Welke behandelingen laat jij allemaal doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:58

MirandaFuego schreef:
Bij mij nooit vaste dingen, ik laat behandelen wanneer nodig, dat kan soms heel vaak zijn en soms lange tijd niet. :)

Hier ook.

Bekappen is om de 6 weken. Veearts en osteopaat wanneer nodig. Ik heb ook wel eens iemand voor sportmassage op de dam gehad. Homeopaat is er ook af en toe maar meestal bel ik wanneer ik weer hogere potenties nodig heb en dan haal ik ze bij haar op. Acupressuur doe ik zelf, dus diegene is er twee keer per dag maar meestal alleen om te voeren en dergelijke :+

Zadelmaker en instructrice heb ik dan weer niet, aangezien ik geen paarden heb die als rijpaard dienst doen.

hwn

Re: Welke behandelingen laat jij allemaal doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:27

- Bekapper om de 2 à 3 maand
- DA indien nodig, en voor vaccins momenteel maar om de 5 jaar (ik vaccineer enkel tegen tetanus)
- shiatsu bij vage klachten, omdat zij meestal eerder voelt waar het probleem zit, voordat DA het paard moet binnenstebuiten keren.
- osteo of chiropractor momenteel weinig of niet, meeste paarden hier zijn op rust, en met gymnastiserende dressuur kom je al een heel eind
- zadelpasser niet meer, heb instructrices met bovengemiddelde kennis van zadels, en zadel met verwisselbare boom.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:28

DA 1x per jaar om te enten en verder wanneer nodig

Hoefsmid elke 6 weken

Tandarts 1x keer per jaar

Zadelmaker 1x per jaar en vaker wanneer nodig

Manueel therapeut 1x per jaar en vaker wanneer nodig

Cranio sacraal therapeut nu 3x bij mijn ene paard gehad ivm head shaken. Komt nu verder ook alleen wanneer nodig.

Ik vind hoefsmid, tandarts, zadelmaker en manueel therapeut horen bij het 'standaard onderhoud' wat elk jaar terug komt. Gewoon een kleine check-up.
Moet wel zeggen dat tandarts en manueel therapeut ook DA is, heb het idee dat je dan toch minder risico hebt op een kwakzalver dan iemand zonder zo'n extra diploma.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:40

- Hier elke jaar de entingen door de dierenarts

- Elke 8 a 10 weken hoefsmit

- Probeer nu elk jaar de tandarts te laten komen. Heb me knollie nu bijna 2 jaar en tandarts is 1 x geweest, dus probeer haar weer snel te laten komen

- Elke 8 weken kraker

- Zadelmaker als nodig is.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:45

Dierenarts jaarlijks voor vaccinatie en tenzij nodig
Tandarts 2x per jaar
Zadelmaker 4x per jaar, alleen dit jaar omdat ik er nu bezig ben met hem beleren
Fysio 2x per jaar
Hoefsmid elke keer als hij op stal komt. Staat blootvoets dus geen vaste aantal weken. Regelt stalgenoot de hoefsmid ga ik gewoon elke keer mee ookal zijn zn hoeven niet per se lang

Als hij ouder wordt, gaat tandarts sowieso naar 1x per jaar en de rest indien nodig

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:53

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:37, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:09

Hier:
* 1x per jaar de da om te enten
* 1x per jaar de tandarts
* hoefsmid 1x per jaar om mijn eigen
werk te bekijken.
*zadelmaker is 2x geweest afgelopen 2 jaar. Dus komt neer op 1x per jaar. Maar dat kwam vooral omdat mijn paard in totaal 4 cm breder is geworden rond de schoft. En ik dus een ander zadel nodig had :)
* verder doe ik niet veel aan peuten en paten.
Ik heb 1x de osteo laten komen, omdat mijn paard echt in de knoei zat.
Maar ik zie verder veel mensen die hun slechte rijden proberen te maskeren/ontlopen door het altijd maar te gooien op het scheef zijn van het paard.
Zo ken ik iemand die met een slof en een ander bitje, een osteo, tandarts zadelmaker etc aan de gang is. Terwijl ze beter van die paar honderd euro elke week zou kunnen lessen om het rijden te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:22

Om de 8 weken standaard de hoefsmid voor het bekappen.
Om de 2 jaar tandarts, wel met tussentijdse controle als hij op stal is.
Elk jaar wordt mijn zadel na gekeken.
Elk jaar 1x een check door de fysio of alles nog oke is.
En de jaarlijkse enting uiteraard.

