Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Chrisssy schreef:Hoi allemaal,
Ik kamp momenteel met een lastig probleem. Sinds een maand of 4 heb ik een prachtig mooie merrie. Paard is geheel uitgebreid gekeurd bij aankoop incl. Hals en rug.
Omdat Ik haar wat strak in het lijf vond ben ik in het begin veel vw nw gaan rijden om meer soepelheid te krijgen. Dit pakte zij enorm goed op waarna we meer op kracht zijn gaan trainen. Alles uiteraard onder begeleiding. Na 2 maanden zijn we m1 gestart (ze had al m2 gelopen) met groot succes en omdat ik eerder hoger gereden heb daarna de overstap naar de m2 gemaakt. Hiervoor moest ze meer bergop en aan elkaar, maar ook dat ging prima.
Na een tijdje werd ze zuurder met zadelen en wilde ze tijdens het rijden weleens trappen naar mijn rechterbeen. Omdat ik dacht aan een hormoonkwestie, gestart met oestress. Het gedrag werd minder maar ging niet geheel weg.
Kort daarna viel het mij op dat ze erg eenzijdig ging zweten na het werk, zo is links flink bezweet en rechts nagenoeg droog (voornamelijk onder het zadel en de singel). Osteopaat laten komen en er kwamen wel wat dingen uit. Helaas was het probleem niet opgelost en werd ze toenemend "lastig" met rijden.
Bontje onder zadel weggehaald en weldaar... mijn supermerrie weer terug! Was dit het dan? Zadelmaker mijn zadel laten nakijken en opvullen en direct daarna begonnen de problemen weer. Nu zelfs zo erg dat zij ging kreupelen...
Andere zadelmaker erbij en zij constateerde een te smalle boom. Dat verklaarde het gedrag na het weghalen van het bontje dus ook. Echter was mijn merrie zo strak, soms onregelmatig en zuur inmiddels dat ik besloot tot een bezoekje aan de dierenarts.
Kreupelheidsonderzoek leverde niets op. Harde en zachte volte prima, buigproeven glansrijk doorheen. Pezen strak en bij palpatie ook totaal niet gevoelig oid. Bloedonderzoek op spieremzymen leverde ook niets op. Conclusie: verzuurd/beurs. Nieuw zadel en weer opbouwen.
Zo gezegd zo gedaan, eerste dagen super... Maar nu weer heel langzaam dezelfde symptomen. Afgelopen zaterdag heeft ze zich wel erg druk gemaakt in stal door drukte en de kou (schrapen, onrustig etc).
Het Assymetrisch zweten, toenemend scheef, soms een rare onregelmatigheid (niet echt terug te voeren naar 1 been, ze lijkt voor niet helemaal weg te komen en is te corrigeren door schouderplaatsing), spieren strak en gewoon wat zuur komt weer langzaam terug. Aan de longe met dubbele lijnen (bovenin ingesteld) is ze ook schever dan vorige week maar is er geen onregelmatigheid te zien, aan een halster ook gewoon zuiver.
Ik geef haar momenteel neutradex, dit leek zijn werk te doen maar sinds zaterdag staat ze gewoon weer strak erbij.
Moet ik het meer rust geven? Ik heb inmiddels een afspraak met een HA masseur. Iemand ideeën? Of ervaringen?
Chrisssy schreef:Alleen is het nu niet meer met tussenpozen... maargoed, als er iets niet goed zit dan blijven die klachten misschien. Herken jij wat van die scheefheid?
Rindin schreef:Jemig, wat wordt er altijd vergezocht gedacht bij dit soort problemen. Waarom wordt er niet eerst gedacht "het paard heeft moeite met buigen, zou het iets met het bewegingsapparaat kunnen zijn?".
TS, waarom haal je er geen fysio bij? Massage is hartstikke fijn, maar alleen gericht op spierbehandeling. De fysio pakt spieren én gewrichten aan en kan zou bewegingsbeperkingen verhelpen. Mocht dat niet helpen, dan kun je altijd nog allerlei onderzoeken laten doen.
No_No schreef:Rindin schreef:Jemig, wat wordt er altijd vergezocht gedacht bij dit soort problemen. Waarom wordt er niet eerst gedacht "het paard heeft moeite met buigen, zou het iets met het bewegingsapparaat kunnen zijn?".
TS, waarom haal je er geen fysio bij? Massage is hartstikke fijn, maar alleen gericht op spierbehandeling. De fysio pakt spieren én gewrichten aan en kan zou bewegingsbeperkingen verhelpen. Mocht dat niet helpen, dan kun je altijd nog allerlei onderzoeken laten doen.
Dat komt doordat er vaak een oorzaak is waarom het bewegingsapparaat niet goed werkt. Kan je wel een fisio op los laten maar daar verhelp je de oorzaak niet mee![]()
Maar dat is mijn bescheiden mening