Supplement voor stijf sportpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Supplement voor stijf sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:14

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:20

Ik heb ook goede ervaringen met glucosamine, maar ik ga hierin wel mee met mijn voorgangers.

Laat eerst eens onderzoeken waar het probleem vandaan komt.

Zo heeft mijn bijna 18 jarige sinds een paar jaar (geconstateerd) artrose. Krijgt momenteel glucosamine en gelatinaat, doet het super. Echter moet hij toch echt dagelijks minstens een uur of 6 vrije beweging hebben. Als dit een paar dagen niet of minder kan (bijvoorbeeld met hevige sneeuw) hoef ik ook niet meer te rijden. Stijf als een plank. En voelt zich dan echt duidelijk niet fijn als ik m aan het werk zet.

Ook zou ik eens kijken naar hoe vaak en hoe je traint. Hoe vaak in de week rij je nou echt? want ik zie dat je de rustdagen vaak werkt/longeert?
Realiseer je dat voor een paard met bijvoorbeeld artrose veel voltes, wendingen en pirouettes enorm belastend zijn. Ik train mijne eigenlijk max 3 of 4x per week in de bak. Verder rijden we buiten, rechtuit.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:33

ik heb goede ervaringen met magnesium.

Maar.. Ik denk niet dat je teveel traint, wel dat je de warming up en cooling down onderschat. Tien minuten stappen is erg weinig, zelfs voor een soepel paard dat zoveel op stal staat vind ik dat weinig. Misschien kan je hem ook zonder er zelf op te gaan zitten laten opwarmen, bv eerst een heel stuk instappen over het erf buiten, dan losgooien in een longeercirkel ofzo en laten lopen zonder lijn. Kan je meteen goed zien waar vandaag de stramheid het ergst is. En dan pas opzadelen en opstappen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:48

Stijfheid kan veroorzaakt worden door artrose.
(En door -tig andere dingen.)

Bij artrose is het beeld: stijf/ pijnlijk begin, na zo'n 20 minuten is de gewrichtsvloeistof warm en dun en sterk - dan verdwijnt de pijn en stijfheid.

Artrose verergert bij stilstaan, maar in de Randstad (bodem van Hollandse dras) kun je 'swinters vaak weinig. Paard 2x per dag uit de box is op zich keurig.

En bij goed management (geen verzuurde spieren, 'szomers buiten, supplementen) kan een mens of dier een prima leven hebben en nog een boel presteren (zij het meer richting duursport dan piekbelasting).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:51

Om heel eerlijk te zijn: wat jij wilt doen, is symptoombestrijding.
Een paard dat op hoger niveau dressuurmatig getraind wordt, hoort niet zo stijf te zijn, punt. De oefeningen beogen nu juist het paard sterker en soepeler te maken.
Heb je al eens bedacht dat je paard misschien aan de top van zijn kunnen zit? Dat hij dit werk simpelweg niet aankan?
Je kunt gaan experimenteren met allerlei supplementen (glucosamine, vit. E/selenium, persoonlijk heb ik goede ervaringen met kurkuma bij artrose/stijfheid), maar je paard is meer gebaat bij een aangepast management. Hierboven zijn al dingen genoemd: langere warming-up en cooling-down en meer beweging/weidegang (paddock, stappen aan de hand). Ik zou ook zeggen: regelmatig een goede fysio erbij die het paard checkt op zijn bewegingsapparaat. Die zal zonodig ook doorverwijzen naar een DA voor nader onderzoek.
Misschien niet wat je wilt horen, maar als je dit niet serieus genoeg neemt, heb je kans dat je paard over enige tijd echt overbelast/geblesseerd raakt.
Veel wijsheid toegewenst.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:56

Ik ga mee met enkele bovenstaande berichten. Ik zou toch eerst uitsluiten of deze stijfheid een medische oorzaak kan hebben. Wellicht niet wat je wil horen maar als het wel het geval is kun je gerichter een supplement kiezen wat past bij de oorzaak van zijn stijfheid.

Ik heb een paard wat snel verzuurd en is gebaat bij het extra bijvoeren van vitamine E en het voeren van veel minders snelle suikers en een rantsoen waarbij langzame energiebronnen centraal staan.

Een goede fysio kan je daarnaast ondersteunen en je een hele hoop geschikte oefeningen meegeven die geschikt zijn voor jouw paard.

Daarnaast veeeel langer in en uitstappen. Mijn dierenarts vind 10 min eigenlijk het minimum. Dus het instappen verlengen. En na een zwaardere training goed lang en laag uitdraven en daarna pas uitstappen > 15 min.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:44

Evelijn schreef:
Ik heb goede ervaringen met souplesse mix van de Paardendrogist.
Misschien eens kijken of dat wat is.,

Dat gaf ik ook tot 2 weken geleden, blijkt er een bacterie in de souplesse mix te zitten wat bij mijn paard op zijn bandjes in de wervelkolom is gaan zitten en op zijn rib spieren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:57

Magnesium kun je altijd even proberen. Als hij er echt ontzettend veel baat bij heeft kun je binnen 2 a 3 dagen al een enorm verschil merken. En het is niet schadelijk.
Ik heb zo zelf een keer een magnesium tekort geconstateerd bij mijn eigen paard. Gewoon voeren en binnen anderhalve dag hele probleem als sneeuw voor de zon weg (bij mij was het probleem dat hij de dag na een wedstrijd altijd rete stijf was)