Bevangen, alweer.. En nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:06

Ik vind het niet zo slim om je paard vol te blijven voeren terwijl je veel minder met hem doet. Zeker bij een paard met een geschiedenis met hoefbevangenheid. Daarnaast kun je zonder zadel natuurlijk ook gewoon blijven trainen.

Dat terzijde, het is nu toch al gebeurd. Inderdaad foto's maken en daar goed naar kijken. Je kunt er nu weinig zinnigs over zeggen denk ik.

Glucobalance is inderdaad iets waar je naar kunt kijken. Ik ben daar deze week ook mee begonnen en ben er best enthousiast over tot dusver.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:11

Kan ook komen van hooi met een te hoog fructaan/suikergehalte. Dat kun je aan de buitenkant niet zien. Wel letten op bepaalde dingen, maar ts voert denk ik niet zelf, dus is dat moeilijk na te gaan.
Ik zou beginnen met het hooi een uur weken. Langer is nutteloos en nog meer kans op uitspoelen van de nodige andere vit. Enz.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:19

Ja geef haar nog even een trap na zeg. Ze weet toch dat ze een foutje heeft gemaakt met het voeren, dan hoeven jullie dat er niet nogmaals zo in te wrijven.

Hopelijk krijg je je paard hier weer uit TS!
Ik heb een tip voor je. Ik kan zelf niet rijden op mijn pony's omdat ze te klein zijn, dus ik train ze altijd vanaf de grond. Hier zijn wat dingen die je kan doen als je niet kunt rijden om je paard toch in beweging te houden, van makkelijk naar moeilijk (kost dan meer tijd om te leren):
- fietsen
- longeren enkele longe (maak hierbij den bv veel overgangen)
- horse agility
- lange lijnen/lange teugelen
- longeren dubbele longe
- mennen

Je hoeft geen 60 minuten te longeren, wat ik bv wel eens doe is afwisselen. Ik start met lange lijnen (15min), dan dubbele longe (30min), afsluiten met lange lijnen (15min). Of je begint met longeren aan de enkele longe en ga daarna nog een half uur fietsen.
Wat je ook kunt doen is eerst longeren en daarna een lange staprit erachteraan.

Succes

janouk

Re: Bevangen, alweer.. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:28

:(:) rotziekte. Het is heel moeilijk om een hoefbevangen geevoeilig paard in evenwicht te houden. De balans slaat snel door. Ieder paard is anders en iedere hoefbevangen aanval is weer anders. Wat voor het ene paard werkt, helpt niet voor het andere paard. Het is telkens weer uitproberen en zien wat wel en niet werkt.
Iedere nieuwe partij hooi is weer een risico.
:(:)

Heel veel beterschap voor je paard, belangrijkste is nu om hem door deze aanvaal heen te helpen. Dat is echt teamwerk tussen eigenaar, pensionhouder, veearts en hoefsmid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:30

Nadiine__x schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Ik mis ook magnesium in het rantsoen dat wordt vaker gegeven aan hoefbevangen paarden. Daarnaast helpt brandnetel ook https://natuurlijkpaarden.nl/brandnetel-voor-paarden/

Veel sterkte!

Hij heeft een liksteen van paard natuurlijk waar inderdaad een. Hoog magnesium gehalte in zit! Deze gebruikt hij ook regelmatig vooral in de warmere maanden :)

Ik zat er nog aan te denken om. Voor nu magnesium extra bij te halen, maar kan het nergens doorheen doen..
Brandnetel wist ik niet, dat ga even lezen!

Gewoon magnesiumoxide halen, potje appelmoes en een grote spuit en dan rechtstreeks in de mond.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:48

Ik snap niet zo goed waarom er zo afgegeven word op een kennelijk weloverwogen beslissing van een dierenarts en ik denk dat TS nu wel vaak genoeg heeft aangegeven dat ze vergeten is het voer omlaag te doen.