Binnenkort krijgt ze een massage, niet omdat het nodig is, maar gewoon als extra omdat ze altijd zo haar best voor mij doet.

Dus eigenlijk niks overmatig en/of bijzonders :-)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:29

Veearts minimaal 1x per jaar. Voor controle en entingen. Eventueel gebit nakijken.
Hoefsmid 6x per jaar.
Zadelmaker als het nodig is.

Verder geen vaste dingen. Jaren terug behandeld door een osteopaat advies was wel jaarlijks maar dat is logisch ze moeten aan de gang blijven. Ieder z'n ding. Zou ze nog wel een keer willen laten masseren kijken of dat een positief effect heeft op het ontspannen van de spieren/lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:59

-Dierenarts wanneer nodig, ze worden niet geënt.
-Mestonderzoek circa 2-3 keer per jaar of bij klachten.
-Tandarts sowieso 1x per jaar, wanneer problemen/twijfel opspelen komt hij extra.
-Hoefsmid wanneer nodig, de ene keer na 5 weken, de andere keer wat langer. Ze staan op blote voeten. Vorig jaar hebben ze de hoefsmid maar vier keer gezien :=
-Fysio/osteopaat/masseur niet, sta er wel voor open als het echt nodig is
-Alternatieve geneeskunde ook niet, zou er eventueel wel voor open staan als je regulier 'uitbehandeld' raakt.
-Zadelmaker wanneer nodig, meestal eens per één tot anderhalf jaar.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:16

Toen mijn paard nog leefde kwam eigenlijk alleen de veearts voor de entingen en indien nodig, maar gelukkig was er bij hem bijna nooit een veearts nodig, de hoefsmid kwam als het nodig was, maar dat was wisselend, in de winter bijna niet en 's zomers als het droog was wat vaker. Verder allerlei paten en peuten nooit langs laten komen, zadel is aangemeten en daarna is er eigenlijk nooit meer wat aan gedaan, was ook niet nodig. Was een westernzadel met flexibele boom, lag eigenlijk altijd goed. Helaas is paardlief uiteindelijk aan koliek overleden, bleek een ontstoken blinde darm en dunne (of dikke) darm ontsteking te hebben. Toen heeft hij me eigenlijk in 1 klap een berg geld gekost aan medische kosten en operatie, maar goed dat had ik er graag voor over, want verder was hij altijd supergezond. Tandarts kwam overigens wel ongeveer 1x per jaar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:22

1x per jaar enten door de DA
1x per jaar tandarts
elke 8-10 weken de hoefsmid

Ooit is er 1x een osteopaat bij geweest, die kon niets doen, pony was prima los.
Dus nooit weer laten komen.

Zadelmaker, paten en peuten komen hier dus niet. Alleen als ik echt wat merk dan laat ik eerst de DA komen en die kan wel adviseren wie er eventueel bij moet komen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:25

Dierenarts indien nodig

1x per jaar enten door de dierenarts
1x per 2 jaar naar de tandarts
1x per jaar naar de osteopaat/masseur indien nodig vaker
af en toe nog een holistische geneeskundige om haar is na te kijken
1x in de zoveel tijd de hoefsmid

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:31

Dierenarts indien nodig.
Bekapper indien nodig.

Mijn dieren worden amper gebruikt.
Kan me niet voorstellen dat ik ooit nog wat anders nodig heb.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:49

- 1x per kwartaal op controle naar de dierenarts (4x per jaar dus) en wanneer nodig
- osteopaat/chiropractor wanneer nodig
- hoefsmid elke 6 weken
- tandarts 1x per jaar
- zadelmaker 1x per jaar of wanneer nodig

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:03

In een jaar komt hier standaard:

- Hoefsmid: elke 10-12 weken om te bekappen
- Tandarts 1 a 2 keer per jaar
- Osteopaat 1 keer per jaar, indien nodig vaker
- Dierenarts 1 keer per jaar voor de enting

WillemijnW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:11

bij mijn bijrijd paard komt er eigenlijk alleen iemand bij al we denken dat het nodig is, voor de rest staat
eigenlijk alleen de smit en dierenarts standaard op het programma.

* Dierenarts komt 1x p.j. voor standaart vaccinaties, en hopelijk voor de rest niet
* Smit komt elke 8 weken voor standaart vierkant beslag

Soms komt de fysio erbij maar dat is alleen als we rij technisch iets niet kunnen oplossen, bevoorbeeld scheefheid/vast zitten.