Pssm, magnesium en vit.e

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:11

Jessica schreef:
Gras is heel erg slecht voor PSSMers! Daar worden ze in veel gevallen veel zieker van.

Dat is ook weer zo'n kreet...
Het is niet goed als er extra veel suiker in zit,
maar tenslotte is een paard gemaakt om op ruwvoer te leven,
en je zult dus toch wel iets moeten doen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:24

Jessica schreef:
Een spierbiopt is een momentopname en zegt dus alleen iets over de situatie op dat moment, dus als het paard een aanval heeft, zie je dat. Het zegt verder niets over de aanwezigheid van het gen. Daarvoor zijn de tests nodig met haren (PSSM1) en bloed (alle varianten van PSSM2). Equiseq is bezig met onderzoek en gaan met publicaties komen. Wetenschappelijk is de PSSM2 test nog niet gevalideerd, maar dat zit er wel aan te komen. Zie http://pssm.eu/nl/testen.html

Die test van Equiseq is redelijk voorbarig.
Ik bedoel, er is nog geen behoorlijk bewijs dat PSSM2 genetisch bepaald is.
Om dan al met een test te komen...
Dan denk ik in eerste instantie aan commercieel belang.

Dit zegt de universiteit van Michigan :

Citaat:
2. Is there a genetic test for PSSM2?

There are no scientifically validated tests for type 2 PSSM, recurrent exertional rhabdomyoloysis (RER) or myofibrillar myopathy. In the horse’s best interest, decisions about treating, selling, breeding or euthanizing horses should not be made based on a genetic test that has not been scientifically validated.

If a company offers genetic testing for a disease without identifying the gene and the genetic mutation for which they are testing, there are no means through which the test can be scientifically validated. A valid test for a genetic variant with a true impact on disease should be made public, will stand up to the process of scientific validation and will benefit the breed. Genetic testing should be performed at licensed laboratories. Ask a company if they are licensed to perform the genetic tests that they offer.

Dr. Valberg is currently not using or recommending the genetic test for type 2 PSSM or MFM offered by Equiseq.

Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:28

Inderdaad, laagwaardig ruwvoer, bij voorkeur getest op suikerwaarden. Voor paarden met PSSM1 is gras ovdr het algemeen echt heel slecht, hele dagen op de wei wordt hem niet. Extra lastig want veel vrije beweging is wel goed. Bij voorkeur dus op een grote zandpaddock met goed hooi.

Equiseq heeft de handen ineen geslagen met een universiteit. Onderzoek wordt dit jaar gepubliceerd. De eerste presentatie van de genetische analyse van P2, P3 en P4 heeft afgelopen maand plaatsgevonden.
De test is nu wel al beschikbaar en dat is erg fijn voor de mensen die een paard hebben met alle verschijnselen van PSSM, maar die geen PSSM1 hebben. Dan kan die test iig wat uitsluitsel bieden.
Er zijn meerdere instituten die onderzoek doen naar PSSM en die elkaar beconcurreren. Dat zie je ook gebeuren nu tussen Valberg en de onderzoekers naar de PSSM2 varianten.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:42

funnyhorses schreef:
Spierwaarden zijn verhoogd maar niet dramatisch hoog het loopt echt niet in de 1000den ofzo.
Ik denk doordat ze steeds zo laag in de magnesium en vit e zit dat ze daarom zo verzuurd.
Maar omhoog krijgen lukt me ook niet.
Word er gek van joh maak me zo veel zorgen pffff

Voor zover ik weet is er geen verband tussen magnesium en PSSM.
De status van magnesium is in het bloed eigenlijk niet te meten.
Daar moet je je dan ook echt niet druk om maken.
In principe kan het in de urine wel, maar het meest betrouwbare is om zo goed mogelijk na te gaan wat er in het voer zit, en dan kun je gewoon berekenen hoeveel magnesium je paard iedere dag binnen krijgt.
Magnesiumtekort komt in werkelijkheid zo goed als nooit voor.
Met bijvoeren moet je trouwens opletten, want je verhoogt het risico op darmstenen en koliek.

Als ik lees wat je voert is het misschien verstandig om de voordroog een keer te laten analyseren.
De problemen moeten ergens vandaan komen, en misschien gaat het toevallig om een partij met hoge suikergehaltes.

funnyhorses

Re: Pssm, magnesium en vit.e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 14:56

BigBen zo graag als ik dat zou willen dat analyseren maar is niet te doen. Ik koop klein in en de voordroog wisseld van partij.
Maar wat je zegt vind ik wel heel aannemelijk.
Ik hoop ook zooooo dat het geen pssm is ik plof zowat van alle zorgen echt ik kan wel janken!!!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:28

funnyhorses schreef:
Oke dus dan valt 513kg toch mee of niet?
Wat krijgt jou tinker te eten in kg?

