Stomme koliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

salome_xxx

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:15

mijn verzorgpaard is helaas een poosje terug ook ingeslapen omdat hij koliek had

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:25

Koliek is zo iets vreselijks, voel mezelf zo machteloos als mijn paard het heeft... Eerst dacht ik altijd dat koliek iets simpels was, tot ik vorig jaar bijna mijn pony verloor |(

Heel veel sterkte!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:54

In de winter, en vooral bij vorst, denk ik direct aan winterkoliek. Te weinig drinken omdat t te koud is buiten en het water ook en te veel droge stof, dus hooi in verhouding eten. Hier geef ik 1 paard verplicht slobber met vorst (avond er voor brok in kokend water En hele nacht weken). En dat s morgens met zoveel mogelijk lauw water aangemaakt dat hij het bij wijze kan drinken. Dat zijn dan al de nodige liters extra. Hooi naast een ton met lauw drinkwater zodat hij kan soppen, ook weer het nodige aan water wat hij binnen krijgt zonder genoeg willen drinken. Binnen ook een drinkt om in de box om goed hooi te kunnen soppen en s avonds weer lauwe slobber. Speciaal tegen de winterkoliek een verwarmde drinkton voor buiten aangeschaft en geen koud water meer in de buurt (anders verkiezen ze weinig koud water boven lauw water).

Sterkte beide.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 14-02-18 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:01

Ow TS weet heel goed wat je doormaakt. Hoe gaat het nu?

Twee paarden inmiddels in de kliniek van dichtbij meegemaakt met verstoppingskoliek.

De eerste was Fuego, mijn bijrijdpaard. Is na 4 dagen IC overleden op 3 mei 2016

Afbeelding

Vervolgens kreeg mijn eigen paard, mijn toen 18 maanden oude quarter Joy koliek. Ook een operatie en gelukkig na 10 dagen kliniek weer mee naar huis.

Afbeelding

Nog zoiets trek ik niet meer... ik ben beide keren in een week 10 jaat ouder geworden :n

Sterkte TS (en de rest in deze situatie)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:07

He bah, ook hier een bekend verhaal...
Mijn maatje is afgelopen december geopereerd aan kolieken, hij stelt het nu goed, maar, zoals gimme_spuurs ook al zegt, het heeft me wel 10 jaar van m'n leven gekost denk ik. Je voelt je zo vreselijk machteloos...

Sterkte TS, dikke knuf voor jou & je paardje!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:38

hoe gaat het nu met je paardje?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 00:58

snorkel1986 schreef:
Hier heeft kleine ukke het niet gehaald helaas moeten laten gaan

Oh meis, gecondoleerd :(:)

Vanaf een uur of 10 vanochtend werd Liberty langzaam weer de oude. We hebben hem wat warme slobber aangeboden en lauw water, beide gingen er vlot in. Elk uur kreeg hij een plukje hooi en daar doet hij het goed op.
Ben zelf rond etenstijd nog een keer geweest, vond hem een beetje kramperig. Maar logisch aangezien hij nu weer langzaam eet, hij krijgt ook om de zoveel tijd colosan en zijn darmen hoor je al rommelen als je naast hem staat.

Vanavond verplicht geslapen omdat mn werk een beetje beledigd was nav gisteren. Gelukkig belde vriendin op toen ze zelf was gaan kijken dat hij het nog steeds goed doet. Later op de avond en in de nacht zou de stalbaas daar gaan kijken bij hem.

Ze weten dat ze in geval van twijfel naar de kliniek mogen van mij.

Hij staat op gras, krijgt elke dag meerdere keren vers water ('s morgens en 's avonds) dit omdat ze de badkuip vrij vlot leegdrinken. Verder eet hij elke ochtend met de groep tinkers mee, warme bietenpulp, wat luzerne, klein beetje muesli en vitaminen. En ze krijgen voordroog onbeperkt.

Vooralsnog hebben we geen idee wat de oorzaak is, morgen gaan we mest wegbrengen voor evt wormen. Andere oorzaak kan idd het water zijn geweest/ onderkoeling.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 01:36

Mbt koud water heb ik ook wel eens een onderzoek gelezen dat aantoonde dat paarden heel koud water verkiezen boven warmer water, omdat dit meer overeenkomt met bronwater waar ze van nature in het wild drinken. Alleen van dit koude water drinken ze dan vaker een klein beetje en van minder koud water vaak een plens in 1 keer.

Misschien dan iets te scheutig geweest met koud water drinken.. met koliek is het natuurlijk vaak maar gissen waar het nou vandaan komt.