Ik denk dat je er heel helder in staat TS, ik zou het even overleggen met de kliniek en dan voor jezelf beslissen of je het te volgen traject nog waardig vind. De opmerking dat een paard nooit op het gras niet waardig is kan ik begrijpen maar dat is aan elke eigenaar voor zich om te beslissen en het zal ook per paard wisselen of dat wel of niet waardig is.

heel veel sterkte TS

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:57

Mijn plan zou zijn:
Nu op arm hooi, je DA vragen voor ascal (bloedverdunner) en tranquigel (meer bloed door de hoef). Op nat zand zetten.
Foto's laten maken voor een idee van de hoefstand. En op de imprints zetten.
Verder testen op ppid en ems.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:59

Het is gewoon dikke pech hebben, je hebt beste met je paard voor. Je mag je zelf wel een schouderklopje geven dat je m al 2 jaar Hb vrij hebt gehad, dus het is wel goed mogelijk. Nu kijken in welke mate het is verslechterd? van daaruit een beslissing maken. Heelveel sterkte.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:03

Unleash, longeren met een hb paard is absoluut geen goed plan. Sowieso paard niet dwingen tot beweging in de acute fase en ik zou eerst willen zien dmv foto's hoe de stand van het hoefbeen is op dit moment.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:15

Wij hadden een welshmerrietje dat een aantal keren hoefbevangen is geweest. Ze bleek cushing te hebben. De medicijnen hebben haar echt wel geholpen. Natuurlijk bleef het oppassen met voeren en bewegen. Ze is een aantal malen heel goed van de hoefbevangenheid hersteld (en heeft het inderdaad ook van hooi gehad, en ook een keer van de minimale hoeveelheid (stress)gras dat in de bak groeit. Toch was haar herstel geweldig, ze vond het zelfs weer leuk om te springen.

Toen ze ouder werd is ze een tijdje met ons paard in bruikleen geweest. Dat is toen helemaal mis gegaan. Paard dood en pony ernstig hoefbevangen (ze bleek al maanden in een donkere stand te staan, zonder er ooit uit te komen. Het herstel duurde lang, maar uiteindelijk ging het weer.
Zij was een echte vechter, liet zich nooit kennen.

Twee jaar geleden werd ze ondanks medicijnen en rantsoen toch ineens hoefbevangen in de winter. Het zag er niet goed uit. WE hebben toen besloten om haar een week later te laten inslapen. Altijd heel moeilijk, want ze wilde heel duidelijk graag leven, met pijn en al. DE ochtend na het besluit kwam ik bij de stal en ze lag in het stro. Zij lag nooit als er iemand in de buurt was, dus het was me meteen duidelijk dat het voorbij was. Ik heb de dierenarts meteen die dag laten komen. Ze is uiteindelijk wel opgestaan en heeft de hele dag op het erf lopen grazen en van ons eindeloze hoeveelheden wortels en appels gekregen. Ze is met een wortel nog half in haar mond gestorven. Ze was bijna 25 jaar oud en vanaf dat we haar hadden (vanaf haar 6e) had ze allerlei kwalen (zomereczeem, pollenallergie - veel hoesten dus - hoefbevangenheid en later ook IR en Cushing).

Buiten de hoefbevangenheidsperiodes om kreeg ze hooi en seniores priores en 's zomers mocht ze heel gedoseerd (van 5 min oplopend tot 2 x half uur) in de wei; afhankelijk van de conditie van het gras etc.

Ik zou goed kijken naar wat je paard aangeeft, wat hij wil. Als er een reële kans is dat dit weer goedkomt zou ik zo'n jong dier niet laten inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:52

