Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:31

Mijn paard heeft 5 jaar geleden een soortgelijke verwonding aan zijn achterbeen opgelopen. Dus misschien kan je wat tips uit mijn verhaal halen.
Mijn paard had vast gezeten in de stal en daarbij van sprong tot kogel zijn been volledig ontveld plus een diepe wond van boven naar onder. Dat viel niet te hechten omdat de omliggende huid vrijwel weg was. De diepe plekken waren denk ik minder erg dan jouw vleeswonden, maar de totale verwonding was nog een stuk groter.
Ik moest de wond twee keer per dag schoonspoelen en vervolgens insmeren met dermiel. (honingzalf) Ook alle geschaafde huid zodat het niet te droog werd en begon te trekken. (Heeft velen tubes gekost :') )

Hij had ook nog andere verwondingen dus kon moeilijk lopen. Maar vanaf het begin moest ik proberen in elk geval 50 meter te stappen en dat op te bouwen. Twee maal daags. Daarnaast mocht hij na een maand wel op een stukje wei, maar onder geen beding in de paddock. Zand zou namelijk veel meer bacteriën bevatten dan gras. Het was wel een mooi vol stuk land moet ik erbij zeggen en het vroor dus de grond was hard. Het was eigenlijk absoluut niet de bedoeling dat paarden op het land gingen in de winter op deze stal, maar gezien de situatie wilde de staleigenaar wel een uitzondering maken.
Het paard had zelf een stal met betonnen uitloop dus kon al wat bewegen. Maar volgens mijn dierenarts was het juist goed voor de wond om de doorbloeding te stimuleren dus hij moedigde mij aan het paard zeker twee keer per dag los te gooien en wat te stappen.

Een van mijn stalgenoten was ook veterinair en heeft me de volgende truc geleerd om hem naar buiten te doen zonder dat de wond vies werd:
Als ik aan kwam deed ik gaas op de volledige wond wat ik vast zette met vetwrap. Vervolgens bandageerde ik hem tot over de sprong tot op de hoef in. Niet te stak, maar genoeg om vast te blijven zitten. Elke keer nieuw steriel gaas gebruiken en elke keer schone bandages.
Daarmee kon hij dan een uurtje op het land en gewoon rollen zonder dat er troep in kwam. Als ik hem binnen haalde maakte ik de wond schoon en zette het opnieuw in de zalf. Dit dus voor twee maanden twee maal daags en daarna een maal daags.

De diepe wonden scheurde wel eens opnieuw open of hij beet er aan maar na een maand of 2 zat alles volledig dicht. Tegen het bijten kan ik je geen tips geven behalve het zo soepel mogelijk houden. Eventueel met uiercrème of vaseline, of vraag je DA om tips.
Aanvankelijk bleef het litteken heel dik en lelijk en hij probeerde het met koud weer de jaren er na nog wel eens open te bijten. Maar door de jaren heen is het dikke litteken bijna volledig weggetrokken. Er is alleen nooit haar op gekomen en het been is altijd wat verdikt gebleven. Maar behalve dat het er niet super mooi uit ziet is het wel helemaal goed gegaan.

Als ik jouw foto's zie gaat het herstel bij jouw paard ongeveer gelijk. Het kost wat tijd,
heb geduld, maar dan komt het allemaal goed. :) Mocht ze echt heel erg gaan bijten kan je altijd overwegen om een anti bijt rek voor om de hals te regelen en een week te gebruiken. Dit is wat ze op de kliniek ook doen. Een heel vervelend hulpmiddel voor het paard, en het zou ook absoluut niet mijn eerste keus zijn. Maar wanneer je door het bijten te veel wildvlees krijgt en dat moet dan op ten duur weer weg worden gesneden is nog véél vervelender dan zo'n rek gebruiken. -O-

HiFive5

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 08:32

hoefijzer, ook wel verschietachtig je paard zo aan te treffen :oo
de DA heeft me op het hart gedruk ze niet buiten te laten. Woensdag ga ik hem nog eens laten komen en dan zal ik eens vragen of ze niet op een klein stukje wei mag, eventueel met een bandage aan. Ik heb er deze ochtend Vulketan + honing aan gedaan. Hopelijk vindt ze de smaak erg vies :') Ik zal vanavond eens een vooraanzicht nemen van haar been, daar zie je duidelijk dat het allemaal nog wat gezwollen staat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:47

Heb je gewone supermarkt honing gebruikt? Want die honing mist vrijwel alle stoffen die juist in honingzalf van belang zijn en heeft dus eigenlijk geen enkele functie :=

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 08:51

Ja, gewone supermarkt honing... :') oeps.. Gelukkig heb ik jullie!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:57

Dat zou ik niet meer doen, hoop geknoei zonder dat het werkelijk iets bij draagt. Volgens mij is het koudgeslingerde honing die je bij de imker kan halen de juiste, maar ik heb bij de wonden van mijn paard altijd wondzalf op basis van honing gebruikt. Blijft allemaal net wat schoner in de tube en je weet wat er exact in zit.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:45

