IR paarden bestaat geen medicatie voor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: IR paarden bestaat geen medicatie voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:15

In theorie werkt een khdarm dieet/ketodieet ook bij alle mensen mits ze heel therapietrouw blijven. Voor paarden is het over het algemeen wat makkelijker om therapietrouw te blijven :)

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:26

Insuline spuiten bij IR paarden heeft geen zin. Het insuline gehalte in het bloed is n.l hoog. Het wordt wel aangemaakt, maar kan niet effectief ingezet worden door het lichaam, waardoor de glucose niet goed opgenomen wordt in de cellen.

Dus bij IR zijn zowel insuline als glucose verhoogd in het bloed aanwezig. De insuline receptoren in de cellen zijn minder gevoelig geworden voor insuline. Dit is bij mensen vaak het voorstadium van diabetes 2.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 20:56

Dan kom je toch uit op Metformine, mensen met diabetes type 2 zijn vaak én insuline resistent én maken minder insuline aan. Die gebruiken vaak ook metformine en spuiten insuline bij.

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:57

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:52

Ik kom even binnenvallen in dit topic: hoe weet je (bij niet-IR paarden) hoeveel suiker teveel is? Heb hier bijv. voordroog hooi met 15% suiker per kg DS, op product komt dit op 10%. Paarden krijgen denk ik 8 kg per dag, sommige iets meer, dus toch minstens 800 g suiker. Ik vind echter overal terug dat er geen normen zijn, dus hoe weet je nu wat er goed is, en wat teveel?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:12

Iejoortje schreef:
Insuline spuiten bij IR paarden heeft geen zin. Het insuline gehalte in het bloed is n.l hoog. Het wordt wel aangemaakt, maar kan niet effectief ingezet worden door het lichaam, waardoor de glucose niet goed opgenomen wordt in de cellen.

Dus bij IR zijn zowel insuline als glucose verhoogd in het bloed aanwezig. De insuline receptoren in de cellen zijn minder gevoelig geworden voor insuline. Dit is bij mensen vaak het voorstadium van diabetes 2.

In weze is insulineresistentie DM2. Er is wel een voorstadium waarin de motor al hapert maar type 2 is gewoon een zware vorm van insulineresistentir.
Bij type 2 is er in verhouding te weinig insuline voor de cellen. Dat kan zijn omdat de alvleesklier te weinig doet (dat is de echte ouderdomsdiabetes) maar tegewoordig is type 2 vrijwel altijd omdat de cellen ongevoelig zijn. Daarom is er een soort "stormram" van insuline nodig om de deur te openen.
Je kan dan metformine gebruiken, daarmee verzwak je de deur (en dus minder insuline nodig als stormram) maar je kan ook de stormram verzwaren (dus de hoeveelheid insuline verhogen door kunstmatig bij te injecteren).
Anders gezegd: als iemand doof wordt kun je een gehoorapparaat aanschaffen (metformine) of harder schreeuwen (insuline spuiten).
Vaak is dit het geval bij type2 waarbij metformine alleen het gewoon niet meer red. Extra insuline toevoegen is dus zeker een optie en ook eentje die veel toegepst wordt.

Insuline toevoegen bij een paard lijkt me erg ingewikkeld worden gezien zijn eetpatroon. Theoretisch is metformine wel een optie maar de beste optie is een dieet icm beweging en bij paarden lijkt dat redelijk goed te werken. Soort v khdarm dieet voor alle paarden. Deden mensen dat maar ;)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:13

Ik heb eerder vanuit de ECIR groep begrepen dat dagelijkse beweging misschien wel even belangrijk is dan het dieet / zo niet belangrijker - bij het managen van IR. Blijkbaar kunnen ze glucose beter handelen en komt de stofwisseling beter op gang door beweging - hoe dat precies werkt weet ik ook niet. Maar wel dat het veel beter is om elke dag minimaal 30 minuten flink dat stappen dan 3x p.w. 1,5 uur te rijden. En dat kan iedereen doen, toch? Sinds wij ons hieraan houden kunnen we zelfs redelijk onbeperkt suiker- en koolhydratenarm hooi uit slowfeeders voeren.