Maagproblemen <-> Management

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Maagproblemen <-> Management

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 04:15

Hier een jong paard, 5/6 jaar, hele dag buiten, nacht op stal met onbeperkt ruwvoer en max 1 kg krachtvoer op een dag. Hij had geen zweren maar was wel gevoelig op zijn maag, at daardoor weer minder ruwvoer en bleef zo in het cirkeltje. Door medicatie is het weg en niet meer weergekomen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 04:34

Helaas ken stallen zat.
4 uurtjes naar buiten. 20 uur binnen. Ochtend en avond n bult kuilvoer. 2 kg niks per keer. En de betreffende manege vind het opmerkelijk dat z'n paarden met regelmaat kreupel zijn.
Sinds n aantal jaar zijn de stands er ook af. Dat moest... Maar arme dieren.
Wel stro. Maar ook vele paarden met regelmaat n slok darm verstopping.

Heb nu drie x verhuisd door verschillende omstandigheden. En ook met verschillende stallen en manieren van houden.
Onbeperkt gras wil niet. Valt ze te hard af.
Op stal en overdag naar buiten merk ik dat ze niet blij wordt.
Maag idd gevoelig. Chagrijnig.

Nu 24-7 buiten. Ruime inloop. Paddock. En verschillende slowfeeders Ruiven. Er wordt op 2 procent droge stof per paard gegeven ongeveer en op gevoel.
Door t slowen zijn ze bijna de hele nacht bezig en vaak is er nog wat over in de ochtend.

Paard is zichtbaar lekkerder in de vel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 04:44

Jester_ schreef:
Hier een jong paard, 5/6 jaar, hele dag buiten, nacht op stal met onbeperkt ruwvoer en max 1 kg krachtvoer op een dag. Hij had geen zweren maar was wel gevoelig op zijn maag, at daardoor weer minder ruwvoer en bleef zo in het cirkeltje. Door medicatie is het weg en niet meer weergekomen

Gaf je omeprazole of iets anders?
En heb je laten kijken dat het geen zweer was? Wat had je paard als symptomen?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 04:56

Er is een soort homeopatische dierenarts geweest die met apparatuur doorlichten. die gaf ook aan geen zweer, maar enkel wat irritatie

Hij had niet echt symptonen, als enige dus dat hij eigenlijk weinig ruwvoer at, en dan vooral het grove eruit viste. Verder was die topfit, altijd looplust en deed het ook goed verder.

Maar hij deed gewoon soms wat gek, ofzoiets, moeilijk uit te leggen. vonden we ook een rare reden om de dierenarts te laten komen, maar toch niet verkeerd.
Hij heeft wat druppels gehad (traumeel en nog wat dingen? ) en sindsdien eet ie dus wel al zijn ruwvoer op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:45

Jester_ schreef:

Hier ook 2x langere tijd medicatie gegeven, met vlagen gaan ruwvoer eten beter maar met vlagen ook weer slechter, hij is enorm kritisch op het ruwvoer dat hij krijgt, dat is echt lastig...

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:02

Hier een paard op stal met maagzweren, ze zijn nu weg door de medicijnen. Paardje is een enorm heethoofd en stresskip. Ze krijgt 4x per dag ruim hooi uit slowfeeders en staat tweede in de rang. Ze staan bij mij van 8 tot 22 buiten in ruime paddocks waar ze in een groep in staan. Dit paard eet door stress slecht en vermoedelijk zijn daar de zweren door gekomen. Krijgt nu Havens Gastro Plus en dus heel veel hooi. Als ze alleen staat eet ze helemaal niet dus dat is ook geen optie. In de nacht heeft ze een uitloop je aan haar stal anders schopt ze alles in elkaar. Lastig hoor. De ene dag is ze heftiger dan andere dagen, ik denk dat dat ook te maken heeft met training (training is ook stress bij dit paard).

Edit: het paard van een vriendin van mij had ook maagzweren. Paard had weinig symptomen behalve vaak gapen. Zij gaf wel al voldoende ruwvoer en veel buiten maar gaf het krachtvoer voor het ruwvoer. Ze heeft dat nu omgedraaid en is het ruwvoer beter gaan verdelen over de dag. Daarnaast doet ze het ruwvoer nu ook in slowfeeders. De paarden komen daar van 11 tot 18 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:49

Toch fijn die reacties, dat het toch ook kan bij paarden die qua voer & beweging wel in orde zouden moeten zijn.