Waarom is het toch dat zodra iemand iets vergeet, per ongeluk verkeerd doet, er sommige mensen doen alsof het het meest grote schandaal is wat er bestaat.
Wij hebben het afgelopen weekend meegemaakt. Paard is gevoelig voor dik worden, eiwitten etc. Alles eraan gedaan om het goed te laten gaan, daar waar dierenarts een verkeerde diagnose gegeven had en paard wilde laten inslapen. Gezond verstand gebruikt, goed gekeken naar paard en wanneer fout en zelf tot een conclusie gekomen. Andere dierenarts gecontacteerd en we hadden gelijk. Paard altijd in de gaten blijven houden.
En toch, toch ging het vorige week bijna mis. Het fructaangehalte was afgelopen weekend enorm hoog, en idd ook voer niet geminderd. We praten hier over 1 dag waarin we direct merkten dat paard iets stijver liep dan normaal. Nagedacht over alle opties en uiteindelijk uitgekomen op minder ( ondanks eiwitarm ) voer en een paar andere maatregelen.
Ben ik nu een slechte eigenaar. Ik vind van niet. Kan iemand een fout maken, ik vind van wel. Het gaat erom dat je je best doet de fout te herstellen en alles doet om het dier weer gezond te maken.
Dat is de reden dat TS hier een bericht schrijft. Adviezen vragen en er iets mee doen.

TS ik weet niet hoe ik adviezen moet geven want ik denk dat er al goede adviezen gegeven zijn. Maar wilde toch even een tegenhanger op de stierenpoep opmerkingen geven. Begin een beetje moe te worden van de schreeuwers met het hoogste woord dat men een vreselijk iets begaan heeft. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:56

Ontzettend jammer dat je paard weer bevangen is, maar wat goed dat je paard zo goed reageerde op extra eiwitten. Mensen vergeten vaak dat spiergroei een van de belangrijkste manieren is om hoefbevangenheid of IR/Cushing te voorkomen/genezen, stomweg doordat spieren de grote suikerverbruikers zijn. Dus ronde bespiering en goed trainen kunnen enorm helpen om herhaling van al deze kwalen te voorkomen. Daarmee zat je dus absoluut op de goede weg. Het enige probleem van merriebrok is dat je hiermee met deze met de o zo belangrijke eiwitten ook suikers en flink wat zetmeel meevoert. Als je eiwitten zonder/met veel minder suikers/zetmeel wilt voeren dan kun je beter overgaan op luzerne, esparcette, wheypoeder of spliterwten. Die zijn veel veiliger voor HB/IR/Cushingpaarden. Mijn IR patient maakte ook ontzettend moeilijk spieren aan en is enorm vooruit gegaan sinds hij dat alles krijgt naast zijn standaard vitamine/mineralenbrok. Misschien dat je daar iets aan hebt als vervanger voor de merriebrok. Spliterwten vinden paarden bovendien vaak ook erg lekker, die die gebruik ik zelf ook als lekkermaker als hij een poedertje niet lust. :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:26

He jakkes ts wat naar. Heel veel sterkte.

Ik heb ook een chronische hb'er.
Wat je eventueel kunt geven als je iets zoekt waar je bv een supplement door heen kan mengen zijn wiesencobs. Dat zijn hooi brokken en kun je zowel droog als nat voeren.
Ik voer mijn merrie momenteel hetzelfde maar dan met extra eiwit omdat mijn merrie ook ppid heeft en daarom snel spier verliest.
Ze loopt momenteel ook veel ohz en ze heeft het nog nooit zo goed gedaan als nu.

Beweging is idd heel belangrijk maar vind dat je toch nog je best gedaan hebt.
Ik kan me echt wel indenken dat je niet direct aan het voer denkt.

Mijn merrie krijgt magnesium en gluco balance bij. Zij komt helemaal niet op gras en krijgt momenteel gestoomd hooi. Dit is idd armer aan mineralen dus krijgt ze er ook nog balancer brokjes bij van equilin.

Tip om te testen op ppid vind ik ook een goeie.

Sterkte met je paardje.
Laatst bijgewerkt door Saul op 27-04-18 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:27

Ik heb vorige week je hele Akkie topic doorgelezen en je hebt het echt super met hem gedaan de laatste twee jaar. Laat je niet gek maken door de betweters, die blijkbaar nooit ergens iets minder goed bij nadenken. In het begin ben je heel scherp op alle mogelijke risico’s met bevangenheid, maar nadat het twee jaar probleemloos gaat kan ik me goed indenken dat de aandacht wat dat betreft iets verslapt en dat is geen misdaad.

