Pony’s hebben het koud

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:41

shirleyp schreef:
Bibberen is een manier om het warm te krijgen, ze zijn heus niet onderkoeld. Vooral geen deken op doen, dit drukt de vacht alleen maar plat en je haalt daarmee de isolatiewaarde van de vacht weg. Geef ze wat extra hooi, dan komt het helemaal goed. Door te eten houden ze zich wel warm en morgen is de regen alweer voorbij. Het zijn paarden jongens, geen pasgeboren baby’s...

Warm krijgen = het koud hebben en dat kan zeker tot onderkoeld gaan. En als ze stoppen met eten (=onderkoeld), dan moet je wel degelijk ingrijpen. PN is mooi, maar niet alle paarden hebben een vacht die geschikt is voor ons weertype. Let op je paard en geef wat dat individuele dier nodig heeft. Ik heb net zo goed een hekel aan dekens, maar bij seme of zo bibberen dat ze stoppen met eten gaat er zeker een deken op. Die gaat er niet op voor mijn gemak, enkel voor welzijn paarden.

Niet binnenstaan met regen is typisch, doen ze hier ook, wel binnen zodra het stopt ivm overactive muggen/steekbeesten meteen na een regenbui.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:43

Brainless schreef:
shirleyp schreef:
Jij ook. Als je dan goed leest bij betrouwbare bronnen, zie je dat het gaat om paarden die al bevangen zijn geweest. Gezonde paarden worden niet spierbevangen van 10 graden met regen.

De mijne was door kou bevangen (niet hoef/spierbevangen) maar door en door koud waardoor ook zijn temperatuur te laag werd.

Dat kan! Door kou bevangen zijn wij ook wel eens. :brr: Maar spierbevangenheid heeft echt een andere oorzaak, dat misverstand wilde ik graag even ophelderen.

shirleyp

Re: Pony’s hebben het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:46

@tamary, ik ben niet van de club PN hoor, meer van het logisch nadenken. Je moet inderdaad naar het paard kijken. Een dier dat niet meer eet is niet ok, maar zolang er genoeg hooi in gaat moeten we ons niet zo druk maken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:55

Kan je voeren in de schuilstal? En de wind staat niet recht in de stal?

Bibberen is een manier om warm te worden en in principe prima, als ze het niet constant doen. Zodra het lange tijd door gaat, je paard af gaat vallen, stijf wordt etc, dan moet je meer doen om te beschermen tegen de kou.

Nu draagt de mijne sowieso een deken, maar ook ik zou een 'in het geval van nood' deken achter de hand houden. Je weet nooit wat er kan gebeuren en je zal altijd zien dat je plots een deken nodig hebt als de winkels dicht zijn.

Maar nu op dit moment zou ik eerst kijken of flink bijvoeren in de schuilstal ze warmer houdt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:01

Ik heb het 2 jaar terug meegemaakt dat in juni notabene een van de paarden tegen een kou koliek aan hing.
Het regende de hele dag en er stond een stevige koude noordenwind.
Ik zag haar 's middags bibberen, gaf extra hooi naast de Paddock paradise waar ze de hele dag op liepen en dacht de natuur moet het in juni toch zelf kunnen regelen. Nou niet dus. Tegen 6 uur 's avonds stond ze met een hoog opgetrokken lendenpartij en even later begon ze te rollen en naar haar buik te kijken.
Bleek ze toch kou koliekerig te zijn. Ik heb haar onder een warme deken gezet en ben ermee gaan wandelen. Uiteindelijk kwam er mest af. Pfff...

Deze dame stond vannacht en vanmorgen voor de zekerheid onder een waterdichte deken. Volgens buienradar was het vanochtend hier rond de 7 graden maar gevoelstemperatuur rond het vriespunt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:04

prachtig hoor, al die verhalen maar ik denk dat de TS gewoon ff moet kijken hoe de pony's op het extra hooi reageren. Gaan ze eten en stoppen ze met bibberen? Opgelost.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:09

Hier ook 1 die het snel koud heeft. Ik was het niet gewend want moeder is een keiharde.
Ik zorg dat er hooi in de schuilstal beschikbaar is.
Misschien is dat voor jou ook een optie?

Eetjelelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 13:17

Het hooi gaat er goed in. Haflinger staat nu lekker de doezelen van ee volle buik en trilt inderdaad niet meer. Buikje beetje opgetrokken, maar kijkt wel gewoon om haar heen. De shet staat nog lekker te knabbelen. Extra plakken hooi liggen in de schuilstal, maar daar zitten ze nog niet aan.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:21

Eetjelelie schreef:
Het hooi gaat er goed in. Haflinger staat nu lekker de doezelen van ee volle buik en trilt inderdaad niet meer. Buikje beetje opgetrokken, maar kijkt wel gewoon om haar heen. De shet staat nog lekker te knabbelen. Extra plakken hooi liggen in de schuilstal, maar daar zitten ze nog niet aan.

super komt goed zo hoor!
geen deken nodig

Eetjelelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 13:27

Ja ik laat ze inderdaad zo staan. Bedankt voor de vele en snelle reacties!!