Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
hwn schreef:Ik snap het principe niet van die verdikte kogel: het bloed zou toch naar de hoef moeten zakken en niet in de kogel blijven zitten? Wet van de zwaartekracht, iets zakt toch naar beneden en gaat toch niet vanzelf omhoog, tenzij in beweging?
Little_Gift schreef:Als een paard goed bekapt is, dan mag dat geen reet uitmaken in het rijden erna!
Een paard mag nooit zover gekapt worden, dat hij daarna gevoeliger is!
Het is net de kunst om milimeterwerk te kunnen leveren dat hij net voldoende hoef kwijt is maar nét niet voldoende om gevoelig te zijn.
Tigra_ schreef:Heb je al met de hoefsmid gesproken over wat er aan de hand is met de hoef van je paard?
Iedereen maakt natuurlijk weleens een fout. Kan zijn iets te kort gezet maar om nu de schuld helemaal bij de smid te leggen is ook niet helemaal fair natuurlijk als je zelf wel gemerkt hebt dat het paard gevoelig was en daar verder geen aandacht meer aan hebt besteed. Iedereen maakt fouten en ik zou zeker als het de eerste keer is nu niet direct de hoefsmid afschrijven.
Zelf rijdt ik ook gewoon dezelfde dag bij bekappen/beslaan tenzij je er iets aan merkt en dan natuurlijk de volgende keer wel zeggen zodat ze wat beter opletten. Maar ik zou gewoon even bellen om te overleggen met de hoefsmid. Wellicht wil die zelf wel even naar de hoef komen kijken wat er precies aan de hand is?
nanoukkie schreef:Tigra_ schreef:Heb je al met de hoefsmid gesproken over wat er aan de hand is met de hoef van je paard?
Iedereen maakt natuurlijk weleens een fout. Kan zijn iets te kort gezet maar om nu de schuld helemaal bij de smid te leggen is ook niet helemaal fair natuurlijk als je zelf wel gemerkt hebt dat het paard gevoelig was en daar verder geen aandacht meer aan hebt besteed. Iedereen maakt fouten en ik zou zeker als het de eerste keer is nu niet direct de hoefsmid afschrijven.
Zelf rijdt ik ook gewoon dezelfde dag bij bekappen/beslaan tenzij je er iets aan merkt en dan natuurlijk de volgende keer wel zeggen zodat ze wat beter opletten. Maar ik zou gewoon even bellen om te overleggen met de hoefsmid. Wellicht wil die zelf wel even naar de hoef komen kijken wat er precies aan de hand is?
Is het niet logisch dat een smid, na het bekappen het paard een eindje ziet lopen? Dit heeft hij al lang niet meer voorgesteld. Hij is verder heel vriendelijk, en werkt op vele grote stallen. Is ook al in de 60, dus heeft zijn hele leven ervaring, maar dit is nog nooit eerder gebeurd, dus zou in mijn ogen niet mogen gebeuren? De dierenartskosten staan mij wel gelijk aan 2 bekapbeurten. Ik denk niet dat het nut heeft dat de smid nu komt kijken. De dierenarts is de dag na het bekappen geweest en heeft de ontstekingremmers & een pijnstiller gegeven. Paard staat nu sinds woensdag op rust.. Ik twijfel over wat ik moet doen. Hem laten terugkomen binnen 8 weken en de situatie uitleggen, of een andere smid laten kijken ernaar...
Tigra_ schreef:Als je graag de oorzaak wil weten wellicht handig om het oordeel van de hoefsmid af te wachten. Als je wil weten of hij ook zelf van mening is dat het te kort bekapt is of dat het probleem van de ontsteking ergens anders zou kunnen zitten.
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de hoefsmid dan in de dierenarts als het op de hoeven aan komt. Je kan het ook de volgende keer uitleggen natuurlijk maar dan kan de hoefsmid verder natuurlijk niets nuttigs meer toevoegen. Nu misschien ook niet natuurlijk. Maar zoals sommige het een grove nalatigheid vinden dat is wel erg veel gezegd vindt ik.
Miran schreef:Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je een foto van je smid erbij zet?