Hier krijgt ze 8kg voordroog per dag in slowfeeders en 2x daags zo'n 125gr wiesenchips deze week ik tot een papje en daar gaan de supplementen/vit./mineralen doorheen.
Daarbij soms wat wortels of stukje droog brood als dat over is.

Is dit dan zo teveel voor haar? :?

Ik heb een Paint, geen tinker.
Ik zou hem geen wortelen of brood durven geven. Ook appel niet.

Hij krijgt hele droge voordroog en voer van Horsefood the best. Happy summer mix. Dat krijgt hij sinds kort en ben er goed tevreden over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:09

Mijn paard deed het op de wei eigenlijk het beste.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:24

Gevalletje "if it ain't broke, don't fix it" als een PSSM positief paard het ergens goed op doet.
Ze zijn er allemaal anders in maar als je paard symptomatisch is, dan zul je iets moeten veranderen.
Mijn n/P1 merrie heeft nooit extra magnesium nodig gehad, maar dit zat dan ook voldoende in het hooi (getest). Zij kon als jong paard prima op gras (zelfs 24/7) maar toen ze volwassen werd niet meer. Hooguit een uurtje of 2.
Als ik haar iets suikerrijks gaf kon ik er donder op zeggen dat ze de volgende dag stijf was of spiertrillingen had.

Over het erfelijkheidsverhaal: er is een verschil tussen het vererven van het gen en het "vererven" van symptomen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat het gen dat PSSM type 1 symptomen veroorzaakt erfelijk is (Dr Valberg & Dr McCue). Wat een paard precies (meer of minder) symptomatisch maakt weet men nog niet 100% maar op basis van de wetenschappelijke onderzoeken en de bevindingen van eigenaren is het wel duidelijk dat teveel suikers voeren aan een PSSM type 1 positief paard geen goed idee is (wat logisch is bij een suikeropslagprobleem). Hoeveel teveel is is een interessante vraag maar zo laag mogelijk voeren is hoe dan ook een slimme aanpak.

PSSM type 2 is een totaal andere aandoening en is eigenlijk geen PSSM en ook geen suikeropslagprobleem. EquiSeq is idd de enige die zich daar over uit heeft gelaten en het klopt dat het (nog) geen academisch gevalideerde test is. Daarom kunnen dierenartsen en academici er nog weinig of eigenlijk niks mee. Het wordt momenteel vooral gebruikt als diagnostisch middel door paardeneigenaren die op zoek zijn naar wat er mis is met hun paard - en dit zijn vaak jarenlange zoektochten.

Zelf ben ik ook via die route op de test gekomen. Na jarenlang dokteren en voor van alles testen (alles n/n, ook PSSM type 1 ) bleken twee van mijn paarden (met dezelfde moeder) positief voor het P2 gen. Eenvoudig gezegd: beide paarden zijn n/P2, drager en dus lijder want het is een (semi)dominant gen. Dat moeten we idd dan maar geloven want zoals gezegd is het onderzoek van EquiSeq nog niet wetenschappelijk gevalideerd. Ik ga er wel vanuit dat het klopt. Waarom? Omdat zowel de mensen in Amerika die paarden hebben die positief testen als ik en nog een handjevol mensen in Nederland en België op de genen P2, P3 en P4 vergelijkbare problemen hebben die verbeteren met een verandering in voerbeleid, namelijk: meer eiwitten voeren. En dan niet een beetje meer, maar véél meer. Dat wil je een normaal paard niet geven. En alleen daarom al vind ik testen dus absoluut toegevoegde waarde hebben: het geeft je een leidraad wat je het beste met je paard kunt doen om de symptomen te verbeteren of zelfs te elimineren.

Overigens is het inmiddels bekend gemaakt dat de genen die EquiSeq heeft ontdekt (behalve Px) allemaal gelinkt zijn aan Myofibrillar Myopathy, een chronisch spierafbraakprobleem. P2 in het bijzonder is hetzelfde gen dat bij mensen Limb Girdle Muscular Dystrophy veroorzaakt.

