Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:10

Askja schreef:
c_alsemgeest, daar kun je om lachen, is wellicht ook wat kort door de bocht gaf ik al toe, maar zeg nou zelf: zz licht gelopen tot een jaar terug en dan zulke negatieve reacties in het rijden en zo slecht lopen, met een hals als een bezemsteel? Dat doet vermoeden dat er wel degelijk met (te)veel druk is gereden. Liep het paard wel echt fijn, dan was ie wellicht niet verkocht. Daarbij: als hij niet fijn loopt door een onderliggend medisch probleem, had de vorige ruiter dat toch ook moeten merken. Vandaar mijn aanname.

Klopt... ik geef zelf ook aan dat ii denk dat het dier ergens last van heeft.
Maar zonder elk beeldmateriaal of medisch onderzoek kan je niks zeggen over de vorige ruiter... aangezien er nu ook al een tijdje nieuwe ruiters op zitten. Waarbij het paard verslechterde.
Ik zit trouwens ook even in mijn advocaat van de duivel modus hè? :Y) Ik sluit niks uit. Maar er wordt zo makkelijk naar de vorige eigenaar gewezen zonder enig feitelijk bewijs. :)
TS gaf aan hem met proefrijden al stijf te vinden, maar heeft hem toch gekocht zonder hals en rug op de foto te zetten. Daarbij kunnen paarden die altijd heel correct maar ook heel directief gereden worden ook opeens ingaan op de zeeën van ruimte die ze van een mindere ruiter krijgen.

Maar de gestrekte hals en stijfheid klinkt gewoon niet goed. Dus ik zou altijd laten nakijken en foto's laten maken op dit moment om dat eerst uit te sluiten :j

BigOne

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:36

Ik lees nergens dat ts het paard wel/niet heeft laten keuren??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:10

Foto's nek en rug had ik het over... ;) Anders zou de vraag of hij KS of andere slijtage heeft in nek/ruggebied er niet zijn toch? Dat gebeurt niet in een paar weken.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 17:34

Allen veel dank voor de reacties.

Even een opmerking naar alle advocaten van de duivel: ons niveau is Z2, zowel van mij als van mijn bijrijder. Wij hebben direct de week na aankoop les genomen van onze instructrice, een GP amazone. Dus dat wij de verkeerde knopjes indrukken is onwaarschijnlijk.
Wel hebben wij ons direct afgevraagd HOE dit paard ooit ZZlicht is geworden. Te stijf, stug, flegmatiek en scheef voor dit niveau! Maar hij was niet voor de wedstrijdsport onder het zadel bedoeld voor ons. Hij was bedoeld voor in het tweespan, SGW mennen. Hij heeft precies dezelfde aftekeningen als ons andere paard dus wat dat betreft een goed span en hij is even groot EN hij was betuigd. En voor mijn bijrijdster was het leuk om een iets hoger opgeleid paard te kunnen rijden.

Dat hij niet heel goed gereden was wisten wij ook wel toen we zijn amazone zagen zitten en we de kale spoorplekken op zijn lijf zagen. En nogmaals, dat was niet het belangrijkste voor ons ivm ons doel.

Mijn bijrijder is hem na een aantal weken gaan rijden zonder sporen en zweep. Hij had namelijk vochtbulten aan zijn flanken van haar sporen en daar is zij heel erg van geschrokken. Daarna is hij slechter en slechter geworden. Ik heb haar proberen te vertellen dat zij hem eerst weer gewoon voor het been moest zien te krijgen. Zij stond daar niet voor open en ik heb me een beetje teruggetrokken.

Het kan natuurlijk zijn dat hij in de wei een verkeerde beweging heeft gemaakt. Hij staat met 2 andere paarden op het land en zij kunnen nogal gek doen. Of misschien heeft ie vastgelegen.

