Herfstdraad schreef:Jij ontwormd dus niet tegen (ingekapselde) bloedwormen wanneer ik het zo begrijp?
Jawel, daar is de equest pramox voor, die geef ik altijd in het najaar na de 1e nachtvorst. Oktober/november zo'n beetje.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Popstra schreef:Als je paard schoon getest word waarom dan ontwormen?? Wat heeft het nut van testen dan als je er toch een pak hem beet equest (Pramox) in stopt??
De testen zijn toch juist bedoeld om resistentie tegen te gaan middels onnodig ontwormen?
BarbaLala schreef:Ik zal nu wel aan de schandpaal worden genageld maar so be it..![]()
Wij doen nooit mestonderzoek en ontwormen 2x per jaar preventief; in het voorjaar een keer en in het najaar een keer. 1x de pramox en van die ander ben ik de naam even kwijt.
Ik zie geen enkel voordeel in systematisch mestonderzoek, ook met een schone test kan je paard namelijk flink besmet zijn.
Ik heb liever gewoon zekerheid, en met 2x per jaar preventief ontwormen valt de resistentie wel mee. Als je er over nadenkt is het ook van de gekke dat het voorheen zo ontiegelijk vaak gedaan werd. (En bij veel andere diersoorten als bijv. honden en katten dus nog steeds....)
bruintje123 schreef:Het advies is om in de winter altijd een keer met pramox te ontwormen.
Dit voor lintworm, ingekapselde bloedworm en horzellarf. Dit omdat die niet te zijn in het onderzoek.
bruintje123 schreef:Het advies is om in de winter altijd een keer met pramox te ontwormen.
Dit voor lintworm, ingekapselde bloedworm en horzellarf. Dit omdat die niet te zijn in het onderzoek.
[***] schreef:bruintje123 schreef:Het advies is om in de winter altijd een keer met pramox te ontwormen.
Er is wel een test om te kijken of er lintworm is, een speekseltest.
Ik blijf het lastig vinden, dat hele gedoe rondom mestonderzoek en wel of niet ontwormen..... Mijn paarden die al jaren ontwormd worden op basis van (zeer regelmatig) mestonderzoek, ontwormde ik 1x per 2 jaar tegen lintworm e.d. Nu met de speekseltest weet ik nog niet zo goed wat ik ga doen.
Ik vind de berichten erg tegenstrijdig.
En voor één van mijn paarden met een gevoelige spijsvertering wil ik er eigenlijk zo min mogelijk medicatie instoppen. Ze reageert er nl onmiddellijk op.
Mloui schreef:Dat is ontzettend schrikken. Mijn paard heeft klinisch niet echt zaken waarvan ik denk dat hij problemen zou kunnen ondervinden van ingekapselde wormen. Hij blijft sinds aankoop al arm in de bovenlijnbespiering maar dit blijkt een andere (blessure)oorzaak te hebben.
Mizora schreef:Alleen bloedwormen kapselen zich voor een deel in in de darmwand, en zowel moxidectine als 5 dagen fenbendazol komen daar wel bij terecht en doden dan de ingekapselde bloedwormen. Daarnaast kapselt maar een deel van de bloedwormen zich en gebeurt dit voornamelijk bij hogere besmettingen.
Kendra schreef:Valbazen bevat benzimidazoles als werkzame stof en wordt in de schapenhouderij bijna niet meer gebruikt i.v.m. veel voorkomende resistentie. Aangezien jouw ervaring henny-w van 30 jaar terug dateert, denk ik dat de zaken er vandaag de dag wat anders voorstaan..
Kendra schreef:Valbazen bevat benzimidazoles als werkzame stof en wordt in de schapenhouderij bijna niet meer gebruikt i.v.m. veel voorkomende resistentie. Aangezien jouw ervaring henny-w van 30 jaar terug dateert, denk ik dat de zaken er vandaag de dag wat anders voorstaan..
Koper schreef:Kendra schreef:Valbazen bevat benzimidazoles als werkzame stof en wordt in de schapenhouderij bijna niet meer gebruikt i.v.m. veel voorkomende resistentie. Aangezien jouw ervaring henny-w van 30 jaar terug dateert, denk ik dat de zaken er vandaag de dag wat anders voorstaan..
En na 30 jaar gebruiken we nog wel ivermectine. Wat is daar dan de logica van?