Paard naar buiten, bevroren grond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:04

Hier twee paarden die buiten "wonen", dus het hele jaar door dag en nacht op de weide, weer of geen weer, modder, droogte, bevroren, glad, gras of kaal, ze zijn het gewend en weten héél goed waar ze hun hoeven wel en niet kunnen laten (beter dan ik zelf).

Op een hobbelig bevroren weide zou ik niet zo gauw (of helemaal niet) een paard zetten dat niet goed gewend is aan alle weers (grond) omstandigheden, dat doen velen dan ok niet, zo blijkt.
Maar paarden die eigenlijk gewoon buiten leven zijn zeer snugger in het vermijden van linke, wankele of pijnlijke omstandigheden (lees: moeilijke stukken grond), vergeet niet dat ze ook gevoel (waarnemingsvermogen) hebben in hun zolen.

De mijne staan dan wel zonder ijzers. Met ijzers is het allicht wat gevaarlijker op bevroren grond.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:10

In Nederland is het gewoon veel moeilijker. 'S nachts hier ook ongelijke bevroren paddock met een stuk mooi vlak. Overdag voorzichtig via de berm (weg is spekglad voor ruin met ijzers ) 200 meter naar de mooie vlakke wei met zelfs nog gras (1,5 ha). Daar kun je in nederland alleen maar van dromen daar grond enorm schaars is. Dus tja postzegel paddocks voor jullie die spekglad zijn en nauwelijks begaanbaar. Moeilijke keuzes binnen / buiten zijn het gevolg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:11

Kuggur schreef:
Ik heb daar maar één woord voor: " kasplantjescultuur".

Zoals mensen verschillend zijn, zo verschillend zijn afwegingen in risico's. Daarbij heb je als stalhouder ook nog te maken met de zeer verschillende cliënten, én de claimcultuur die ook in Nederland steeds meer opkomt. Met eigen paarden ligt dat een stuk gemakkelijker.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:12

Ik vind de smoes van ijs op de beton altijd zo bijzonder.
Hier moeten ze ook over tegels voordat ze in de wei zijn.
Maar dat strooi ik en als er sneeuw ligt schep ik dat vrij en strooi dan.
Ja kost werk, maar dan kunnen ze toch naar buiten.

pien_2010 schreef:
In Nederland is het gewoon veel moeilijker. 'S nachts hier ook ongelijke bevroren paddock met een stuk mooi vlak. Overdag voorzichtig via de berm (weg is spekglad voor ruin met ijzers ) 200 meter naar de mooie vlakke wei met zelfs nog gras (1,5 ha). Daar kun je in nederland alleen maar van dromen daar grond enorm schaars is. Dus tja postzegel paddocks voor jullie die spekglad zijn en nauwelijks begaanbaar. Moeilijke keuzes binnen / buiten zijn het gevolg.

Dan is de droom hier toch uitgekomen :D

Kabayo

Re: Paard naar buiten, bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:15

Mijne staan elke dag buiten. Ongeacht de grond (behalve ijzel en ijs)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:19

Ik vermoed dat de risico's die de stalhouder ziet ook een combinatie van dingen hebt. Ik heb mijn paard met gevoelige zolen ook als alles hard opgevroren is het liefst gewoon op de 1,5 hectare grote hobbelige wei, dan krijgt hij gewoon hoefschoenen om. Maar als je hem op een paddock van 10x20 zet met een vriendje, dan zie je veel gestresster 'speel'gedrag omdat ze niet bij elkaar weg kunnen komen, zeker als ze maar 1 a 2 uur per dag buiten zouden komen. Dan heb je het niet meer over rationele wezens die prima hun eigen lichamelijke mogelijkheden/beperkingen in het oog houden, maar twee bommetjes die eerst alles eruit gooien aan frustratie en dan pas gaan nadenken over of dat wel goed was voor de peesjes. Dus als de bodem op zo'n mini-paddock dan ook nog eens hard is, dan snap ik dat een stalhouder dat wel als risico ziet.

