Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
BarbaLala schreef:Het viel echt wel mee, en TS heeft de zaken goed voor elkaar dus de paarden hebben niks te lijden gehad.
_Reneee schreef:Die van mij stonden ook te rillen. Nou en? Ze rillen om zichzelf op te warmen.
BarbaLala schreef:Het hele punt is dat je je dier er meer kwaad dan goed mee doet.
Je kweekt er letterlijk "watjes" mee.
Heb al tig paarden gezien die ook vertrut werden en daardoor veelvuldig in de lappenmand zaten met longproblemen, weerstand problemen etc.
Ik snap dat het een goed gevoel geeft om te tutten, maar teveel is niet goed.
Paarden hebben een prima systeem van nature ingebouwd.
LadyDaily schreef:Juist de pony zonder gevoeligheid voor hoefbevangenheid stond meer te trillen.
Maar nu staan ze dus niet meer te trillen. Het was ook maar eventjes, tijdens het eten in de schuilstal was het trillen helemaal weg.
Team_Sublime schreef:Het op leggen van wel of geen deken is voor mij echt afhangend van het paard en de omstandigheden.
Bij mij staan alle paarden 24/7 buiten. 20 stuks, hiervan hebben er 2 gister een regendeken opgekregen. Deze waren ook aan het trillen.
Gezien het vorige week lekker warm was, en er nu ruim 10 graden verschil is + regen maakt voor mij om te kiezen om een deken op te leggen. De trillende paarden kunnen zich hier nog niet op acclimatiseren. was het nu 20 graden + regen hadden ze waarschijnlijk niet getrild. hetzelfde geld als de regenbuien van paar weken terug, puur omdat ze al gewent zijn aan de constantere temperaturen van 13/15 graden en ze zich zo aanpassen om warm te blijven.
Zelf als de eerste zonnestralen van het voorjaar komen, gaat iedereen lekker zonder jas en korte mouwjes naar buiten als het 16/17 graden is. Later in de zomer, als iedereen gewent is aan +- 20 tot 25 graden, trek je toch echt wel een vestje aan als het ineens weer 16 graden is. ondanks je hier in het voorjaar totaal geen moeite mee had.
Dus nee het is niet de regen of de temperatuur die bepaalt of het deken erop gaat. maar het temperatuur- verschil. ( en het paard uiteraard)
trillen betekend opwarmen, dit wil niet zeggen dat ze slagen in zich opwarmen. een 0 grams regendeken kan helpen tegen wind en regen, wat extra (gevoels) temperatuur verschil maakt. Dit is voor opwarmen van buitenaf. Ruwvoer kan helpen van binnenuit om warm te worden.
ik kies altijd eerst om het ruwvoer te verhogen ( dit doe ik al voor de temperatuursverschillen + regen komen) dus gewoon buienalarm in de gaten houden. Werkt het ruwvoer niet afdoende gaat het deken erop