vervanger voor luzerne

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:37

Sizzle schreef:
Ik vraag het me gewoon serieus af. Soms doe je wel eens dingen waarvan je achteraf dacht: goh waarom deed ik dat vroeger zo omslachtig.
Als niemand je daarop wijst gooi je wellicht geld weg voor niets.

Het lijkt mij méér dan voldoende om je dit dan 1 keer in een topic af te vragen. Er is op gereageerd, jammer dan voor jou als het niet naar je zin is. Open er lekker zelf een topic over als je er zo mee zit, hier in dit topic is je gedram sowieso off topic.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:44

Wellicht heeft TS wel degelijk iets aan mijn voedselbal tip aangezien ze daar gemiddeld heel lang mee zoet zijn ;)
(Dat stukje wat jij weggeknipt hebt in je quote)
Ik ben verder blij dat je zo begaan bent met TS, maar wellicht kan ze gewoon zelf aangeven of ze het gedram vind.
Jij ook een goede nacht toegewenst.

Edit: als het paard nog steeds een extra eiwit bron nodig heeft kun je ook overwegen om de lijnzaad olie te vervangen door het zaad. Soja schroot geeft ook veel eiwit idem esparsette maar dat laatste is behoorlijk schofterig duur.

Roos_M

Re: vervanger voor luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:54

Dengie meadow ofzo?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 01:07

Faitherr schreef:
Ahh oke! Ik vind dit wel heel goed klinken! Denk dat dit hem gaat worden! Hoelang doe je ongeveer met 1 zak?

Ik probeer zelf 1 op 1 te mengen. Denk dat ik momenteel een maand met een zak doe(20 kg) met 7 paarden. Daarvan krijgen er 4 twee keer daags eten en 3 één keer. Wisselende hoeveelheden. Je kan het gras ook als complete ruwvoeding geven dus wordt niet gauw te veel.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:00

Sizzle schreef:
Waarom moet een paard langer dan 1 minuut doen over 50-100 gram voedsel :?
Vraag je hem ook om 10 minuten over 1 stukje wortel te doen? Dat is toch ook ‚knaag knaag weg‘?

Compact of gehakseld gras is inderdaad waarschijnlijk je eenvoudigste alternatief.
Anders zijn er nog voedsel speelballen waar het gedoseerd uitkomt.

het is 300 gram dacht ik (niet dat dat veel verschil maakt hoor) Ik snap je punt, maar de rede dat ik het fijn vind dat ze er wat langer over doet is en omdat ik het beter vind voor dus de speekselaanmaak en omdat ik eigenlijk ook een beetje op zoek ben naar een soort krachtvoer wat ik erdoorheen zou kunnen mengen, ik weet dat ik dat hier niet heb gevraagd, ik was eerst benieuwd wat hieruit zou komen.
Maar iets van een muesli zou ik fijn vinden omdat ik dan wat extra kan geven als ze een tijd extra intensief traint, en ik ben een beetje aan het rondneuzen in kruidenmuesli's die eventueel ook helpen bij de hengstigheid, met iets van monikspeper bijvoorbeeld er doorheen. Omdat ze best wel humeurig is naar andere paarden tijdens de hengstigheid en ik het idee heb dat ze zichzelf ook in de weg zit.
die voedselballen zijn ook een idee maar moeten die op de grond?

Nouvel schreef:
De mixen van pure feed zijn ook lucerne vrij.

ik ga ze opzoeken! Dankjewel!

Sizzle schreef:
Edit: als het paard nog steeds een extra eiwit bron nodig heeft kun je ook overwegen om de lijnzaad olie te vervangen door het zaad. Soja schroot geeft ook veel eiwit idem esparsette maar dat laatste is behoorlijk schofterig duur.

daar ga ik wat informatie over opzoeken! Klinkt interessant, dankjewel!