Jeetje wat een nachtmerrie...
ik heb misschien nog wel wat tips uit eigen ervaring. Mijn paard heeft vorig jaar met haar been tussen de tralies gezeten. deze los moeten slijpen daarna met spoed naar de kliniek daar bleek griffelbeen gebroken te wezen dus daaraan laten opereren. 10 dagen kliniek daarna mee naar huis en verband wissel doen.
Het been was zo beschadigt met 1 diepe wond waar ook wild vlees begon te groeien dus dat weg laten snijden en weer in het verband maar kwam toch vaak terug in totaal 3 keer weg laten halen en zalfjes enzo er op gedaan maar niets leek echt te helpen....
Toen op aanraden van mijn oude stage Dierenkliniek Enterbrook een soort zalfje klei achtig iets die uit USA komt wat super werkt tegen wild vlees. Het heet ''Equaide'' facebookpagina: https://www.facebook.com/Equaide/
Er is in nederland nog niet veel bekend er over en het is wel redelijk duur 70 euro ongeveer voor klein potje maar ik was met 1 potje klaar en binnen een maand was de wond zo goed als dicht en geen wild vlees meer ontstaan. Wel zou ik adviseren zo min mogelijk beweging door de beweging groeit het wild vlees vele malen sneller. ik mocht na de laatste keer weg snijden ook gaan stappen en geen verband meer. Maar binnen 1 Dag kwam het wild vlees al weer terug.
Als je wil kan ik je foto's sturen van het verloop van haar wond.
Sterkte in iedergeval

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 09:51

Heftig zeg! Hoe is ze daartussen geraakt? Heeft ze nu nog schrik van de trailer? Ik zie graag foto's verschijnen :j

Daar had ik nog niet aan gedacht, dat de groei van wild vlees gestimuleerd wordt door beweging.
Ik sta open voor alles maar in samen spraak met de DA.
Ik had ook gehoord dat groene klei een genezende werking heeft?
Ik smeer er nu Vulketan op, kan het geen kwaad dat ze dit aflikt? Want zowiezo zal ze ook wat binnen krijgen.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:59

Zou niet zomaar (groene) klei gaan smeren op open wonden. Had je al met je dierenarts overlegd of ze wel aan de hand mag stappen?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 10:10

Ja, maar mag niet uit de stal zolang haar been nog dik staat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:13

De werking van groene klei vind ik altijd minimaal, ik smeer het enkel op oppervlakkige wondjes..

Ik kende Vulkatan niet dus heb de bijsluiter opgezocht en dat is een zalf die wildvlees vorming tegen gaat. In mijn ervaring wordt er meestal ook nog een drukverband om gehouden, maar er zijn vele wegen naar Rome natuurlijk.

Dikte van het been is natuurlijk een wisselwerking, door het stilstaan kan er minder goed vocht worden afgevoerd en zal het been langer dik blijven. Overleg vooral even met je da, hoewel ik zelf geen fan ben van boxrust en wat dat mentaal met je paard doet ook, is hij degene die je paard in het echt heeft gezien natuurlijk en de beste inschatting kan maken.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:54

waarschijnlijk een trap naar achter gegeven tegen de tralies aan naar een andere merrie naast haar...
Kwa trailer maakt ze niks van loopt er zo weer op. Moet wel zeggen dat ze verdooft was tijdens transport naar de kliniek.
Hierbij wat foto's
In de kliniek
https://boktimg.nl/img/m/1EEhTN.jpg

https://boktimg.nl/img/m/PUcjA3.jpg

Dit waren de tralies na het slijpen
Afbeelding

verloop toen ze thuis kwam tussendoor wildvlees weg gesneden

https://boktimg.nl/img/m/CoavU7.jpg

Na deze fotos zijn we begonnen met de zwarte klei
https://boktimg.nl/img/m/qnnQvz.jpg

https://boktimg.nl/img/m/QAKPAs.jpg

https://boktimg.nl/img/m/WfPass.jpg

Eerste week met de klei

https://boktimg.nl/img/m/vEZoA9.jpg

https://boktimg.nl/img/m/Lr5w6l.jpg

week 2

https://boktimg.nl/img/m/N7SgzB.jpg

Afbeelding

week 3
https://boktimg.nl/img/m/ghLzAi.jpg

Afbeelding

week 4

Afbeelding

Heb niet echt een foto meer van nu maar is helemaal dicht en begint nu weer beetje haar op te komen
hier zie je wel dat het helemaal genezen is.

