Ideetjes gevraagd voor mager paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:35

Caira schreef:
Hier krijgen ze rustig 2x3 scheppen en 1x2 scheppen SP per dag

Da's 9 liter per keer? Ik vraag me af of ze dat op krijgt.
Het is ook niet zo zeer dat ze honger heeft hoor, want dat heeft ze niet. Ze eet ook niet in een keer haar bak leeg. Maar neemt lange pauzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:36

SunnyHorse schreef:
Is de omega 369 van subli misschien ook wat ter aanvulling? Het is niet de olie, maar heeft een vastere vorm, zeer zacht van structuur, denk ook goed te doen voor de tandelozen onder ons.

Omega olie geef ik anders nog wel eens, lijnzaadolie is nu vooral omdat het het verharen helpt.

ogidni

Je zou eventueel een deel van de SP kunnen vervangen door de seniorenbrok van Masters. Dit moet ook geweekt worden en zet met zoveel uit als SP. Het hoeft alleen niet zo lang als de SP geweekt te worden. Het oudje van mij lustte in de zomer de SP niet meer omdat die bij hoge temperaturen snel verzuurd. Met de brok van Masters geen probleem. Dit is met heet water en dan aanvullen met koud water in 20 minuten klaar.

san4nie

Voor mijn magere (wel jongere) paard kreeg ik hier op bokt een tip op pavo nature's best te gaan voeren. Ik weet niet of de jouwe dat nog kan kauwen? Ik voerde zo'n 2-2,5 kilo per dag, kwam er echt goed van aan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:39

Mindim schreef:
cissy schreef:
Is je merrie getest op ppid?

Nee, maar het zou me niet verbazen.
Ik ga haar niet meer door de medische mallemolen gooien.

Ze heeft verder geen honger hoor en is juist nog erg vrolijk en levenslustig!

Tja, als ze PPID heeft dan kun je er in gooien wat je wilt maar het metabolisme zal er weinig mee gaan doen.... Oorzaak is namelijk niet het voer.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:39

Ik heb een beetje het zelfde probleem alleen is het 1 van mijn pension paarden.Ook een oudje 28 jaar dikke buik maar geen rugspieren meer en ribben er door.Op verzoek vd eigenaar krijgt hij speedibeet en 18+ daarbij nog slobber dat voert ze zelf en lijnzaadolie door zijn eten.Hooi is er bij ons altijd 24 uur.
Maar eigenaar wil niet dat hij mais krijgt terwijl juist mijn andere oudere pensionpaarden het op mais zo goed doen.Die kwamen aan met ribbem er door ene stond op nomatie ingeslapen te worden maar eigenaar wilde het bij mij nog proberen en die is hier aan zijn 2e jeugd begonnen,die krijgt een mengeling van bietenpulp,mais zemelen en een musli die veel eiwitten bevat.Ben zo blij zoals die er uit ziet nu.Ik zou dat eerste paard ook zo graag die mais geven want als ze geen cushing hebben dan is volgens mij dat toch het gene wat aan zet.Ik heb trouwens maisvlokken die ik met de rest van het eten mee week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:44

Focussed schreef:
Tja, als ze PPID heeft dan kun je er in gooien wat je wilt maar het metabolisme zal er weinig mee gaan doen.... Oorzaak is namelijk niet het voer.

Ik kijk net naar de symptomen van Cushing, maar ze heeft geen van allen gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:45

san4nie schreef:
Voor mijn magere (wel jongere) paard kreeg ik hier op bokt een tip op pavo nature's best te gaan voeren. Ik weet niet of de jouwe dat nog kan kauwen? Ik voerde zo'n 2-2,5 kilo per dag, kwam er echt goed van aan.

Nee, kan ze niet kauwen

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:47

Ik voerde mijn oudje wat ook snel te mager stond en snel last had van invallen de Seniores Priores maar daarnaast ook de Gras mix (gedroogd gras als vervanger van hooi/kuil) van Hartog bij, super spul!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:49

ogidni schreef:
Je zou eventueel een deel van de SP kunnen vervangen door de seniorenbrok van Masters. Dit moet ook geweekt worden en zet met zoveel uit als SP. Het hoeft alleen niet zo lang als de SP geweekt te worden. Het oudje van mij lustte in de zomer de SP niet meer omdat die bij hoge temperaturen snel verzuurd. Met de brok van Masters geen probleem. Dit is met heet water en dan aanvullen met koud water in 20 minuten klaar.

We hebben 1 dealer van masters en die zit op bijna een uur rijden.
De SP wordt 2 maal daags klaargemaakt binnen. Een keer verzuring gehad, maar toen at ze het ook niet, toen kwamen we er ook achter dat het verzuurd was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:51

Patt schreef:
Ik voerde mijn oudje wat ook snel te mager stond en snel last had van invallen de Seniores Priores maar daarnaast ook de Gras mix (gedroogd gras als vervanger van hooi/kuil) van Hartog bij, super spul!

Vraagje hoor, maar is Grasbrok nodig als het paard in kwestie ook gewoon nog een halve baal hooi eet? Heel fijn hooi hebben we voor haar, lijkt wel konijnen hooi.

