Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Margaux_vdb schreef:ellen05 schreef:Komt de hoefsmid nog voordat hij op proef komt?
Neen ik vroeg dat omdat ik dat nodig vond. Maar ze zei dat dat nog maar 2 maand geleden was. Terwijl ik vind bij zo’n paard dit veel regelmatiger moet ...
Cowgirl schreef:aangezien het paard nu 1.15m parcoursen springt zou ik lekker verder gaan kijken. Dat voetje is in deze stand al behoorlijk overbelast...dat risico zou ik niet nemen.
NatasjavE schreef:Ongelijke voeten. Ik kan alleen maar aanraden dat mocht je dit paard willen laat hem keuren(röntgen)
Een rede voor ongelijke voeten KAN Hoefkatrolontsteking zijn.
Het betekend altijd een verhoogd risico op blessures.
Mocht echt de hogere wedstrijdsport het doel zijn zou ik hem laten staan. Maar goed...ik heb al meerdere keren slechte ervaringen gehad met ongelijke voeten.
Margaux_vdb schreef:Diddykong schreef:De expert hier in huis zegt, dat het niet echt erg is. Wel moet je een goede smid hebben en moet je hem elke 6 weken laten beslaan. Dan hebben de voeten minder kans om zo verschillend te worden. Hij zou hem er niet voor laten staan in elk geval. Dit is wel goed te handelen. Wel blijven de voeten altijd iets ongelijk. Dit hoeft echter geen blessures te geven als je het goed bij houdt.
Wie of wat is die expert als ik vragen mag ?
Delphi2 schreef:Dit kan met regelmatig en correct bekappen prima gecorrigeerd worden. Door regelmatig te bekappen moet je dan wel de correcte stand onder controle houden, als de smid maar eens in de 8 tot 10 weken komt dan komt dat niet in orde. Niet alleen de ondergeschoven verzenen zijn een probleem, de stijle hoef ook, die wordt vaak niet goed belast.
xAnthea schreef:Zouden de hoeven van mijn overleden paard kunnen zijn. Had ook een platvoet en een hogere voet. Is niet goed gekomen en uiteindelijk moeten laten inslapen omdat hij steeds problemen had aan de platvoet. Hik was 9 jaar.
Ik koop nooit meer een paard met dergelijke ongelijke voeten! Het valt me ook op dat hij op de foto's die je toont, de platvoet naar voren staat. Dat deed mijn paard ook altijd met zijn platvoet.
Ik zou hem dus zeker niet kopen, zeker niet voor dat geld.
Festeropre schreef:Dat de ene voet plat is en de andere stijl heeft ook te maken met de scheefheid ( links of rechtshandig)
Platte voet is plat omdat ze deze doorgaans vaker naar voren zetten, bv. met grazen.
Er ontstaat hierdoor meer druk op de hiel en de hiel schuift eronder. ( zoiets als voor mensen lopen op je broekspijpen ).
Het ontstaat dus vanuit scheefheid in het lijf en resulteert zich in de voeten.
Je kan de voeten gaan proberen rechtzetten maar als alles daarboven scheef blijft is dit geen goed idee.
Het hangt altijd samen met rechtrichten van het paardenlichaam en ook hierbij zijn veel factoren van belang zoals bv.leeftijd, mate van scheefheid, training, leefomstandigheden etc
NatasjavE schreef:Festeropre schreef:Dat de ene voet plat is en de andere stijl heeft ook te maken met de scheefheid ( links of rechtshandig)
Platte voet is plat omdat ze deze doorgaans vaker naar voren zetten, bv. met grazen.
Er ontstaat hierdoor meer druk op de hiel en de hiel schuift eronder. ( zoiets als voor mensen lopen op je broekspijpen ).
Het ontstaat dus vanuit scheefheid in het lijf en resulteert zich in de voeten.
Je kan de voeten gaan proberen rechtzetten maar als alles daarboven scheef blijft is dit geen goed idee.
Het hangt altijd samen met rechtrichten van het paardenlichaam en ook hierbij zijn veel factoren van belang zoals bv.leeftijd, mate van scheefheid, training, leefomstandigheden etc
Er kunnen ook lichemelijke problemen zoals hoefkatrol ontsteking aan tengrondslag liggen.