Pony's trillen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:15

Gewoon je nuchtere verstand gebruiken. Rillen is echt te koud, dus dek op. Maar te veel vertroetelen hoeft ook niet. Zijn geen mensen maar paarden. En bij gevoeligheid voor bevangenheid juist onbeperkt arm hooi voeren. Zorgt voor een constante verdeling van de voedingsstoffen in het lichaam ipv die afgepaste porties die ze naar binnen proppen achtereen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:15

Ik ben van mening dat je er zeker geen watjes van maakt..

Vooral niet zoal ik hierboven beschreef, het de ene week 30 graden is en de paarden zich kapot zweten en al hun wintervacht laten vallen. En het daarna herfstachtig koud en nat weer is.
En we hoeven er zeker geen watjes van te maken en ze meteen onder een 300 grams winterdeken te zetten, maar zorgen dat ze een beetje droog warm en comfortabel er bij staan voor een paar dagen tot het weer wat warmer word kan zeker geen kwaad..

Een paard van een vriendin van mij is al zijn wintervacht kwijt en stond ook zonder deken buiten, echt letterlijk over de draad gesprongen en stond voor zijn stal te trillen en te stampen.. Terwijl hij normaal nooit naar binnen wil.. Dus ik geloof wel degelijk dat paarden last kunnen hebben van de kou met dit weer.

En daarnaast denk ik dat 15 graden verschil opeens toch wel meer kwaad kan als wij denken..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:18

Dit was wel degelijk extreem weer. Harde koude wind met zeer langdurig regen. Vriezen is het probleem niet, het is langdurige nattigheid (12+ uur) met harde wind die voor paarden problematisch is en voor zeer veel afkoeling zorgt. Het gaat dus puur over de afgelopen 48 uur. En de meeste paarden zitten niet meer dik in de wintervacht, waardoor dit opvangen nog lastiger gaat.

Overigens legde ik in de winter met dit soort weer (dan uiteraard 5-10 graden kouder) ook een fleecegevoerd regendeken op en dan zodra het droog was, ging hij er weer af. Het paard kwam op deze manier veel beter de winter door, bleek veel soepeler te zijn gebleven bij de osteopaat, terwijl het rijden opnieuw niet aanwezig was.

BarbaLala

Re: Pony's trillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:21

Het viel echt wel mee, en TS heeft de zaken goed voor elkaar dus de paarden hebben niks te lijden gehad. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:25

mijn paard heeft de hele winter zonder deken gestaan en vanaf begin maart 24/7 buiten met onbeperkt hooi
maar toen ik gisterochtend op stal kwam stond hij vreselijk te rillen, heb hem binnen gezet met droog hooi en droog gewreven en voor 1 dag en nacht een regendeken opgedaan
paard was me dankbaar!
vanmorgen deken eraf maar helaas toch gevoelig op de rug en bilspieren
er was 36mm gevallen in 24u
ik had me verkeken op buienradar , het meeste zou langs gaan maar helaas......
ik heb liever geen deken maar voor zulke extreme weers veranderingen krijgt hij hem toch echt op ...en ook snel weer af
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:29

Misschien viel het voor jou wel mee.. Maar nogmaals 15 graden verschil in een week doet meer kwaad als je denkt.
Die paarden staan niet voor de grap te trillen.

Een deken kost geen drol, wat ik van de TS begreep heeft ze er nog een tegoed van de dekenwasserij dus dan is het probleem toch opgelost.. En met een 0 grams regendeken met misschien een beetje fleece of katoen aan de binnenkant maak je echt geen watje van je paard hoor..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:29

BarbaLala schreef:
Het viel echt wel mee, en TS heeft de zaken goed voor elkaar dus de paarden hebben niks te lijden gehad. :)

Blijkbaar stonden beide pony's stevig te bibberen, dus de pony's vonden het duidelijk niet meevallen. PN heeft er een prachtig verhaal omheen gemaakt, maar bibberen is juist per definitie een teken van kou (lager dan de thermoneutrale zone gehuisvest zijn).

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:31

Jouw referentie kader, Mizora, is duidelijk anders dan dat van mij dus ik laat het hier verder bij.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:41

Die van mij stonden ook te rillen. Nou en? Ze rillen om zichzelf op te warmen. Van dat eventjes lijden ze echt niks hoor, ze zijn niet van suiker.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 17:10

Fijn dat er zo snel gereageerd wordt!
Ik heb ze geen deken opgedaan. De zon schijnt nu en ze waren niet meer aan het trillen.
Voor de avond moet ik nog even kijken.
Ik heb trouwens nog wel 2 regendeken. Was het helemaal vergeten maar had de dekens afgelopen jaar op de zuidlaardermarkt gekocht.
Was zonet al in de ruitersportzaak medewerker hielp me al, toen het me te binnen schoot

Voor de hoefbevangen heid krijgt ze inderdaad geweekt hooi.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:19

_Reneee schreef:
Die van mij stonden ook te rillen. Nou en? Ze rillen om zichzelf op te warmen.