Alleen is 24/7 op stal houden natuurlijk niet de oplossing want dan is de ontploffing daarna nog veel groter. De oplossing is om ze wel elke dag langdurig buiten te houden met alle been/hoefbescherming indien nodig zodat ze de rust in het hoofd/lijf hebben om gewoon na te denken over waar ze die hoeven neerzetten en niet dwangmatig 'spelen' omdat het lijf gewoon hersenloos ontploft.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:26

Hier staat alles 24/7 buiten dus ook met een harde, bevroren grond.. Ideaal niet, maar ze passen zich prima aan en gaan daar staan waar de grond het best begaanbaar is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:31

hier gaat alles gewoon naar buiten.. tenzij het noodweer is en de paarden zichzelf bij het hek melden en niet meer zijn weg te meppen, dan mogen ze naar binnen.. anders blijven ze tot de schemering mooi buiten.

enige uitzonderingen, snelle intreden stevige vorst, in verband met de leeftijden van sommige paarden worden ze dan binnen gelaten zodra de zon gaat dalen, maar dan staan ze ook al bij het hek als zoiets een keer voorkomt.

zeer droge zomer, dan mogen ze naar binnen zodra ze zich bij het hek melden als kudde zijnde.. dit in verband met stoffen en de buren die daarover (terrecht) klagen.. maar dat is dan hooguit een uurtje verschil met anders.

hoogzomer bij hoge temperaturen of veel vliegen.. dan gaan ze van schemer tot zonsopgang naar buiten en staan ze overdag op stal.

op dit moment zijn de doorgangen van weide naar weide zeker bezaaid met bevroren afdrukken, kuilen en laagjes ijs... Toen ik van de week mijn knollie uit de wei ging halen, ben ik over de weg omgelopen.. helaas moest ik natuurlijk wel over t veld terug.. mijn knol liep er makkelijker over dan ikzelf.. enige dat ik wat enger vond was t feit dat hij mij volgde dus minder ruimte had om z'n eigen route te volgen waardoor hij wel iets vaker misstapte.

overigens kan ik het mij wel voorstellen, zeer zeker omdat kleigrond in een enorm mijnenveld kan veranderen als ze op wei staan.. Immers goede natte klei en druk belopen gedeeltes kunnen afdrukken tot ruim 15 cm diep in ontstaan.. als dat overnacht dichtvriest, met keiharde randen en een paard stapt precies op dat dunne laagje ijs, dan zit die knoertharde rand van de afdruk wel op de hoogte van z'n pees als hij echt erin wegglijd. Ik ken iemand wiens paard op die manier een zware peesblessure heeft opgelopen, dus dat speelt altijd wel in mijn achterhoofd.. Maar ik blijf wel de instelling houden, het is een paard, niet een knuffeldier dat ik in bubbeltjesplastic in de kast kan zetten.. liever dat ik ooit afscheid moet nemen door een freak accident op de weide, dan hem z'n leven lang als porceleinen poppetje beschermen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:52

elenaMM77 schreef:
hier gaat alles gewoon naar buiten.. tenzij het noodweer is en de paarden zichzelf bij het hek melden en niet meer zijn weg te meppen, dan mogen ze naar binnen.. anders blijven ze tot de schemering mooi buiten.

enige uitzonderingen, snelle intreden stevige vorst, in verband met de leeftijden van sommige paarden worden ze dan binnen gelaten zodra de zon gaat dalen, maar dan staan ze ook al bij het hek als zoiets een keer voorkomt.

zeer droge zomer, dan mogen ze naar binnen zodra ze zich bij het hek melden als kudde zijnde.. dit in verband met stoffen en de buren die daarover (terrecht) klagen.. maar dat is dan hooguit een uurtje verschil met anders.

hoogzomer bij hoge temperaturen of veel vliegen.. dan gaan ze van schemer tot zonsopgang naar buiten en staan ze overdag op stal.

op dit moment zijn de doorgangen van weide naar weide zeker bezaaid met bevroren afdrukken, kuilen en laagjes ijs... Toen ik van de week mijn knollie uit de wei ging halen, ben ik over de weg omgelopen.. helaas moest ik natuurlijk wel over t veld terug.. mijn knol liep er makkelijker over dan ikzelf.. enige dat ik wat enger vond was t feit dat hij mij volgde dus minder ruimte had om z'n eigen route te volgen waardoor hij wel iets vaker misstapte.

overigens kan ik het mij wel voorstellen, zeer zeker omdat kleigrond in een enorm mijnenveld kan veranderen als ze op wei staan.. Immers goede natte klei en druk belopen gedeeltes kunnen afdrukken tot ruim 15 cm diep in ontstaan.. als dat overnacht dichtvriest, met keiharde randen en een paard stapt precies op dat dunne laagje ijs, dan zit die knoertharde rand van de afdruk wel op de hoogte van z'n pees als hij echt erin wegglijd. Ik ken iemand wiens paard op die manier een zware peesblessure heeft opgelopen, dus dat speelt altijd wel in mijn achterhoofd.. Maar ik blijf wel de instelling houden, het is een paard, niet een knuffeldier dat ik in bubbeltjesplastic in de kast kan zetten.. liever dat ik ooit afscheid moet nemen door een freak accident op de weide, dan hem z'n leven lang als porceleinen poppetje beschermen.

