Suplimenten waneer houdt t op??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:46

De mijne krijgt alleen vitamine korrel. Gewoon voor de zekerheid. 100 gram per dag voor een paardje van ca. 500 kg. Gewoon voor mn eigen gevoel zodat ik zeker weet dat ze alles binnenkrijgt verder 3 x per dag hooi en een beetje weidegang. Onbeperkt kan helaas niet dat zou inhouden dat ze moddervet wordt.
Vitamine korrel meng ik met een handje muesli omdat ze dat zo lekker vindt,dat geeft ik als ze uit de wei moeten komen met ene klein beetje olie erdoor.

Bij mn eerste paard gaf ik ook bij ieder wissewasje wat bij, heb nog heel wat staan aan poedertjes. Maar ondertussen ben ik daar helemaal vanaf gestapt.

Hoesten bij aandraven kan overigens niet veel kwaad ( meestal) vaak is dat het weg hoesten van los slijm. Mijn bak is best stoffig en mijn beide paarden deDen het als het heel droog is, maar dat vond de dierenarts geen probleem

Mizora

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:51

Mijn jonge paard krijgt biotine bijgevoerd. Het is het verschil tussen met ijzers moeten lopen en het zonder af kunnen. Daarnaast krijgt hij veel meer vitaminen en mineralen bijgevoerd dan dat je met een gewoon basisbrokje voor elkaar zou krijgen, opnieuw om de kwaliteit van zijn hoeven (en vacht) optimaal te hebben.

Ook krijgt hij luzerne + nature's best, voor de benodigde kcal en eiwit (naast onbeperkt aangepast ruwvoer).

Het resultaat is dat hij eruit ziet alsof er mee getraind wordt, ondanks dat hij gewoon 12/7 buiten staat en verder niets doet.

Supplementen geven de mogelijkheid precies daar bij te sturen waar het nodig is voor dat paard. En dat wisselt per paard, dat wisselt per voer en dat wisselt per situatie. Ja, de leeftijd speelt ook een rol, maar niet zo'n grote als dat je lijkt te verwachten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:14

elizabeth85 schreef:
Hoesten bij aandraven kan overigens niet veel kwaad ( meestal) vaak is dat het weg hoesten van los slijm. Mijn bak is best stoffig en mijn beide paarden deDen het als het heel droog is, maar dat vond de dierenarts geen probleem

En mijn arts (Raaphorst Wassenaar) vind dat wel een probleem en zegt dat het onder de noemer Equine Asthma valt en dat het niet onschuldig is.........

Ik heb toevallig gisteren een supplement aangeraden gekregen door de Raaphorst ivm botcyste en kraakbeen schade. Erg prijzig maar vooruit. Alles voor de pony.
Pony is 6 jaar dus denk dat leeftijd er niet zoveel mee te maken heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:14

Supplement voor bot cyste? :=
Laat je niks wijsmaken joh!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:28

Popstra schreef:
Supplement voor bot cyste? :=
Laat je niks wijsmaken joh!!

Nee joh ik ben ook niet gek :D maar ik schrijf het niet zo handig op.
Hij heeft een botcyste en daarbij ook een fors kraakbeen defect. Om te proberen het gewricht/kraakbeen waar de cyste zoveel mogelijk te ondersteunen heb ik iets mee genomen. Uiteraard snap ik dat de cyste daardoor niet gaat verbeteren. Was het maar zo mooi.

Overigens is de Raaphorst wel de laatste die je iets aansmeert als je het niet nodig hebt. Heb dat al zo vaak aan de hand gehad daar. Ze hebben al zo vaak geantwoord op vragen van mij of vriendinnen "zou ik niet doen/ geven/etc, wij denken niet dat dat nut heeft/ dat dat wat aanvult voor je dier dus houd je geld lekker in je zak" Ze hadden veel meer aan mij kunnen verdienen zeg maar :-)

Othilly

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:52

Ik geef alleen glucosamine ( mijn oudje is daar echt op vooruit gegaan)..
En ze staan nu op een reinigingskuur groene leem.
Verder geef ik niks..big buisness die handel!!!