We houden nog steeds goede hoop :(:)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:23

TS ik zou die bietenpulp toch eens even overslaan en kijken hoe het dan gaat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:26

Bietenpulp is prima!
Zou zorgen dat ze constant water ter beschikking hebben zodat ze zelf kunnen bepalen hoeveel en wanneer ze drinken.
Dat bevordert de spijsvertering en voorkomt het tot zich nemen van (te) grote hoeveelheden ineens :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:23

Fijn dat het toch langzamerhand opknapt.
Het kan best zij dat hij te weinig heeft gedronken, is lastig te controleren.
Misschien kun je het in ieder geval zo bijhouden door hem vocht bij te geven, met slobber ed. tot de kou weer voorbij is.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:40

Ik zou wormen ook niet uitsluiten, goed dat je daar op laat testen en sterkte.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 18:07

Letsdunit schreef:
Ik zou wormen ook niet uitsluiten, goed dat je daar op laat testen en sterkte.

Ons vermoeden ligt nu idd bij een besmetting. Mest is weggebracht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:02

MirandaFuego schreef:

Als je een bak water neerzet en weet hoe veel ze normaal gesproken drinken weet je toch ook of ze ineens minder of meer drinken?

TS fijn dat het beter lijkt te gaan. Goed dat je even op wormen laat controleren. Sterkte voor je veulen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:56

Koper schreef:
MirandaFuego schreef:

Als je een bak water neerzet en weet hoe veel ze normaal gesproken drinken weet je toch ook of ze ineens minder of meer drinken?

TS fijn dat het beter lijkt te gaan. Goed dat je even op wormen laat controleren. Sterkte voor je veulen.

Als er een paar tinkers bij staan is dat best lastig, zo'n kleitje drinkt in verhouding zoveel minder, als de andere paarden een paar slokken meer nemen kun je nooit weten wie wat heeft gedronken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 01:34

Nee. Maar als het probleem is dat het water te koud is zullen de tinkers er ook minder van drinken en slurpen ze over de gehele linie zomaar 20 liter minder weg in een etmaal.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:25

Ja dat kan, maar het is moeilijk na te gaan wie wat heeft binnen gekregen.
De tinkers die ik ken zijn allemaal natnekken dus zo'n kleine valt daarbij in het niet.
Bij mij drinken ze met z'n drieën uit één bak, waarvan ik het merrietje echt sporadisch zie drinken, maar ze drinkt toch natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:36

Als je bang bent dat je paard te weinig vocht binnen krijgt kun je je hooi ook (kort) weken voor je het voert. Een van onze shetten moest nat hooi krijgen in verband met longproblemen. Toen viel ineens op dat ze veel minder dronken. Vervolgens zijn we overgegaan op een ander soort hooi dat wel droog gevoerd kon worden en toen moesten we ineens weer twee keer zo vaak de waterbak bijvullen omdat die nu wel leeg ging.:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:38

Ze staan op gras? Dan kan je ook nog denken aan zandkoliek.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 15:44

eilleen333 schreef:

Zit geen zand bij de mest, er is continue ruwvoer aanwezig.
Plus dan zou hij het moeten eten want hij staat hier pas sinds eind november.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:33

Onali schreef:
eilleen333 schreef:

Zit geen zand bij de mest, er is continue ruwvoer aanwezig.
Plus dan zou hij het moeten eten want hij staat hier pas sinds eind november.

Ook zonder zand in de mest kunnen ze zandkoliek hebben. Het probleem is dan juist dag ze het niet afvoeren en dus niet uitpoepen.
Zand kan vrij snel ophopen. Zou met de DA overleggen om voor de zekerheid een psylliumkuurtje te doen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 21:44

Hij heeft dus inderdaad wormen.

Vandaag hebben we hem opgehaald en hij staat weer lekker bij zn maatjes. Meneer was er klaar mee en wilde heel graag naar huis. Liep ook zo de trailer op.
Als de wormenkuren binnen zijn gaan we langzaam aan doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:56

Gelukkig een oorzaak gevonden, hopelijk is hij snel weer de oude

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:13

Zie je idd wel vaker bij weersverandering, wormen gaan dan aan de “wandel” en dat kan koliek veroorzaken. Vooral ook een wormenkuur met phyranthel gebruiken, die wordt vaak vergeten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:42

Onali schreef:
Hij heeft dus inderdaad wormen.

Vandaag hebben we hem opgehaald en hij staat weer lekker bij zn maatjes. Meneer was er klaar mee en wilde heel graag naar huis. Liep ook zo de trailer op.
Als de wormenkuren binnen zijn gaan we langzaam aan doen.

Cyathostominae / rode bloedworm? Die gaan in het lichaam in de winter inderdaad inhiberen en kunnen dan in het voorjaar massaal vrijkomen.
Dit kan je (deels) opvangen door in het najaar/ vroege winter te ontwormen met een preparaat met moxidectine. Die pakt ook de ingekapselde larfjes.
Veel sterkte met je paardje! Hopelijk knapt hij snel op!