Patt

Re: Ideetjes gevraagd voor mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:58

Nodig niet perse maar het helpt wel erg goed voor het laten aankomen van je paard. Je kunt dit uiteraard gewoon naast het gewone fijne hooi voeren. Wij gaven haar 2x per dag een ophang voerbak met deze gras mix en bij ons werkte dat goed i.c.m. de Seniores Priores om haar op gewicht te krijgen en houden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:04

Je zou ook aan Wiesencobs kunnen denken, een gras/hooibrok die geweekt wordt. Voor paarden zonder tanden een uitkomst.
Misschien kan je eens contact opnemen met de Paardenkamp, die weten precies wat de tandenloze oudjes nodig hebben ;) .
Toen mijn oudje nog leefde ( hij stond op de Paardenkamp) en al zijn tanden kwijt was zag hij er nog vrij goed uit; hij kreeg volgens mij toen ook S, fijn hooi en er staat me iets van bij dat hij ook gehakselde mais kreeg, maar dat weet ik niet zeker. (Hij is vorig jaar overleden op 37-jarige leeftijd) Maar over het algemeen zie je toch wel dat de oudjes gaan afvallen. ook door het steeds minder worden van bespiering.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:10

Lijnzaadolie kun je rustig tot 300 ml per dag opvoeren. Wel langzaam opbouwen. Hoef je weinig van te voeren om toch veel binnen te krijgen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 00:09

Zemelen zijn enkel omdat het vezels zijn, de darmfunctie ondersteunt, maar zet niet aan

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 00:28

Gras deed niet veel zei je toch? Mijn oudje knapte juist heel erg op toen ze onbeperkt op groot weiland kwam te staan met rijk gras.
Grasbrok is evt ook een optie, dat moet wel geweekt worden, maar als ze niet goed kan kauwen is weken wel weer een voordeel.

En niet te grote porties krachtvoer in eens voeren, want dan hebben ze meer werk van het verteren en verwerken dan dat ze er aan energie uit halen. Beste is het te verdelen over de dag in meerdere porties.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 00:52

Ik lees dat je koeien bietenpulp wil of heb gekocht?

Dit absoluut NIET voeren! Echt absoluut geen voer wat voor koeien of wat dan ook is geven aan je paard. Daar kunnen echt stoffen inzitten die voor je paard alles behalve goed zijn..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 01:10

Bietenpulp(brok) voor koeien is gewoon prima spul hoor bartjeminoes. Het moet alleen minimaal 4 uur weken en er kan melasse bij zitten. Dat zijn de enige verschillen. Ik gebruik zelf arie blok pulpbrok, dat is melassevrij.

Maar in dit geval zou ik de SP rustig opvoeren naar 7.5kg per dag (ongeweekt gewogen). Met 1.5kg SP per dag voer je pas volledig naar de hoeveelheid mineralen en vitaminen als je kijkt naar de gegevens van het CVB. Je geeft aan dat ze rustig en met (lange) pauzes haar eten eet, dus dan mag ze het in principe gewoon onbeperkt hebben (zelfs met een zak per dag geef je qua vitaminen en mineralen nog geen risico op giftige overdosering, hoewel ik niet zo veel zou voeren, maximaal 10kg/halve zak per dag bij een paard van 500kg voor mijn gevoel).

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:54

Wij voeren ook gewoon bietenpulp van de boerenbond. Zit niks vreemds in. We kiezen voor de variant met melasse voor onze oudjes.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:53

Mindim schreef:
ogidni schreef:

We hebben 1 dealer van masters en die zit op bijna een uur rijden.
De SP wordt 2 maal daags klaargemaakt binnen. Een keer verzuring gehad, maar toen at ze het ook niet, toen kwamen we er ook achter dat het verzuurd was

Herkenbaar, Ik ben ook 1,5 uur onderweg (retour)om het te halen. Ik haal dan ook minimaal voor een maand. Hij doet het op de Masters wel beter dan op de SP. Daarnaast krijgt hij grasmix en grasbrok van Hartog en dan nog zijn normale muesli aangevuld met een vitaminekorrel. Hooi eet hij helemaal niet meer helaas.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:33

khirshanta schreef:
Wij voeren ook gewoon bietenpulp van de boerenbond. Zit niks vreemds in. We kiezen voor de variant met melasse voor onze oudjes.

Wij hebben ook altijd de gewone bietenpulp van de Welkoop/ Boerenbond gevoerd. Het moet langer weken dan de Speedibeet maar is verder hetzelfde product. Het is allebei een afvalproduct uit de suiker( bieten) industrie en de suiker/ melasse is er dus uitgehaald. Dat doen de meeste mensen in hun thee of koffie ;)
De ongemelasseerde pulp heeft een suikergehalte van 5 tot 7%, de Speedibeet zou op 5% zitten..........

In hooi zitten meer suikers, daarbij is er suiker en suiker en zonder suiker leeft niets/ niemand lang, zolang het maar geen geraffineerde witte suiker is waar enorme hoeveelheden van naar binnen gewerkt worden. Suikers zijn nl. nodig voor energie :D
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... npulp.html

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:38

Ik meen toch echt dat er bij ons melasse in zit nog... hmm...

Anyhoo- ze doen het er goed op.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:39

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:42

Er wordt vaak wat melasse terug toegevoegd om het smakelijker te maken. Dan staat het apart op de ingrediëntenlijst. En daar is bij een beetje terug toevoegen niets mis mee (suikergehalte tot 12%), maar soms kom je bietenpulp tegen met een suikergehalte van 20-25% en dat is voor paarden niet geschikt. Vandaar dat ik bij gemelasseerde bietenpulp het suikergehalte wil weten.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:14

Ik voer mijn oude merrie die heel slecht op gewicht komt en blijft, Guidolin Wafer Fioc bij dit kan zowel droog als nat het gevoerd worden. (ik week het ongeveer 5 minuten en schep dan onder de senior priores door)
In de wafer zit lucerne, maisvlok, gerstevlok, havervlok,bietenpulp en suikerrietmelasse in, dit is samengeperst in een brok van 4 x 4 cm.