Ruwvoer en vitamines in 1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:31

Kun je niet gewoon een vit. brok door bijv. de safe & sound mengen. Marstall Force of Pavo Vital.

Ik voer tegenwoordig Marstall Optimal, dat is een geconcentreerde muesli. Jouw shet zal zo'n 200 gram per dag nodig hebben.. En dan iets als safe & sound, st hyppolyt of fibre force erdoor en je hebt een flinke bak eten.

Edit: oh, je wilt een alles in 1 voer. De Optimal dan zonder iets erbij.

IngridM

Re: Ruwvoer en vitamines in 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 19:53

Ik ga kijken naar alle tips, bedankt iedereen!

Moonfish; Vitalbix muesli inderdaad niet heel goedkoop maar agrobs is ook prijzig + verzendkosten en dan nog losse verzendkosten van de vitaminebrok dus uiteindelijk maakt dat voor mij niet veel uit prijs technisch

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:17

Mischien Le Brick van de paardendrogist.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:20

IngridM schreef:
Anoniem schreef:
Vitalbix?

de muesli met vitaminebrok erin bedoel je? Denk ik veel te veel energie voor mijn shet

Denk dat dat wel meevalt, mijn shet veranderde er helemaal niet van in energie. Ik heb 'm wel gebruikt als vitaminebron (naast de brokjes van Vitalbix), dus niet als ruwvoer. Als ruwvoer krijgt ze gewoon hooi.

Dingen als Leichtgenuss heb ik hier ook geprobeerd. Dat eten ze hier met lange tanden. Dat geldt ook voor een ander spulletje van Agrobs. Zo'n oudenvandagenspul was dat, heeeeel kort en fijn ruwvoer.

Overigens kregen/krijgen ze bovenstaande als aanvulling op Daily Care van Vitalbix. Dat eten ze ook wel zonder toevoegingen maar ik wil wat volume toevoegen omdat je van die brokjes niet zo veel hoeft te geven en er wel wat supplementen overheen gaan. Dus bij mij gaat het om de voer - supplement verhoudingen.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:25

IngridM schreef:
Ik voer al een tijd naar tevredenheid de brokjes van VS200 via pure paardenvoeding met daarnaast ruwvoer van Agrobs (meestal de Alpengrün müsli). Dit naast voldoende goede kwaliteit ruwvoer.

Nu zou ik echter best graag een alles in 1 voer willen zodat het wat makkelijker is qua bestellen, bewaren en voeren. Dus ruwvoer en vitamine brok in 1.

Ik ken er een aantal maar misschien hebben jullie nog goede suggesties?
Het is puur ter aanvulling op het ruwvoer en voor beter kauwen etc.
Moet enigzins sober zijn omdat het een shet betreft.

- Pure Feed voeders
- Fibra
- Subli dieetmix (maar niet heel veel ruwvoer denk ik)
- Care4life geen optie wordt hij schrikkerig van
- D&H Safe and Sound
- Cavalor Lustte hij niet
- Marstall Faser Light moest hij niet en van de vito ruikt hij naar een shoarma zaak...

Jullie nog goede ideeën?

Waarom veranderen? Ik geef toevallig ook deze mengeling.
Ik vind het de allerbeste combi dat er is....
Ruwvoer is hooi en stro en takjes, dat kun je niet in een brokje in 1 kopen, daarom moet je juist vitamine poeder bijgeven, om tekorten aan te vullen in de winter.
Kruiden is iets apart, dat combineer je ook niet met vit/min in 1 brokje, ik doe het poeder in mengeling bietenpulp/agrobs alpengrun muesli . Ik geef dit ook zo op die manier en vind het geweldig...
Dame op horse expo raadde me de equigard aan met de microvital van St Hippolyt, maar ik blijf lekker bij het poeder van astrid met de agrobs en wat bietenpulp, want de st Hippolyt smaakt mierenzoet....

