Jong gras, pony komt enorm aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Jong gras, pony komt enorm aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:04

Als je zelf ook wat spekjes kwijt wilt, is samen (hard)lopen dan niks?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 16:18

Dat is ook een goed idee!

Ook met longeren sta ik nooit stil en loop ik mee, ik laat haar veel overgangen maken.

Ik ga proberen Iig elke dag iets met haar te doen, ze is dol op werken dus zal er blij mee zijn. Vroeger toen we nog slank waren reden we ook wedstrijden maar dat is al even geleden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:55

Herkenbaar probleem, ondanks vrij kale wei hier komen ze toch aan van het fructaan uit het korte gras.

Een optie die ik nog niet lees is magnesium of glucobalance proberen. Daardoor kan glucose beter verwerkt worden en het gaat vetophopingen tegen.

Verder is dit wel zo'n beetje de periode waarin die van mij het meest moeten lopen. Liever vaker en langer dan af en toe intensief. Het beste is stevig doorstappen, of rustig draven. Succes!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 16:57

Daar had ik nog niet aan gedacht om dat bij te voeren, ze krijgen wel lifeforce elite bijgevoerd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:01

Pas strookbegrazing toe. Zo heb je laat in het jaar ook nog wat en is je pony veel constanter qua gewicht door het jaar heen.

Onbeperkt laten vreten werk niet bij elk paard... en heeel vaak niet bij een haflinger. Dus tijdig ingrijpen zonder teveel op stal te zetten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 17:09

De weides zijn NIET in mijn beheer dus dat gaat niet. Toen de paarden nog aan huis stonden ging het prima en haalde ik ze eventueel eerder van de wei naar de paddock toe, vandaar dat ik wil proberen voldoende training hier tegenover te zetten.

Mijn te vette weide probleem is als het goed is morgen opgelost als ze op de andere wei mogen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:17

Nou mooi snel geregeld.
Je pony is dus niet geschikt voor die weide. Als je niet aan weide beheer mag doen is een armere weide beter.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:19

Ik heb hetzelfde probleem met mijn pre. Dus ik lees even mee voor tips.
Mijn knul is te dik uit de winter gekomen. Hij kreeg nochtans enkel (wel onbeperkt) ruwvoer, en een vitaminekorrel, niets anders.
Hij krijgt nu strookbegrazing en het hooi is op rantsoen. Dat hielp een beetje, maar hij heeft zichzelf gisteren op het volledig rantsoen van 3 dagen gras getrakteerd, na een duik onder de draden (met stroom). Hij vond die rantsoenering maar niets -O- . Dus we zijn weer terug bij af.
Eens hij weer op de track mag, gaat zijn graasmasker aan, hij kan echt niet zonder. Dat alleen is echter niet voldoende, heb ik vorig jaar gemerkt, zeker niet om af te vallen. We denken eraan om ze (hem en zijn maatje) 's nachts op de paddock te houden, maar dan hebben ze wel een 10-tal uur niks te eten (wat toch ook niet goed is?), tenzij we hooi bijvoeren, en daar wordt hij ook dik van. Blijft moeilijk.
Meer regelmatig bewegen hou echt helpen, haal ik uit de tips hierboven, maar door de drukte lukt dat onvoldoende. Een goede bijrijdster zou ideaal zijn, helaas zijn die niet zo makkelijk te vinden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:09