Anyway, vandaag zijn we naar Boudewijn Leliveld geweest, op verzoek van mijn bijrijdster. Deze man constateerde allerlei vage problemen waarvoor hij hem behandeld heeft. Ook zou het paard uitgedroogd zijn (?) en het koud hebben van binnenuit(?). En we schijnen aardstralen o.i.d. op stal te hebben volgens hem ...

We gaan hem nu rustig terug aan het werk zetten en kijken het een paar dagen aan. Mocht er niets of niet voldoende veranderd zijn dan gaan we met hem naar de kliniek in Wapenveld.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 11-02-18 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Punten uit naam verwijderd.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 17:48

saarie schreef:
Het paard liep voordat jullie hem kochten ZZ-licht? Hoe was hij dan met proefrijden? Hebben jullie hem laten keuren? En zijn de problemen vanaf het begin geweest of langzaam ontstaan? Je zou kunnen denken aan een probleem met het gebit, in de rug of in de nek. Haken, wervel scheef, zenuw bekneld? Mijn paard heeft eens dezelfde klachten vertoond toen ik nietsvermoedend terug kwam van vakantie. Hij bleek gevallen te zijn in de wei en zijn atlaswervel stond gekanteld. De osteopaat heeft alles verholpen.

Fijn dat de osteo jouw paard heeft kunnen helpen. Ons paard is gekeurd gekocht door ons. Hij was met proefrijden niet geweldig. Gebit is gedaan voordat wij hem kochten en twee weken geleden hier op stal. Fysio is geweest toen wij hem net hadden omdat ik hem scheef, stijf en taai vond.

Voordat iedereen zich afvraagt waarom we hem dan toch gekocht hebben: Hij is niet bedoeld voor onder zadel maar voor de kar. Hij was betuigd en absoluut betrouwbaar en braaf.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 17:55

Jaime_ schreef:
Die stijl van je bijrijder klinkt mij in ieder geval beter dan rijden met "heel veel been en hand", zo zet je hem compleet op slot en stomp je hem af. Ga eens in de auto zitten en trap eens je gas én rem in, wat gebeurt er?

Lichamelijk onderzoek is nooit verkeerd maar als daar niets uit voortkomt zou ik eens een andere rijstijl aannemen. Je huidige rijstijl past duidelijk niet bij dit paard. Focus meer richting VOORWAARTSSSS neerwaarts en leg ook de focus op rechtrichten. En paard dat geen voorwaartse drang heeft krijg je nooit goed in de aanleuning, dus los dat eerst op voordat je hem met je handen in een houding probeert te forceren en met je benen tegen de rem aan wilt duwen.

En juist dat wilde mijn bijrijder dus niet. Zij wilde hem direct rond en diep rijden en het paard had daar nogal moeite mee. Zij was vooral bezig met 'hij is ZZ-licht dus hij moet het allemaal kunnen en goed doen'. Of het daardoor steeds slechter is gegaan kan ik niet zeggen maar het is er in ieder geval niet beter op geworden, tot het punt waar we nu zijn.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:15

Nicky1963 schreef:
Jaime_ schreef:
Die stijl van je bijrijder klinkt mij in ieder geval beter dan rijden met "heel veel been en hand", zo zet je hem compleet op slot en stomp je hem af. Ga eens in de auto zitten en trap eens je gas én rem in, wat gebeurt er?

Lichamelijk onderzoek is nooit verkeerd maar als daar niets uit voortkomt zou ik eens een andere rijstijl aannemen. Je huidige rijstijl past duidelijk niet bij dit paard. Focus meer richting VOORWAARTSSSS neerwaarts en leg ook de focus op rechtrichten. En paard dat geen voorwaartse drang heeft krijg je nooit goed in de aanleuning, dus los dat eerst op voordat je hem met je handen in een houding probeert te forceren en met je benen tegen de rem aan wilt duwen.

En juist dat wilde mijn bijrijder dus niet. Zij wilde hem direct rond en diep rijden en het paard had daar nogal moeite mee. Zij was vooral bezig met 'hij is ZZ-licht dus hij moet het allemaal kunnen en goed doen'. Of het daardoor steeds slechter is gegaan kan ik niet zeggen maar het is er in ieder geval niet beter op geworden, tot het punt waar we nu zijn.

