Paard opeens paniekerig en trillen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:21

Naast het trillen vind ik ze ook opgetrokken flanken hebben. Kan kou zijn, dan trillen ze bij de voorbenen (bovenbeen) ook of pijn/angst. Vreemd. Ben benieuwd of je erachter komt wat het is/was.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:22

Ladygiroc schreef:
Naast het trillen vind ik ze ook opgetrokken flanken hebben. Kan kou zijn, dan trillen ze bij de voorbenen (bovenbeen) ook of pijn/angst. Vreemd. Ben benieuwd of je erachter komt wat het is/was.

Trillen was alleen bij de flanken en achterbenen.
Ja ben ook erg benieuwd, hoop dat ze morgen gewoon weer als vanouds is

Shirley

Re: Paard opeens paniekerig en trillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:24

Dat hoop ik met je mee!
Wel fijn dat ze zo goed in de gaten wordt gehouden, dat is een geruststellende gedachte!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:25

Ze lijkt erg nat. Is dat van het zweet of de regen?

Hebben je bijrijders fanatiek gereden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:26

Oke,met de biks er bij zou ik niet gauw denken aan iets als magnesiumtekort ofzo.
Maar ze staat er nog niet zo lang he, er is dan toch iets gebeurd zou je denken waardoor ze zo van slag is dat ze zelfs de andere paarden weg jaagt
Kan ze haar biks rustig eten?

Maf he, hopelijk kom je er achter wat er is.
maar sluit kou niet uit,daar kunnen ze flink sjaggerijnig en schrikkerig van worden.
Mijn ruin trilt ook alleen achter als hij koud is

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:39

Ze is nat van de regen. Er is niet gereden of gelongeerd aangezien ze met meenemen / op poetsplaats zetten al zo raar deed.

Biks kan ze rustig eten. ze stond toen we aankwamen ook rustig in heg station en alleen haar dochter in de buurt erbij (zwaan Kleef aan). En ze gaat goed alle stations in ook.

Nee klopt vanaf 1 februari staan ze er.

Normaal gaat ze sneller uit de weg voor een paard dan lelijk doen nu andersom. Maar wilt wel graag terug naar de groep is daar rustiger dan eruit, tenminste vandaag. Gaat normaal gesproken goed alleen mee zonder problemen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:48

Ik denk dat ze zich niet lekker voelt omdat ze het ijskoud heeft. Paard is nat van de regen, als dit de huid bereikt met deze temperatuur dan gaan ze trillen, of een lichte vorm van spierbevangenheid door de kou.
Misschien even goed droog laten worden en evt een regendeken op
Heel veel succes hopelijk valt het mee.

Marlis schreef:
Lijkt ook niet te komen door kou of iets. Schuilmogelijkheid genoeg die ze ook gebruiken en zijn buiten staan gewend.

.

Op het filmpje zie ik een paard dat kletsnat is van de regen dus ik denk dat je paard minder schuilt dan je denkt
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 28-03-18 23:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:58

Ik vind het trillen ook echt op kou lijken!
Zo haalde ik die van mij ook uit de paddock, eigen fout en niet naar het weer gekeken, geen deken op en stond na 3 uurtjes buiten echt enorm te trillen :( Op precies dezelfde manier als jou paard. Op laten drogen op stal, deken op en weer buiten niks meer aan de hand.
Het andere kan ik niet verklaren, maar dit trillen lijkt echt kou :)

Mijn merrie kan ook letterlijk staan trillen van angst/spanning als het teveel wordt, maar dat trillen van angst is toch echt ehh... Ja "subtieler" dan dit, wat minder heftig/schokkerig.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:03

Ik zou het ook op de kou gooien eigenlijk,van dit soort aanhoudende regen kunnen ze best koud van worden. Mijn paard is 22 en die krijgt bij nat weer een regendeken om dit te voorkomen, als hij het koud heeft wil hij eigenlijk niks, en is alles te veel. Onrustig, trillen, schrikken, nu is hij van zichzelf ook wel een beetje een heethoofd. Ik zou kijken of je het kunt linken aan de weersomstandigheden en dan bijvoorbeeld kijken of je voor een dag als deze op tijd een dekentje erop kunt leggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:18

Marlis schreef:
Ze is nat van de regen. Er is niet gereden of gelongeerd aangezien ze met meenemen / op poetsplaats zetten al zo raar deed.

Biks kan ze rustig eten. ze stond toen we aankwamen ook rustig in heg station en alleen haar dochter in de buurt erbij (zwaan Kleef aan). En ze gaat goed alle stations in ook.

Nee klopt vanaf 1 februari staan ze er.

Normaal gaat ze sneller uit de weg voor een paard dan lelijk doen nu andersom. Maar wilt wel graag terug naar de groep is daar rustiger dan eruit, tenminste vandaag. Gaat normaal gesproken goed alleen mee zonder problemen.

De manier van trillen deed mij aan maandagsziekte denken. Vandaar mijn vraag. Maar als ze niet al te veel lichaamsbeweging heeft gehad dan lijkt me dat onwaarschijnlijk.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:33

Misschien stelt het je een beetje gerust. Mijn kudde van 4 was vandaag ook zo gek als een deur. Demkl toch dat het misschien met het weer te maken heeft. Hoop het voor je en als het zo blijft idd verder kijken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:35

Het rillen lijkt me van de kou, ook omdat het overging met ruwvoer eten, de kachel gaat dan aan. Kan ze de hele dag door ruwvoer eten?