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:46

Ik herken trouwens wel je probleem dat er bij de balancer iets LEKKERS moet worden gegeven. De mijne vindt de balancers die ik geprobeerd heb ook niet te pruimen. VS2000 werd hierom in ieder geval afgeserveerd. Nu JPG&F balancer en bij tijd en wijle gaat hij weer in de staak. Tenzij er oud bruin overheen gaat, dan is het ineens geweldig ;-). Daarom geef ik Agrobs grün hafer er bij maar dan nog vist hij alle groene dingetjes eruit en laat hij de balancer zoveel mogelijk liggen.
Vitalbix vond hij dan weer wel lekker, maar daar kreeg hij acute jeuk van, niet gewoon meer, dus dat wordt het niet voor hem (iets met teveel luzerne erin, vermoed ik)
.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 00:41

Ongelofelijk zeg, zo'n kieskeurige paarden....de mijne zitten goed in hun vel, maar staan gewoon mij al van's morgens nauwlettend in de gaten te houden voor hun potje. Dat is slechts wat ik hierboven beschreven heb, ze zouden er een moord voor begaan...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 01:11

Het probleem met bijna al het soort voeren die op basis van ruwvoer zijn, maar wel 'compleet' is dat je er grote(re) hoeveelheden van moet voeren om aan de geadviseerde hoeveelheid vitaminen en mineralen te komen. 'Een handje' is leuk voor het lekker maar dan krijgen ze niet de hoeveelheden binnen die ze moeten hebben. En het idee van een balancer bij ruwvoer is nou juist dat je zo min mogelijk 'extra' voert. Meestal voer je ook zo omdat je óf een 'easy keeper' hebt of een paard met stofwisselingsissue's zoals IR of PPID. Ga je dan naar zo'n compleet voer, dan voer je in de meeste gevallen dus gelijk weer 'veel' en dan kan het logistiek wel handiger zijn maar in mijn ogen financieel toch weer een stuk minder.

Ik voer zelf ook VS balancer en omdat m'n merrie hoefbevangen staat wilde ik toch es even alle luzerne er uit (eerder voerde ik het dus over de simpele luzerne van subli. Ging er prima in).
Eerst de Fetura van Agrobs maar omdat ik ze niet aan huis heb en op stal geen water moet ik dat thuis maken en dat vind ik niet altijd handig. Plus dat ze het maar 'zo zo' vinden. Iets droogs zou handiger zijn dus nu Leichtgenuss... M'n grote merrie vindt het ok maar m'n shet voetbalt de bak in één gang aan de kant. Niet te vreten volgens haar. Dus nu toch maar weer wat anders proberen, Grünhafer of de Havens Mix, alleen zit er in de laatste dan toch weer luzerne.
Voor nood had ik Care4Life gehaald dat was helemaal geweldig volgens de dames, maar ik vind het zo jammer dat ik dan toch weer een vitaminenbrok aan't meevoeren ben (inclusief bijv. hoger calcium dan ik wil en toegevoegd ijzer, wat ik niet wil) ookal is dat maar een handje... Ik zoek dus eigenlijk iets wat kruidig en vezelig is maar niet te saai (de Leichtgenuss is bijv. lang niet zo geurig en kruidig als ik gehoopt had, lijkt meer op gehakseld stro dan op kruidenhooi met bloemetjes, wat ze beloven).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 10:42

Elbony; je paard wil gewoon dat bier hebben :=
Mijn pony laat ook nog knap de vitaminebrokjes liggen. Maak ik mengeling dus van de VS200 met Agrobs alpengrun musli met nog supplementje erbij en olie en hij presteert het nog om de brokjes op de grond te flikkeren 8)7

Ik voerde altijd Vitalbix brokjes maar wilde ivm jeuk proberen dingen zonder luzerne te voeren dus vandaar de huidige combi. Het werd niet beter dus misschien ooit weer terug op Vitalbix.
En dan misschien toch de muesli ook al is die wat duurder. Of ivm de jeuk Fibra eens proberen.

Francis; ik vraag me echter af of meer voeren van inderdaad de voeren die ik nu zoek wel zo'n probleem is. Het is tenslotte ruwvoer met vitaminebrokjes erdoor. Ruwvoer voeren zou toch in principe geen probleem moeten zijn? Die vraag gaat vaak door mijn eigen hoofd heen :-)
Is overigens de alpengrun musli niets voor jou? vindt mijn kieskeur erg lekker!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:17

Heb je al eens naar de Bio Ron producten gekeken?