Dan zou ik eerst eens goed gaan praten met je bijrijder :o

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:46

Jij moet erg veel vertrouwen hebben in je bij rijdster je staat niet achter haar manier van rijden en laat je mee sleuren naar een aardstraal goeroe (ken de beste man niet maar krijg er jeuk van)

Heb je er zelf weleens opgezeten? Je hebt zelf ook niveau gereden ik zou me niet gek laten maken en je gevoel volgen!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:04

Ania schreef:
Laat dit paard ook dezelfde kenmerken voor voor de wagen?

Ja, in grote lijnen wel. Zwaar in de hand als ie 'aan de teugel' loopt en niet blijmoedig voorwaarts.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:07

Met instructie en bijrijdster bespreken dat naar voren nu even het belangrijkste is voor zijn lijf?
Even niet aan die krul denken maar eerst lekker naar voren rijden om het lijf weer los te krijgen en dan verder puzzelen...

Ik zou ‘m ook aan de longe even niet bijzetten ofzo maar gewoon lekker aan halster of kaptoom op eigen manier laten lopen, lekker naar voren laten draven en galopperen, even lijf de kans de geven om los te komen.

Vit E en magnesium een optie om extra bij te geven?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:12

_Lorette_ schreef:
Ik heb destijds de advertentie gezien, omdat ik het echt een fantastisch allround dier vond en het leek mij een paard waar je enorm van zou kunnen genieten. Het filmpje zag ik pas later en ik heb niet meer helemaal helder wat ik daar van vond, al weet ik wel dat hij toen niet heel veel souplesse had. De foto's waren spectaculairder dan het filmpje, om het zo te zeggen. Wel heel braaf en het leek me alsnog een leuk dier. Moeilijk te zeggen hoe stug hij toen was. Zo goed weet ik het niet meer. Ik snap dat enkele bokkers zich afvragen of het een 'too good to be true'-verhaal was, maar dat was volgens mij zeker niet aan de orde.

Forceren van een paard is niet de bedoeling, maar in een verkeerde houding doorlopen ook niet. Als je zelf ergens last van hebt en gaat compenseren, dan wordt het meestal alleen maar erger. En heb je langere tijd niet goed bewogen, dan kan het pijn doen om je lichaam op de juiste manieren te gebruiken, terwijl het daar uiteindelijk zeker beter van wordt.

Flinke artrose in hals, bekken, etc. uitsluiten lijkt me verstandig. Ik ben verder wel benieuwd naar de bespiering van het paard en hoe hij mét bijzet loopt aan de longe. Een enkel paard loopt het liefst als een bezemsteel als ze zonder bijzet worden gelongeerd, zeker als het van nature weinig souplesse en/of werklust heeft.

Inderdaad Lorette, we hebben er een prima prijs voor betaald, en vooral prima voor de verkoper :o
Dat in de verkeerde houding doorlopen is ook waar ik bezwaar tegen heb. Zijn bespiering is gek genoeg wel toegenomen, zijn hals is mooier geworden en zijn kont dikker, maar hij krijgt hier ook onbeperkt hooi en weidegang met 2 andere paarden waar hij dikke vrienden mee is. Met bijzet loopt hij wel rond en 'aan de teugel', maar echt fijn als in nageeflijk vind ik hem niet direct. Zodra je de bijzet losmaakt steekt hij zijn neus horizontaal weg. Hals en neus en schoft zijn dan op 1 lijn.
Wat ook opvalt: als hij in de stapmolen loopt, houdt hij ook zijn hals en hoofd op 1 lijn, alleen dan naar beneden. Wij dachten op zich ook een fijne allrounder te kopen waar we allemaal veel plezier aan zouden kunnen beleven. Dat hij wat hulp nodig zou hebben als in: fysio/osteo/goed zadel snapten wij direct wel. Hebben we hem ook gegeven. En toch loopt het spaak.
Ik snap niet wat we allemaal verkeerd doen, want dit is zo naar voor het paard maar ook voor ons.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:22