Hier overleg gehad met de DA, hij eet weer normaal en doet verder ook geen rare dingen (flemen, liggen, etc) meer. Besloten om het even af te wachten, het kan gewoon even een reactie geweest zijn op de weersomslagen van de voorbije weken, het systeem een beetje van slag. Als het toch echt een maagprobleem/zweer zou zijn zal het over een paar dagen waarschijnlijk weer slechter gaan en weten we dan al wat meer (en gaan we uiteraard verder actie ondernemen).

Heb vandaag ook de "drukpuntentest" gedaan en kreeg compleet geen reactie, op geen enkel punt en geen van beide kanten, en heb hard gedrukt 8-) Hij kan zo gevoelig zijn met borstelen maar dit deed hem totaal niks, hij stond mij gewoon beetje onnozel aan te gapen, haha. Stel dat er een zweer zou zijn kan ik mij niet voorstellen dat 2 spuiten pepticure dat zodanig oplossen dat hij totaal niet reageert. Dus dat lijkt me toch wel geruststellend. Ga het ook af en toe blijven checken.

Ook is er nog wat gebeurd wat mij ook aan het denken heeft gezet en misschien ligt daar ook (een deel van) de oplossing. Gisterenavond had ik het hooi in de bak heel erg nat gemaakt, natter dan doorgaans. Dit met het idee dat hij alles at en wilde eten (pulp, wortels, slobber, gras) maar het hooi grotendeels liet liggen. Dus ik dacht dat het op die manier misschien makkelijker zou zijn voor hem. Vanmorgen was zo goed als alles op, met uitzondering van een laag op de bodem die echt een natte koek had gevormd. Omdat hij dat toch niet meer zou eten en ik de hooibakken toch zuiver wilde maken gevraagd om het ochtendhooi in de stal te gooien, dan zou ik in de namiddag verder zien.

Toen ik aankwam rond 14.30u stond hij nog gretig te knabbelen en had in eerste instantie helemaal niet door dat ik hem stond te bekijken, toen hij dat wel door had keek hij eens op en ging weer verder. Een heel andere reactie dan doorgaans, waarbij hij al luid hinnikt als ik de hoek om kom (alsof ik echt het lichtpunt van de dag ben, voel me daar nooit zo goed over). Er lag nog hooi, niet superveel maar wel genoeg om nog wat aan te hebben. Dit had zich vermengd met het stro en hij was nog druk bezig het lekkerste eruit te zoeken. Het zag er niet naar uit dat hij het had laten liggen ofzo.

En toen bedacht ik: misschien is dat de oplossing. Misschien vindt hij die bak gewoon stom en/of bezorgd die hem stress. Heb wel eens gelezen dat sommige paarden niet rustig uit zo'n bak durven eten omdat ze dan de omgeving niet kunnen zien. Wie weet is dat bij hem ook wel zoiets? Hij heeft die bak natuurlijk al langer maar misschien met ouder worden dat het toch meer stress geeft, dat hij alles wil kunnen blijven zien? In de stal ligt het aan de kant van de voerbak, naast de deur, dus hij kan eten en tegelijk naar buiten kijken. Er staat ook sinds een paar weken regelmatig een nieuw paard in het paddockje naast hem, misschien ook een combinatie daarmee, wie weet.

Heb nu gevraagd om het de komende dagen gewoon in de stal te gooien en dan kijken of het goed blijft gaan. Als hij er dan zoals vandaag ook langer mee doet omdat het mengt met het stro is dat nog een bijkomend voordeel :) Had ook al constructies zitten te bedenken voor meer hooi maar denk niet dat daar de oplossing zit. Hij zal alles wegboefen wat je hem geeft (ooit eens voor hun 2 een baal van 400 kg voordroog in de schuilstal laten zetten, konden ze onbeperkt eten, deze was op 9 dagen weg, vond ik toch niet zo grappig := ) en dat is daarom niet persé goed voor hem.

