Vage klachten, spierprobleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssy

Re: Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 22:48

@chess nee die waardes weet ik niet. Ze heeft in december beginnende einschuss gehad op een wondje, gelukkig snel bij. Wel blijft dat beentje gevoeliger om wat voller te lopen smorgens.

Het assymetrische zweten baart me ook zorgen...

Ze krijgt hooi van eigen land. Wel rijk. Zijn maandje geleden over gegaan op een andere snede. Mest is mooi, balletjes en stabiel.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:05

Chrisssy schreef:
Hoi allemaal,

Ik kamp momenteel met een lastig probleem. Sinds een maand of 4 heb ik een prachtig mooie merrie. Paard is geheel uitgebreid gekeurd bij aankoop incl. Hals en rug.

Omdat Ik haar wat strak in het lijf vond ben ik in het begin veel vw nw gaan rijden om meer soepelheid te krijgen. Dit pakte zij enorm goed op waarna we meer op kracht zijn gaan trainen. Alles uiteraard onder begeleiding. Na 2 maanden zijn we m1 gestart (ze had al m2 gelopen) met groot succes en omdat ik eerder hoger gereden heb daarna de overstap naar de m2 gemaakt. Hiervoor moest ze meer bergop en aan elkaar, maar ook dat ging prima.

Na een tijdje werd ze zuurder met zadelen en wilde ze tijdens het rijden weleens trappen naar mijn rechterbeen. Omdat ik dacht aan een hormoonkwestie, gestart met oestress. Het gedrag werd minder maar ging niet geheel weg.

Kort daarna viel het mij op dat ze erg eenzijdig ging zweten na het werk, zo is links flink bezweet en rechts nagenoeg droog (voornamelijk onder het zadel en de singel). Osteopaat laten komen en er kwamen wel wat dingen uit. Helaas was het probleem niet opgelost en werd ze toenemend "lastig" met rijden.

Bontje onder zadel weggehaald en weldaar... mijn supermerrie weer terug! Was dit het dan? Zadelmaker mijn zadel laten nakijken en opvullen en direct daarna begonnen de problemen weer. Nu zelfs zo erg dat zij ging kreupelen...

Andere zadelmaker erbij en zij constateerde een te smalle boom. Dat verklaarde het gedrag na het weghalen van het bontje dus ook. Echter was mijn merrie zo strak, soms onregelmatig en zuur inmiddels dat ik besloot tot een bezoekje aan de dierenarts.

Kreupelheidsonderzoek leverde niets op. Harde en zachte volte prima, buigproeven glansrijk doorheen. Pezen strak en bij palpatie ook totaal niet gevoelig oid. Bloedonderzoek op spieremzymen leverde ook niets op. Conclusie: verzuurd/beurs. Nieuw zadel en weer opbouwen.

Zo gezegd zo gedaan, eerste dagen super... Maar nu weer heel langzaam dezelfde symptomen. Afgelopen zaterdag heeft ze zich wel erg druk gemaakt in stal door drukte en de kou (schrapen, onrustig etc).
Het Assymetrisch zweten, toenemend scheef, soms een rare onregelmatigheid (niet echt terug te voeren naar 1 been, ze lijkt voor niet helemaal weg te komen en is te corrigeren door schouderplaatsing), spieren strak en gewoon wat zuur komt weer langzaam terug. Aan de longe met dubbele lijnen (bovenin ingesteld) is ze ook schever dan vorige week maar is er geen onregelmatigheid te zien, aan een halster ook gewoon zuiver.

Ik geef haar momenteel neutradex, dit leek zijn werk te doen maar sinds zaterdag staat ze gewoon weer strak erbij.

Moet ik het meer rust geven? Ik heb inmiddels een afspraak met een HA masseur. Iemand ideeën? Of ervaringen?

Wat vervelend voor jullie.
Dit soort klachten kunnen goed te maken hebben met het feit dat de nieren de afvalstoffen niet kwijt kunnen.
Hierdoor krijg je onder andere zuurheid en strakheid in de spieren van.
Ik kan je aanraden om met Jean Pierre de Jonghe contact op te nemen ( totalhorsescan) hij kan je er alles over vertellen en heeft ook goed spul om het te verbeteren.
Veel succes.
Groetjes
Linda

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 23:06

Toevoeging... Ik heb dr wel van haar achterijzers laten afhalen...

@nierproblemen... Kan ik dat ook checken vanuit haar bloed?

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:19

Ik ga dit topic even volgen. Sommige dingen komen mij heel bekend voor bij mijn merrie.
Maagzweren waren het toen niet. Dit is gecheckt dmv endoscopie. Bij mijn merrie heb ik ook alles laten checken. Nergens kwam wat uit. Wanneer mijn merrie mogelijk ergens last van heeft vindt ze het oprichten ook wat lastig. Soms wat tact verlies. Maar hoe dit komt.... mijn paard staat in de winter 4a5 uur op de wei en in de zomer 7a8 uur.

