Te dun?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:49

Perryx schreef:
Ik denk dat dat van de rug echt zo lijkt.. omdat de vloer daar erg ongelijk is, en hij een hele hoge schoft heeft.
Zadels zijn pas nog nagekeken en passen gewoon prima.

Hoge schoft kan. Maar naast de schoft ontbreken de spieren en op de rug ook.

Kan zijn dat je zadels passen, juist omdat hij steeds dunner bespierd werd zijn de zadels weer opgevuld en passend gemaakt. Kan ik mij voorstellen.

Maar feit blijft dat hij schraal blijft en als je zadel past en je traint zo door... blijft hij zo schraal.

Iets klopt er niet. Dus ik ga met het commentaar mee. Maar wees gerust, het is echt wel op te lossen hoor. Geen paniek. Gewoon tijd voor verandering!

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:51

Misschien is het wel nodig dat je een keer het bloed laat testen. Kan zo zijn dat er iets veranderd is, nu kun je nog op tijd ingrijpen, als er iets zou zijn. Het zou ook door verkeerde training kunnen komen. Heb je de laatste tijd nog veel getraind (met het koude weer)? Of is de training nu anders dan ervoor? En is hij normaal altijd voller in het grasseizoen? Of maakte dit voorheen niks uit?

Perryx

Re: Te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 19:56

Ik heb een cair zadel van wintec die is met lucht gevuld. Dus die valt niet op te vullen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:58

Maak morgen even een nieuwe duidelijke foto in daglicht.
Kan zijn dat het dan toch anders toont

Ribben mag je nooit zien,dan is je dier dus wel te dun en dan moet je toch allerlei zaken gaan uitsluiten.
Gebit,wormen, het ruwvoer kan toch te weinig bevatten om dikker van te worden.
En 17 is niet oud,heb er 2 van 25 en die ene is zelfs nog vol en rond.
Zou toch echt heel goed kijken naar de voeding of je dier wel dat op eet wat het per dag nodig heeft

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 20:04

ellepel schreef:
Maak morgen even een nieuwe duidelijke foto in daglicht.
Kan zijn dat het dan toch anders toont

Ribben mag je nooit zien,dan is je dier dus wel te dun en dan moet je toch allerlei zaken gaan uitsluiten.
Gebit,wormen, het ruwvoer kan toch te weinig bevatten om dikker van te worden.
En 17 is niet oud,heb er 2 van 25 en die ene is zelfs nog vol en rond.
Zou toch echt heel goed kijken naar de voeding of je dier wel dat op eet wat het per dag nodig heeft

Ja zal morgen even een foto maken buiten in t licht. :)
Gebit is oke, is pas nog na gekeken voor controle, wormenkeur gaan we hem wel geven voor de zekerheid.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:06

Perryx schreef:
Ik heb een cair zadel van wintec die is met lucht gevuld. Dus die valt niet op te vullen.

Lucht is ook een vulling!
Prima. Maar spieren heeft ie ook niet. Waar ze wel moeten zitten. Dus ergens gaat er iets fout.

Zou toch proberen anders te trainen en wat meer te voeren!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:44

Een recreatiepaard kun je buiten ook trainen om hem goed bespierd te houden hè.

Bij cushing hoeven ze niet perse slecht te verharen. Het verdwijnen van de bovenlijn/bespiering en hierdoor wat meer zichtbare ribben horen er ook bij.

Maar eerst met lekker extra voeren zien of hij wat bijtrekt. Bloedonderzoek kan als dat niet helpt evt altijd nog.

Heb je altijd dezelfde zadelpasser?

Leuk paard trouwens!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:57

Nu is het de laatste week wel behoorlijk koud geweest heeft het hem ook niet extra gekost om zichzelf goed warm te houden?

Maar vind hem wel wat aan de schrale kant, en idd rond de schoft en de bovenlijn onbespierd.

Wanneer zijn zijn tanden voor het laatst gedaan?
En wanneer voor het laatst ontwormd (en waarmee)?

Ziu hem met wat extra bijvoeren, SP of SpeediBeet

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 17:09

Hier bij de foto's van vandaag!

zijn hals ;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 17:11

En foto's van mijn dressuur zadel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 17:12

en mijn spring zadel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:17

Hij mist idd wat bespiering op de rug, je ziet de rugwervels teveel uitsteken zeg maar.
In de hals richting de schoft mist hij ook wat bespiering. Vind het er op zich niet slecht uit zien, maar als je het vergelijkt met afgelopen zomer vind ik het toch opvallend. Daarnaast vind ik je paard niet happy uit zijn ogen kijken en wat stijl staan op de voeten.
Ik zou m toch laten testen op cushing. Veel mensen denken dan aan een slechte vacht etc, maar inmiddels is bekend dat er veel meer symptomen zijn. Spieratrofie kan daar 1 van zijn. sowieso lijkt het me nooit verkeerd om eens een bloedonderzoek te doen, wellicht heeft hij idd tekorten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:27

Ik vind de zadels zo niet mooi recht liggen, maar goed, zijn niet aangesingelt dus kan vertekend beeld geven. Lijkt alsof de boommaat te smal is (waardoor die achterover kiept). Bij dressuurzadel wel duidelijk zichtbaar, dat kan ook de ingevallen schoft (spieren) verklaren. Als dat het is hoor, maar zoals gezegd kan je er zo niet echt wat van zeggen.