Dus maar even zo kijken.. en zelf wat rusten want ik heb zijn maagproblemen overgenomen denk ik :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:56

Heeft die van mij ook hoor, die is nogal visueel ingesteld en vindt het ook niet prettig om met z'n hoofd in een bak te moeten. Zelfs als hij gewoon uit z'n voerbak eet, midden op de wei, gaat soms na elke hap z'n kop omhoog zodat hij de omgeving in ogenschouw kan nemen. Sommige paarden zijn nou eenmaal kijkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:00

Ja, dat is die van mij dus ook, ik zeg altijd dat hij het rotslecht zou doen als blind paard :+
Hij moet altijd alles kunnen zien en heeft veel moeite met geluiden waarvan hij de bron niet kan zien. Dus eigenlijk wel logisch dat zo'n bak hem stress zou geven, hij doet inderdaad ook steeds zijn hoofd omhoog na elke hap.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:25

Die van mij is overigens geen stresskip en staat bovenaan in de rang :+ dus alles wat positief zou moeten zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:26

Yep, klinkt bekend. Dat is dus de reden dat die van mij niet uit zo'n bak hoeft te eten ;) Nog afgezien van dat hij er dan een paasei van maakt. Want bij elke hap hoofd omhoog = bij elke hap hooi op de grond. Aangezien hij niet tegelijk kan eten en kauwen. Met hooinetten gaat 't veel beter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:32

Fijn ts dat het beter gaat! Tijdens de pepticure voelen de paarden zich vrijwel meteen beter ondanks dat de zweren er nog zijn. Dit omdat er dan geen zure maagzuur meer tegenaan komt. Het zou op zich dus kunnen dat het door de pepticure komt, maar meestal zie je pas na 3 dagen verschil. Gewoon lekker aankijken inderdaad! Mocht ie terug vallen dan kan je altijd nog een behandeling starten. En dat zou ik dan via abler doen, veel goedkoper :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:45

Op die manier zou het inderdaad kunnen, maar hij knapte meteen op (vast ook door de inspuiting met pijnstiller) en het is niet meer minder geweest. Hoelang werkt zo'n pasta eigenlijk door? Want hij heeft er gisterenmiddag nog eentje gehad maar verder niks. Kan me ook voorstellen dat ze zich er beter door voelen, maar als er een zweer zou zitten denk ik dat de drukpunten toch nog gevoelig zouden zijn en niet compleet in orde door 2x een pasta-spuitje? Of denk ik dan verkeerd?

In ieder geval houden we het in de gaten en als het nu terug slechter gaat weten we waar we naartoe moeten :j Naar abler :Y) Haha.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 07:54

Fijn dat het beter gaat met de pony. Afgelopen winter hebben wij ook het vermoeden gehad dat mijn pony maagzweren had. Na een kleine slokdarmverstopping ging ze in langdurige hongerstaking (enkel met pijnstillers at ze). Direct nadat ze iets gegeten had ging ze liggen en bij voorkeur lag ze op haar rug met pootjes omhoog.
In het bloed werd niet direct een aanleiding gevonden voor een maagzweer. Toch zijn we gestart met Ulcegold. We zaten namelijk in een vicieuze cirkel waarbij de pony alleen at en niet koliekerig was binnen 12 uur nadat de dierenarts pijnstiller spoot. Dit al dagen achter elkaar.
Tegen onze verwachting in deed ze niks op de Ulcegold. Toen hebben we haar ingeladen en naar de kliniek gebracht.
Daar heeft ze een maagscopie gekregen (kon al direct na aankomst omdat de pony zelf al had gevast). Daaruit bleek dat ze geen maagzweren had op twee hele oude kleintjes na.
Uiteindelijk bleek dat deze pony vreselijke keelpijn had (na de slokdarmverstopping begon ze met hoesten en dit was nog steeds niet gestopt).
Waarom ik dit vertel, omdat alle dierenartsen ervan overtuigd waren dat dit een typisch gevalletje van maagzweren was en het uiteindelijk heel ergens anders gezocht moest worden.

Voor het totaalplaatje; de pony staat 24/7 ik een paddock paradise met drie andere pony's en onbeperkt geweekt hooi. Het is een 'mij-maak-je-niet-gek'-pony die qua karakter heel stabiel is.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:25

Ik heb een paard wat in een groep met ruim voldoende ruwvoer gehouden is. Toch altijd problemen met op gewicht blijven waar waarschijnlijk maagproblemen achter zaten. Onderdanig dier, laat zich makkelijk weg sturen en is niet erg gek op eten.

De oplossing bleek toch apart zetten om te eten, langdurig zodat hij echt beter hooi is gaan eten. Op dit moment eet hij weer in de groep, die 24/7 buiten staat met onbeperkt ruwvoer en dat lijkt goed te gaan. Er is een extra voerplek gemaakt en naast riant hooi wordt er onbeperkt gerstestro gevoerd.