Is het paard op de foto gezet ( rug, hals en benen? Zo nee dan zou ik daar mee mee beginnen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:25

Allereerst fijn dat dit paard nu bij jullie is en dat jullie de tijd en moeite nemen om hem lekkerder in zijn vel te laten zitten :j

Ik heb ooit een paard gereden met soortgelijke problemen (hij was Z2 gereden). Ook overspringen bij vragen om te verruimen, niet soepel en in balans lopen, scheefheid, achter de teugel kruipen, rug wegdrukken en hij werd er teugelkreupel bij.

Na tijdje rechtrichtlessen rijden met een barebackpad (en ook kilometers aan de hand) ging het al een stuk beter, uiteindelijk liep hij steeds losser. We zijn wel anderhalf jaar bezig geweest om mentaal en fysiek te komen waar ik wilde zijn maar hij liep daarna super, heel ander gevoel.

Dit heb ik natuurlijk pas gedaan nadat het paard lichamelijk onderzocht was.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:26

dresjoepie schreef:
Jij moet erg veel vertrouwen hebben in je bij rijdster je staat niet achter haar manier van rijden en laat je mee sleuren naar een aardstraal goeroe (ken de beste man niet maar krijg er jeuk van)

Heb je er zelf weleens opgezeten? Je hebt zelf ook niveau gereden ik zou me niet gek laten maken en je gevoel volgen!

Ach ja, zij is ook niet van gisteren en heeft goede ervaringen met de persoon in kwestie. Ik heb er zelf ook op gezeten en bij mij liep hij wel meer voorwaarts, misschien was het de nieuwigheid of dat ik anders (lichter) zit.... Wie het weet mag het zeggen.. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:28

Je bent nu een hoop geld kwijt en hebt de diagnose 'hij heeft last van aardstralen' gekregen. Mijns inziens waardeloos en doodzonde van je geld.
Rijd naar een gedegen kliniek en laat het dier eens goed nakijken.
Succes ermee. Fijne bijrijder iig dat ze wel constateert dat het niet goed gaat en dat zij niet wil doorzetten.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:30

Posh schreef:
Allereerst fijn dat dit paard nu bij jullie is en dat jullie de tijd en moeite nemen om hem lekkerder in zijn vel te laten zitten :j

Ik heb ooit een paard gereden met soortgelijke problemen (hij was Z2 gereden). Ook overspringen bij vragen om te verruimen, niet soepel en in balans lopen, scheefheid, achter de teugel kruipen, rug wegdrukken en hij werd er teugelkreupel bij.

Na tijdje rechtrichtlessen rijden met een barebackpad (en ook kilometers aan de hand) ging het al een stuk beter, uiteindelijk liep hij steeds losser. We zijn wel anderhalf jaar bezig geweest om mentaal en fysiek te komen waar ik wilde zijn maar hij liep daarna super, heel ander gevoel.

Fijn om te horen dat jouw dier weer goed geworden is. Weet je nog hoe het kwam dat hij dit deed bij jullie?
Ons paard heeft de maand voor wij hem kochten nog ZZ-licht gelopen met winst. Hoe kan het dan dat hij er nu zoveel rotter aan toe is? Ik snap ook een heleboel niet....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:30

Ik zou er echt mee naar de kliniek gaan en foto's laten maken, dan weet je wat en of er iets aan de hand is.
Aardstralen.... echt :') Als er röntgenologisch niks uitkomt en alle andere lichamelijke mankementen zijn uitgesloten dan zou ik aan aardstralen of gnomen gaan denken.

