Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:14

Herfstdraad schreef:
Jij ontwormd dus niet tegen (ingekapselde) bloedwormen wanneer ik het zo begrijp?

Jawel, daar is de equest pramox voor, die geef ik altijd in het najaar na de 1e nachtvorst. Oktober/november zo'n beetje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:42

Popstra schreef:
Als je paard schoon getest word waarom dan ontwormen?? Wat heeft het nut van testen dan als je er toch een pak hem beet equest (Pramox) in stopt??
De testen zijn toch juist bedoeld om resistentie tegen te gaan middels onnodig ontwormen?

Omdat mest onderzoek nou niet bekend staat om de betrouwbaarheid??

Ik ontworm 2x per jaar zonder mest onderzoek

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:14

Ik heb ook mestonderzoek gedaan, maar na diverse berichten op dit forum over (fikse) besmettingen bij paarden die schoon waren in het onderzoek ben ik ook begonnen met 2x per jaar ontwormen. Ik doe ook geen mestonderzoek meer.

In het najaar (na het weideseizoen, zo oktober-november) geef ik Equest (dus niet de Pramox): die maakt alles dood (dus ook de ingekapselde rode bloedworm), alleen de lintworm niet.
In het voorjaar (vlak voor het weideseizoen, ca. april) geef ik Iverpraz (Ivermectine + Praziquantel): die maakt alles dood, behalve de ingekapselde rode bloedworm.
Zo krijg ik de paarden schoon weer op stal, en schoon op de weide.

De keuze om geen Pramox te geven is dat ik ook een bejaard paard heb, en ik zijn systeem niet onnodig wil belasten.

En wees niet te zuinig met pasta. Resistentie krijgt meer kans door te zuinig doseren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:48

Ik zal nu wel aan de schandpaal worden genageld maar so be it.. :7

Wij doen nooit mestonderzoek en ontwormen 2x per jaar preventief; in het voorjaar een keer en in het najaar een keer. 1x de pramox en van die ander ben ik de naam even kwijt.
Ik zie geen enkel voordeel in systematisch mestonderzoek, ook met een schone test kan je paard namelijk flink besmet zijn.
Ik heb liever gewoon zekerheid, en met 2x per jaar preventief ontwormen valt de resistentie wel mee. Als je er over nadenkt is het ook van de gekke dat het voorheen zo ontiegelijk vaak gedaan werd. (En bij veel andere diersoorten als bijv. honden en katten dus nog steeds....)

Mizora

Re: Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:59

Het grote nadeel van preventief ontwormen zonder mestonderzoek is voor mij niet de resistentie die je opbouwt, maar de resistentie die je mist. Op het moment dat de bloedworm nauwelijks meer bestreden wordt door de wormenkuren (standaard is vaak pramox en een ivermectine-kuur. Daar is al een zeer verkorte werking van gevonden op allerlei locaties. Dusdanig dat er soms na 21-28 dagen al weer eieren worden gevonden. Terwijl dat pas na 56 dagen (ivermectine) of 91 dagen (moxidectine) hoort te zijn), zit je paard dus met een stevige besmetting die niet gevonden wordt. Spoelwormen worden ook vaak niet mee ontwormt op deze manier, terwijl soms ook volwassen paarden daar last van kunnen hebben.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:10

Ik ontworm op advies van de kliniek in het najaar met een sterker middel dat ook lintwormen meeneemt. Dan in het voorjaar met een mildere kuur. Daarnaast laat ik twee keer per jaar mestonderzoek doen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:47

BarbaLala schreef:
Ik zal nu wel aan de schandpaal worden genageld maar so be it.. :7

Wij doen nooit mestonderzoek en ontwormen 2x per jaar preventief; in het voorjaar een keer en in het najaar een keer. 1x de pramox en van die ander ben ik de naam even kwijt.
Ik zie geen enkel voordeel in systematisch mestonderzoek, ook met een schone test kan je paard namelijk flink besmet zijn.
Ik heb liever gewoon zekerheid, en met 2x per jaar preventief ontwormen valt de resistentie wel mee. Als je er over nadenkt is het ook van de gekke dat het voorheen zo ontiegelijk vaak gedaan werd. (En bij veel andere diersoorten als bijv. honden en katten dus nog steeds....)