Woogy schreef:
Faitherr schreef:
Ahh oke! Ik vind dit wel heel goed klinken! Denk dat dit hem gaat worden! Hoelang doe je ongeveer met 1 zak?

Ik probeer zelf 1 op 1 te mengen. Denk dat ik momenteel een maand met een zak doe(20 kg) met 7 paarden. Daarvan krijgen er 4 twee keer daags eten en 3 één keer. Wisselende hoeveelheden. Je kan het gras ook als complete ruwvoeding geven dus wordt niet gauw te veel.

ahh dat is zeker lang! En hoe bewaar je het? Kan je het in de zak zelf laten zitten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:14

Krachtvoer is een andere zaak natuurlijk.
Wil je energierijk voeren? Snelle of langzame energie?
Je kan dan evt ook voor een olierijk voer gaan en heb je olie niet meer extra nodig.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:16

Sizzle schreef:
Krachtvoer is een andere zaak natuurlijk.
Wil je energierijk voeren? Snelle of langzame energie?
Je kan dan evt ook voor een olierijk voer gaan en heb je olie niet meer extra nodig.

nee niet energierijk, langzame energie, het gaat om een 6 jarige haflinger merrie, kan soms enorm explosief zijn, maar word ook wel flink aan het werk gezet. Olierijk voer is ook een optie, nadeel is dan dat ik dan een ander supplement moet gaan vinden voor de hengstigheid.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:40

Faitherr schreef:
ahh dat is zeker lang! En hoe bewaar je het? Kan je het in de zak zelf laten zitten?

Ik haal het einde van 1 kant eraf en doe hem in een grote dikke vuilniszak dan de rest van de zak en de bandjes eraf. als je het in de verpakking laat zitten kun je het niet los maken ;)

http://www.hartog-lucerne.com/producten ... mpact-gras dit is het spul :)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:42

Je voert nu vitalbix toch?

Je zou dan eens kunnen kijken naar de active+ muesli. Daar zit per kilo 240 gram vitalbix in.
Zo kan je op dagen dat je krachtvoer bij wilt geven makkelijk uitrekenen hoeveel je van de vitalbix dc weg kan laten.

Als je lucernevrij wilt, inderdaad even op de site van pure paardenvoeding kijken.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 07:48

meiske1577 schreef:
Je voert nu vitalbix toch?

Je zou dan eens kunnen kijken naar de active+ muesli. Daar zit per kilo 240 gram vitalbix in.
Zo kan je op dagen dat je krachtvoer bij wilt geven makkelijk uitrekenen hoeveel je van de vitalbix dc weg kan laten.

Als je lucernevrij wilt, inderdaad even op de site van pure paardenvoeding kijken.

Hier heb ik inderdaad naar gekeken alleen het is ontzettend prijzig, je doet 1 maand met 1 zak en volgends mij kost zo’n zak al 20 euro

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:22

Ik geef optiform van Mijten, geen idee of dit verkrijgbaar is in Nederland.
Dit ziet eruit zoals luzerne, maar het zijn vooral verschillende soorten grassen (en luzerne vrij).
Ik geef het hier ook aan mijn schrokkop en aan mijn pony die snel jeuk heeft :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:45

Het is al vaker genoemd maar pure feed heeft fibre zonder muesli. Ik geef hier een schepje van in combinatie met Victorious Secrets vitaminebrokjes (ook lucerne vrij)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:48

Oliiviia schreef:
Dit ziet eruit zoals luzerne, maar het zijn vooral verschillende soorten grassen (en luzerne vrij).

Volgens voervergelijk zit hier luzerne in?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 10:01

Oliiviia schreef:

ik ga het opzoeken!

jetm schreef:
Het is al vaker genoemd maar pure feed heeft fibre zonder muesli. Ik geef hier een schepje van in combinatie met Victorious Secrets vitaminebrokjes (ook lucerne vrij)

Dat klinkt goed! Ik ga even kijken!

Super dat iedereen zo fijn meedenkt!