Kan ze vanaf de poetsplaats de andere paarden zien of is ze daar alleen? Ik zie het wel bij paarden die bij ons op stal in de groep komen. Als ze er nog niet zo lang zijn en het vertrouwen nog niet hebben dat ze weer terug mogen naar de groep. Dat wordt na verloop van tijd weer beter als ze weten dat de vriendjes niet weglopen als ze er niet bij zijn. Kun je poetsen op een plek waar ze de andere paarden kan zien of een ander paard meenemen dat je bij haar zet met poetsen?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:42

Maak nog eens een filmpje als ze zo staat te trillen en laat haar hele lijf inclusief hoofd eens zien. Dan kunnen we ook beter zien of het angst of kou is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:43

Wat er is weet ik niet, maar paard komt super ongelukkig over. Ik vind dit zo zielig en heb dit zelf nog nooit mee gemaakt of gezien. Hopelijk is paard weer normaal en was dit eens maar nooit weer.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:44

Al getest op Magnesium te kort?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:47

Heeft je paard geen pijn ?
Daarvan kunnen ze ook compleet omslaan qua gedrag ..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:51

Ik heb precies dit een paar keer meegemaakt met twee van mijn paarden (halfbroer en -zus). Steeds als het langdurig had geregend. Ik dacht eerst dat ze het "gewoon" van de kou deden (en dat kan alsnog heel goed natuurlijk al had de rest van de kudde er geen last van) maar ik weet inmiddels dat ze een onderliggend spierprobleem hebben (PSSM2). Ik vermoed nu dat de kou het spierprobleem heeft getriggerd. Iets in die richting zou dus ook kunnen.
Laatst bijgewerkt door Mac op 29-03-18 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:11

Is er wat veranderd op de poetsplaats? Is er geklust? Is er aan de stroom/verlichting geknutseld?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:13

Vreemd gedrag ineens zeg. Maar het heeft vanaf 1 feb dat ze daar staan wel vaker hard en langdurig geregend en dan zou ze het nu ineens koud hebben van de regen, lijkt me vreemd vooral omdat er gister weinig wind was.
Lastig probleem om op te lossen enige denk ik veel uit de groep halen tot het punt waar ze zich nog "veilig" voelt en dan rustig aan weer terug voordat ze bizar gaat.
Hoop dat je er achter gaat komen wat haar triggert voor dit gedrag.

Idd wat gezegd is er niks veranderd rond om de poetsplaats?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 11:36

rumay schreef:
Vreemd gedrag ineens zeg. Maar het heeft vanaf 1 feb dat ze daar staan wel vaker hard en langdurig geregend en dan zou ze het nu ineens koud hebben van de regen, lijkt me vreemd vooral omdat er gister weinig wind was.
Lastig probleem om op te lossen enige denk ik veel uit de groep halen tot het punt waar ze zich nog "veilig" voelt en dan rustig aan weer terug voordat ze bizar gaat.
Hoop dat je er achter gaat komen wat haar triggert voor dit gedrag.

Idd wat gezegd is er niks veranderd rond om de poetsplaats?

Ja van de kou lijkt mij zelf niet. Aangezien mevrouw haar Dekens zelf uit doet staat ze altijd gewoon met wintervacht zonder deken. Hiervoor langs de maeslandkering met altijd veel wind in elk weer nooit problemen en vanaf dat ze hier staan idd vaker veel geregend en ook stukken kouder geweest.

Trillen was vandaag stukken minder tot niet alleen dat rare gedrag... lijkt echt stress ergens om. In paar minuten meerdere malen kleine beetjes mesten ook. Wel rustig in de groep en staat er graag, wilden net graag terug. Doet niet meer zo lelijk als gister maar meenemen / aanrakingen wilt ze niet. Altijd al aparte merrie geweest (mishandeld geweest en flink geduld overal voor moeten hebben). Maar ze is juist op nieuwe stal onwijs opgeknapt zowel in omgang als rijden.

Dus ik snap het echt niet. Temp was goed, mest ziet er goed uit.

Ze kan verdeeld over 24 uur continu een aantal minuten eten. Dus elke keer een beetje. En dit snapt ze ook goed (al eerder in Hit actief gestaan).

Geen veranderingen op het erf. En gaat vanaf we er staan al elke dag alleen mee om te poetsen, longe of rijden. Zonder problemen alle keren.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 11:42

Afbeelding
Met der kind rustig aan het eten.

Afbeelding
Relaxed staan vd week nog

Afbeelding
Afbeelding
Maandag nog in de bak gehobbeld en op gemak rollen erna.

Afbeelding
Dinsdag nog relaxed op buitenrit

Echt plots gister het gedrag. Trillen was vandaag niet echt zichtbaar maar gedrag nog wel heftig

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:44

Geloof toch dat ik de dierenarts zou bellen, al is het maar even telefonisch advies... Als het echt zo onverklaarbaar is, zou ik toch zeggen iets lichamelijks. Of misschien heeft de DA een idee in welke richting je kan zoeken.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:51

Ik neig te denken aan spierbevangenheid eventueel in combinatie met kou.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:05

Kan het zijn dat er een vreemde /andere geur hangt in en rond de poetsplaats? Iemand een of ander middel gebruikt dat zij associeert met de tijd van haar mishandeling? Of een nieuw voorwerp of ding daar?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:24

Staat ze naast dat trillen ook wat te schokken?? En doet ze lelijk naar andere paarden, wil ze niet aangeraakt worden?? En staat ze verder stevig op de benen of wat wiebelig, voel ook eens op haar rug , op de spieren naast de wervelkolom. Zijn die hard en gespannen dan gewoon doen wat ik je in pb heb aangeraden.