Precies, en ze moeten zichzelf opwarmen om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur te laag wordt. Ik ben benieuwd wie van het anti-watjes-comité ( :p ) wel eens de paarden getemperatuurd hebben bij zulke omstandigheden en dat vergeleken hebben met de normale temperatuur van dat paard. Ik wel en schrok er toch van hoe laag dat was. Een rillend paard kan het gewoon echt écht koud hebben en daar ook klachten als stijfheid of erger van krijgen. Ik snap niet waarom je (in het algemeen, niet specifiek tegen de TS!) principieel geen deken zou opdoen bij een paard dat zo duidelijk aangeeft moeite heeft het lichaam op temperatuur te houden, om eerlijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:43

BarbaLala schreef:
Het hele punt is dat je je dier er meer kwaad dan goed mee doet.
Je kweekt er letterlijk "watjes" mee.
Heb al tig paarden gezien die ook vertrut werden en daardoor veelvuldig in de lappenmand zaten met longproblemen, weerstand problemen etc.
Ik snap dat het een goed gevoel geeft om te tutten, maar teveel is niet goed.
Paarden hebben een prima systeem van nature ingebouwd.

Gezonde paarden met een goede weerstand hebben dat inderdaad. Maar kun jij door de computer heen oordelen of de (deels hoefbevangen gevoelige, wat al wat over de darmflora zegt) paarden van de TS dat ook hebben? Zo nee, dan vind ik het een erg bijzonder advies.
Mijn paard zit prima in zijn vacht, stond gisteren 8 uur in de wei en kwam daar zonder te rillen weer vanaf, maar ik zag al meteen dat zijn passen op het harde korter waren dan normaal. Die heeft dus meteen een Bucas Recuptexdeken opgekregen, want hij heeft A) een geschiedenis van spierbevangenheid door zomerregenbuien, en B) een wervelprobleem dat meteen verslechtert als zijn rugspieren verkrampen en de wervels nog verder krom trekken.
Een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid zou ik sowieso een regendeken opdoen bij dit soort idiote dagen omdat die paarden door het steeds (bijna) ontlasten van gevoelige hoeven sowieso vaak al gespannen of pijnlijke rugspieren hebben, en die wil je niet nog verder laten verkrampen. Daarmee kun je qua lichaamshouding zoveel kapot maken dat ik dat risico niet zou willen nemen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 19:11

Juist de pony zonder gevoeligheid voor hoefbevangenheid stond meer te trillen.
Maar nu staan ze dus niet meer te trillen. Het was ook maar eventjes, tijdens het eten in de schuilstal was het trillen helemaal weg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:14

LadyDaily schreef:
Juist de pony zonder gevoeligheid voor hoefbevangenheid stond meer te trillen.
Maar nu staan ze dus niet meer te trillen. Het was ook maar eventjes, tijdens het eten in de schuilstal was het trillen helemaal weg.

Het gaat bij de gevoeligheid voor hoefbevangenheid niet of hij harder staat te trillen, maar dat hij bij trillen meer risico op schade heeft. Overigens schreef je in de OP nog dat het trillen redelijk weg was in de schuilstal, dat geeft toch een andere intonatie dan helemaal weg.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:44

Ik zou in ieder geval nu wel rustig opzoek gaan naar een dun regen dekentje voor nood gevallen.
Stel er wordt er een keer een ziek, denk aan koliek of goed verkouden/ hoesterig. En het regent de hele dag door.
Dan kan je dan in ieder geval een dekentje op doen.
Paarden kunnen zichzelf goed opwarmen.
Maar als hun weerstand laag is kunnen ze soms wel wat hulp gebruiken.
En als je hem zo nu en dan voor nood gebruikt hoef je ze echt niet elk jaar te wassen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:42