Ik doe het precies zo. Bij een mestonderzoek moet je net de mazzel hebben dat de eitjes die uitgescheden zijn toevallig net in die drol zitten die jij oppakt. Ik vind het teveel risico geven om daarop te vertrouwen, en als je dan toch al preventief (preventief niet in de zin van, je paard krijgt nooit wormen, maar preventief in de zin van, voorkomen dat de besmetting schadelijk wordt ipv pas ontwormen als hij al schadelijk is) gaat ontwormen, wat heeft het mestonderzoek dan nog voor meerwaarde?

Ik heb ondertussen al zoveel gevallen voorbij zien komen van paarden die trouw getest werden, jaren achtereen schoon werden bevonden, toch klachten kregen maar wormen 'heeft ie niet' dus wordt eerst ergens anders gezocht, en uiteindelijk toch een fikse besmetting bleken te hebben.

Om de 8 weken ontwormen en lekker overdoseren (want dan zit je veilig en wie weet nou precies wat zijn paard weegt) zoals vroegah is natuurlijk het andere uiterste. Dus met 2x per jaar (tenzij reden voor vaker) en goed kijken naar het gewicht van je paard (niet onderdoseren maar ook niet grof overdoseren waardoor het met de mest weer in het weiland komt) komen we qua resistentie imo al een heel end.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:01

bruintje123 schreef:
Het advies is om in de winter altijd een keer met pramox te ontwormen.
Dit voor lintworm, ingekapselde bloedworm en horzellarf. Dit omdat die niet te zijn in het onderzoek.

Zo doen wij het ook. Standaard.
En in het voorjaar en in de zomer 2 x mestonderzoek. Komt bijna nooit iets uit.

De jonge paarden die in de opfok gaan worden wel standaard ontwormd: een keer midden in de zomer door de opfokker en als ze terugkomen met Pramox. Ze gaan mee met het mestonderzoek in het voorjaar en soms komt er dan toch nog wat uit. En ondanks alle goede zorgen ook nog een enkele keer spoelwormen....

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:46

Wij doen op stal ook in het najaar met Equimax of Equest Pramox ontwormen op advies van de dierenarts en omdat in dat jaargetijde mestonderzoek niet echt betrouwbaar is. In maart doen we dan weer mestonderzoek voor ze de weide op gaan en dan na een week of 10/12 dan weer, tot ze weer op stal komen. De mest wordt sowieso altijd uit de paddocks gehaald voor er andere paarden in komen, op de weide wordt dat door een enkeling gedaan bij ons op stal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:51

Zo'n mestonderzoek is lang niet altijd betrouwbaar. Zeker niet als je maar 1x 1 drol test.

Mijn ruin is al jaren schoon in zulke onderzoeken. Toch ontworm ik 'm twee keer per jaar. Onder andere omdat mijn merrie nogal gauw last heeft van te veel bloedworm. Haar ontworm ik daarom vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:08

bruintje123 schreef:
Dit voor lintworm, ingekapselde bloedworm en horzellarf. Dit omdat die niet te zijn in het onderzoek.

Er is wel een test om te kijken of er lintworm is, een speekseltest.

Ik blijf het lastig vinden, dat hele gedoe rondom mestonderzoek en wel of niet ontwormen..... Mijn paarden die al jaren ontwormd worden op basis van (zeer regelmatig) mestonderzoek, ontwormde ik 1x per 2 jaar tegen lintworm e.d. Nu met de speekseltest weet ik nog niet zo goed wat ik ga doen.

Ik vind de berichten erg tegenstrijdig.

En voor één van mijn paarden met een gevoelige spijsvertering wil ik er eigenlijk zo min mogelijk medicatie instoppen. Ze reageert er nl onmiddellijk op.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:36

[***] schreef:
bruintje123 schreef:

Er is wel een test om te kijken of er lintworm is, een speekseltest.

Ik blijf het lastig vinden, dat hele gedoe rondom mestonderzoek en wel of niet ontwormen..... Mijn paarden die al jaren ontwormd worden op basis van (zeer regelmatig) mestonderzoek, ontwormde ik 1x per 2 jaar tegen lintworm e.d. Nu met de speekseltest weet ik nog niet zo goed wat ik ga doen.

