zijwaarts uitlopen hoef corrigeren door 1 zomer ijzers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 14:28

Caily schreef:
Hier wel de ervaring dag ijzers helpt hiervoor.

Top, dat het bij jou heeft geholpen om je paard een periode op ijzers te zetten. Dat geeft hoop. Hier slijten de hoeven ook wel door de verharding in de paddock, maar gelukkig niet zo hard dat er niks meer af te halen is. Voor nu denk ik dat ik een aantal maanden wat meer ga bijvijlen en de kwartierboogjes bijhouden tussen de bezoeken van de smid in. Mocht dit nu helemaal geen resultaat geven, dan komt misschien toch weer de optie van een half jaartje ijzers in beeld.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:32

Met wat vijlen is dit prima onder controle te krijgen en houden, dus mooi zo doorgaan. De wand is gewoon te lang. Hij staat ook wat ondergeschoven, daar kun je zelf ook wat meer onderhoud aan plegen.
Er worden regelmatig cursussen gegeven door o.a. HeleenDavies om te leren hoe je zelf normaal onderhoud kunt doen, en af en toe kun je een bekapper vragen om te controleren. Maar dit zijn prima hoeven die alleen wat vijlwerk op de juiste plaats nodig hebben. Stralen nooit bijsnijden, alleen de losse flappen eraf halen. Stralen vervellen in laagjes, dus niet schrikken als er een losse flap op zit, gewoon wegsnijden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:41

criollo_yess schreef:
De 1e jaren heb ik zelf de hoeven onderhouden, maar omdat de flares toenamen en ik dit zelf niet kon oplossen, heb ik de hoefsmid weer laten komen. Sindsdien is het flaren al een stuk minder, maar misschien kan het nog iets beter. Vandaar dit topic. Dus alleen met rond vijlen, hetgeen ik frequent deed, is het flaren bij dit paard niet te voorkomen.

Bij dit probleem moet je de hoeven veel verder afronden dan je waarschijnlijk zelf comfortabel mee bent. Ik heb het zelf ook gehad met een ex-bevangen paard :) Denk ik mega-kort bekapt te hebben, haalt de bekapper zo nog een centimeter van de teen af :+
De hoeven op de foto zijn in ieder geval veel te lang aan de zijkant. Verder wel mooie hoeven met een brede straal +:)+

Zelfs onder de bekappers zijn er veel die de hoefwand toch te lang laten elke keer. Zoek iemand die echt rigoureus zorgt dat de hoefwand zo ver afgerond wordt dat de flare eruit groeit. Diegene moet ongeveer eens per 6 weken komen en het liefst zelf nog bijvijlen in de tussentijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:10

Wat krijgt het paard te eten? Wat ook voeding kan een behoorlijke invloed hebben op flares.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:24

Als je de steunen goed kort houdt, waaieren ze niet uit...de hoef moet de kroonrand volgen in vorm. De scheuren in de hoef doen mij denken aan een schimmel en die moet je ook behandelen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 22:20

Cowgirl schreef:
Wat krijgt het paard te eten? Wat ook voeding kan een behoorlijke invloed hebben op flares.

Onbeperkt ruwvoer (hooi en stro), daarnaast weidegang, balancer brok, paardnatuurlijk-liksteen en af een toe een wortel of klokhuisje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:29

Cowgirl schreef:

ja precies. Ik zou de brok even weglaten en ook het gras even niet, tot half mei (nachtvorst). Regelmatig bekappen.

De witte lijn is duidelijk verbreed en dat is meestal voer gerelateerd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:33

Balancerbrok is toch ook vergelijkbaar met een vit korrel( marstall, pavo of vitalbix etc etc)?

Gras is denk ik de grootste boosdoener.
Mijn fjord heeft hetzelfde probleem en staat daarom niet meer op het gras.
Sinds hij niet meer op het gras staat zijn de flares een stuk minder en zelfs een periode helemaal weggeweest. Maar nu ben ik afhankelijk van het voer van mijn pensionhouder ondanks dat dat al enorm verbeterd is willen de flares nog niet helemaal weg. Ik vijl regelmatig zelf bij en zo houd ik het onder controle.

Ze waren 100% weg met vogeltjeswei hooi. Dat krijgen we hopelijk wel weer.

Ijzers ook gehad maar na het afhalen komen de flares dan weer gewoon terug omdat het voedings gerelateerd is.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 20:48

Ja, de balancer is een vitaminekorrel. Die ga ik ook zeker niet weglaten. Krachtvoer krijgt hij niet.

Van het gras afhalen vind ik bezwaarlijk, niet omwege de voedingswaarde, maar vanwege het sociale aspect en de bewegingsruimte die het biedt. Hij staat namelijk in een groep die 's nachts in een ruime paddock staat met inloopstal. En overdag staat de wei ook open. Op het moment is er praktisch geen gras (winter). En ja, ik weet dat dat xtra risico geeft vanwege fructaan..... Maar ik wil hem niet uit de kudde halen. Zijn sociale leven is voor mij erg belangrijk. Daarbij is de paddock ruim (ca halve rijbak), maar te klein om eens lekker een sprintje te trekken met zijn allen. En dat doen ze geregeld in het land, 200 meter diep.

Daarnaast heeft hij wel de flares, maar hij beweegt prima, is niet gevoelig op de voeten en zijn hoeven zijn verder gezond. Ik zou alleen graag wat aan de flares willen doen, omdat het misschien op langere termijn wel klachten kan gaan geven? Wie zal het zeggen? En zonder flares zien zijn hoeven er natuurlijk ook mooier uit.

Iedereen wel bedankt voor jullie reacties, suggesties en tips. Voor nu ga ik kwartierboogjes bijhouden. Goed in overleg met de smid zelf vaker bijvijlen. En dan eens met een maand of 6 zien of er resultaat is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:15

Ik heb mazzel dat er bij mij op stal nog een paar pony's staan die eigenlijk geen gras mogen.
Ze staan in de zomer ook op een wei die helemaal kaal is en krijgen hooi/voordroog bijgevoerd. Mijn paard krijgt dan nog Gluco balance bij en zo blijft hij gelukkig gezond. Hij doet het prima.

Maarrrrr dit had ik eerst niet en toen stond mijn paard weg te kwijnen op een kaal postzegel weilandje.
Uiteindelijk vond ik het zo erg dat ik hem verkocht heb naar een plek waar hij niet meer op het gras kwam en waar hij meer beweging zou krijgen....dat ik hem later weer terug kreeg is weer een ander verhaal -O-
Dus ik snap je punt helemaal :(:)

Je zou nog de glucobalance bij kunnen geven in de zomer periode. Ik begin daar in maart mee.
En voor het zelf bijhouden zou je de PN cursus kunnen doen.