Mijn paard had vast gezeten in de stal en daarbij van sprong tot kogel zijn been volledig ontveld plus een diepe wond van boven naar onder. Dat viel niet te hechten omdat de omliggende huid vrijwel weg was. De diepe plekken waren denk ik minder erg dan jouw vleeswonden, maar de totale verwonding was nog een stuk groter.
Ik moest de wond twee keer per dag schoonspoelen en vervolgens insmeren met dermiel. (honingzalf) Ook alle geschaafde huid zodat het niet te droog werd en begon te trekken. (Heeft velen tubes gekost

Hij had ook nog andere verwondingen dus kon moeilijk lopen. Maar vanaf het begin moest ik proberen in elk geval 50 meter te stappen en dat op te bouwen. Twee maal daags. Daarnaast mocht hij na een maand wel op een stukje wei, maar onder geen beding in de paddock. Zand zou namelijk veel meer bacteriën bevatten dan gras. Het was wel een mooi vol stuk land moet ik erbij zeggen en het vroor dus de grond was hard. Het was eigenlijk absoluut niet de bedoeling dat paarden op het land gingen in de winter op deze stal, maar gezien de situatie wilde de staleigenaar wel een uitzondering maken.
Het paard had zelf een stal met betonnen uitloop dus kon al wat bewegen. Maar volgens mijn dierenarts was het juist goed voor de wond om de doorbloeding te stimuleren dus hij moedigde mij aan het paard zeker twee keer per dag los te gooien en wat te stappen.
Een van mijn stalgenoten was ook veterinair en heeft me de volgende truc geleerd om hem naar buiten te doen zonder dat de wond vies werd:
Als ik aan kwam deed ik gaas op de volledige wond wat ik vast zette met vetwrap. Vervolgens bandageerde ik hem tot over de sprong tot op de hoef in. Niet te stak, maar genoeg om vast te blijven zitten. Elke keer nieuw steriel gaas gebruiken en elke keer schone bandages.
Daarmee kon hij dan een uurtje op het land en gewoon rollen zonder dat er troep in kwam. Als ik hem binnen haalde maakte ik de wond schoon en zette het opnieuw in de zalf. Dit dus voor twee maanden twee maal daags en daarna een maal daags.
De diepe wonden scheurde wel eens opnieuw open of hij beet er aan maar na een maand of 2 zat alles volledig dicht. Tegen het bijten kan ik je geen tips geven behalve het zo soepel mogelijk houden. Eventueel met uiercrème of vaseline, of vraag je DA om tips.
Aanvankelijk bleef het litteken heel dik en lelijk en hij probeerde het met koud weer de jaren er na nog wel eens open te bijten. Maar door de jaren heen is het dikke litteken bijna volledig weggetrokken. Er is alleen nooit haar op gekomen en het been is altijd wat verdikt gebleven. Maar behalve dat het er niet super mooi uit ziet is het wel helemaal goed gegaan.
Als ik jouw foto's zie gaat het herstel bij jouw paard ongeveer gelijk. Het kost wat tijd,
heb geduld, maar dan komt het allemaal goed.