Er staat nergens vast dat als je zadel niet stuk gegaan was, dat hij niet bevangen was geraakt. Zoals anderen hier ook al zeiden, hoeft het niet aan de brok te liggen, maar kan ook van het hooi zijn gekomen. Achteraf weet iedereen altijd alles beter, maar realistisch gezien had je dit niet per definitie aan hoeven te zien komen.

Je bent een geweldige eigenaar voor Akkie, hij heeft het ontzettend goed bij jou, hij is mega vooruit gegaan sinds je hem hebt, dus laat je niet gek maken, dit is geen kwestie van schuld, maar van dikke pech. Succes met Akkie, ik duim heel hard voor jullie beiden en Marjolein, die natuurlijk ook de liefde voor Akkie in haar hart heeft zitten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:46

Kinke schreef:
Unleash, longeren met een hb paard is absoluut geen goed plan. Sowieso paard niet dwingen tot beweging in de acute fase en ik zou eerst willen zien dmv foto's hoe de stand van het hoefbeen is op dit moment.

Persoonlijk heb ik de opmerkingen van mevrouw Unleash opgevat als een tip om het paard beweging te geven in plaats van het paardrijden [dat minder werd gedaan omdat er geen zadel meer was]. Het
kwam op mij helemaal niet over als bedoelde Unleash het als een therapie voor het paard nu in deze kritieke fase.
Uiteraard kan ik niet voor mevr. Unleash spreken, maar ik wil slecht duidelijk maken dat haar bericht zeker ook anders opgevat kunnen worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:01

ik heb het net zo opgevat Kadankovitch, echter ter info voor diegenen die nog geen ervaring met hb hebben, vaak (relatief kleine) rondjes lopen is af te raden, dit dus ter info voor diegenen die dit nog niet wisten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:12

Erg sneu dat het weer mis is gegaan, maar dit geneest ook wel weer. Zet het paard op een paddock paradise, geen weidegang is geen enkel probleem voor een paard, mits er ruim genoeg goed hooi is. Voernijd lost zich vaak vanzelf op als er genoeg hooiplekken zijn. Merriebrok bevat melasse, en dat kan dit paard nou net niet hebben! Er zijn voldoende alternatieven (luzernebrok, grasbrok en nog wel meer) die wel genoeg eiwitten bevatten en geen of nauwelijks melasse bevatten. Samen met een goede vitaminebrok (Vitalbix en dergelijke - zonder granen en schrot) en extra magnesium zou het genoeg moeten zijn. Stilstaan, op stal is voor dit type gevoelige paarden niet goed. Verder zou je hoefschoenen kunnen kopen om het lopen te vergemakkelijken.
Beterschap, en niet opgeven!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:41

De fout om een paard wat niet wordt getraind zoveel krachtvoer te blijven geven, zeker gezien de geschiedenis met HB, zal de TS niet meer maken. Maar TS, het wil absoluut niet zeggen dat het hierdoor is gekomen,het helpt er inderdaad niet aan mee, maar HB is niet altijd "simpel" te verklaren.
Gluco balance, probiotica en een detox kuur doen hier wonderen bij HB (eventueel met podocomplex), en uiteraard rantsoenaanpassing. De glucobalance en probiotica geef ik dan in gekookte lijnzaad, het enigste wat er als "extra" wordt gegeven als er hier eentje HB is.
En inderdaad geweekt hooi. Maak niet de fout om overjarig of oud hooi te geven; het enigste wat hierin terugloopt zijn de eiwitten en vitamines, de suiker daarintegen blijft op peil.
Succes!!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 15:28

Kadankovitch schreef:
Ik kan eerlijk gezegd niet inzien waarom het paard niet volwaardig in training gehouden kan worden indien er geen zadel meer is.
Het is een in en in triest verhaal.

We hielden hem in training, je moet wel lezen.. Alleen een stuk minder.
We rijden veel lange ritten met hem, en met een barebackpad is hij gewoon niet uit te zitten in draf plus dat hij dan een zere rug krijgt van het gestuiter.. Maar hij werd gewoon gelongeerd, grondwerk en basis werk onder de barebackpad. Alleen dus veel minder als wat hij gewend is te doen en daar hebben wij zijn brokken niet op aangepast.

