Gezwollen koker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:45

Mijn ruintje had eveneens een gezwollen koker, en de dierenarts heeft toen bloedonderzoek uitgevoerd waarop bleek dat hij hele slechte leverwaarden had. Hij heeft toen een intensieve kuur gehad, daarna een extra kuurtje voor mijn idee, en hij had weer mooie waarden en een normale koker.

Toevallig is hij ook gevoelig aan suikers/eiwitten, en heeft hij moeite met het verwerken van afvalstoffen.

Ik raad toch aan om zijn (lever)waarden te laten onderzoeken.

Anoniem

Re: Gezwollen koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 01:09

Heeft hij ook een dikkere manenkam/vetbulten op zijn lijf (hoeft niet eens per se te dik te zijn)?
Een gezwollen koker hooft namelijk ook tot de symptomen van insuline resistentie, net als bijvoorbeeld de beruchte harde manenkam, vetpockets op het lichaam, snel dik worden, gevoelige zolen enz. Bij die paarden bestaat de zwelling van de koker ook niet uit ontstekingsvocht, maar uit vet dat is opgeslagen (maar dat helaas wel weer hormonen aanmaakt die ontstekingen bevorderen).
Als je paard een of meer van die kenmerken heeft dan zou nieuwe gras met alle voorjaarssuikers inderdaad de trigger kunnen zijn geweest voor nog meer vetopslag op die beruchte plekken zoals de koker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 06:48

Een harde manenkam heeft hij gelukkig niet, ook geen dikke staartaanzet of iets anders dat duidt op IR, en hij is zelf ook niet te zwaar.

Als het niet weg trekt zal ik idd eens bloed laten onderzoeken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 07:13

Een dikke koker hoeft niet altijd wat met de koker te maken hebben. Vocht in het lichaam zakt gewoon na een laag punt. Dat kunnen opgelopen benen zijn of eens een dikke koker. Soms kun je niet achterhalen waar het vandaan komt.
Gewoon koelen met water en even aankijken.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 07:55

Die bonen die wel genoemd worden zijn trouwens niet gewoon die zwarte klodders troep, maar het zijn harde echt boonvormige stukjes die in het randje zitten rondom de plasbuis. Als ze uitschachten kan je de plasbuis zien zitten in het midden en daar omheen zit een soort gootje, met daarin weer een gaatje en daar hoopt het zich op. Ik heb ze wel eens echt door dat gaatje kunnen ploppen. Meestal kijk ik er naar als ze gesedeeerd zijn voor de tandarts. Verder niet te veel wassen en prutsen

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:15

Jouw paard eet niet voor niks die paardenbloemen. Hij is bezig met een "voorjaarsschoonmaak" . Het helpt o.a. de lever te reinigen. Kennelijk is er bij het laatste stuk transport van het afval (=lymfeklieren) een beetje stagnatie in de vorm van vochtophoping. Vooral beweging en afspuiten met koud water kunnen daar goed bij helpen zoals al eerder aangegeven door anderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 08:31

Het zijn nu echt te veel paardenbloemen, er staat nauwelijks nog gras tussen, dus ze hebben weinig keus. Die wei gaan we dus ook eens goed aanpakken dit jaar.
Dat hij problemen heeft met zijn lymfeklieren is inderdaad bekend.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:39

Wil je paard die brandnetel en kleefkruid niet gewoon eten (ipv thee)? Mijn merrie kiest zelf in de wei of tijdens het wandelen voor kruiden die ze goed kan gebruiken. Meestal is dat brandnetel, kleefkruid, fluitekruid en weegbree. Onze Shet en PRE zijn juist fan van distels (maar wel graag door ons afgeknipt, dan is het makkelijker te eten).

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:45

Dan is het een geval van overdaad schaadt. Het zou mooi zijn als je wat meer diversiteit in die wei kunt aanbrengen qua plantengroei en grassen. Maar dat gaat nooit zo snel als dat je het nodig hebt. Wel goed dat je al brandnetel bij geeft. Je kunt misschien wel ergens anders in de buurt bermen of heggen vinden waar wat meer verschillende grassen, plantjes e.d. staan, zodat hij zelf al het e.e.a. kan vinden om zichzelf "beter" te eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 09:37

Er wordt hier in de buurt erg veel met onkruidbestrijders gewerkt door de boeren. Op het moment is de berm hier ook weer bruin aan het kleuren. Wel ben ik al een tijdje op zoek naar zaden van kleefkruid en brandnetel. Ik heb er al een hoekje voor ingericht in de wei. Helaas groeit het hier in de buurt bijna nergens en lijkt het ook nergens te koop te zijn.
Maar ik ga komende week eens bij het bos op zoek :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:00

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:33

Kan ook door een insect komen. Mijn paard had het vorig jaar ook. Heb het elke dag gekoeld en na een week was het weer weg.