Ik vind de berichten erg tegenstrijdig.

En voor één van mijn paarden met een gevoelige spijsvertering wil ik er eigenlijk zo min mogelijk medicatie instoppen. Ze reageert er nl onmiddellijk op.

Heb je ergens informatie over die speekseltest? Heb er nog nooit van gehoord!
Edit; gevonden! Voor de geïnteresseerden hier link naar artikel http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 12364/full

ierus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:05

Mloui schreef:
Dat is ontzettend schrikken. Mijn paard heeft klinisch niet echt zaken waarvan ik denk dat hij problemen zou kunnen ondervinden van ingekapselde wormen. Hij blijft sinds aankoop al arm in de bovenlijnbespiering maar dit blijkt een andere (blessure)oorzaak te hebben.

Even off topic - wat voor blessure is dat die zorgt voor verminderde bovenlijnbespiering?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:39

Mizora schreef:
Alleen bloedwormen kapselen zich voor een deel in in de darmwand, en zowel moxidectine als 5 dagen fenbendazol komen daar wel bij terecht en doden dan de ingekapselde bloedwormen. Daarnaast kapselt maar een deel van de bloedwormen zich en gebeurt dit voornamelijk bij hogere besmettingen.

Mizora even een vraagje. Bij 5 dagen Febendazole houd dat dat in dat er elke dag een volledige kuur Febendazole wordt gegeven en dat 5 dagen achtereen?

Ik heb namelijk járen terug 's een jaarlingfjord van de opfok terug gehaald en die zag eruit als dat hij een fikse wormbesmetting had.
De wormspuit Eqvalan die ivermectine bevat was toen nog maar net op de markt. ( 30 jr. terug)
Mijn eigen dierenarts heeft toen kort achter elkaar een ivermectine spuit voor geschreven maar er kwam niets qua wormen uit. Volgens hem kon er onmogelijk wormen in zitten want ivermectine was echt supergoed spul.

Toevallig hoorde ik een paar dagen later op een Fjordenkeuring een dierenarts praten met de inspecteur van het stamboek. Deze dierenarts had zeer slechte ervaringen met Ivermectine. Ook bij zijn eigen paarden.
Hij heeft ze toen een schapenkuur gegeven. Valbazen o.i.d. Dat was toen een andere werkzame stof dan Febendazol. Ik was geinteresseerd en ging me bemoeien met het gesprek en kon van deze dierenarts ook wel van die schapenkuren krijgen. Volgens hem ook veilig voor paarden dat had hij persoonlijk uitgezocht.
Afijn onze jaarling ruin zo'n kuur gegeven en hij mestte daags erna alleen maar ballen rode bloedworm.

Terwijl 3 kuren met Ivermectine niets uitgehaald hadden !
Bij het stamboek hebben ze toen bij hun hele kudde Fjorden ook die schapenkuur gebruikt. Ook daar was nadien het vertrouwen van Ivermectine bevattende wormspuiten helemaal weg.

Ik heb later nog 's op internet gezocht naar dat Valbazen. In het buitenland wordt onder die naam ook wel wormkuren voor paarden geproduceerd. Werkzame stof Albendazole.

Afijn daar heb ik de jaarling weer schoon mee gekregen en voor mij geen Ivermectine spuiten meer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:28

Inderdaad 5 dagen hele kuren. Dus als je paard 500kg weegt moet je voor 2500kg ontworming kopen.

Bedankt voor het delen van je ervaring.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:01

Valbazen bevat benzimidazoles als werkzame stof en wordt in de schapenhouderij bijna niet meer gebruikt i.v.m. veel voorkomende resistentie. Aangezien jouw ervaring henny-w van 30 jaar terug dateert, denk ik dat de zaken er vandaag de dag wat anders voorstaan..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:37

Kendra schreef:
Valbazen bevat benzimidazoles als werkzame stof en wordt in de schapenhouderij bijna niet meer gebruikt i.v.m. veel voorkomende resistentie. Aangezien jouw ervaring henny-w van 30 jaar terug dateert, denk ik dat de zaken er vandaag de dag wat anders voorstaan..

Ik doel er ook niet op dat we de paarden weer op Valbazen moeten zetten als je dat bedoeld met je reactie?
Mijn ervaring dat Ivermectine bevattende wormspuiten lang niet altijd goed werken, dat wilde ik doorgeven.