Ik vind eigenlijk dat iedereen sowieso een 0grams dekentje voor zijn paard zou moeten hebben. Zelfs voor onze shetlanders hadden we er 1 liggen, die we nooit gebruikt hebben tegen regen, maar wel toen eentje koliek kreeg en warmgehouden moest worden en ook toen de ander door tandproblemen in de winter ineens veel gewicht verloor en op gewicht moest blijven zodat de tandarts een week later veilig een verdoving kon geven. Ook toen het na een castratie 2 dagen regende kreeg een pony uit voorzorg die twee dagen dat regendekentje op. Voor mij hoort 1 waterdichte deken eigenlijk gewoon bij het EHBO kistje van elk paard. Bij een EHBO kistje redeneer je ook niet dat het zonde is om zoiets te kopen want misschien heb je het wel nooit nodig. Je wilt gewoon voorbereid zijn en je weet nooit wanneer en waarom je een deken nodig hebt, dus dan is het erg fijn als die er ligt voor als hij toch een keer in een sloot valt en waterdicht warmgehouden moet worden. ;)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 22:24

Zoals jullie kunnen lezen....heb ik dekens (stal deken en een 200 gr deken)maar ik dacht dat ik geen regen deken had, omdat de wasserij die zoek had geraakt.
Maar toen ik vanmiddag in de ruitersportzaak was...herinnerde ik mij opeens dat ik er toch wel 2 had liggen. Die had ik afgelopen oktober gekocht.

Ene pony is inderdaad gevoelig voor hoefbevangen heid maar dat is nu onder controle(afkloppen). Extra hooi zoals vandaag met die kou kan voor haar dus ook geen kwaad.
Ik hou elke dag de fructaan index in de gaten, mocht die stijgend/verhoogd zijn dan krijgen ze geen gras.

Ik vind de vergelijking van mensen doen een jas aan dus paarden ook, bullshit.
Paarden en mensen zijn verschillend. Ondanks mindere wintervacht..hebben ze wel vacht.

PLUS:mijn pony vind het niet fijn om een deken op te hebben. Ze loopt of weg of heeft haar oren plat.
Ze houdt sws niet van dat er aan haar lijf gezeten word (osteopaat al bij geweest)
Ze is verder soepel.

Maar iig bedankt voor alle snelle reacties!
Door het zonnetje, wat er na het plaatsen van dit bericht kwam, heb ik ze geen deken opgedaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:27

Een kind wil ook wel eens geen jas aan. Maar dat betekend niet dat ze het toch niet fijn vinden als ze er wel een aan hebben.

Dat niet fijn vinden omdat je paard wegloopt en zijn oren naar achteren doet vind ik dus dikke bullshit.

Er zijn wel meer dingen die ze misschien niet leuk vinden.
Mijn paard had een hekel aan de hoefsmid. Maar toch is het voor hem wel beter dat het gebeurt.

Ik zeg hiermee niet dat je paard nu een deken op moet.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:51

Vanochtend zag ik mijn geschoren pony ook trillen. Die staat al een maand zonder deken, maar vanochtend toch regendekentje op gedaan. Zojuist voor de nacht een dikkere deken op gedaan, omdat de regendeken een voorsluiting mist en nogal scheef gaat zitten. Heeft hij het vanacht in ieder geval niet koud. :)
Hopelijk kan de deken weer snel af! Had ze eigenlijk al opgeborgen vanwege het mooie weer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:59

Paarden hebben inderdaad een vacht, en wij hebben gewoon basic kleding aan (broek, shirt en dun vest). Alles daarboven is wintergoed, en die missen zowel paard als wij op het moment. Dus nee, het valt tegen hoe anders het is.

En het is heel simpel, je paarden lieten het zien dat het voor hen ook eigenlijk te guur was. En je had er onvoldoende op ingespeeld, onder andere door het ruwvoer niet van tevoren binnen op te hangen, al dan niet met een extra fijne maas hooinet zodat ze er langer over doen. Het bullshit vinden is dus enkel aan jouw kant, niet aan de kant van je paarden.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 23:10

Ze hebben een slowfeeder.
Ik heb inderdaad niet op dit weer ingespeeld( Qua hooi binnen geven gisteravond)
Maar wat betreft die deken; er zijn altijd veel meningen, zo zie je in dit topic.
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 01-05-18 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:17

Het op leggen van wel of geen deken is voor mij echt afhangend van het paard en de omstandigheden.
Bij mij staan alle paarden 24/7 buiten. 20 stuks, hiervan hebben er 2 gister een regendeken opgekregen. Deze waren ook aan het trillen.