Ook een beetje bijzonder dat ik zo aangevallen word, ik doe ook gewoon mijn best voor hem..

Daphara schreef:
Ik heb vorige week je hele Akkie topic doorgelezen en je hebt het echt super met hem gedaan de laatste twee jaar. Laat je niet gek maken door de betweters, die blijkbaar nooit ergens iets minder goed bij nadenken. In het begin ben je heel scherp op alle mogelijke risico’s met bevangenheid, maar nadat het twee jaar probleemloos gaat kan ik me goed indenken dat de aandacht wat dat betreft iets verslapt en dat is geen misdaad.

Er staat nergens vast dat als je zadel niet stuk gegaan was, dat hij niet bevangen was geraakt. Zoals anderen hier ook al zeiden, hoeft het niet aan de brok te liggen, maar kan ook van het hooi zijn gekomen. Achteraf weet iedereen altijd alles beter, maar realistisch gezien had je dit niet per definitie aan hoeven te zien komen.

Je bent een geweldige eigenaar voor Akkie, hij heeft het ontzettend goed bij jou, hij is mega vooruit gegaan sinds je hem hebt, dus laat je niet gek maken, dit is geen kwestie van schuld, maar van dikke pech. Succes met Akkie, ik duim heel hard voor jullie beiden en Marjolein, die natuurlijk ook de liefde voor Akkie in haar hart heeft zitten.

Super lief van je, dankjewel! Dat doet een mens goed om te horen ja :) :)

xyzutu2 schreef:
Ontzettend jammer dat je paard weer bevangen is, maar wat goed dat je paard zo goed reageerde op extra eiwitten. Mensen vergeten vaak dat spiergroei een van de belangrijkste manieren is om hoefbevangenheid of IR/Cushing te voorkomen/genezen, stomweg doordat spieren de grote suikerverbruikers zijn. Dus ronde bespiering en goed trainen kunnen enorm helpen om herhaling van al deze kwalen te voorkomen. Daarmee zat je dus absoluut op de goede weg. Het enige probleem van merriebrok is dat je hiermee met deze met de o zo belangrijke eiwitten ook suikers en flink wat zetmeel meevoert. Als je eiwitten zonder/met veel minder suikers/zetmeel wilt voeren dan kun je beter overgaan op luzerne, esparcette, wheypoeder of spliterwten. Die zijn veel veiliger voor HB/IR/Cushingpaarden. Mijn IR patient maakte ook ontzettend moeilijk spieren aan en is enorm vooruit gegaan sinds hij dat alles krijgt naast zijn standaard vitamine/mineralenbrok. Misschien dat je daar iets aan hebt als vervanger voor de merriebrok. Spliterwten vinden paarden bovendien vaak ook erg lekker, die die gebruik ik zelf ook als lekkermaker als hij een poedertje niet lust. :)

Bedankt voor alle tips, hier ga ik zeker even naar kijken als hij weer beter is!

lyanne_sanne schreef:
Mijn plan zou zijn:
Nu op arm hooi, je DA vragen voor ascal (bloedverdunner) en tranquigel (meer bloed door de hoef). Op nat zand zetten.
Foto's laten maken voor een idee van de hoefstand. En op de imprints zetten.
Verder testen op ppid en ems.

Dit gebeurt nu inderdaad.
Ook ga ik maandag bellen voor verdere stappen en is mijn hoefsmid op de hoogte die ook al wel ideeën had.

Verder iedereen bedankt, ik heb zeker alles gelezen,maar ga niet overal op reageren.

Plan van aanpak is nu, hooi, metacam En bloedverdunners verder 2 a 3x daags de hoefen koelen en hij komt in de paddock.

Maandag ga ik de kliniek bellen voor verder overleg, mijn dierenarts is ook op de hoogte en wilt hem graag weer op ijzers om zijn zolen te ontzien, dit wilt hij ook in overleg met de kliniek doen.

