Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nadiine__x schreef:tanjaatjuhh schreef:Ik mis ook magnesium in het rantsoen dat wordt vaker gegeven aan hoefbevangen paarden. Daarnaast helpt brandnetel ook https://natuurlijkpaarden.nl/brandnetel-voor-paarden/
Veel sterkte!
Hij heeft een liksteen van paard natuurlijk waar inderdaad een. Hoog magnesium gehalte in zit! Deze gebruikt hij ook regelmatig vooral in de warmere maanden![]()
Ik zat er nog aan te denken om. Voor nu magnesium extra bij te halen, maar kan het nergens doorheen doen..
Brandnetel wist ik niet, dat ga even lezen!
Kinke schreef:Unleash, longeren met een hb paard is absoluut geen goed plan. Sowieso paard niet dwingen tot beweging in de acute fase en ik zou eerst willen zien dmv foto's hoe de stand van het hoefbeen is op dit moment.
Kadankovitch schreef:Ik kan eerlijk gezegd niet inzien waarom het paard niet volwaardig in training gehouden kan worden indien er geen zadel meer is.
Het is een in en in triest verhaal.
Daphara schreef:Ik heb vorige week je hele Akkie topic doorgelezen en je hebt het echt super met hem gedaan de laatste twee jaar. Laat je niet gek maken door de betweters, die blijkbaar nooit ergens iets minder goed bij nadenken. In het begin ben je heel scherp op alle mogelijke risico’s met bevangenheid, maar nadat het twee jaar probleemloos gaat kan ik me goed indenken dat de aandacht wat dat betreft iets verslapt en dat is geen misdaad.
Er staat nergens vast dat als je zadel niet stuk gegaan was, dat hij niet bevangen was geraakt. Zoals anderen hier ook al zeiden, hoeft het niet aan de brok te liggen, maar kan ook van het hooi zijn gekomen. Achteraf weet iedereen altijd alles beter, maar realistisch gezien had je dit niet per definitie aan hoeven te zien komen.
Je bent een geweldige eigenaar voor Akkie, hij heeft het ontzettend goed bij jou, hij is mega vooruit gegaan sinds je hem hebt, dus laat je niet gek maken, dit is geen kwestie van schuld, maar van dikke pech. Succes met Akkie, ik duim heel hard voor jullie beiden en Marjolein, die natuurlijk ook de liefde voor Akkie in haar hart heeft zitten.
xyzutu2 schreef:Ontzettend jammer dat je paard weer bevangen is, maar wat goed dat je paard zo goed reageerde op extra eiwitten. Mensen vergeten vaak dat spiergroei een van de belangrijkste manieren is om hoefbevangenheid of IR/Cushing te voorkomen/genezen, stomweg doordat spieren de grote suikerverbruikers zijn. Dus ronde bespiering en goed trainen kunnen enorm helpen om herhaling van al deze kwalen te voorkomen. Daarmee zat je dus absoluut op de goede weg. Het enige probleem van merriebrok is dat je hiermee met deze met de o zo belangrijke eiwitten ook suikers en flink wat zetmeel meevoert. Als je eiwitten zonder/met veel minder suikers/zetmeel wilt voeren dan kun je beter overgaan op luzerne, esparcette, wheypoeder of spliterwten. Die zijn veel veiliger voor HB/IR/Cushingpaarden. Mijn IR patient maakte ook ontzettend moeilijk spieren aan en is enorm vooruit gegaan sinds hij dat alles krijgt naast zijn standaard vitamine/mineralenbrok. Misschien dat je daar iets aan hebt als vervanger voor de merriebrok. Spliterwten vinden paarden bovendien vaak ook erg lekker, die die gebruik ik zelf ook als lekkermaker als hij een poedertje niet lust.
lyanne_sanne schreef:Mijn plan zou zijn:
Nu op arm hooi, je DA vragen voor ascal (bloedverdunner) en tranquigel (meer bloed door de hoef). Op nat zand zetten.
Foto's laten maken voor een idee van de hoefstand. En op de imprints zetten.
Verder testen op ppid en ems.
Kinke schreef:Unleash, longeren met een hb paard is absoluut geen goed plan. Sowieso paard niet dwingen tot beweging in de acute fase en ik zou eerst willen zien dmv foto's hoe de stand van het hoefbeen is op dit moment.
Karin_deB schreef:Tooske schreef:Ik vind een paard nooit op de wei geen paard waardig bestaan.
Niet mee eens.
Met voldoende ruimte,vriendjes en hooi kunnen ze net zo gelukkig zijn.
Nadiine__x schreef:Kadankovitch schreef:Ik kan eerlijk gezegd niet inzien waarom het paard niet volwaardig in training gehouden kan worden indien er geen zadel meer is.
Het is een in en in triest verhaal.
We hielden hem in training, je moet wel lezen.. Alleen een stuk minder.
We rijden veel lange ritten met hem, en met een barebackpad is hij gewoon niet uit te zitten in draf plus dat hij dan een zere rug krijgt van het gestuiter.. Maar hij werd gewoon gelongeerd, grondwerk en basis werk onder de barebackpad. Alleen dus veel minder als wat hij gewend is te doen en daar hebben wij zijn brokken niet op aangepast.
..