We hebben luis......tips en middeltjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:01

Geef je of heb je ze ook een wormen kuur gegeven? het komt vaak omdat de pony van binnen uit niet in orde is.
Ik heb vorige week toen het nog bloedje heet was een paard behandeld ..eerst lekker met de tuinslang er over en toen met de spons helemaal met dat spul ingesopt
Ik weet niet hoe het heet,maar lijkt een beetje op melk en we moesten het verdunnen met water.
de tweede x herhalen deed ik maar met de plantenspuit,omdat het inmiddels kouder is geworden.

De luizen zijn wel zo goed als verdwenen en het paardje knapt weer op.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:07

ilse46 schreef:
Geef je of heb je ze ook een wormen kuur gegeven? het komt vaak omdat de pony van binnen uit niet in orde is.
Ik heb vorige week toen het nog bloedje heet was een paard behandeld ..eerst lekker met de tuinslang er over en toen met de spons helemaal met dat spul ingesopt
Ik weet niet hoe het heet,maar lijkt een beetje op melk en we moesten het verdunnen met water.
de tweede x herhalen deed ik maar met de plantenspuit,omdat het inmiddels kouder is geworden.

Dat is byemite, dat werkt idd zeker !

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:14

Jace schreef:
ilse46 schreef:

Dat is byemite, dat werkt idd zeker !

Dank je wel! ik hoefde het zelf niet te kopen namelijk,paard is van de boer waar ik sta.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 21:35

Voor degene die het graag willen weten ik heb gekozen voor een behandeling met veerust en het voeren van finecto.

Byemite werd geadviseerd maar aangezien de 2 jarige een huidprobleem.heeft zag ik Dit zelf niet zitten.

De veerust erop gespoten en meteen ontzettend veel luizen dood....Dit 3 x herhaald op dezelfde avond met telkens ontzettend veel.dode luizen ( maandag ) en gestart met de finecto.
Het jeuken stopte direct na de behandelingen.

Vandaag weer ingespoten en slechts 3 dode luizen over zijn lijf kunnen constateren. Nog steeds geen schuren en en ook geen jeuk meer!

Over een week.weer inspuiten ivm de neten en doet verhaal ik wekelijks net zolang tot ik er geen luizen of neten meer op vind.

Uiteraard mijn andere 2 paarden nee behandeld. 1 die ook schuurde ook ingespoten en krijgt dezelfde behandeling kwa frequentie maar bij hem niets kunnen vinden wel is het jeuken en schuren direct gestopt.
De derde vertoonde geen enkel symptoom dus die krijgt wel de finecto maar niet ingespoten. Wellicht dat ik dat van de week uit voorzorg nog doe.

Andere paarden op stal met klachten ook met veerust ingespoten.

Uiteraard dekens enzovoorts mee behandeld.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:42

Ik weet niet hoe je dieren er nu bij staan, maar het meest simpele; Scheren! En dan de plekken waar ze doorgaans zitten (onder de manen, staart, tussen de voorbenen en flanken, inspuiten met antiklit. Ja echt, dat werkt.

Knoflook is nogal omstreden gezien het ongezond is voor paarden.
ByeMite is het alternatief voor Sebacil, wat tegenwoordig helaas illegaal is en enkel nog via het buitenland of achterdeurtjes te verkrijgen is. Dat werkte als een tierelier.

Overigens; als je andere paarden geen luis hebben is hen behandelen ook niet nodig. Luizen kiezen bewust bepaalde gastheren uit. Net als dat niet ieder kind hoofdluis krijgt, of zoals dat niet elke hond even veel of even vaak last heeft van vlooien ondanks besmetting in de omgeving.
Velen doen hier nog altijd panisch over, zeker op pensionstallen zie je dat mensen direct spastisch worden en hele kuddes preventief willen behandelen. := Maar dat is dus echt niet nodig behalve als je van je geld af wil! :+

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:35

BianCatjee

Re: We hebben luis......tips en middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:21

Spuit je de veerust er direct op?

Ik heb sebacil staan (en byemite, is precies hetzelfde zei de dierenarts! Maar nieuwe naam omdat sebacil officieel illegaal is) Maar de jongste bij mij kan ik niet wassen, panisch voor water.. de oudste wel, dus zij is al gewassen voor de zekerheid

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:40

plukje001 schreef:
ik zag bij de paardedrogist een nieuw middel tegen parasieten.
misschien dat dit werkt. Het is niet heel duur dus is dit iets om te proberen.
https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 923/58325/

Of je je paard in wil spuiten met silicone is een tweede ;)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:44

Positieve reacties, maar ook hier moet je je paard kunnen wassen. Bij goed weer meestal niet zo'n probleem gelukkig. Spotinor was voor ons echter (koud water en het vroor) toch een beter idee

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:55

Een vriendin van mij heeft haar jaarling Fjord ook helemaal luizenvrij gekregen met Veerust. Ik wist niet dat het ook tegen luis hielp maar het staat notabene op de spuitbus :)
Ze heeft de Fjord 1x helemaal ingespoten en na 2 weken nog een keer herhaald en de jaarling is weer helemaal luisvrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:07

Ik gebruik altijd sarnacuran, volgens mij is dat redelijk hetzelfde als sebacil. Flesje kostte rond de €55,- voor 250 ml, maar je gebruikt slechts 10 ml per paard per wasbeurt, dus dat is erg zuinig. Super resultaat, ze zijn hier echt snel compleet van de luizen af.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:19

Cydectin pour on. Dood alle kriebel beesten en is ook nog eens ontworming.

Niks wassen oid gewoon een streep over de rug gieten.
Daarna 48 uur niet in de regen of volle gloeiende zon zetten (wanneer het zomer maanden betrefd)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:20

Hier ook met veerust luizenvrij gekregen. Andere dag lekker gewassen met tea tree shampoo, omdat het erg warm was. Gelijk de troep eruit en tea tree werkt ook goed tegen jeuk en is parasietwerend.

Ik heb ook eens geschoren (daarmee was het grootste deel vd luizen al gelijk weg) en toen gewassen met tea tree shampoo (paar druppels tea tree olie extra toegevoegd) en lekker in laten trekken. Toen waren ze er ook gelijk vanaf.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:49

Veerust heeft bij mijn shetjes ook erg goed gewerkt. Er staat nu niet meer op de fles dat het ook voor luizen is, maar dat komt omdat ze daar iets speciaals voor moeten aanvragen. Het werkt dus zeker nog wel tegen luizen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 18:18

Ja ik spuit het gewoon over de vacht. Zet het er niet of of iets dergelijks maar spuit wel royaal in. En de eerste keer wel 3 x want bij de 2 jarige kwam echt heel veel vanaf ......

En verhaal t nu dus om de week tot ik zeker ben dat er niks meer is.
En voer finecto bij.

Fijne is dat de jeuk na de behandelingen meteen weg was. En de 2 jarige van mij was echt niet meer te houden.....hij werd helemaal gek van de jeuk.

Het is wel een spuitbus onder druk dus ook daar kunnen sommige paarden slecht tegen.
Bij mij ging het met rust en snoepjes goed en was gister geen probleem meer.

De stof die erin zit dood simpelweg luizen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:40

Cemlys schreef:
plukje001 schreef:
ik zag bij de paardedrogist een nieuw middel tegen parasieten.
misschien dat dit werkt. Het is niet heel duur dus is dit iets om te proberen.
https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 923/58325/

Of je je paard in wil spuiten met silicone is een tweede ;)

Want?
Kan prima hoor, waarom dacht je dat ik aanraadde om je paard met equishine te sprayen? Zit het ook in ;)