Wie er niet in wil geloven: prima maar voor veel paardeneigenaren geeft de uitslag van de tests een manier om hun paard beter te kunnen managen. Als paardeneigenaar ben ik er dus erg blij mee en zal ik het andere paardeneigenaren ook zeker aanraden als de symptomen er aanleiding toe geven.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:37

Hang niet te veel aan vitamine e bepaling in bloed. Dat is niet zo betrouwbaar ;)
Je kunt het wel redelijk onschuldig bijvoeren, dus als je dat nu doet zou ik dat mooi blijven doen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:42

@Mac,

Je hebt je duidelijk intensief verdiept in de PSSM problematiek ;) Wat ik me al langer afvraag, komt bij alle vormen van PSSM in min of meerdere mate stijfheid of stramheid voor bij het paard? Of hoeft stijfheid niet altijd als symptoom voor te komen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:48

Ja, ik zit er redelijk "in" kun je wel zeggen ;-)

Sommige paarden hebben helemaal geen symptomen. Veel paarden hebben een lichte vorm van stijfheid, maar niet altijd; soms lijken ze normaal, dan weer "zie je er iets aan". Zelfs bij zwaar symptomatische paarden heb je periodes dat je denkt "hm, gaat wel, lijkt zowaar wel een normaal paard" waarna ze later toch weer symptomen laten zien, waarvan stijfheid er eigenlijk wel altijd eentje is.

PSSM symptomen kunnen lijken op de symptomen van Lyme, maagzweren, op slot schietende knieën, vitaminetekorten, neurologische problemen ... daarom is het vaak zo moeilijk om tot een goede diagnose te komen. Niet alles is PSSM ... maar soms is PSSM wel alles wat een paard mankeert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:16

Die van mij was zo flexibel als een elastiekje 7 jaar lang en ook enorm behendig.
Toen ineens de eerste aanval kwam ging het alleen nog maar bergaf ongeacht wat ik deed.

Ze reageerde wel altijd slecht op magnesium, daar was ik al achter voordat ik wist dat ze pssm had. Later las ik dat dit vaker niet goed gaat samen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 18:28

Ik ga morgen haren opsturen voor de test op pssm1.
Van daaruit zal ik blijven doortesten tot ik het 100% zeker weet.
Mijn tinker geeft enkel het symptoom van zeer donkere urine met gruis erin, soms heel veel wn soms geen gruis.
Ook buien van 'raak-me-niet-aan' had ze in het verleden veel. Dit is nu niet meer geweest.
Ook vaak koliekaanvalletjes heeft ze gehad ook dat is nu niet meer geweest.
Verder nooit harde spieren of vreemd lopen maar wel spierpijn schijnbaar tijdens rijden want na een half uurtje had ze het toch best zwaar.
Ook dan ging ze gestrekt staan alsof ze moest plassen.
Dus stond ze verzuurd...germ... ;(

Een flinke puzzel, ik wil haar zooo graag helpen maar waar moet ik het nog zoeken als pssm het ook niet is?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:31

Lyme ook al getest (al is dat ook moeilijk testbaar en omstreden overigens)?
Maar goed idee dat je op PSSM test! Hoe je het omschrijft past het wel binnen het beeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:47

Er zijn natuurlijk ooknog diverse neuromusculaire aandoeningen, maar bij een tinker is pssm de eerst logische test.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:59

Ik gooi het even over een hele andere boeg

Van wat voor land komt je ruwoer? Voer dat te hoog in calcium zit zal de magnesium gaan verdrijven uit het lichaam. Je kunt dan magnesium blijven voeren totdat je een ons weegt, maar het komt er dan allemaal weer aan de achterkant uit. Een tekort aan magnesium verhoogt ook de kans op spierbevangenheid. Magnesium is immers nodig om de spieren te ontspannen. Misschien verstandig om eerst een ruwvoeranalyse te doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 19:00

Ik heb getest op;
Lyme
Ziekte van Weil
Spierbiopt
Nierecho
Blaasscopie
Urine onderzocht
Bloed onderzocht
Longscopie
Ontwormd tegen leverbot
Zware metalen getest

En dan nu nog de test op pssm1

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:36

Er is hier gezegd dat een biopt een momentopname is, maar dat klopt niet. Als het resultaat negatief was, dan had je paard op dat moment geen Pssm. Pssm is namelijk zichtbaar in de spieren, en het blijft ook zichtbaar. Met andere woorden, het speelt geen rol of het biopt genomen werd toen je paard wel of niet donker plaste. Negatief resultaat betekent in principe geen Pssm.
Eén voorbehoud: een biopt wordt beoordeeld door een mens, en mensen kunnen fouten maken. Maar in principe zou dat niet mogen gebeuren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 20:53