Gezien het vorige week lekker warm was, en er nu ruim 10 graden verschil is + regen maakt voor mij om te kiezen om een deken op te leggen. De trillende paarden kunnen zich hier nog niet op acclimatiseren. was het nu 20 graden + regen hadden ze waarschijnlijk niet getrild. hetzelfde geld als de regenbuien van paar weken terug, puur omdat ze al gewent zijn aan de constantere temperaturen van 13/15 graden en ze zich zo aanpassen om warm te blijven.

Zelf als de eerste zonnestralen van het voorjaar komen, gaat iedereen lekker zonder jas en korte mouwjes naar buiten als het 16/17 graden is. Later in de zomer, als iedereen gewent is aan +- 20 tot 25 graden, trek je toch echt wel een vestje aan als het ineens weer 16 graden is. ondanks je hier in het voorjaar totaal geen moeite mee had.

Dus nee het is niet de regen of de temperatuur die bepaalt of het deken erop gaat. maar het temperatuur- verschil. ( en het paard uiteraard)

trillen betekend opwarmen, dit wil niet zeggen dat ze slagen in zich opwarmen. een 0 grams regendeken kan helpen tegen wind en regen, wat extra (gevoels) temperatuur verschil maakt. Dit is voor opwarmen van buitenaf. Ruwvoer kan helpen van binnenuit om warm te worden.

ik kies altijd eerst om het ruwvoer te verhogen ( dit doe ik al voor de temperatuursverschillen + regen komen) dus gewoon buienalarm in de gaten houden. Werkt het ruwvoer niet afdoende gaat het deken erop

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 23:23

Team_Sublime schreef:
Het op leggen van wel of geen deken is voor mij echt afhangend van het paard en de omstandigheden.
Bij mij staan alle paarden 24/7 buiten. 20 stuks, hiervan hebben er 2 gister een regendeken opgekregen. Deze waren ook aan het trillen.

Gezien het vorige week lekker warm was, en er nu ruim 10 graden verschil is + regen maakt voor mij om te kiezen om een deken op te leggen. De trillende paarden kunnen zich hier nog niet op acclimatiseren. was het nu 20 graden + regen hadden ze waarschijnlijk niet getrild. hetzelfde geld als de regenbuien van paar weken terug, puur omdat ze al gewent zijn aan de constantere temperaturen van 13/15 graden en ze zich zo aanpassen om warm te blijven.

Zelf als de eerste zonnestralen van het voorjaar komen, gaat iedereen lekker zonder jas en korte mouwjes naar buiten als het 16/17 graden is. Later in de zomer, als iedereen gewent is aan +- 20 tot 25 graden, trek je toch echt wel een vestje aan als het ineens weer 16 graden is. ondanks je hier in het voorjaar totaal geen moeite mee had.

Dus nee het is niet de regen of de temperatuur die bepaalt of het deken erop gaat. maar het temperatuur- verschil. ( en het paard uiteraard)

trillen betekend opwarmen, dit wil niet zeggen dat ze slagen in zich opwarmen. een 0 grams regendeken kan helpen tegen wind en regen, wat extra (gevoels) temperatuur verschil maakt. Dit is voor opwarmen van buitenaf. Ruwvoer kan helpen van binnenuit om warm te worden.

ik kies altijd eerst om het ruwvoer te verhogen ( dit doe ik al voor de temperatuursverschillen + regen komen) dus gewoon buienalarm in de gaten houden. Werkt het ruwvoer niet afdoende gaat het deken erop

Dankjewel voor je uitleg. Zo heb ik het vandaag gedaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:26

Blijft altijd moeilijk zoveel meningen. Ik heb geen verstand van dekens gebruik ze ook niet. Buiten een vliegendeken of fleecedeken.
Over het algemeen kunnen paarden prima tegen de kou alleen dat natte in combinatie met kou kunnen ze niet zo goed hebben. Ik geef ze dan altijd ruim voldoende eten. En hier gaan ze gelukkig ook gewoon binnen staan. Ook de oudjes kunnen het hier prima af zonder deken. Maar ik zorg dan echt dat ze met zulke dagen onbeperkt kunnen eten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:30

Ik denk dat ik bijna de grootste geiten wollen sok op bokt ben, en toch heb ik gisteren mijn koudbloed voor het eerst in haar leven de regendeken opgedaan die ik al een jaar of wat ongebruikt, voor noodgevallen had liggen. Ik heb nog wel gegrapt, over 20 jaar is die knol dood en ligt die deken nog nieuw in de verpakking. Maar zelfs voor mijn keiharde tante was het te koud. Zeker omdat ze haar halve wintervacht al kwijt is en niet graag in de schuilstal staat.

Zo zie je maar, zeg nooit nooit.