Daarnaast ben ik het eens met de rest, lijkt alsof er ergens wat tekorten zijn, paard valt niet zomaar in als er gewoon voldoende voer is. Kan van alles zijn.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 17:28

Joolien schreef:
Hij mist idd wat bespiering op de rug, je ziet de rugwervels teveel uitsteken zeg maar.
In de hals richting de schoft mist hij ook wat bespiering. Vind het er op zich niet slecht uit zien, maar als je het vergelijkt met afgelopen zomer vind ik het toch opvallend. Daarnaast vind ik je paard niet happy uit zijn ogen kijken en wat stijl staan op de voeten.
Ik zou m toch laten testen op cushing. Veel mensen denken dan aan een slechte vacht etc, maar inmiddels is bekend dat er veel meer symptomen zijn. Spieratrofie kan daar 1 van zijn. sowieso lijkt het me nooit verkeerd om eens een bloedonderzoek te doen, wellicht heeft hij idd tekorten.

Wat knap zeg dat jij uit twee fotos kunt halen dat hij niet happy uit zijn ogen kijkt!
En afgelopen zomer? die foto is niet van afgelopen zomer maar van 2 jaar terug.
De opmerking over de voeten vind ik al helemaal een giller, _/-\o_ je wilt niet weten hoe dit er uit zag toen ik hem kocht, hij staat er juist super netjes op krijg hier juist complimenten over van verschillende dierenartsen.... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:30

Oh wow sorry hoor, ik dacht dat je tips wilde. Nja dan moet je alles wat ik zei maar negeren en alleen maar lezen wat ik over zijn conditie heb gezegd. Maar ik heb m ook niet in t echt gezien, dus waarom zou ik dat wel van foto's kunnen zien? :?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 17:31

Rena100 schreef:
Ik vind de zadels zo niet mooi recht liggen, maar goed, zijn niet aangesingelt dus kan vertekend beeld geven. Lijkt alsof de boommaat te smal is (waardoor die achterover kiept). Bij dressuurzadel wel duidelijk zichtbaar, dat kan ook de ingevallen schoft (spieren) verklaren. Als dat het is hoor, maar zoals gezegd kan je er zo niet echt wat van zeggen.

Daarnaast ben ik het eens met de rest, lijkt alsof er ergens wat tekorten zijn, paard valt niet zomaar in als er gewoon voldoende voer is. Kan van alles zijn.

Het zadel kiept absoluut niet voorover, en de boom is al hélemaaaaaal niet te smal.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:31

Beste TS
Ik begin mezelf af te vragen wat je wilt bereiken met dit topic?
Ik heb nog nooit gehoord van lichtere haren waardoor een paard ineens dunner lijkt. Je zou kunnen verwachten dat mensen je proberen te helpen. Want ik geloof ook dat het je vraag is.

Misschien moet je of vragen hier een slotje op te zetten of stoppen met telkens zo in de aanval te schieten als iemand je probeert te helpen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 17:33

white_flame schreef:
Beste TS
Ik begin mezelf af te vragen wat je wilt bereiken met dit topic?
Ik heb nog nooit gehoord van lichtere haren waardoor een paard ineens dunner lijkt. Je zou kunnen verwachten dat mensen je proberen te helpen. Want ik geloof ook dat het je vraag is.

Misschien moet je of vragen hier een slotje op te zetten of stoppen met telkens zo in de aanval te schieten als iemand je probeert te helpen.

Dat is niet in de aanval schieten, mensen kraken alles af...

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:34

Wat doe je zoal kwa training? Hoe vaak, wat en hoe lang? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:34

Dan lees je dat verkeerd, het was goed bedoeld. Misschien niet wat je horen wilt, maar je zit lang genoeg op bokt om te weten dat je dit soort reacties kunt verwachten toch? Je vraagt tips, die geven we enkel op basis van wat jij ons aanbied aan info.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 17:35

Jullie hebben altijd zo ontzettend snel je oordeel klaar.. dat vind ik zo jammer.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:36

Perryx schreef:
Rena100 schreef:

Het zadel kiept absoluut niet voorover, en de boom is al hélemaaaaaal niet te smal.

Ik zeg ook dat ie ACHTEROVER kiept, wat kan duiden op dat de boommaat te smal is. Maar waarom foto's plaatsen als je er niets over wil horen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:38

TS.. als haren lichter kleuren kan dit ook een uiting van Cushing zijn..
zie het nu niet als een aanval.. mensen willen je helpen, je reacties zijn nu buiten proportioneel..

Ik begrijp dat je niet graag wil dat je paard wat mankeert..maar met welke reden open je dan dit topic? Je dressuur zadel kantelt imo ook iets achterover. Als je je beugels los laat hangen kan je dat wrs zelf ook zien.

Ik zou hem lekker wat bijvoeren, werkt dit niet bel je de DA..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:38

Perryx schreef:
Jullie hebben altijd zo ontzettend snel je oordeel klaar.. dat vind ik zo jammer.

Er is door niemand een oordeel geveld..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:39

Ik vind de laatste foto's er erger uitzien dan die uit de openingspost.
Wat heb je de laatste tijd qua training kunnen doen? Misschien juist extreem veel (dan zou het liggen aan de training cq zadel) of juist heel weinig (misschien valt hij heel gemakkelijk in zodra hij stil staat)?

Ik zou persoonlijk zo'n paard niet rijden, maar eerst voornamelijk vanaf de grond en werken aan de hand weer rugspieren erop krijgen. Dat gaat onbelast vaak makkelijker dan belast. Wel een grote kans dat daarna je zadel aangepast moet worden, ervanuitgaande dat hij goed ligt op deze smallere rug.

Voeding kan ook een reeele oorzaak zijn, maar dat lijkt voldoende. Wel kan het dat het paard om welke reden dan ook de voedingsstoffen niet op kan nemen. Maar dan zoek je het echt medisch en moet je laten onderzoeken. Je kan eerst kijken wat onbelaste, juiste training de spieren terug brengt.

Ben het er wel mee eens dat het zadel achterover ligt. Midden van het zadel is niet het diepste punt.