Ik weet het niet meer BiBen ik hoop hoop van ganser harte dat je gelijk hebt.
Ik ben aan het eind van mn latijn das zeker.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:49

Jemig funnhorses, wat een waslijst aan onderzoeken al :oo . Aan jouw doorzettingsvermogen ligt het iig niet. Ergens is het bijna te hopen dat je paard positief terug komt dan weet je iig wat er scheelt en kun je er op inspelen met voer en beweging. Ik ben nu wel benieuwd eigenlijk. Zou je het ons kunnen laten weten?

Vwb biopt: ik weet niet wat voor soort biopt er is genomen? Om specifiek PSSM te kunnen diagnosticeren moet het uit de bilspier worden genomen en worden beoordeeld door een deskundige op het gebied van PSSM. Dr Piercy (van het team van Dr Valberg) bijvoorbeeld aan het Royal Veterinary College in Londen als je het over Europa hebt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 22:25

De biopt is idd uit de bilspier en uit de schouder genomen toen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:29

OK. Ritssluiting van zo'n cm of 10?
Valse negatieven zijn overigens wel mogelijk bij PSSM biopten. Een biopt geeft informatie over het ziektebeeld op dat moment; een genetische test geeft informatie over de aandoening op DNA niveau. Wel of niet symptomatisch is daar dan weer de vraag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:40

Bij Dallas was de schade in het biopt ook veel minder dan verwacht op basis van de klachten.
Het is ook maar net welke spiergroepen het meest aangetast zijn en welk type spierweefsel het paard overwegend heeft.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 22:45

Poeh hoe groot de opening was???? Was geen 10cm volgens mij eerder 5cm er zaten geloof ik 2 of 3 hechtingen in.

Ik heb er geloof ik nog foto's van moet ik ff zoeken op pc

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 23:23

quickie schreef:
Ik gooi het even over een hele andere boeg

Van wat voor land komt je ruwoer? Voer dat te hoog in calcium zit zal de magnesium gaan verdrijven uit het lichaam. Je kunt dan magnesium blijven voeren totdat je een ons weegt, maar het komt er dan allemaal weer aan de achterkant uit. Een tekort aan magnesium verhoogt ook de kans op spierbevangenheid. Magnesium is immers nodig om de spieren te ontspannen. Misschien verstandig om eerst een ruwvoeranalyse te doen.

Sorry had deze post nog niet gezien. Zat met visite en spiekte tussendoor snel op bokt hihi.

Ook deze redenering heb ik doorlopen en ook hier zie ik waarheid in.
Omdat wij klein inkopen is steeds een analyse doen te kostbaar helaas.
Maar om uit te gaan van deze redenering voer ik al geen supplemwnten bij waar ook nog calcium in zit. Alleen al voor het gruis in de urine doe ik het niet.

Zo heb ik mijn probleem ook al eens voorgelegd aan de duitse dr.Susanne Weyrauch zij zei me dat het ook eraan kon liggen dat er te weinig mangaan aanwezig is. Dan is het schijnbaar ook moeilijk voor magnesium om op peil te blijven.

Bij een eerder bloedonderzoek bleek ook koper verhoogd te zijn en kalium, magnesium was te laag.

Ik voer nu op kruidenbasis mangaan bij en zink samen met leverkruiden.
Sinds de extra mangaan lijkt het wel dat het beter gaat ondanks de laatste keer bruin/rood plassen.

Ik wacht nu op de uitslag van het bloedonderzoek van afgelopen vrijdag als de magnesium dan wel gestegen is geeft het weer een puntje van hoop.

Ikzelf denk ook dat die hele oliebol komt doordat ze zo uit balans is qua magnesium en vit.e.
Dat ze daarom zo verzuurd maar ik krijg het ook niet rechtgetrokken met voer.

Dit paard heeft zowiezo een rot start van haar leven gehad.
Dat dit dan zo'n erge naweeën geeft had ik niet gedacht.

Alles wat ik doe lijkt allemaal zinloos, niks geeft lang resultaat ondanks dat ik nu al van bijna dagelijks bruin piesen nu 6weken lang geen bruine urine heb gezien.

En net als ik dan roep Hoeraaa het gaat super! Dan plast ze opeens weer bruin/rood.
Om gek van te worden.