Ik ben sinds deze week toevallig begonnen met een supplement voor lever en nieren. Daarnaast geef ik haar nu extra monnikspeper. Ik weet niet of de hengstigheid er iets mee te maken heeft. Haar baarmoeder en eileiders zijn vorig jaar gecheckt. Ik heb wel eens gehoord dat merries rond of tijdens de hengstigheid last kunnen hebben van hun rechterkant. De eileider kan dan opgezet zijn en is vooral pijnlijk bij buiging of druk.

Ik ben benieuwd hoe het verder met je paardje gaat.
Hou je ons op de hoogte?!

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 23:23

@noah klinkt inderdaad alsof je in hetzelfde traject zit. Ook ik werd getipt over eventuele nierproblemen, gezien de strakheid en drinken doet ze veel. Hou je mij ook op de hoogte?

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 23:25

Dat ze met haar hormonen aan het rommelen is geloof ik zeker. Voordat deze klachten begonnen was het trappen naar mijn rechterbeen al aanwezig. Altijd 3 dagen met een interval van (in de winter) 17-20 dagen. Wat een puzzel he..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:16

Mijn merrie had enorm last van haar lendenspieren, zweette snel, stug, bokken met rijden vooral terug nemen was een probleem.
Omdat ik een Facebook pagina heb voor haar waar ik alles op zet samen met Endemondo ben ik er achter gekomen dat de problemen om de zoveel weken ontstonden. Tussendoor was ze beter tot goed. Ik heb de dierenarts er bij gehad en die vermoedde de hormonen.
Ik heb mijn merrie Naf oestress gevoerd. Ik was erg sceptisch omdat ik noet heel erg geloof in kruiden maar de hengstigheid er na heb ik nouwelijks gemerkt!
Mijn merrie krijgt nu monnikspeper en ze heeft totaal geen last van haar rug. Ik heb zelfs een heerlijk buitenritje met haar gemaakt zonder willen bokken of weg racen. Geen geschop naar mijn been, ze was echt lief en makkelijk te rijden.
Hormonen kunnen dus meer doen dan je vermoed.
Ik ben laatst nog bij de zadelmaker geweest voor zadelcontrole, was prima. Het was echt de hengstigheid.

Misschien is het bij jouw merrie ook zo simpel te verhelpen..? Je weet al dat haar hormonen al een dingetje is..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:20

Ik zou eens naar haar eierstokken laten kijken! Mijn merrie had destijds aan 1 kant een cyste ter grootte van een sinaasappel Zeker gezien het verhaal van het duidelijke links rechts verschil bij je paard!

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 00:29

Alleen is het nu niet meer met tussenpozen... maargoed, als er iets niet goed zit dan blijven die klachten misschien. Herken jij wat van die scheefheid?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:56

Ja, ik wel.
Mijn merrie heeft vooral op rechts heel veel last. Ze gaat daar natuurlijk ook naar bewegen en dus haar lijf verkeerd belasten.
Aan de hand werken heeft mijn merrie goed geholpen net als massages en warmte.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:20

Chrisssy schreef:
Alleen is het nu niet meer met tussenpozen... maargoed, als er iets niet goed zit dan blijven die klachten misschien. Herken jij wat van die scheefheid?

Ja ze wilde naar 1 kant echt niet buigen in haar oefeningen En met door vragen werd ze echt kwaad en zo was ze niet!

Ik ben iig naar de paarden gyno geweest die heeft toen gescand! Ze heeft toen een tijdje op regumate gestaan En daarna heb ik er een veulen uitgefokt!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:25

Jemig, wat wordt er altijd vergezocht gedacht bij dit soort problemen. Waarom wordt er niet eerst gedacht "het paard heeft moeite met buigen, zou het iets met het bewegingsapparaat kunnen zijn?".

TS, waarom haal je er geen fysio bij? Massage is hartstikke fijn, maar alleen gericht op spierbehandeling. De fysio pakt spieren én gewrichten aan en kan zou bewegingsbeperkingen verhelpen. Mocht dat niet helpen, dan kun je altijd nog allerlei onderzoeken laten doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:29

Rindin schreef:
Jemig, wat wordt er altijd vergezocht gedacht bij dit soort problemen. Waarom wordt er niet eerst gedacht "het paard heeft moeite met buigen, zou het iets met het bewegingsapparaat kunnen zijn?".

TS, waarom haal je er geen fysio bij? Massage is hartstikke fijn, maar alleen gericht op spierbehandeling. De fysio pakt spieren én gewrichten aan en kan zou bewegingsbeperkingen verhelpen. Mocht dat niet helpen, dan kun je altijd nog allerlei onderzoeken laten doen.