Het is helemaal niet gezegd als je daar mee ontwormd dat het afdoende is. Ik ken nog wel een paar paardenmensen die ondanks Eqvalan en andere Ivermectine houdende wormspuiten vies op de koffie kwamen met een fikse rode bloedworm besmetting.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:12

mijn paard heeft in het voorjaar als enige van 6 paarden geen kuur gehad
hij was schoon en ook geen zand
2 paarden veel zand en 2 veel eitjes

eind van het jaar toen ze naar binnen gingen in nov heeft hij equimax gehad
Equest Pramox is hij allergisch voor ,paar jaar geleden 1 gegeven en zijn hele hoofd zwol op echt eng
heeft toen een flinke anti histamine spuit gehad en dag later bijna weg

maar ik geef hem niks als het niet nodig is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:09

Kendra schreef:

En na 30 jaar gebruiken we nog wel ivermectine. Wat is daar dan de logica van?

BrittBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:57

Ondanks het mestonderzoek geef ik toch 2x per jaar een wormenkuur. Voordat ze het land op gaan en wanneer ze het land weer af gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:22

Een mest onderzoek is niet 100% betrouwbaar word er al snel geroepen, maar helaas gebeurt het testen ook niet altijd goed en meerdere keren.
* Te snel na een kuur
* Niet verse mest (gebruik mest max 24 uur oud en gekoeld bewaard) en niet van meerdere hopen.
* Blind varen op 2x per jaar een onderzoek.
* Niet alle zijn zichtbaar in de mest.

Wormen scheiden niet altijd eitjes uit, en daar word naar gekeken in de mest. Dus als ze niet uitgescheiden worden (lijkt) op dat moment de test schoon.
Daarom is het ook raadzaam om het vaker te doen.

Zelf begin ik aan het begin van het seizoen (rond eind maart) met 5-7 dgn achter elkaar met een mest onderzoek. Op die manier heb je al een beter beeld.
Daarna maandelijks opnieuw een mest onderzoek. Altijd van verschillende hopen een beetje mest.

Nu ontworm ik sws met een pramox rond de eerste nachtvorst. Dit niet alleen ivm de ingekapselde maar ook ivm lintworm. Deze vind je echt maar zelden in de mest.
En begin maart met een eraquell

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:45

Koper schreef:
Kendra schreef:

En na 30 jaar gebruiken we nog wel ivermectine. Wat is daar dan de logica van?

Bij gebrek aan beter misschien ???

Ik wilde met mijn 1e reactie alleen maar aangeven dat toen de Ivermectine spuiten net op de markt waren en dierenartsen er vol lof over waren bleek het bij onze ruin al niet te werken.
In de loop der jaren ben ik dezelfde ervaring bij meerdere paardeneigenaren tegen gekomen met Ivermectine.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:27

Dat is ook mijn ervaring Henny. Mijn pony is er 1 keer mee ontwormd, in een vrij hoge dosis. Ze is een shet maar heeft voor veel groter gewicht gekregen. Het gevolg was een pony die weliswaar een week lang wormen uitpoepte maar 3,5 week na de ontworming deed ze dat ook weer. Gewoon volgens de normale cyclus van die dingen. Met een ander middel was ze er in die zin van af dat er na 1 keer ontwormen maandenlang geen worm te zien is geweest. Ze heeft ze nog wel maar met ivermectine ontworm ik niet meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:49

Ik heb vanmorgen verse mest weggebracht voor onderzoek van mijn ruin
Pony was laatst in november ontwormd met pramox.
Zat nu 1 ei in en was 1 van de groep waar ook de bloedworm in zit.
Schijnt dat ze niet heel duidelijk kunnen zien?
Nou ja ze heeft het uitgelegd,maar heb niet alles onthouden van dat verhaal.

Nou ja whatever, mijn merrie vorige maand laten checken en daar zat helemaal niks in.
Ik sla nu over,..ga ik juli/augustus weer even laten kijken,want er zat natuurlijk wel wat in.

Najaar ontworm ik sowieso, horzellarves moet toch en tegen lintworm.

Pony is 26,staat al 12 jaar op dezelfde weide, we halen geen mest er uit,slepen niet