onregelmatig zijn. En je kunt zelf altijd nog laten keuren en een second opinion laten doen. Want andersom komt ook voor..bij sommige DA is een 3 een 2 en andersom. Dat hij gelijk op de voeten staat en je vriendin hem nooit kreupel heeft meegemaakt zou voor mij wel positief mee wegen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 14:41

Babootje schreef:
Een 2/3 kan bij een andere arts best wel eens een 3 zijn.
Hoe oud is het paard nu precies? Heb je het keuringsrapport zelf gezien?
Als je ondanks het negatieve koopadvies toch overweegt te kopen zou ik de klinische keuring sowieso (door een andere DA) over laten doen. En de foto's nog een keer laten beoordelen.
Ga niet op verhalen van anderen af (hij is nooit kreupel geweest) maar alleen op je eigen observatie.

Hij is nu 12 in zijn bloed zit vooral springbloed, broer&zussen springen allemaal op hoger niveau en vind hij zelf ook erg leuk! Dus wat dat betreft is deze uitslag erg jammer.
Het zou mijn eerste eigen paard zijn dus wil immers wel goed laten doorzoeken, zouden jullie het ook aanbevelen andere foto's te laten maken? Nek/rug bijvoorbeeld?
Dit om kissing spines of artrose te onderzoeken?
En dit natuurlijk door een andere DA? Heb het rapport van de andere DA niet gelezen.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:49

Mijn vorige paard had artrose dit wist ik bij aankoop (helaas veel erger dan mijn wordt verteld maar dat is een ander v er haal) maar ik merkte bij mezelf dat ik haar niet durfde aan te pakken. Omdat ik altijd bang was dat ze toch pijn had of de artrose erger was geworden...Ik werd er heel onzeker van dat ik wist dat ze wat toch had wat erger kon worden. ...Dat zou ik ook mee laten wegen in mijn beslissing, die onzekerheid

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:54

Jouw vraag of we zouden aanraden om aanvullende fotos te maken.
Nee, zou ik niet aanraden. De fotos van de benen zijn al niet goed. Zonde van je geld om dan nog meer fotos te maken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:59

Als de verkoper ook tevreden is met de lease zou ik geen andere foto’s maken.
Klinisch is het dier goed blijkbaar, op de foto iig atrose.
Zijn er dan voor jou zaken wat het een definitieve no go maakt ondanks dat je weet dat het dier al jaren prima loopt bij de huidige eigenaar?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:00

Niet doen. Echt niet. Hoe leuk het paard ook is, er zijn er zat te koop die gezond zijn. Ik heb er een aantal gekend met HK 2 of 3 en dat is allemaal slecht afgelopen en jong ook.

Zoals mijn voorgangers al zeiden: problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf.

Leasen zou ik ook niet 1 2 3 doen. Straks wordt hij wel kreupel en moet je er of toch mee stoppen of je betaalt voor een paard waar je niks mee kunt.

Ik zou ook geen extra foto's maken als de benen al niet goed zijn. Hoefkatrol wordt nooit beter, alleen maar erger.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:07

Wij hebben een ruin met 2 X een dikke 4 op de HKO, is nu 11, nog nooit een pas mank gelopen en zwaar in de sport gelopen (internationaal). Nu rijden we hem recreatief (niet om medische redenen!), in het bos, en trektochten en lange wandelingen, en nog nooit, helemaal nooit, heeft hij een pas onregelmatig gelopen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:22

Onthoud ook dat een paard een prooidier is, die laten pas laat pijn merken.
Dit is bij die van mij zijn dood geworden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:26

Je kan ook de röntgenfoto's van de keuring laten beoordelen door jouw
dierenarts. Dan kun je met hem overleggen wat hij er van vindt.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 09-05-18 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:27

Ik zou mooi verder zoeken. De verhalen dat het paard er zonder problemen oud mee is geworden zijn schaars, de verhalen dat het het paard zijn leven gekost heeft zijn er bij bossen. Dan zou ik het wel weten. :evaw:

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:38

Als het paard klinisch goed is, nooit kreupel zou ik het er ook niet voor laten staan op deze leeftijd.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:01

Mijn paard die als 4 jarige een 2-3 had op de foto heb ik wel gekocht en hij is 20 geworden zonder daar ooit een probleem gehad te hebben. Er zijn paarden met 1-tjes die om de haverklap problemen hebben in dat gebied en paarden die 4-en hebben zonder ooit problemen te ontwikkelen.
Bij een 12-jarige die klinisch goed is zou ik het wel durven.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:04

Popstra schreef:
Als het paard klinisch goed is, nooit kreupel zou ik het er ook niet voor laten staan op deze leeftijd.