Nee,maar bij zeer ongunstige omstandigheden is het beter ze een paar dagen binnen te houden dan het risico op een blessure te lopen,want dan heb je kans op maandenlange noodgedwongen boxrust.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:01

Saskia9 schreef:
Hier gaan ze gewoon in kudde verband naar buiten. Op de bevroren grond met kuilen en gaten. Paarden passen zich prima aan.

Bij ons ook. Tenzij er sneeuw ligt ivm ijzers is t een ander verhaal. Wel hebbenwe hij ons een stuk afgezet waar een plas met echt dicht ijs lag. Maar harde grond is geen probleem. Ze passen zichzelf idd prima aan!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:45

anjali schreef:
elenaMM77 schreef:

Nee,maar bij zeer ongunstige omstandigheden is het beter ze een paar dagen binnen te houden dan het risico op een blessure te lopen,want dan heb je kans op maandenlange noodgedwongen boxrust.

absoluut, gelukkig is het hier puur de doorgangen die wat erg onregelmatig zijn. en de paarden trekken daar intuitief ook geen sprintjes momenteel (ja rustig een drafje, heb er zelfs een in galop zien passeren), maar wel kalm en beheerst.. de echte spurts trekken ze nu alleen op de gelijkere grond..

ik heb t geluk op vooral zandgrond te zitten.. maar op kleigrond kan het gewoon levensgevaarlijk zijn.
ik weet uit mijn kindertijd nog wel hoe het er dan uit kon zien (die stonden 24/7 buiten daar).. doorgang van paddock (nooit dicht) naar weide was gewoon 40 cm moeras met urine en water.. dus als dat bevroor was het echt eng.. gelukkig ging de vorst bijna nooit zo diep dat het helemaal bevroor.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 16:51

Ben het met jullie eens. Als ik het zou kunnen veranderen, of een andere stal zou vinden met EN lieve mensen EN veel naar buiten zou ik dat per direct doen.
Vind het geen probleem hem zelf buiten te zetten hoor.

Ik heb net mn paard en zn maat buiten gezet (de bodem was prima) en de eigenaar kwam bij me die was verbaast dat ik het deed. Maar toen kwam hij kijken naar de grond van de paddock en was ie t met me eens dat die vrij goed was (beter dan de bodem van de bak) 'dan had ik ze allemaal wel naar buiten kunnen doen'. Tja.
Mijne staat nu lekker buiten. Ga zometeen wat leuks met hem doen.

Ik heb het idee dat er inderdaad 11 verschillende pensionmensen en dus 11 verschillende meningen en wensen. Waarvan denk ik 8 mensen liever veiligheid kiezen boven naar buiten kunnen. Ik hoor nooit andere stalgenoten erover dat de paarden weinig buiten komen. Niemand doet ook moeite om hun paard toch buitente zetten.

Nogmaals, het is ook absoluut niet mijn beeld van fijne regeling.. En ik houd zeker mn ogen en oren open voor wat anders maar ik vind het ook heel belangrijk dat mn paard echt goed voer krijgt wn dat er goed met hem wordt omgegaan.. Dat ie dus niet met stalen neuzen wordt geschopt als ie niet doet wat eigenaar vraagt (geloof me, die types kwam ik serieus tegen in mijn zoektocht voor n geschikte stalling)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:14

Niet iedereen heeft de keuze of beschikking van een stal met gehele dag weidegang..
Natuurlijk is het beter als je paard vrij rond kan lopen maar als je paard elke dag even op de paddock kan zou ik dat doen. Ook al is de grond hard. Mijn paard staat ook op stal maar in de ochtend komt ze in de stapmolen, in de middag zet ik haar zelf even in de paddock en in de avond longeren of rijden. Op deze manier komt mijn paard dus toch nog genoeg zijn stal uit en staat nooit een lang stuk door in zijn stal. Dus ts zou je paard gewoon in de paddock doen en een andere tijd op de dag een vorm van beweging. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:27

Het wordt echt wel weer lente.Als je verder tevreden bent over je stal dan kun je het beste deze slechte tijd even uitzitten en dan zelf je paard beweging geven.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:32

nou ja, als de anderen het gevaarlijk vinden, dat hun paard naar buiten mag, hebben jullie de paddock (s?) voor jullie paarden :D .

bij ons achter is t erf spiegelglad, dus kan me voorstellen dat er dan pensionhouders ( en eigenaren) zijn, die dat risico van het erheen lopen niet aandurven.
Ik heb alleen mijn eigen paarden en dus mij eigen risico. Strooi zout of leg een spoor van kuil uit ofzo.