Dus maandag bellen en dan verdere stappen ondernemen.
Gelukkig loopt hij nog en is hij nog blij dus duimen draaien voor een goede afloop..

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:27

Kinke schreef:

Ik bedoel natuurlijk in het geval haar paard er weer bovenop komt...

Fietsen en lange lijnen kun je veelal rechtuit dus dat zou dan nog wel kunnen als aanvulling op de stapritten als longeren niet mag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:53

Je schrijft dat hij sinds 2 maanden van de ijzers af is. Was dat speciaal beslag ivm zijn hoef bevangenheid? Zo ja dan zou ik die er ook rap weer onder laten zetten. Er hoeft maar het minste aan de stand van de voet te veranderen bij een gevoelig paard als hem en je gaat weer de neerwaartse spiraal in. Verder is er niks mis met hoe jij hem houd hoor. Het is nou eenmaal niet anders. Sterkte er mee

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:09

Karin_deB schreef:
Tooske schreef:
Ik vind een paard nooit op de wei geen paard waardig bestaan.

Niet mee eens.
Met voldoende ruimte,vriendjes en hooi kunnen ze net zo gelukkig zijn.

Maar hij staat dus alleen, geen vriendjes.

Persoonlijk zou ik mijn paard niet zo willen houden, alleen paddock, geen vriendjes.

Ts ik wens jou en je paard veel succes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:23

Naast alle reguliere behandelingen is mijn advies om met spoed via Internet fytomed Move 100 ml bestellen (fytotherapie ) en gaan geven. Pb bij interesse voor juiste dosis. Hier altijd op voorraad met onze sobere merens. Ik vind het een geweldig middel tegen hoefbevangenheid. Je kunt alles wat je regulier doet ernaast blijven gebruiken.
Knuffel. Hoefbevangenheid sucks, maar hoeft niet het einde van paard te zijn.
Ook sober zetten het liefst met "arm " hooi van 2 jaar geleden als date kan en met voetjes in de natte modder ( paddock ) zo mogelijk. Proberen om toch te laten bewegen als dat nog kan, als de kanteling echt een feit is tja dan natuurlijk niet want is wreed.
Sterkte.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:01

Nadiine__x schreef:
Kadankovitch schreef:
Ik kan eerlijk gezegd niet inzien waarom het paard niet volwaardig in training gehouden kan worden indien er geen zadel meer is.
Het is een in en in triest verhaal.

We hielden hem in training, je moet wel lezen.. Alleen een stuk minder.
We rijden veel lange ritten met hem, en met een barebackpad is hij gewoon niet uit te zitten in draf plus dat hij dan een zere rug krijgt van het gestuiter.. Maar hij werd gewoon gelongeerd, grondwerk en basis werk onder de barebackpad. Alleen dus veel minder als wat hij gewend is te doen en daar hebben wij zijn brokken niet op aangepast.

..

Neen mevrouw ! U moet goed lezen. En wel 'begrijpend lezen' !
U hield, naar eigen zeggen, uw paard in training. Ik had het over "volwaardig in training" houden. En ik gebruik die bewoording eigenlijk als een soort van 'dubbel op' want eigenlijk,.....als ik een paard of mens in training hou, bedoel ik daar niet iets 'minder' mee gaan doen, maar ik onderhoud dan hetzelfde niveau van inspanning. In ieder geval ik bedoelde dat . En daarom, om zeker te benadrukken dat het hier om hetzelfde niveau van training moest gaan, heb ik de term "volwaardig in training" [houden] gebruikt.
Dus het 'beter lezen' is aan U !!!
Het is jammer dat u blijkbaar niet in staat bent op u paard zonder gestuiter uit te zitten, maar dat verklaard natuurlijk waarom u niet in staat bent geweest hem "volwaardig" in "training" te houden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:06

Nou, het mag wel ietsje minder hoor. Ik ben helemaal niet tegen een beetje scherpte, maar al die extra uitroeptekens slaan helemaal nergens op hè.