Ik op die leeftijd juist wel :7

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:13

absoluut niet doen

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:17

Ik zou het ook niet doen. Als je toch een leaseconstructie aangaat, spreek dan ook duidelijk iets af als je paard wel kreupel wordt. Betaal je gewoon door, krijg je na een aantal weken dat je niet kunt rijden een tijdelijk ander paard om te rijden, wie betaalt de dierenarts/fysio etc.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:19

Ik zou het niet doen. Problemen met paarden kan je zo wel krijgen, die hoef je niet vooraf te kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:57

Esther schreef:
Mijn paard die als 4 jarige een 2-3 had op de foto heb ik wel gekocht en hij is 20 geworden zonder daar ooit een probleem gehad te hebben. Er zijn paarden met 1-tjes die om de haverklap problemen hebben in dat gebied en paarden die 4-en hebben zonder ooit problemen te ontwikkelen.
Bij een 12-jarige die klinisch goed is zou ik het wel durven.

Mee eens, het klinische beeld is het allerbelangrijkste.
Ik zou voor de lease constructie gaan met duidelijke afspraken. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:32

Daar ben ik het ook wel mee eens Elisa, een 12 jarige met een 2/3 waarvan het klinisch beeld goed is zou je kunnen overwegen te kopen. Maar een 12 jarige die nooit kreupel is geweest geloof ik niets van. Ik ken geen 12 jarig paard die nog nooit in zn leven een x kreupel is geweest. Een paard met hko kan kreupel zijn geweest, maar door rust en onstekingsremmers toch klinisch een goed beeld geven. Dus het is belangrijk in zon situatie op te letten of zon paard in conditie is en vol in het werk staat of uit conditie is. Een paard dat uit vonditie is zou ik al mijn twijfels bij hebben. Dus het kan, mits goede beoordeling door eigen gekozen veearts en een koopcontract waarin een half jaar op verborgen gebreken is bedongen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:42

Babootje, het paard staat al sinds zijn tweede bij vriendin van ts op stal.
Voor ts is op die manier al veel achtergrond informatie bekend, dit spreekt wel in het voordeel in een afweging voor mij persoonlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:50

cobiie schreef:
Voor ts is op die manier al veel achtergrond informatie bekend, dit spreekt wel in het voordeel in een afweging voor mij persoonlijk.

Bij “een” vriendin op stal. Waarvan je niet weet hoe betrouwbaar die info is. Nogmaals, ik ken niet 1 paard
Van 12 die Nooit in zn leven een x kreupel is geweest. Dus twijfel erg aan dat verhaal

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:56

Babootje schreef:
cobiie schreef:

Bij “een” vriendin op stal. Waarvan je niet weet hoe betrouwbaar die info is. Nogmaals, ik ken niet 1 paard
Van 12 die Nooit in zn leven een x kreupel is geweest. Dus twijfel erg aan dat verhaal

Ik sta op een redelijk grote pensionstalling en weet toch redelijk wat de “kneusjes/brokkepiloten/kapotte paarden” zijn, als een vriendin mij vraagt wat ik van betreffende paard weet qua geschiedenis ben ik daar toch eerlijk in. Ik hoop mijn vriendinnen ook naar mij toe. :7
Daarnaast zijn er natuurlijk nog meer manieren om online te zoeken naar signalen dat het dier in het verleden wat ergs gemankeerd heeft. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:00

Daar kom je alleen achter als het paard in de sport heeft gelopen en dan een poosje niet. Maar dat weet je bij deze dus niet. Nogmaals hwt kan best positief uitvallen. Maar houd gewoon een gezond wantrouwen en laat t nog een x goed bekijken

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:05

Babootje schreef:
Daar kom je alleen achter als het paard in de sport heeft gelopen en dan een poosje niet. Maar dat weet je bij deze dus niet. Nogmaals hwt kan best positief uitvallen. Maar houd gewoon een gezond wantrouwen en laat t nog een x goed bekijken

Sommige mensen knallen ook alles op forums als bokt of hun eigen Facebook. O:) Er is soms echt behoorlijk wat te vinden als je daar een beetje handig in bent.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:11

sevke schreef:
Wij hebben een ruin met 2 X een dikke 4 op de HKO, is nu 11, nog nooit een pas mank gelopen en zwaar in de sport gelopen (internationaal). Nu rijden we hem recreatief (niet om medische redenen!), in het bos, en trektochten en lange wandelingen, en nog nooit, helemaal nooit, heeft hij een pas onregelmatig gelopen.

En ik had er een met een 2 en een 3. Ging goed als ik niks van hem vroeg, ging ik aan het werk werd hij telkens kreupel.

Ik zou de foto’s vragen en die aan je eigen da laten zien. Kijken wat die zegt.
Er zit soms zoveel verschil in.