Klinkt iig niet ok. Ik probeer me een voorstelling te maken van hals, neus en schoft op een lijn. Hals en schoft op een lijn doet mijn quarter ook maar die is ook zo gebouwd maar moet ik me dan voorstellen dat hij zijn neus helemaal naar voren steekt? Dat is echt niet goed hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:50

Misschien toch vast gelegen, rare beweging met hals gemaakt?
Dan lijkt foto’s maken en/of osteopaat toch de eerste optie...
Lastig zeg, sterkte ermee?

Herkent de oude eigenaar dit probleem misschien?

Het kan geen stijfheid zijn door andere voeding, andere leefonstandheden waaraan hij moet wennen?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:51

Nicky1963 schreef:
Posh schreef:

Fijn om te horen dat jouw dier weer goed geworden is. Weet je nog hoe het kwam dat hij dit deed bij jullie?
Ons paard heeft de maand voor wij hem kochten nog ZZ-licht gelopen met winst. Hoe kan het dan dat hij er nu zoveel rotter aan toe is? Ik snap ook een heleboel niet....

Ik weet het niet zeker maar dit is zijn verhaal:

Toen hij bij mij op stal kwam is hij eerst een jaar gereden door twee stalmeiden, het was een pensionpaard en de eigenaresse vertelde dat hij een zwakke rug had en dat de dressuursport hem daarbij lichamelijk goed ondersteund had. Dat werd dus ook verwacht van zijn bijrijdsters, maar zij reden hem toch 'verkeerd' of zetten hem niet goed aan het werk.

Hij liep na een jaar zo:
Afbeelding

De eigenaar vond het ook niet om aan te zien en nergens op lijken, ik ging toen akkoord dat ik hem zou bij rijden maar tegen die tijd viel er al niet meer te rijden. Hij accepteerde geen teugeldruk en kroop achter de teugel, zodra je contact probeerde te maken liep hij kreupel (echt mank lopen).

Ik heb hem regelmatig met dubbele lijnen gelongeerd, met een kaptoom en veel naar buiten lange stukken galop (beide kanten). Toen hij weer recht liep en lekker door zijn lijf ben ik weer in de bak gaan rijden, oppakken van wat we het met grondwerken deden. Vanaf toen ging het heel snel weer goed, hij draait alweer een tijdje in de sport mee.

Weet niet of dit dezelfde situatie kan zijn als waar jouw paard zich nu in bevindt, maar ergens klinkt het wel een beetje als zo'n 'typisch' paard.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:57

Nicky1963 schreef:

Op mij komt het duidelijk over. Hij krijgt nu de kans om te tonen hoe rot hij eraan toe is, omdat jullie hem niet forceren. Ik vind het klinken alsof zijn hals/rug geblokkeerd is, logisch gevolg van forceren. Ik zou hem laten masseren.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:01

Wat atilla zegt inderdaad :j

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:39

Ik denk dat het paard ongemak en/of pijn heeft ..
Veel symptomen klinken als of je het over mijn paard heb , hals en rug op de foto gezet .. kissingspines met sclerose en forse hals artrose ..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:01

Ik heb zeer goede ervaringen met boudewijn. Succes met jullie paard
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 11-02-18 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Punt uit naam verwijderd.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:09

Goof schreef:
Je bent nu een hoop geld kwijt en hebt de diagnose 'hij heeft last van aardstralen' gekregen. Mijns inziens waardeloos en doodzonde van je geld.
Rijd naar een gedegen kliniek en laat het dier eens goed nakijken.
Succes ermee. Fijne bijrijder iig dat ze wel constateert dat het niet goed gaat en dat zij niet wil doorzetten.

Deze meneer ‘kost’ maar iets van 20,- :o veel mensen (waaronder wij) gaan hier heen onder het mom; niet geschoten altijd mis. Hij heeft iedere zaterdag behandeluur en dan mag iedereen aan komen waaien. Gek genoeg heeft het ook mijn paard geholpen, ookal geloof(de) ik er niet zo in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:19

Dat bedrag is inderdaad te verwaarlozen dan. Maar alsnog; als je echt denkt dat er iets aan de hand is laat je gedegen onderzoek doen en ga je niet werken aan aardstralen.