Paarden houden is lastig en het is altijd kijken naar het individu. Nadeel van groepshuisvesting is dat je weinig zicht hebt op de hoeveelheid wat elk dier opneemt aan ruwvoer. Leven in een kudde paarden is niet stressvrij denk ik, zeker voor onderdanige dieren niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:31

sakvis schreef:
Waarom ik dit vertel, omdat alle dierenartsen ervan overtuigd waren dat dit een typisch gevalletje van maagzweren was en het uiteindelijk heel ergens anders gezocht moest worden.

:j Fijn dat je dit deelt. Ondanks dat ik wel denk dat het eventueel een maagprobleem is/was, ben ik niet echt mee met het "zweren-gedeelte". Hoewel je nooit nooit mag zeggen natuurlijk, maar het lijkt me niet helemaal passen. Nu lijkt hij natuurlijk wel opgeknapt door de pijnstiller & pepticure, maar misschien was het met alleen pijnstiller ook wel ok, of had hij zelfs gewoon "een slechte dag". We gaan het zien.

Hij heeft nog eens een periode gehad vorig jaar dat hij zijn ruwvoer niet (goed) wilde eten. Toen had hij niet het flemen & liggen, maar stond hij wel met open mond te kauwen. Echter is er toen niks gevonden (niet door DA die ook de tanden bekeken heeft en niet door de tandarts daarna) wat het kan verklaren, en het is ook spontaan weer verdwenen. Wel is er toen een week gastrogard ingegaan maar dit deed ook niks.

Kan me voorstellen dat pony wat gevoelig is op maag/darmen (door leeftijd ofzo) en dat dit hem soms wat parten kan spelen (weersverandering of dergelijke) maar om nu meteen van zweren uit te gaan, voorlopig maar even niet ;)

@ Wicky : denk dat het leven in een kudde ook niet stressvrij is voor de ranghogere, want die moeten alles in de gaten houden en zorgen dat ze zeker genoeg te eten/drinken hebben. En als ze daarin doorslaan is dat zeker ook stress ... Als ik soms zie hoe die van mij reageert als de hooibak weer eens vlakbij de draad staat (doet hij zelf) en er een ander paard in de paddock ernaast staat ... en dan zit daar een draad tussen dus al zou het paard willen, die kan gewoon niet aan die bak. Maar meneer is er dan toch niet gerust op (zelfs als de bak leeg is).

We gaan het zien, heb vandaag niks meer gehoord dus veronderstel dat hij gewoon normaal gegeten heeft en normaal eet. Vanmiddag weer verder kijken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:44

Nou geef je aan een aantal dieren te hebben die moeten knokken voor hun eten tegen de rest op. Is het geen plan om je groep op te delen? Zodat de banketstaaf bij elkaar staan en de binken ook. Sommige zeer dominante dieren gedijen heel goed bij 1 max 2 partners. Mijn vorige merrie was er zo 1, die kon er maar slecht over als de groep groter werd en ze de boel dus strak in de gaten moest houden, werd ze nerveus en ging ze drijven....uren lang wandelen door de paddock achter de anderen aan. Als haar groepje klein was, werd ze mooi rustig en at en sliep ze ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:35

Sorry, had je reactie wel gelezen maar zie dat ik vergeten ben te reageren :o

Weet niet of het over mijn reacties gaat (neem aan van wel) maar die van mij staan apart, dus er moet voor niks geknokt worden, ze krijgen alles voor hun neus geschoven ;) Ik heb ook geen hele groep, heb er maar 2. De dominante heeft vroeger wel met andere paarden gestaan, maar dat waren er ook maar 2 dus is nooit een grote groep geweest (en daar had hij het jagen al). Maar dat is dus al een aantal jaar niet meer aan de orde omdat ik dacht dat het beter voor hem was "alleen" te staan.

Hij gaat trouwens goed tot nu toe, eet nog alles netjes op en lijkt weer helemaal zijn vervelende zelf. Dus we hopen dat dit zo blijft. Jammer genoeg is hij wel echt allergisch aan gras, dus om hem nu echt op de weide te gaan gooien ... maar ga wel proberen af en toe eens een half uurtje ofzo, als er andere paarden staan is dat ook wel leuk voor hem, heeft hij nog iets te zien.