Op de site www.purehorse.nl kun je veel daarover vinden. Ze hebben ook mooie balancers in de vorm van kruidenmixen dus helemaal geen brok en toch alles binnen krijgen kan ook. De kruiden kun je makkelijk door ruwvoer doen wat ze ook verkopen dan heb je 1 adres om te bestellen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:08

IngridM schreef:
Francis; ik vraag me echter af of meer voeren van inderdaad de voeren die ik nu zoek wel zo'n probleem is. Het is tenslotte ruwvoer met vitaminebrokjes erdoor. Ruwvoer voeren zou toch in principe geen probleem moeten zijn? Die vraag gaat vaak door mijn eigen hoofd heen :-)
Is overigens de alpengrun musli niets voor jou? vindt mijn kieskeur erg lekker!

Op zich is het geen probleem als je dat prettig vindt, ik ben persoonlijk alleen van 'zo simpel mogelijk' (nu een hoefbevangen paard en ik lijk voor m'n gevoel wel een gifmengster momenteel). Ik zou zelf het liefst een vitaminenbrokje voeren zonder extra's, maar dat werkt bij de meeste balancers gewoon niet omdat ze niet lekker zijn. Vitabix lukt wel maar ik heb m'n merrie weer helemaal van de luzerne af gehaald om te kijken of daar een gevoeligheid zit (het schijnt dat sommige IR paarden gevoelig reageren op luzerne, het is nl. ook een fyto-oestrogeen dus kan de hormoonbalans beïnvloeden).
Dat was ook de rede om Agrobs voertjes te kiezen zonder luzerne, maar dat mislukt dus een beetje. Nu vind ik goed eten zeker op dit moment belangrijker dus komt er wel weer wat anders.
Maar nee, op zich is er natuurlijk geen bezwaar om ruwvoervoertjes bij te voeren, zolang die geen vitaminekorrel bevatten want daarmee trek je je zorgvuldig gekozen balancer weer uit balans.
Dat is dus ook mijn bezwaar van de meeste lekkere voertjes... dat er dingen in zitten die ik juist zo zorgvuldig uit het dieet gehaald had (zoals toegevoegd ijzer of hoge calcium-gehaltes).
Alpengrun zou op zich wat zijn, alleen vind ik het dan weer jammer dat suiker + zetmeel (fructaan is ook een zetmeel) ruim 12% is. Ik blijf daar liever onder de 10 met mijn extreem gevoelige IR paard.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 21:25

Snap ik Francis met een IR paard dat je graag onder de 10% blijft!
Best janmer want erg mooi voer an sich!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:41

Klopt, ik had 'm ook al wel gezien en normaal zou ik het voor een paar handjes om de VS op te voeren nog wel aandurven, maar nu ze hartstikke bevangen staat niet. Ze is 'van niks' bevangen geraakt dus ben daar nu extra voorzichtig mee. Maar ja.. een mega zak leichtgenuss die ze maar zo zo vinden schiet ook niet echt op (m'n shet eet het dus helemaal niet, verwend nest... voetbalt de bak zo de paddock door! _-:( ) De Care4Life die ik gehaald had om te proberen daar de butekorrels over te voeren vonden ze echt héérlijk (zónder de korrels uiteraard, met was het vergif, dat snap je :roll: ) dus nu ga ik daar maar weer een zak van halen en die mengen met de leichtgenuss tot dat op is. Dan zit er wel dat vitaminebrokje in maar een stuk minder dus dat moet dan maar. Eerst dit maar weer op voeren en dan weer wat anders proberen... stelletje verwende trutten! En anders toch maar weer iets met een beetje luzerne er in, dat vinden ze wel lekker.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 21:48

En zo blijven we puzzelen.
Haha lekker eigenwijze shet. Hier dus ook. Meneer heeft zo zijn voorkeuren. Leicht genuss en alpin aspero en diverse andere "grasvoertjes" wil meneer ook niet.

Care 4 life heerlijk maar werd hij mega schrikkerig van.

Ik waas ook gestopt met luzerne om te proberen of jeuk daarvandaan kwam.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:10

Heb je pure feed al wel geprobeerd? Want hij staat wel in je lijstje, maar geen ervaringen genoemd. Zelf geen ervaring mee (de shetten krijgen ieder een halve summerfit-koek en voor het grote paard lopen de kosten dan wel erg hard op. Hij krijgt ook al aangepast ruwvoer en moet véél bijvoer, op het moment zijn we aan het afbouwen naar 3.2kg), maar de Pure Feed Fibre Balance lijkt goed bij je streven te passen. 200g/100kg paard is ook nog qua kosten te doen.