Dat komt doordat er vaak een oorzaak is waarom het bewegingsapparaat niet goed werkt. Kan je wel een fisio op los laten maar daar verhelp je de oorzaak niet mee ;)
Maar dat is mijn bescheiden mening :D

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:03

Ik kom eventjes volgen. Heel herkenbaar probleem (ongeveer). Hier op stal ook een merrie die heel asymmetrisch loopt, maagzweer zo goed als uitgesloten, want ze staat 24/7 buiten (padockparadise) met altijd ruwvoer. Bij ons wordt/werd het alleen maar gekker en erger omdat ze ook niet groeide! Zelf op een aparte wei met goed gevuld gras, merriebrokken en maïs kwam ze niet aan, nu is ze eindelijk niet meer zo dun, maar het blijft matig. Ook hier loopt ze aan de longe veel losser en onder het zadel zet ze zichzelf vast/ lijkt ze vast te zitten. Natuurlijk is het altijd een reeks van dingen, waardoor het een het ander versterkt, maar ik ben heel nieuwsgierig of jij een oplossing gevonden krijgt.

De oorzaak is bij ons nog altijd onbekend. Destijds schrok ze heel erg van iets, waardoor ze een week heeft staan trillen. Daarnaast begreep ze niet dat mijn hand zacht was en ik niet trok (dat moment dat ze mijn hand ging volgen en voelde dat ik niet trok _/-\o_ ). Dus een heel stuk vertrouwen en heropvoeden etc. en veel rust en geduld, maar nog steeds... Ook wij hebben de DA erbij gehaald, maar we hebben niks kunnen vinden. We hebben gewerkt met pijnstillers, geen verschil. Toen gingen we de winterperiode in en hebben we haar bijna helemaal uit training gehaald, omdat we zo graag wilden dat ze sterker werd en je merkt nu dat ze echt sterker de winter uit is gekomen!

Hopelijk pakt ze het gras komend weekend goed op en kunnen we daarna langzaam weer het werk gaan oppakken. Vandaag een kwartiertje gestapt, heel voorzichtig er naar toe gereden, veel van hand veranderen om zo symmetrisch mogelijk te blijven en dan merk je dat het echt wel beter wordt.

Wij hadden via de DA het stappenplan: pijnstillers (medisch uitsluiten) > fyio/osteopaat. De laatste stap dus wegens energiebalans nog niet ondernomen, maar wel héél langzaam door getraind.

Ik hoop dat je wat uit mijn verhaal kan gebruiken voor jullie situatie, ik blijf graag op de hoogte van jullie bevindingen en misschien dat ik hier en daar een nieuw inzicht kan geven.

Alvast heel veel succes!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:34

No_No schreef:
Rindin schreef:

Dat komt doordat er vaak een oorzaak is waarom het bewegingsapparaat niet goed werkt. Kan je wel een fisio op los laten maar daar verhelp je de oorzaak niet mee ;)
Maar dat is mijn bescheiden mening :D

Dan weet je niet goed wat een fysio doet. Wij zijn opgeleid om niet alleen het probleem wat in het bewegingsapparaat zich voordoet op te lossen waar mogelijk, maar ook om de oorzaak te achterhalen. Ik controleer altijd het zadel, rijtechnisch help ik vaak en geef veel trainingstips en tips over het management.

Iedereen heeft toch wel eens ergens last van? Dat kan bijvoorbeeld door een verkeerde houding, of overbelasting, of een verkeerde beweging. En bij veel van die klachten kan een fysio helpen dat te verhelpen. Dat kan toch bij het paard ook?

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 16:59

Bedankt voor al het meedenken!

Ik masseer nu dagelijks zelf en heb vandaag voor het eerst een bucas recuptex gebruikt (van een lesklantje) voor en na het longeren. Ze liep top op de dubbele lijnen en toen ik de recuptex na 1.5 uur eraf haalde zag ik een rug die ik nog nooit zo los heb gezien! Echt bizar. Dat blijven we dus maar even gebruiken :)

Little_GiftJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:08

Hengstigheid?!
Volgens normale of abnormale cyclus of continu hengstig of...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:46

Fijn ts!! Hopelijk blijft het helpen +:)+

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 15:25

@little gift... bedoel je waarom ik daar aan denk? Of bedoel je dat jij dat denkt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:47

Misschien een idee om de VA te laten testen als de merrie belast is. Meestal worden die tests gedaan zonder ruiter erop. Ook denk ik dat een scan veel meer kan laten zien dan alleen testen aan de buitenzijde. Iets om te overwegen!

Little_GiftJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:54

Sorry zie nu dat het er een beetje ongelukkig staat maar bedoelde idd dat ik daaraan dacht

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:02

Hoe ziet je trainingschema er uit? Of heb ik daar overheen gelezen? Rijd je elke dag? Longeer hé wel eens? Hoe vaak vrij? Buitenritten? Hoeveel train je per keer en met welke intensiteit?