Afbeelding

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:33

Is erg mooi genezen, en al zeker op korte termijn vind ik. Nu heeft ze niets van last meer? Heeft ze gemankt? Heeft ze er ook aan willen prutsen? Heb je er een verband aan gelaten?
Al die vragen zeg :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:39

Als ze er echt aan blijft prutsen, is een halsrek misschien nog een idee. Niet echt paardvriendelijk, maar misschien helpt dat net even het laatste proces van herstel. https://www.divoza.com/nl/halsrek

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:45

Nee heeft er geen last meer van soms wil het nog wel is wat dikker wezen het been sochtends maar na klein stukje bewegen is dat vocht weg. verder was ze alleen kreupel toen ze nog niet geopereerd was. ze moesten 5 dagen wachten omdat het been te dik was om te opereren dan zou de huid niet gehecht kunnen worden. maar toen ik haar ophaalde na 10 dagen liep ze gelijk al goed. :)
Ze heeft tot dat het helemaal dicht was in het verband gestaan op aanraden van mijn oude stage liet het afentoe wel een uurtje luchten voor de box als ik het ging verwisselen.
Je merkte wel dat de klei echt wat met de wond deed toen ik het er de eerste week op smeerde had ze der best last van het jeukte der volgens mij door de genezing. Ze ging afentoe beetje stampen op de grond maar liet het verband wel netjes zitten.
Ik heb haar de eerste maand na dat het verband er af mocht snachts wel in een stal bandage gehouden tegen het vocht en ook voor de bescherming mocht ze het toch open maken op de 1 of andere manier.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:12

Even een tip voor de nog open wond.

Oogzalf!
Werkt echt het allerbeste .
Zit antibiotica in (die van de DA of apotheek) en het irriteert niet.
Zul je zien dat het paard er vanaf blijft.

Ik had ook een paard die maar bleef prutsen aan de verwonding aan zijn been, werd eerder groter als dat het genas maar na de tip van de oogzalf , bleef hij er vanaf en genas het keurig.
Sindsdien haal ik altijd een tubbetje bij de apotheek als het weer eens raak is.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:58

Dit is vandaag weer. Enkel Vulketan opgesmeerd. Ze laat het gelukkig al wat beter toe.
Afbeelding

Dit is het vooraanzicht. Nog iets dikker maar niet meer zo dik als dit weekend!
Afbeelding

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:06

Ziet er echt niet verkeerd uit hoor!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:08

Siepje toch :( hopelijk vordert de genezing vlotjes! Ik duim in elk geval! (en mijn nummer heb je <3 )

Gelukkig zijn jullie er ook goed uit gekomen! <3

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:10

Dat ziet er al veel beter uit! +:)+ Hopelijk laat ze het snel helemaal toe :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:25

Heftig wat je is overkomen. Hoe is het ongeluk gebeurd eigenlijk? Ik vind het keurig aan het genezen! En ik vind haar been ook niet noemenswaardig dik. Ik zou echt nu aan de da vragen of je niet aan de hand mag stappen. Losgooien in de weide lijkt me niet goed, dan kan er van alles gebeuren als ze gek gaat lopen springen, maar stappen aan de hand, echt maar 5 minuten om mee te beginnen op het erf voor de stal moet haar goed doen denk ik.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:39

Vraag je arts eens of Acederm Kan helpen. Dit houd de wond soepel en bevorderd het genezingsproces, voorkomt dode huid en is makkelijk aan te brengen. Sterkte!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:42

Dat gaat heel mooi genezen! Fijn dat ze er boven op zal komen :) lijkt me echt vreselijk om mee te maken.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:55

Het is al een paar keer geopperd maar ook ik zou dit paard naar buiten doen.
Afgelopen zomer had een van de paarden bij ons ook een lelijke wond aan de buitenzijde van de kogel, diep maar net het bot en gewricht niet geraakt. Dierenarts heeft het gehecht en raadde ook aan om hem 14 dgn binnen te laten. Ik snap ergens wel dat een DA voor de veiligste weg kiest, echter vanuit de humane geneeskunde is mijn ervaring dat je juist moet bewegen voor optimale doorbloeding. Je wilt nu wachten tot de zwelling weg is voor je het paard weer buiten zet, terwijl je juist doorbloeding (en dus beweging) nodig hebt om de zwelling weg te krijgen.

Wij hebben er toen dan ook voor gekozen om het paard 1 dag binnen te houden en daarna een paar uurtjes per dag in een mini stukje wei te zetten met zijn maatje ernaast, zodat hij wel vrij wat rond kon scharrelen maar niet kon galoperen of stoeien met zijn maatje. Verder niks bijzonders gesmeerd of gedaan, behalve de eerste dagen inbandageren met een vetgaas eronder. Wonder boven wonder zat ik er na 3 weken alweer op omdat de wond al volledig dicht zat.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 08:45

Dat is snel gegaan Floran! Heb je een foto van de wond, eventueen in PB?

Het ongeval is gebeurt omdat er iemand mij de pas heeft afgesneden, iemand die wou invoegen vlak voor mij neus. Ik kon niet op tijd remmen met alle gevolgen van dien. Paard heeft me letterlijk naar voren geduwd en is volledig onderuit gegaan door de voorste stangen van de trailer.

Over het naar buiten gaan: vanavond bel ik mijn DA om nog eens te komen controleren. Enkel als hij mij groen licht geeft, mag ze buiten. Eventueel op een mini stukje weide of aan de hand over-en-weer op het erf. Ik hoop alleen niet dat ze mij over het erf zal sleuren :')
Nu ze geen krachtvoer meer krijgt is het wel al iets verbetert.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:30

Heftig zeg! Heel balen:( hoop dat ze snel geneest. Het ziet er vind ik wel al mooi uit.
Een stomme vraag, bedoel hem niet aanvallend, maar nieuwsgierig. Had ze transpoort beschermers om?