Ervaringen met Bioresonatie-therapie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: Ervaringen met Bioresonatie-therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:48

Placebo effect bij een dier? Een dier kan niet net doen alsof en laten we eerlijk zijn. Als een merrie al zo'n 8 maanden niet hengstig wordt en na behandeling ineens hengstig staat...is dat dan omdat ik dat wil zien?
Een merrie die er bagger boontjes slecht uit ziet, die opknapt...is dat dan omdat ik het wil zien?

"niet wetenschappelijk onderbouwd" is ook nogal moeilijk met eigenlijk alles anders dan reguliere geneeskunde. We kunnen samen naar een behandelaar gaan, met dezelfde klachten, jij hebt medicijn of behandeling x nodig en ik y, puur omdat het beter aansluit op de rest van het lichaam. Dan wordt het al heel moeilijk voor de wetenschappers om te zeggen of iets werkt.

Vaak zat heeft een veearts het bij het verkeerde eind, maar dat kan dan ineens wel, ondanks dat er dan betaald is voor niets.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:15

Citaat:
"niet wetenschappelijk onderbouwd" is ook nogal moeilijk met eigenlijk alles anders dan reguliere geneeskunde. We kunnen samen naar een behandelaar gaan, met dezelfde klachten, jij hebt medicijn of behandeling x nodig en ik y, puur omdat het beter aansluit op de rest van het lichaam. Dan wordt het al heel moeilijk voor de wetenschappers om te zeggen of iets werkt.

Vaak zat heeft een veearts het bij het verkeerde eind, maar dat kan dan ineens wel, ondanks dat er dan betaald is voor niets.

'Vaak zat' durf ik te betwijfelen.
Maar dan nog, het stellen van een diagnose bij vage klachten is nou eenmaal moeilijk. In dat schemergebied begeven zich dus ook vele alternatieve therapeuten. Jammer alleen dat iedereen zich therapeut mag noemen, ongeacht achtergrond of opleiding. Dat maakt het vooral een zaak van geloof en vertrouwen van de kant van de klant (eigenaar paard). Dat is toch van een andere orde dan een dierenarts die 7 jaar studie achter de rug heeft en daarna ook nog een tijd mee moet lopen met een ervaren dierenarts alvorens hij/zij zelfstandig mag werken.

Placebo-effect (de eigenaar verwacht herstel dus is geneigd dat in het paard terug te zien), wishful thinking en toeval (klachten gaan over, maar dat was wellicht ook gebeurd als paard niet alternatief was behandeld) kunnen ertoe leiden dat mensen denken dat een alternatieve therapie werkt. Of dat daadwerkelijk zo is, is niet te bewijzen. Als het 'werkt', is het mooi meegenomen en vooral heel fijn voor het paard. Onschuldig is het ook, zo lang het gaat om klachten waarbij je eens wat kunt uitproberen onder het mom baat het niet dan schaadt het niet. Maar niet als het dier een noodzakelijke medische behandeling wordt onthouden, bijvoorbeeld doordat er door de alternatieve behandelaar een verkeerde diagnose wordt gesteld (zie post HindaFree).

Persoonlijk denk ik dat iedereen vooral zelf moet weten of ze kiezen voor een alternatieve behandeling of niet, het is tenslotte hun geld. Zolang ze de gezondheid van hun paard maar vooropstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:52

Woogy schreef:
Placebo effect bij een dier? Een dier kan niet net doen alsof en laten we eerlijk zijn. Als een merrie al zo'n 8 maanden niet hengstig wordt en na behandeling ineens hengstig staat...is dat dan omdat ik dat wil zien?
Een merrie die er bagger boontjes slecht uit ziet, die opknapt...is dat dan omdat ik het wil zien?

Vergeet niet dat het doorgaans de eigenaar is die rapporteert over de toestand van het dier. Diezelfde eigenaar die eerder een bom duiten heeft besteed aan een therapie en daar dus op voorhand al resultaat van verwacht.

En bewijzen dat iets werkt doe je niet met een steekproef van 2.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:33

En doordat de eigenaar denkt een oplossing gevonden te hebben straalt hij meer zekerheid en vertrouwen uit naar het dier. Dat helpt, zeker bij klachten die voortkomen uit gedrag, ook mee.

safina schreef:
Maar laat je vooral geen geld uit de zak kloppen. Helaas zijn er ook genoeg van dat soort 'therapeuten' die gretig misbruik maken van de wanhopige toestand waar mensen zich in bevinden als er geen oplossing is voor hun probleem of als ze tussen de wal en het schip vallen in de reguliere zorg. En dat soort dingen vind ik echt heel erg. Daar mag best voor gewaarschuwd worden.

En dit. :j

Michellejump

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:52

Geen ervaring bij paarden, maar wel bij mezelf! Ik stond er versteld van wat ze allemaal kon zien _/-\o_