Maar hoe meer ze binnen staan, hoe gekker ze zijn

Fijn, dat jij m wel buiten kunt zetten!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:05

Gewoon altijd naar buiten, sneeuw, ijs, hobbelig bevroren, en sommige ook nog met ijzers onder. Geen enkel probleem. Ik zie ze vaker in het voorjaar een glijer maken als het zeiknat van de regen is, dan 's winters als het gevroren heeft. Ze zijn niet van porselein.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:15

Ibbel schreef:
Gewoon altijd naar buiten, sneeuw, ijs, hobbelig bevroren, en sommige ook nog met ijzers onder. Geen enkel probleem. Ik zie ze vaker in het voorjaar een glijer maken als het zeiknat van de regen is, dan 's winters als het gevroren heeft. Ze zijn niet van porselein.

Maar hun benen wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:23

Nee Anjali, zelfs mijn paardje dat gerevalideerd mag worden aan de hand na een nare weide blessure doet het goed, ondanks moeilijke omstandigheden (sneeuw, in de nacht bevroren paddock, overdag besneeuwde wei)). Zij is in mijn beleving van porcelein met haar benen en ik hou echt mijn hart vast. Maar het gaat heel goed (dankbaar hiervoor want we komen van ver) Dus een normaal gezond paard moet hier echt wel tegen kunnen en is niet van porcelein! !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:31

anjali schreef:
Ibbel schreef:

Maar hun benen wel.

Verrassend. Die van mij hebben gewoon benen met bot, spieren en huid :+

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:37

Bij ons op stal gaan ze eigenlijk ook altijd gewoon naar buiten, dat zijn ze gewend en eigenlijk doen ze dan ook nooit gek. Als er gladheid is voorspelt strooi ik het erf van te voren en veeg de de sneeuw weg, zodat er een mooi paadje vrij is naar de paddock toe. Nu komen onze paarden wel van 8 tot 17 uur buiten, dus misschien als ze elke dag maar 1,5 uur er uit kwamen dat het een ander geval zou zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:05

Hier ook geen porseleinen pootjes.
Echt nog nooit blessures gehad.
En zelfs afgelopen week spelen en rennen ze in de wei. Maar ze remmen wel anders.
Met nat weer vind ik het inderdaad enger dan nu. Dan ben ik bang dat ze door schuiven. Staan dan ook rem sporen van 3 meter. Maar ook dan lijken ze te weten wanneer te beginnen met remmen.

Juist de paarden die je met elk ander weer binnen zet weten dat niet.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:07

bij mij gaan ze gewoon naar buiten met bevroren ondergrond als ze binnen blijven worden de risico op blesures juist groter als ze dan wel weer naar buiten mogen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:42

Vandaag heeft ie van 13:30 uur tot 16:00 uur buiten gelopen. Toen kwam een andere stalgenoot erachter dat de paddock best goed was (duh) en wilde haar paarden erin. Helaas hebben we er maar 1.
Ik heb toen vriend lief en mn skeelers opggehaald, paard het trektuig omgedaan en zijn gaan oefenen met skeeleren/trekken. Daarna nog paar km gewandeld in het verkeer. Heerlijk. Uiteindelijk 18:00 uur terug op stal.

Ik ben verder hartstikke tevreden over de stal en de mensen. Dat was voor mij heel belangrijk. Gewoon een goede sfeer. Mn paard is helemaal happy met zn speelmaat en uiteraard, half april gaan ze de weide weer op. Hele dagen en alleen snachts op stal. Daar kijk ik enorm naar uit. Dan is het perfect. Hopelijk kan ik volgend jaar winter mooie buitenritten maken zodat paard niet zo afhankelijk is van de paddock. Gewoon vaak uit rijden..

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:50

Mijn paarden zijn buiten geweest in de bak.

Was netjes gesleept voor het ging vriezen, was dus hard maar wel egaal (niet glad).

We hebben ze terug in brok gedaan, dus ze "moesten" niet rennen om hun energie kwijt te kunnen. Ze hadden heel snel door dat de grond hard was en ik heb ze dan ook niet zien rennen op een voorzichtig drafje na.

In een hobbelige wei die is opgevroren zou ik ze persoonlijk niet neerzetten. Mijn paarden hebben naast bot, spieren en huid ook pezen in hun benen die ik graag heel wil houden :+

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:55

Mijn paard gaat de hele dag op de weide! Sneeuw, regen, vriezen... Dan soms iets korter, maar hij gaat wel gewoon :)